Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya detaljer om Mac OS X 10.7 Lion

Tråden skapades och har fått 1090 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

en ganska abstrakt teoretisk övning av den typen som ofta verka bli vanliga inför nya releaser av Apple.

det är väl detaljerna om lion som avhandlas i denna tråd?

Ursprungligen av gabriela:

det är väl detaljerna om lion som avhandlas i denna tråd?

Givetvis, men vi tenderara på att spåra iväg på någon/några detaljer som inte kommer att vara av någon praktisk betydelse eller påverka vårt användande av produkten men vi diskuterar det som om det skulle kunna vara en dealbreaker.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2011-07-03 20:04

Är det någon som vet ifall Boot-Camp kommer att stödja 64 bit Windows i Lion?

Senast redigerat 2011-07-03 22:38
Ursprungligen av MH2:

Är det någon som vet ifall Boot-Camp kommer att stödja 64 bit Windows i Lions?

1. Bra om du berättar vilken version av Windows du menar. (XP, Vista, 7)

2. Det finns redan stöd idag, åtminstone på vissa Macar. Läs mer här: Boot Camp: Macs that work with 64-bit editions of Microsoft Windows Vista and Windows 7

3. Du får ursäkta språkpolisen, men det heter Lion, inte Lions.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2011-07-03 22:44

Har en MacMini (2010). När jag skulle till att installera OEM Windows 7 Home Premium 64 Bits versionen., så fick jag medelande om att Boot Camp inte stödjer installation av den Windows versionen. Men använder dock idag programmet Parallels Desktop 6 for Mac istället.

Men det var för några månader sedan. Jag skall ta mig en titt på länken som angivts.

Ha en bra dag

Ursprungligen av MH2:

Är det någon som vet ifall Boot-Camp kommer att stödja 64 bit Windows i Lions?

Det är inte operativsystemet som bestämmer om din Mac kan hantera x86 eller x64 Windows.
Det kommer förbli densamma som supportdokumentet Jesper Ohlsson länkar till

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-03 22:21
Ursprungligen av illerG:

Det är inte operativsystemet som bestämmer om din Mac kan hantera x86 eller x64 Windows.
Det kommer förbli densamma som supportdokumentet Jesper Ohlsson länkar till

Jag tror MH2 menar att Apple tillhandahåller 64-bitars drivrutiner vilket har funnits ett bra tag redan (Som Jesper nämnde).

MH2, du kommer få samma meddelande Med Lion.
Nej våra gamla system får inte helt plötsligt officiellt stöd för Windows x64 även om hårdvaran är kapabel till det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-04 00:44

Visa datorer stöds inte officiellt av Apple's Bootcamp64 men med lite meckande kan du få igång det på alla datorer med Core2Duo och nyare. Core Solo och dom här första rackarna är 32bitar har jag för mig så där är det fysiskt omöjligt

Det kan behöva kompletteras någon drivrutin från tillverkaren. Men allt Apple Unikt går att installera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-04 13:24

Har hört ett rykte om att man inte längre har kvar sin ~Bibliotek-mapp i hemmappen. Någon som kan bekräfta detta och förklara varför?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-04 13:54
Ursprungligen av acke:

Har hört ett rykte om att man inte längre har kvar sin ~Bibliotek-mapp i hemmappen. Någon som kan bekräfta detta och förklara varför?

Det stämmer och varför vet jag inte.

Jag tror att det är en del i utecklingen mot att förhindra många användare som är notoriska idioter och fuckar upp den mappen. Jag hoppas att den ligger tillgänglig någon annanstans - jag kollar och råddar i den rätt ofta (t.ex. lätt snabbt kopiera över templates till olika Macar - m.m. m.m. m.m.). User/Library/Application Support är ett viktigt ställe för mig.
Kanske ligger users bibblomappar i typ: System/Library/UsersLibraries/ - i Lion?

Ursprungligen av 20hz:

Det stämmer och varför vet jag inte.

Ursprungligen av acke:

Har hört ett rykte om att man inte längre har kvar sin ~Bibliotek-mapp i hemmappen. Någon som kan bekräfta detta och förklara varför?

Nej det stämmer inte alls. Mappen är bara osynlig för användaren. Skriv

chflags nohidden /Users/användarnamn/Library/

i terminalen så ploppar mappen upp igen.

Tack för det :-). Detta behövde jag verkligen veta inför Lion-släppet.

Varför osynlig? Jag vidhåller min tes som jag luftade ovan i denna tråd.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nej det stämmer inte alls. Mappen är bara osynlig för användaren. Skriv

chflags nohidden /Users/användarnamn/Library/

i terminalen så ploppar mappen upp igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-04 16:18
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nej det stämmer inte alls. Mappen är bara osynlig för användaren. Skriv

chflags nohidden /Users/användarnamn/Library/

i terminalen så ploppar mappen upp igen.

Jo att den inte försvunnit utan är osynlig frstod jag med. Lite klumpigt skrivet av mig. Är det bara för att ingen ska kunna pilla i den mappen som den är borta? Måste tänka lite på om jag tycker det är rätt väg att gå. Finns det något sätt att få tillbaka den mappen?

Enligt Ejeklint ovan > Terminal:

chflags nohidden /Users/användarnamn/Library/

Har ej testat - har ej Lion än.

Ursprungligen av acke:

Finns det något sätt att få tillbaka den mappen?

  • Medlem
  • 2011-07-05 14:30

Jo den finns där, men man kan inte se den eller komma åt den.

Man kan se den i terminalen, helt sjukt. provade att logga i som Root för att kolla om den gick att se då, men icke

Helt sjukt

Ursprungligen av nixon:

Jo den finns där, men man kan inte se den eller komma åt den.

Man kan se den i terminalen, helt sjukt. provade att logga i som Root för att kolla om den gick att se då, men icke

Helt sjukt

går det inte att komma åt den via "Go>Go to folder..." (shift-bulle-G) i finder och sedan mata in "~/Library"?
så kommer man lätt åt gömda kataloger i tidigare versioner iaf.

eller kanske "open ~/Library" i terminalen?

  • Medlem
  • 2011-07-05 15:27
Ursprungligen av gabriela:

går det inte att komma åt den via "Go>Go to folder..." (shift-bulle-G) i finder och sedan mata in "~/Library"?
så kommer man lätt åt gömda kataloger i tidigare versioner iaf.

eller kanske "open ~/Library" i terminalen?

Läs inlägget ovanför. skriv bara: chflags nohidden ~/Library/ så finns den där den alltid funnits…

  • Medlem
  • 2011-07-05 14:46
Ursprungligen av acke:

Har hört ett rykte om att man inte längre har kvar sin ~Bibliotek-mapp i hemmappen. Någon som kan bekräfta detta och förklara varför?

Enkelt att få den synlig

Skriv: chflags nohidden ~/Library/ i terminalen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-18 13:12
Ursprungligen av acke:

Har hört ett rykte om att man inte längre har kvar sin ~Bibliotek-mapp i hemmappen. Någon som kan bekräfta detta och förklara varför?

Det är nog för att folk inte ska vara där och tafsa då det kan ställa till problem.
Men vill man att den ska synas så skriver man bara
chflags nohidden ~/Library/
i Terminalen så syns den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-04 14:07

Tänkte bara höra här;

Går det att uppgradera sin nuvarande installation av SL till Lion (Golden Master)?

Kommer jag kunna uppdatera GM till den "vanliga" versionen när denna släpps?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-04 14:11
Ursprungligen av WELiN:

Tänkte bara höra här;

Går det att uppgradera sin nuvarande installation av SL till Lion (Golden Master)?

Kommer jag kunna uppdatera GM till den "vanliga" versionen när denna släpps?

Golden Master (GM) är den version alla kommer ladda ner om ett par dagar. Så ja du kommer kunna uppdatera SL till Lion.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-07-04 19:32
Ursprungligen av WELiN:

Tänkte bara höra här;

Går det att uppgradera sin nuvarande installation av SL till Lion (Golden Master)?

Kommer jag kunna uppdatera GM till den "vanliga" versionen när denna släpps?

Varför väntar du inte bara några dagar (max 26) och köper Lion lagligt istället för att piratkopiera?

Känns som att det är ett giltigt antagande eftersom om du hade varit registerad utvecklare så hade du redan kört Lion GM.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-07-04 19:50
Ursprungligen av mattem:

Varför väntar du inte bara några dagar (max 26) och köper Lion lagligt istället för att piratkopiera?

Känns som att det är ett giltigt antagande eftersom om du hade varit registerad utvecklare så hade du redan kört Lion GM.

Denna kommentaren tillförde ungefär lika mycket som din.

Jepp. Det går alldeles utmärkt. Jag har aldrig hört att en GM ändras innan kommersiellt släpp.

Ursprungligen av WELiN:

Tänkte bara höra här;

Går det att uppgradera sin nuvarande installation av SL till Lion (Golden Master)?

Kommer jag kunna uppdatera GM till den "vanliga" versionen när denna släpps?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp. Det går alldeles utmärkt. Jag har aldrig hört att en GM ändras innan kommersiellt släpp.

Jag har har för mig att GM för iphone faktiskt ändrades för ios4 om jag minns rätt? De hittade något allvarligt fel. Men jag kan minnas fel

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har har för mig att GM för iphone faktiskt ändrades för ios4 om jag minns rätt? De hittade något allvarligt fel. Men jag kan minnas fel

Du bör minnas fel. Golden Master är väl samma sak som RTM(?), vilket gör att man borde minnas om Apple fick dra tillbaka en hel release från sina servrar, alternativt släppa en 4.0.1 mer eller mindre "direkt".

Ursprungligen av PeeMaN:

Du bör minnas fel. Golden Master är väl samma sak som RTM(?), vilket gör att man borde minnas om Apple fick dra tillbaka en hel release från sina servrar, alternativt släppa en 4.0.1 mer eller mindre "direkt".

Det var väl det de gjorde med 4.2, vilket jag tror är vad BlackSmp tänker på. 4.2 släpptes aldrig, 4.2.1 kom direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-05 00:30
Ursprungligen av Capeman:

Det var väl det de gjorde med 4.2, vilket jag tror är vad BlackSmp tänker på. 4.2 släpptes aldrig, 4.2.1 kom direkt.

Dock är jag skeptisk till att de släpper 10.7.1 vid lanseringen.

Bevaka tråden