Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linus startar företag & behöver hjälp!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 11:28

Hallå!

Jag har fast anställning på ett företag men ibland dimper det ner personliga åtaganden, säkerligen är det likadant för många här.
För att med enkelhet kunna fakturera tid till dessa kunder som råkar hamna i min väg har jag valt att starta en enskild firma, jag har absolut ingen kunskap om varken företag eller fakturering eller skatter etcetera.

Jag tänkte använda denna tråd för att rådfråga 99mac-populationen när bryderier uppstår, som nu vid ruta ett.

Jag har skickat in registrering till PRV och fått tillbaka densamma. I bunten låg också lite papper för ansökning om skattesedel typ, F-skatt, A-skatt m.m.

Firman heter Shapestyle och ska syssla med Grafisk Formgivning.

Vad ska jag söka för skatt, om någon?
En enskild firma utan vinstsyfte (hobbyverksamhet är det mer). Någon som kan bringa klarhet i detta?

Vidare är jag såpass rudis på detta att jag skulle behöva lite hjälp med hur jag fakturerar.
När drar jag skatt? Är det jag som drar skatt eller kunden direkt?
Moms, är det något jag behöver bry mig om?

Jag tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få.

Hejsan!

Tänkte att jag skulle ge ett gott råd för en gång skull. *ler* Ta kontakt med Startlinjen hos Nutek

telefon: 020-35 10 10
hemsida: Startlinjen

Lycka till!

Mvh
/d

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 14:47

Du räknar ut skatten mot bakgrund av din förväntade årsinkomst och lägger på moms på allt du säljer.

  • Avstängd
  • 2003-06-18 15:07

pressylta.com/priskalkyl/

  • Avstängd
  • 2003-06-18 15:09

Arbetsförmedlingen har mycket information om starta eget plus kurser

www.amv.se

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
http://www.pressylta.com/priskalkyl/

i första fältet kan man fylla i hur stor månadslön man vill ha före skatt. Jag var lite osäker på om det inkluderar social-avgifter etc också. Jag tror inde det men någon här kanske vet...

  • Avstängd
  • 2003-06-18 15:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
i första fältet kan man fylla i hur stor månadslön man vill ha före skatt. Jag var lite osäker på om det inkluderar social-avgifter etc också. Jag tror inde det men någon här kanske vet...

Allt är förklarat Du kan välja bort eller ändra belopp för sociala avgifter. m.fl. poster

eftersom du är anställd åxå, så ska du ha FA-skatt.

Jag förstod inte riktigt hur mycket du har klarat av redan men nästa steg torde vara att fylla i och skicka in blanketten "Skatte- och avgiftsanmälan" till ditt lokala skattekontor. Det finns ifyllningsbara PDF:er att ladda ner på www.rsv.se (glöm inte underskrift).

Precis som Automatti sa så är det FA-skatt du ska kryssa för att du vill ha. A-skatten används i din anställning, då drar din arbetsgivare skatt osv som vanligt. Och F-skatten i företaget, vilket innebär att du själv blir ansvarig för inbetalning av skatt osv. Mer om det senare.

Kryssa även för om (att?) du vill bli momsregistrerad. Vet inte om det är ett tvång men ser ingen egentlig anledning till varför du INTE skulle ansöka om det. Innebär även att du får dra av sk ingående moms på datorer, kontorsmaterial och annat från utgående moms som är den momsen som du lägger på dina arvoden. Mer om det också senare.

Organisationsnummer blir samma som ditt personnummer om du har enskild firma.

Kryssa för NYSTARTAD och skriv i att första räkenskapsåret blir 030701-031231 eller när du nu har tänkt börja. Tänk på att det kommer ta ett tag - särskilt i semestertider - innan du fått igenom momsregistrering och FA-skatt och innan dess får du inte börja fakturera/jobba.

Ett tips angående uppgifter om verksamheten kunde kanske vara att kolla upp vilka eventuella fördelar sk konstnärlig verksamhet skulle innebära för dig. Grafisk formgivning är väl konstnärligt, eller?

E och F1 lämnar du helt tomt om du är ensam.

När det gäller moms kan du välja att redovisa en gång per år eller varje månad. Personligen tycker jag att det finns en poäng i att välja en gång per månad. Särskilt om du planerar att göra något större inköp och därmed kommer att ligga ute med (ingående) momspengar. Annars kanske det är enklare att ta det årsvis? Kryssa sedan, förslagsvis, för första alternativet när det gäller redovisningstidpunkt. Redovisningsmetod får du läsa på lite om själv men jag föreslår den sk bokslutsmetoden.

Moms och skatt redovisar du sedan i en månatlig (om du nu valde det alternativet) sk skattedeklaration som du får hemskickad automatiskt. Beroende på vad du anger att du räknar med att tjäna under första räkenskapsåret - med stora inköp blir det i många fall noll eller minus - så kan det vara så att du inte behöver redovisa och betala in någon skatt alls, utan bara momsen.

Det finns säkert någon kul broschyr som förklarar den där blanketten. Återkom om du har några specifika undringar. Lycka till!

Senast redigerat 2003-06-18 17:29
  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 18:11

Jag är själv på gång att starta företag, mitt största problem är att komma på vad företaget ska heta.

Jag råkade surfa in på en bra sida om att starta eget http://www.expowera.com/

  • Avstängd
  • 2003-06-18 18:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gislaved.net
Jag är själv på gång att starta företag, mitt största problem är att komma på vad företaget ska heta.

Jag råkade surfa in på en bra sida om att starta eget http://www.expowera.com/

EyeLash

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gislaved.net
Jag är själv på gång att starta företag, mitt största problem är att komma på vad företaget ska heta.

Jag råkade surfa in på en bra sida om att starta eget http://www.expowera.com/

Åtminstone med enskild firma så behöver du inte registrera något namn hos PRV om du inte väldigt gärna vill. Företaget förblir ändå du och ditt personnamn, sedan att du kallar verksamheten något fiffigt när du marknadsför den liksom på fakturor etc är en annan sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-19 08:46

Johan Andersson: Utmärkt inlägg, jag tackar och återkommer när det är mer bryderier.

  • Avstängd
  • 2003-06-20 16:05

Du kan få låna "Starta eget"-boken av mig

1
Bevaka tråden