Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PDF fakturor - praxis

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-26 11:37

När det gäller faktura på utförd tjänst (dvs. man har inte levererat en fysisk produkt) är det smidigt att skicka PDF-faktura. Men i vilka lägen, eller mot vilka typer av kunder, är det kanske inte en så bra idé? Det kanske kan uppfattas som en lite "slapp" praxis. Brukar ni skicka den till referenspersonen på företaget eller till någon sekreterarperson (för vidare attest).

Alla erfarenheter välkomnas.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-26 11:42

Jag skickar PDF-fakturor till den som beställde av mig om ingen annan epostadress meddelats.

95% av våra leverantörer skickar faktura som PDF och då har vi bett dom att alltid använda ekonomi@vårdomän.se

Så gott som alla erbjuder att skicka fakturor som PDF idag, det är inget konstigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-27 22:48
Ursprungligen av Mija:

Så gott som alla erbjuder att skicka fakturor som PDF idag, det är inget konstigt.

Hur är det med stora leverantörer som exempelvis Telia, kan de leverera PDF-faktura via e-post?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-28 01:03
Ursprungligen av tony:

Hur är det med stora leverantörer som exempelvis Telia, kan de leverera PDF-faktura via e-post?

Alla som erbjuder e-faktura får man en PDF-version av.

Själv frågar jag varje kund. Jag har ofta återkommande kunder, så det är bra att en gång för alla reda ut vad som passar dem bäst. De flesta blir glada att få frågan och de allra flesta vill ha via PDF, men har någon kund som hellre kör pappersfakturor. När man ändå är igång och frågar brukar man få kontaktuppgifter till var den ska skickas, så då är allt löst redan när man får första beställningen av en ny kund, och för gamla kunder vet alla precis vad som gäller. Enkelt och smidigt.

Jag gör just som Kermit: frågar kunden vad som är enklast.
Frågan uppskattas = bra varumärkesbygge!

Fråga är väl bra
Sedan kan man ju alltid lägga till en rad om att spara på miljön - det kostar ju på att frakta papper till dem och kanske inom deras organisation. En del blir ganska glada eftersom de skickar pappersfakturorna direkt till inskanning. Andra beklagar att de måste få det på papper för att sedan skicka för inskanning men de har ingen rutin för pdf:er

Jag har skickat PDF-faktura någon gång sådär. Smidigast blir ju att fråga den person som är referens/har gjort beställning i samband med just beställningen. Men jag brukar aldrig skicka utan att jag frågat / det har efterfrågats. Jag hade iofs uppskattat att BARA få en PDF, men alla är inte som mig och det kan säkert framstå som släpphänt i vissas ögon!

Tycker det är bra att fråga. De flesta av våra kunder vill ha fysiska fakturor. Däremot vill vi själva gärna ha pdf-fakturor, framförallt från utländska leverantörer, eftersom det kortar ner ledtiden för faktureringen (vi fakturerar våra kunder först när vi fått leverantörsfakturor - med postgång så tappar vi dagar som slår mot vår likviditet).

Noterar att många leverantörer som skickar pdf _även_ skickar per post. Det kan ställa till en del förtret.

Än så länge skrivs fakturorna ut och sätts i bokföringspärmar, men det blir väl snart "1900-tal".

Ursprungligen av egenfirma:

Tycker det är bra att fråga. De flesta av våra kunder vill ha fysiska fakturor. Däremot vill vi själva gärna ha pdf-fakturor, framförallt från utländska leverantörer, eftersom det kortar ner ledtiden för faktureringen (vi fakturerar våra kunder först när vi fått leverantörsfakturor - med postgång så tappar vi dagar som slår mot vår likviditet).

Noterar att många leverantörer som skickar pdf _även_ skickar per post. Det kan ställa till en del förtret.

Än så länge skrivs fakturorna ut och sätts i bokföringspärmar, men det blir väl snart "1900-tal".

Det är jävligt märkligt att mer eller mindre "ALLT" har digitaliserats. Ändå sitter företag, stora som små, och grejjar med papper och pärmar, haha

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-02 00:36
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är jävligt märkligt att mer eller mindre "ALLT" har digitaliserats. Ändå sitter företag, stora som små, och grejjar med papper och pärmar, haha

]På Göteborgs universitet införde man c:a 2008 ett system där alla fakturor skickades till separat fakturadress för inskanning någonstans i Norrland. Dessa fakturor hanterades sedan i någon java-historia. På den tiden byggde det hela på fysiska fakturor.

Ursprungligen av planB:

]På Göteborgs universitet införde man c:a 2008 ett system där alla fakturor skickades till separat fakturadress för inskanning någonstans i Norrland. Dessa fakturor hanterades sedan i någon java-historia. På den tiden byggde det hela på fysiska fakturor.

Det är fortfarande väldigt stort inom offentlig sektor (tyvärr).

Ursprungligen av kainen:

Ja det papperslösa kontoret är fortfarande en myt... 10 år efter att man pratade om att det var på väg.

Mitt kontor är papperslöst.

OT: PDF-fakturor är åtminstone betydligt bättre än papper, utgå från att PDF-faktura fungerar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-02 07:21
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är jävligt märkligt att mer eller mindre "ALLT" har digitaliserats. Ändå sitter företag, stora som små, och grejjar med papper och pärmar, haha

Ja det papperslösa kontoret är fortfarande en myt... 10 år efter att man pratade om att det var på väg.

1
Bevaka tråden