Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vattenförbrukningskostnad för lägenhet?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-19 20:37

Hej!

Jag o tjejen kollar på en bostadsrätt på 77 kvm det finns tvättmaskin och diskmaskin
och det står såhära i beskrivningen

"I månadsavgiften ingår vatten"

"Tillkommande kostnader: debitering av varmvatten"

Jag förstår detta som att man kommer betala för varmvattnet.

Är det någon som kan ha ett litet "hum" om vad det skulle bli för månadskostnad på detta för lägenheten och 2 personer.

Tack på förhand!

Maskiner går lämpligen på kallvatten. Dels så kan man ju vilja tvätta på låg temperatur och vad ska man då gör om varmvattnet är varmare? Dels så har det sagts mig att elpatronen som värmer vattnet inte mår bra av varmvatten. Tror det har något med kalkutfällningar att göra. Någon som vet kanske kan förklara?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-19 21:09

Jo jag har också för mig att maskinerna värmer sitt eget varmvatten. Så då kan vi ju räkna bort dem. Men då är ju frågan vad månadskostnaden för varmvattnet man duschar och kanske diskar förhand i lite.

Ska kanske också säga att jag antar att inkommande vatten är fjärrvärme så det är ju rena vattenkostnaden det handlar om. Det blir ju t.ex. inte "energi"kostnad för t.ex. elen för en varmvattenberedare. Utan enbart ren kostnad för varmvatten.

Ursprungligen av Kajan:

Jo jag har också för mig att maskinerna värmer sitt eget varmvatten. Så då kan vi ju räkna bort dem. Men då är ju frågan vad månadskostnaden för varmvattnet man duschar och kanske diskar förhand i lite.

Kanske en idé att sluta förhandsdiska då? Slösar en massa tid, vatten och energi till ingen nytta. En modern diskmaskin klarar jobbet ändå och drar en dryg tiondel så mycket vatten, däremot bör man skrapa av matresterna så de inte korkar igen filtret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-20 11:24
Ursprungligen av studiox:

Varför inte fråga föreningen eller mäklaren som kan fråga säljaren.

Har aldrig varit med om något liknande, faktiskt.

Nä det börjar nog komma mer och mer att varje person betalar för sitt eget vatten precis som med hushållselen. Så konceptet har jag inget emot, men man vill ju veta vad man ger sig in på.

Fick inte tag i säljaren igår och då det är lite snabba turer nu med banken och alltihopa så ställde jag frågan här. Men har fått tag i säljaren idag och det handlar om ca 200 kr/månad ungefär. Och det stämmer rätt bra med den lilla infon jag har hittat när jag kollat på nätet.

Ursprungligen av Samuel K:

Kanske en idé att sluta förhandsdiska då? Slösar en massa tid, vatten och energi till ingen nytta. En modern diskmaskin klarar jobbet ändå och drar en dryg tiondel så mycket vatten, däremot bör man skrapa av matresterna så de inte korkar igen filtret.

Jag menade inte förhandsdiska men det finns ju en del grajer som kanske inte alltid går in i diskmaskinen etc.. så viss diskning för hand lär det bli ivilket fall som helst

  • Oregistrerad
  • 2011-05-20 12:43
Ursprungligen av Kajan:

Nä det börjar nog komma mer och mer att varje person betalar för sitt eget vatten precis som med hushållselen. Så konceptet har jag inget emot, men man vill ju veta vad man ger sig in på.

Så sant, bor själv i en liten brf och vi betalar såklart gemensamt genom avgifter för att värma upp vattnet (även om vi numera har bergvärme och kraftigt minskat våra omkostnader) - 200 Kr av avgiften (generellt) är rätt mycket om det motsvarar vad det kostar att värma vatten

Många som har separat debitering av varmvatten tar kostnaden för att värma upp vattnet med t ex fjärrvärme. Du måste nog kolla med föreningen vad de tar kubikmetern varmvatten

När vi hade separat debitering såg man verkligen vem som sparade resp var storkonsumenter, det var flera hundra i månaden som skiljde lika stora hushåll. Vi räknade t ex ut att ett bad hos oss kostade ca 25 kr medan en snabbdusch landande på ett par kronor

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-19 22:36

Jo själva uppvärmningen lär ju ingå i priset/kbm men det är liksom det att jag har ingen aning om något. Bor i Malmö och Malmö har väll säkert ett eget pris per kubikmeter.

Men då får man ju vända på frågan vad kan vara rimligt för ett sånt boende på 2 personer att förbruka i kubikmeter?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-20 09:53

Varför inte fråga föreningen eller mäklaren som kan fråga säljaren.

Har aldrig varit med om något liknande, faktiskt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-20 12:51

Separat debitering av varmvatten låter som stenålder, men förr var det väl alltid så. Intressant om det börjar komma tillbaka.

Vad gäller tvättmaskin skulle jag gärna ha varmvatten in istället för att tvättmaskinen värmer upp. Tvätttiden skulle väl nästan halveras på det sättet.

Ursprungligen av planB:

Separat debitering av varmvatten låter som stenålder, men förr var det väl alltid så. Intressant om det börjar komma tillbaka.

Vad gäller tvättmaskin skulle jag gärna ha varmvatten in istället för att tvättmaskinen värmer upp. Tvätttiden skulle väl nästan halveras på det sättet.

Dålig ide. Tänk om du vill tvätta något på 30 grader och ert varmvatten håller 45 grader. Sen har jag hört att elpatronen som värmer upp vattnet begar igen kvickt som attan om man kör in varmvatten.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-20 22:05
Ursprungligen av pmarriott:

Dålig ide. Tänk om du vill tvätta något på 30 grader och ert varmvatten håller 45 grader. Sen har jag hört att elpatronen som värmer upp vattnet begar igen kvickt som attan om man kör in varmvatten.

Givetvis måste maskinen vara anpassad för detta, vilket våra maskiner i föreningen är. Dock är bara kallvatten kopplat till båda ingångarna vilket gör att det tar en halv evighet att köra ett program på vintern.

Ursprungligen av planB:

Givetvis måste maskinen vara anpassad för detta, vilket våra maskiner i föreningen är. Dock är bara kallvatten kopplat till båda ingångarna vilket gör att det tar en halv evighet att köra ett program på vintern.

Då pratar vi stora maskiner. Har aldrig sett en hushållsmaskin med mer än 1 vatteningång.

Det är allt fler, framförallt brf, som installerar individuell varmvattenmätning - både för att få ner förbrukningen och för att man ska kunna påverka sin boendekostnad. De flesta som installerat har ganska snart sett hur förbrukningen gått ner.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-05-20 14:19
Ursprungligen av macwitty:

Det är allt fler, framförallt brf, som installerar individuell varmvattenmätning - både för att få ner förbrukningen och för att man ska kunna påverka sin boendekostnad. De flesta som installerat har ganska snart sett hur förbrukningen gått ner.

Jag tror ändå inte det är en bra strategi. Tänk när man skall sälja lägenheten och köparen får redan på att varmvatten ligger separat. Kanske ingen stor sak i pengar, men det ger inga säljpoäng. Och sen skall man ha en lallare som går runt och mäter förbrukningen hos alla + installation av mätare.

[skakar på huvudet]

Ursprungligen av planB:

Jag tror ändå inte det är en bra strategi. Tänk när man skall sälja lägenheten och köparen får redan på att varmvatten ligger separat. Kanske ingen stor sak i pengar, men det ger inga säljpoäng. Och sen skall man ha en lallare som går runt och mäter förbrukningen hos alla + installation av mätare.

[skakar på huvudet]

Nuförtiden går det ingen lallare runt och mäter - då skulle man inte tjänat något på det. Folk är dyrt - teknik billigt så man läser av på samma sätt som el, dvs automatiskt!
Säljer man en stor lägenhet kan det vara en säljpoäng eftersom man annars betalar utifrån andelstalet vilket oftast är detsamma (eller ganska lika) storleken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-05-20 14:37

Ja men det är ju samma sak med alla elektroniska elmätare som sätts upp överallt så konceptet blir ju detsamma. Däremot så kan jag hålla med angående tvättmaskin och sånt då elförbrukningen som den tar blir nog större än att betala för varmvattnet som hade behövts för tvätta.

  • Medlem
  • 2011-05-20 16:54

Det kan inte vara så att det är själva uppvärmningskostnaden som avses? I radiatorerna går det som bekant varmvatten. Att man skulle mäta endast varmvattnet på tappvattensidan låter lite underligt, för då borde man rent logiskt även mäta tappvattenåtgången även på den kalla sidan.

om 200kr/månad är vad det skulle vara så verkar det kostsamt för den typen av självklar tjänst. Räkna på årskostnad,ibland lättare att se om det är vettigt eller inte.

1
Bevaka tråden