Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upphovsrätt för bilder/illustrationer i presentationer

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-05 18:53

Vet någon hur det är med upphovsrätt för bilder som används i PowerPoint och Keynote? Det kan väl knappast anses vara publicerat om det projiceras på en vägg? eller? Likaså om man skriver ut dessa slides med bild/illstr. i samband med utbildning till en mindre grupp (högst 20 st).

Hur brukar folk göra?

Man behöver alltid tillåtelse att använda saker om det är upphovsrättsskyddat material, sen om man frågor om det eller inte är väl en annan sak.
Du känner nog bäst i ditt enskilda fall om du tycker att du behöver fråga upprättsinnehavaren eller inte.

Om du ska skriva ut dessa slides också så skulle jag fråga ägaren om det är ok.
Bara för att projiceras tycker jag att det spelar mindre roll..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-05 19:26

Om vi bara tar det som projiceras på vägg. Vad är det som gäller då?

Någon som vet?

Hur gör ni själva? Bara text?

Folk kör på och skiter i copyright i dessa fall. Så gör jag och alla jag känner och så har det varit i dom 30 år jag varit i cirkusen. Bara när material ska användas kommerciellt, för stor publik, publiceras, reproduceras - så kontaktas upphovsmannen eller bildbyrån i fråga. Rätt eller fel? Kan bara konstantera att så gör "folk". Mycket av civilisationen skulle stanna av om man alltid följde reglerna. Jag har inga problem själv om du använder mina bilder i detta läge. Jag utgår från att du/ni skulle skita i att använda mina bilder om jag krävde betalt - jag förlorar m.a.o. inga pengar om du använder dom utan att fråga.
Oftast faller allt på TID - inte pengar/ersättningsfrågan. Innan man fixat rättigheter så är potentiella kursdeltagare (i detta fall) döda och begravda :-D.

Ursprungligen av planB:

Hur brukar folk göra?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-05 20:08

Jag antog det. Bra info.

Ursprungligen av Zimmerman:

Folk kör på och skiter i copyright i dessa fall.

Oftast faller allt på TID - inte pengar/ersättningsfrågan.

Jag skulle säga att oftast är det att folk inte ens vet att någon annan ÄGER bilden/texten som de kopierar och klistrar in i något.

Enkelt, man använder inte copyrightskyddat material i en professionell presentation, såvida man inte är oprofessionell förstås.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-05 23:28
Ursprungligen av akerstrom:

Enkelt, man använder inte copyrightskyddat material i en professionell presentation, såvida man inte är oprofessionell förstås.

Egen erfarenhet?

Ursprungligen av planB:

Egen erfarenhet?

Jag är inte riktigt säker på vad du menar men gör en egen tolkning; Ja, det var av egen erfarenhet. Jag respekterar andras arbete och de förutsättningar de anger för att jag ska få använda deras produkter.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 09:53
Ursprungligen av akerstrom:

Jag är inte riktigt säker på vad du menar men gör en egen tolkning; Ja, det var av egen erfarenhet. Jag respekterar andras arbete och de förutsättningar de anger för att jag ska få använda deras produkter.

Har du själv sysslat med att sätta ihop material för en presentation eller varit inblandad i en sådan process?

Ursprungligen av planB:

Har du själv sysslat med att sätta ihop material för en presentation eller varit inblandad i en sådan process?

Då är jag med, ja, sånt gör jag "hela tiden".

Någon som använt en copyskyddad bild som avatar?

Jag har aldrig varit på någon föreläsning där inte bilder använts "olagligt". Det är jag övertygad om. Även rörlig bild används flitigt utan "tillstånd". Verkligheten ser ut så här. Stora delar av civilisationen rullar på tack vare att man inte jiddrar med tillstånd för bilder etc för varje liten skitgrej. Detta är inget problem för upphovsmän/kvinnor. Deras problem ligger på andra nivåer av "upphovsbrott".

Ursprungligen av Zimmerman:

Någon som använt en copyskyddad bild som avatar?

Jag har aldrig varit på någon föreläsning där inte bilder använts "olagligt". Det är jag övertygad om. Även rörlig bild används flitigt utan "tillstånd". Verkligheten ser ut så här. Stora delar av civilisationen rullar på tack vare att man inte jiddrar med tillstånd för bilder etc för varje liten skitgrej. Detta är inget problem för upphovsmän/kvinnor. Deras problem ligger på andra nivåer av "upphovsbrott".

Det låter dock som att du "tror" att de använt copyrightskyddat material utan tillstånd, kanske för att det passar din syn på saken? De flesta företag ser mer seriöst på saken. De vet vad som gäller och har noggranna riktlinjer för hur t.ex. presentationer ska tas fram och vad det ska/får innehålla. Man behöver inte "jiddra" med tillstånd, det är lika enkelt som att handla på ICA. Vad som är problem för upphovsrättsinnehavarna är upp till dem att avgöra, det ska inte avgöras av diverse användare som anser att det inte är viktigt för dem.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 11:53
Ursprungligen av akerstrom:

det är lika enkelt som att handla på ICA.

Berätta mera. Köper man paket? Abonnemang? Har du länkar?

Jag bara beskriver en verklighet. Gör inga moraliska värderingar - om jag skulle göra det så är jag på copyrightinnehavarens sida då jag är copyrightinnehavare och dessutom aldrig använder andras material olovandes. I verkligheten är det en praktisk sak. Det vet alla som verkligen hållit på. I 30 år.
Jag talar inte om företag - och det vet du. Jag talar om föreläsningar, studiecirklar, föreningar - icke kommerciellt användande. Jag trodde detta framgick. Så - ditt inlägg har inget med mitt inlägg att göra. Du missförstod allt. Fullständigt.

Ursprungligen av akerstrom:

Det låter dock som att du "tror" att de använt copyrightskyddat material utan tillstånd, kanske för att det passar din syn på saken? De flesta företag ser mer seriöst på saken. De vet vad som gäller och har noggranna riktlinjer för hur t.ex. presentationer ska tas fram och vad det ska/får innehålla. Man behöver inte "jiddra" med tillstånd, det är lika enkelt som att handla på ICA. Vad som är problem för upphovsrättsinnehavarna är upp till dem att avgöra, det ska inte avgöras av diverse användare som anser att det inte är viktigt för dem.

Ursprungligen av akerstrom:

Det låter dock som att du "tror" att de använt copyrightskyddat material utan tillstånd, kanske för att det passar din syn på saken? De flesta företag ser mer seriöst på saken. De vet vad som gäller och har noggranna riktlinjer för hur t.ex. presentationer ska tas fram och vad det ska/får innehålla. Man behöver inte "jiddra" med tillstånd, det är lika enkelt som att handla på ICA. Vad som är problem för upphovsrättsinnehavarna är upp till dem att avgöra, det ska inte avgöras av diverse användare som anser att det inte är viktigt för dem.

Fast verkligheten ser nog ut som Zimmerman skrev. Oavsett hur stor företag och hur mycket policy de har (i ledningsgruppen) så sitter det alltid någon tjomme någonstans och gör en presentation till lokalkontoret. Han kör powerpoint och hittar snygga "imagebilder" på nätet. Att tro att han ringer marknadsavd. i Sthlm eller NewYork för det är en fetutopi. Han är även killen som skiter fullständigt i när chefen ringer och gnäller på att powerpointen inte följer mallen. Och även om han hade hämtat mallen på servern så hade han lik förbaskat "lånat" bilder från nätet. Värdegrunder och Policy är som allt annat - ju längre ner i organisationen du kommer, desto mer orealistiska framstår de som och desto mer gör folk avsteg.
/m

Ursprungligen av Zimmerman:

Någon som använt en copyskyddad bild som avatar?

Nope, bilder är på mej...

Har skyddade bilder på min kropp, ska de komma och skala bort mina tatueringar?!...

Det finns en viss gräns - att ta upp vad man har som avatar privat på ett forum jämfört med vad man använder inom sitt yrke är det väl en viss skillnad på. Jag håller i övrigt med det som akerstrom sagt tidigare.

Det beror på vad du vill ha, bilder, filmer, texter? Googla på t.ex. köpa bilder/buy photos så hittar du många siter som säljer material. Smidiga ställen där du får hjälp att hitta precis den t.ex. bild/foto på det du behöver.
Man ska också komma ihåg att många tillåter gratis användning av material så länge man anger källa.

Lite förenklat kan man säga att upphovsrätt innehåller två delar, en ideell del och en ekonomisk. Till den ideella hör rätten att bli angiven som upphovsman, till den ekonomiska, rätten att förfoga över verket och sätta upp villkor för dess användning.

Det går mao att respektera den första delen, utan att respektera den andra.

Dock, och som svar på frågan, ja en projicering inför en större skara är definitivt en publicering. Lagen är teknikneutral och utgår från det intrång som sker i upphovsmannens rättigheter.

En annan sak jag tycker kan vara värd att fundera över är, utöver eventuella moraliska och juridiska aspekter är den "image" man själv vill förmedla. Det är inte sällan problematiskt att i professionella sammanhang, då man t.ex vill sälja något, föregå med "dåligt" exempel. Om man t.ex. håller i en utbildning och man inte vill att det utbildningsmaterial man distribuerar ska spridas vidare, ja då försvagas väl respekten för det, om materialet själv innehåller bilder som det är tveksamt om författaren har rätt till. (som exempel, vet inte alls om det är så i ditt fall)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 13:55

Jag vill göra rätt för mig. Det är bara slående hur omständligt det är för mig som ensamföretagare att hitta en lösning som passar mig: en paketlösning som är transparent rättsligt och rimligt prissatt. Det finns så oerhört mycket skräp och dålig smak, även på det som kostar: Clipart i amerikansk smak som bara passar för barnkalasinbjudningar.

Tro mig: jag har ägnat hela kvällar åt att hitta rätt grejer. Det faller antingen på att det blir för komplicerat licensmässigt, för dåligt eller för dyrt.

Sedan finns det väl en annan sida, huruvida man som skapare av bilden (eller vad det nu är) vill ha den på en viss presentation.

Låt säga att jag har en bild som någon använder i en presentation, de anger källa/ägare, problemet är att "de" är något extremist-parti eller ännu värre, något företag som säljer Micro$oft produkter...

Ursprungligen av LCR:

Sedan finns det väl en annan sida, huruvida man som skapare av bilden (eller vad det nu är) vill ha den på en viss presentation.

Låt säga att jag har en bild som någon använder i en presentation, de anger källa/ägare, problemet är att "de" är något extremist-parti eller ännu värre, något företag som säljer Micro$oft produkter...

Lagstiftningen ger upphovsmannen rätt att slippa få sitt alster använt i "kränkande" sammanhang (dock är inte extremistpartier och Microsoft kanske i samma liga

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 14:15

Jag har t.ex. tittat på iStockphoto. Det är lätt att köpa, men inte lätt att förstå hur de får användas. Är det samma kostnad för HP att ha en bild på deras startsida som det är för hemsidan för enskild snickare, redovisningsekonom eller webdesigner? Hur får de användas i print (upplaga 20 eller 2000000)? Jag har inte råd att anlita en jurist bara för att komma till ruta ett.

Är det verkligen så få som är i samma situation som jag?

Det är lite olika beroende på vilken licens produkten du köper använder (du ser vilken licens som används när du köper).

Vad som gäller står klart och tydligt här;
Stock Photography: Search Royalty Free Images & Photos | iStockphoto.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-06 18:22

Inom Universitetsvärlden används ofta bilder från olika läroböcker och uppslagsvärk till presentationer/bildspel på föreläsningar mm, men alltid (ja i alla fall jag) skriver man under bilden varifrån bilden är hämtad (bok, författare och förlag).
Detta har fungerat utmärkt hittills utan klagomål från förlagen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-06-06 18:28
Ursprungligen av stevie:

Inom Universitetsvärlden används ofta bilder från olika läroböcker och uppslagsvärk till presentationer/bildspel på föreläsningar mm, men alltid (ja i alla fall jag) skriver man under bilden varifrån bilden är hämtad (bok, författare och förlag).
Detta har fungerat utmärkt hittills utan klagomål från förlagen.

Jag har själv undervisat vid universitet och haft distansundervisning via nätet. Vad jag vet finns det inget riktigt prejudikat på handouts på föreläsningar eller vad man kan lägga upp som fil på en server för begränsad tillgång. Förlagen är fr.a. intresserad av att inte kurslitteratur kopieras och säljs av institutionerna hur som helst.

För min del handlar det dock om kommersiellt användande, även om tjänsterna på nätet verkar vara anpassade efter walmart och andra smålirare...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-06-07 18:47

Intressant tråd.

Så fort det gäller kommersiella syften och ändamål anser jag att man skall ha rent mjöl i påsen. I alla lägen. Företag och institutioner borde ha någon policy som täcker detta.

För att slippa tänka tar jag antingen bilderna själv eller köper stock-foto för presentationer och webb. Billigt och dessutom ganska bra sökfunktioner som kan ge en lite uppslag om man in inte riktigt vet hur man ska illustrera något. Dock är oftast personer i "jobbsammanhang" lite väl formellt klädda.
Har konto hos ett par olika leverantörer som iStockphoto, BigStock, AbsoluteVision, Fotolia mfl
En del av dem har även en gratissektion som det händer att jag använder.

Svar på tidigare fråga - för de stocksajter jag använder är det samma sak att använda en bild på en lite som stor webbplats. Sedan kanske inte de största vill använda dem eftersom risken är att samma bild kommer upp i sammanhang de inte vill figurera i eller rent allmänt bli betraktade som ett företag som köper billiga stockfoto.

Jag tror också att det "plockas" en del bilder från nätet utan minsta tanke på upphovsrätt.
En av anledningarna är att det är enkelt - googla och du har massor av bilder på sekunden. Om företaget har något eget bildarkiv är min erfarenhet att det oftast är bilder som antingen använts till förbannelse eller så är de tråkiga. Så jag förstår (försvarar inte) att folk då plockar från nätet.
Jag har diskutetat detta på ett antal utbildningar i presentation och på några företag har man nu löst det genom att köpa "företagskonto" hos stockfotoleverantörer. Det blir lika lätt att hitta bilder, kvalitén är oftast bättre och man behöver inte tänka på/kolla lagligheten. Så jag tror att om företag vill upprätthålla "Värdegrunder och Policy" måste man göra det enkelt att följa dem.

Bevaka tråden