Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bifogade filer försvinner hos mottagaren?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är kanske inget mac-problem -- men det bästa stället att fråga på!

Jag skickar e-post (med Mail) till ett halvstort företag som använder Lotus Notes. Dock till vissa mottagare försvinner de bifogade filerna (och all text i mailet!). Till andra på samma företag fungerar det utmärkt.

De som inte får mina mail på rätt sätt får utan problem mail med bifogade filer från helt andra avsändare.

Jag har inga problem att skicka till andra kunder med Mac eller Windows.

Var finns problemet? Hos mig eller mottagaren. Personligen tror (hoppas) jag att det är Lotus Notes som strular.

/Brake6

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-15 09:25

Vad är det för filer du skickar?
Hur stora är dom (Kb)?
Är dom packade på nåt sätt?
Har dom spamfilter påkopplat i egen klient eller på server?
Är det exakt samma filer som som kommer fram till en del men inte till andra?
Om inte, vad är skillnaden?
osv...

En lösning kan vara att släppa bilagan i mejlet under all text, alltså längst ner. Jag har märkt att det funkar när folk klagar över att de inte får några bilagor när jag mailar med Mail.

Har du ställt in Apple Mail att skicka filerna Windows-friendly?

Edit-menyn:

Detta är mystiskt.

Jag har skickat word-filer, jpeg-bilder och pdf:er. Har zippat och inte zippat,, Windows-friendly (vad händer då?) och ej. Aldrig mer än cirka 500 kB.

Vet ej vilken form av spam-filter de har.

Det konstiga är att vissa personer -- på samma LAN -- får bilagor utan problem. Jag testade att skicka till en helt annan windows-maskin som sedan vidarebefodrade. Och det fungerade!

Har nyss prövat från en annan Mac och väntar på besked.

/Brake6

Citat:

Skrevs ursprungligen av Brake6
...Windows-friendly (vad händer då?) ...

Jag gissar är att den gör ungefär som Entourage när man ställer hur den ska koda bifogade filer:

  • Oregistrerad
  • 2004-01-15 13:51

lär ju vara inställningarna på deras klienter...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-15 14:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
lär ju vara inställningarna på deras klienter...

Jo, det låter onekligen så.
Jag har bara en mycket kort (men obehaglig) erfarenhet av Lotus Notes, men det var ett av de mest mystiska program jag sett. Det är inte alls omöjligt att det finns nån liten undanskymd, obegriplig spak i dess inställningar som en del dragit i men som andra inte alls brytt sig om...

Jippi!

Har hittat problemet/lösningen.
Att skicka html-mail med bifogad fil fungerade inte. Dock att skicka html-mail utan någon bifogad fil fungerade utmärkt.

Och det är en inställning på klienten, eftersom några på samma företag uppenbarligen kunde ta emot html-mail MED bilagor.

Och ja, jag vet att man inte borde köra html -- men trodde i min enfald att moderna programvaror numera hanterade det utan strul.

/Brake6

Samma sak kan hända i outlook för PC (fast bilagan finns där, men visas inte) och det beror på vilken teckenkodning man angivet i Outlook. Det har också något att göra med att avsändaren har angivit felaktig teckenkodning, men jag kommer tyvärr inte ihåg i detalj

Var stänger man av html i Apple Mail?

Det finns en inställning för Format: Rich Text/Plain Text. Är det den?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Var stänger man av html i Apple Mail?

Det finns en inställning för Format: Rich Text/Plain Text. Är det den?

Måste det vara. När jag valde "Plain Text" funkade det.

/Brake6

Blåser liv i denna gamla tråd. Har på sistone haft stora problem att skicka mail med bilagor till olika mottagare. Skickade en offert i PDF-format med Apple Mail till en mottagare med Outlook 2010. Trots 3 försök hittade mottagaren ingen bifogad fil. Till slut använde jag webbmailen och då fungerade det. Var ska jag börja leta fel? Ligger felet överhuvudtaget hos mig? Har även en kund i Tyskland som aldrig kan se bilagor jag skickar, vare sig det är .jpg, .xls. .doc eller .pdf. Även i det fallet fungerar det om jag använder webbmailen istället för Apple Mail.

Ursprungligen av pmarriott:

Blåser liv i denna gamla tråd. Har på sistone haft stora problem att skicka mail med bilagor till olika mottagare. Skickade en offert i PDF-format med Apple Mail till en mottagare med Outlook 2010. Trots 3 försök hittade mottagaren ingen bifogad fil. Till slut använde jag webbmailen och då fungerade det. Var ska jag börja leta fel? Ligger felet överhuvudtaget hos mig? Har även en kund i Tyskland som aldrig kan se bilagor jag skickar, vare sig det är .jpg, .xls. .doc eller .pdf. Även i det fallet fungerar det om jag använder webbmailen istället för Apple Mail.

Vissa mailservrar strippar bort bilagorna automatiskt. Det är upp till mailserverns administratör att konfigurera den rätt.
Jag har haft samma problem tidigare och tog kontakt med kunden som i sin tur tog kontakt med sin mailserver administratör och han tog bort filtret (tror att han lade mig på "godkänna" lista så att mina bilagor inte filtreras bort) och sedan dess går det fint att skicka mail med bilagor till kunden.

Ursprungligen av The Real Viking:

Vissa mailservrar strippar bort bilagorna automatiskt. Det är upp till mailserverns administratör att konfigurera den rätt.
Jag har haft samma problem tidigare och tog kontakt med kunden som i sin tur tog kontakt med sin mailserver administratör och han tog bort filtret (tror att han lade mig på "godkänna" lista så att mina bilagor inte filtreras bort) och sedan dess går det fint att skicka mail med bilagor till kunden.

Jo, men logiskt borde det ju då inte vara någon skillnad om man skickar mailet via Apple Mail eller Exchange-serverns webbmail, eller hur? Nu går de fram när jag skickar via webbmailen men inte när jag skickar från Mail. Det är ju samma e-postadress, samma konto och samma fil.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, men logiskt borde det ju då inte vara någon skillnad om man skickar mailet via Apple Mail eller Exchange-serverns webbmail, eller hur? Nu går de fram när jag skickar via webbmailen men inte när jag skickar från Mail. Det är ju samma e-postadress, samma konto och samma fil.

Men olika admins

Ursprungligen av Goflorp:

Men olika admins

Hur menar du? Det är samma mottagare.

Det finns några shareware och liknande som ska assistera Mail med det här. Jag har bara läst om dom men inte provat själv.

Download Attachment Tamer for Mac - Take control of attachments in Apple Mail. MacUpdate.com

Den här var visst för gammal för SnowLeopard
Download Mail Attachments Iconizer - Shareware Software - Tucows

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det finns några shareware och liknande som ska assistera Mail med det här. Jag har bara läst om dom men inte provat själv.

Download Attachment Tamer for Mac - Take control of attachments in Apple Mail. MacUpdate.com

Den här var visst för gammal för SnowLeopard
Download Mail Attachments Iconizer - Shareware Software - Tucows

Tack. Ska testa Attachment Tamer och se om läget förbättras.

Felet lär ju helt klart ligga i hur Mail bifogar filer. Testa med en annan klient?

Thunderbird t.ex.

Ursprungligen av keptang:

Felet lär ju helt klart ligga i hur Mail bifogar filer. Testa med en annan klient?

Thunderbird t.ex.

Jag har för mig att Thunderbird saknar Exchange-stöd. Har haft Outlook men vägrar använda det igen. Jag SKA använda Mail, men skulle vilja förstå vad som händer. Idag hade jag en kund som efterlyste en pdf som jag bifogat. Jag skickade om mailet efter att ha installerat Attachment Tamer och sedan fungerade det. Kanske har problemet löst sig med AT.

Ahh.. Tänkte inte på exchange-stödet.

Någon som hunnit provköra Mail 5.0 i Lion med avseende på bilagor?

Jag såg att Attachment Tamer uppdaterats idag men jag tänkte prova utan till att börja med.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 21:15
Ursprungligen av Anders Täpp:

Någon som hunnit provköra Mail 5.0 i Lion med avseende på bilagor?

Jag såg att Attachment Tamer uppdaterats idag men jag tänkte prova utan till att börja med.

Jag har provat med senaste Attachment Tamer, funkar fint.

1
Bevaka tråden