Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie trögt...blir det bättre med FCP ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag har en MBP 13" (mid 2009), med snabbaste processorn och 8 GB internminne.
När jag startar upp iMovie så vill iMovie gå igenom alla filmer i mitt händelsebibliotek och bearbeta/optimera. Det kan ta upp till 10 minuter innan man får använda iMovie.

Är detta normalt? Jag har filmerna på en extern WD Elements (USB2).

Blir det bättre om jag byter till nya FCP ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-25 13:20

Jag använder inte iMovie så jag kan inte säga om det är normalt eller ej. Men att ha USB till en hårddisk man jobbar på låter inte så kul. Ingen möjlighet att köra FireWire?

Jag kör på extern disk då händelsebiblioteket är rätt stort. Ca 50 DV band + ett otal timmar med Nikon D7000 film och annat.
Införstådd med att USB inte är optimalt, och jag inväntar Thunderbolt disk och iMac (när plånboken tilåter). Men jag undrar om det är nåt jag gör fel då iMovie vill optimera/bearbeta varje gång jag startar programmet. När själva bearbetningen är gjord så funkar det rätt bra.

Finns det en inställning som kan spara ev förhandsvisning av filmerna på interndisken? Eller ngn annan lösning?
Är verkligen USB disken den enda boven?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-25 14:52
Ursprungligen av here4areason:

Jag kör på extern disk då händelsebiblioteket är rätt stort. Ca 50 DV band + ett otal timmar med Nikon D7000 film och annat.
Införstådd med att USB inte är optimalt, och jag inväntar Thunderbolt disk och iMac (när plånboken tilåter). Men jag undrar om det är nåt jag gör fel då iMovie vill optimera/bearbeta varje gång jag startar programmet. När själva bearbetningen är gjord så funkar det rätt bra.

Finns det en inställning som kan spara ev förhandsvisning av filmerna på interndisken? Eller ngn annan lösning?
Är verkligen USB disken den enda boven?

Helt klart hjälper det med en snabbare burk men USB är den största boven här ja.

USB är otroligt långsamt så det kommer inte hjälpa med annan mjukvara.

USB är för möss, skrivare och tangentbord. Det var aldrig meningen att skyffla datamängder med detta interface - som belastar CPU.
För backup duger det dock - då det kan tugga på i lugn och ro :-D.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-25 15:15

Jag kan hålla med trådskaparen om det jag tror han menar, varför iMovie ska bearbeta biblioteket VARJE gång den startar. Det har jag också undrat de gånger jag har kört iMovie, man kan ju tycka att det bara ska behöva bearbetas när en förändring har skett i biblioteket och isåfall bör det ju bara vara förändringen som ska behöva bearbetas.

Ni som kör nya FCP... Bearbetar FCP händelsebiblioteket vid varje uppstart?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-25 16:00
Ursprungligen av zinned:

Jag kan hålla med trådskaparen om det jag tror han menar, varför iMovie ska bearbeta biblioteket VARJE gång den startar. Det har jag också undrat de gånger jag har kört iMovie, man kan ju tycka att det bara ska behöva bearbetas när en förändring har skett i biblioteket och isåfall bör det ju bara vara förändringen som ska behöva bearbetas.

Det bästa är väl att flytta inaktuella events till en annan disk (om man inte vill radera dom). I Imovie-09, som jag har, går optimeringen av varje enskilt event sekundsnabbt, max 2 sek för 15-20minuters event. Jag har en FW800 disk och 2.66 Core2Duo dator med 8GB.

1
Bevaka tråden