Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är baraspara.se?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev uppringd av en telefonförsäljare som erbjöd medlemskap i "baraspara", kostnadsfritt. Nu undrar jag vad det är egentligen. Eftersom de kan betala säljare så tjänar de pengar. De framställer sig som förening men det måste ju vara ett företag. Är de helt enkelt säljare åt elbolag, så de förmedlar erbjudanden?

Det gick sådär förra året: Baraspara Sverige AB - Företagsinformation

Lite annat;
Har 0362935008 ringt dig? - Vi vet vem det är

Personerna som jobbar för Baraspara verkar vara studenter som knäcker extra; Tjna pengar efter skolan!! Ansk idag, jobba p mndag - Sljpartner Sverige AB

Så AB är de, det var ju väntat. Men vad är affärsidén? Att få betalt av bolagen för att säga till mig vem som är billigast?

"BaraSpara samlar konsumenter från hela Sverige och affärsiden är att se över medlemarnas bastjänsteavtal såsom t.ex. elavtal och bolån för att sedan med gemensam förhandlingskraft pressa ner priserna hos leverantörer. Kundnyttan är billigare avtal. "

Ja, det lär vara någon form av kickback/% på antal anslutna kunder.

Typiskt att den "affärsidé" som ett företag visar för kunderna är rent trams, en affärsidé måste ju inkludera vem som betalar. Det är som alla varuhuskedjor som ståtar med att deras "affärsidé" är att vara billigast! Hur dumt är det? Det är ju inte svårt att vara billigast om man går med förlust.

Jag har inget emot att företag tjänar pengar (absolut inte), om ett företag faktiskt kan hjälpa mig med någonting skall de ha betalt för det, men jag tycker inte om när de ljuger för mig, har dolda agendor som jag måste gissa. Det drar igång mina varningssignaler.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Typiskt att den "affärsidé" som ett företag visar för kunderna är rent trams, en affärsidé måste ju inkludera vem som betalar. Det är som alla varuhuskedjor som ståtar med att deras "affärsidé" är att vara billigast! Hur dumt är det? Det är ju inte svårt att vara billigast om man går med förlust.

Jag har inget emot att företag tjänar pengar (absolut inte), om ett företag faktiskt kan hjälpa mig med någonting skall de ha betalt för det, men jag tycker inte om när de ljuger för mig, har dolda agendor som jag måste gissa. Det drar igång mina varningssignaler.

Visst är det så, och det är ju knappast så att det är en ideell verksamhet som gör detta för att vara snälla.

Framförallt som i detta fall då man ljugit för dig.

Jag mailade och frågade "Hur tjänar ni pengar?", och dom svarade:

Citat:

Det är ingen hemlighet. Vanligtvis köper elbolagen in kunder via marknadsföring och egna säljkanaler vilket kostar en hel del pengar per kund dem får in.

Det vi gör är att vi erbjuder elbolag som är villiga att ge dig det lägsta priset, nya kunder utan att behöva ta kostnaden för försäljningen. Eftersom vi växer snabbt kan vi pressa priserna mer över tid.

Elbolagen får nya kunder, Baraspara får en slant för förvaltningen och framför allt får du som medlem får ett billigt elpris.

Vi är inte knutna till något speciellt elbolag och förhandlar med alla elbolag i Sverige som är intresserade av att erbjuda goda villkor.

Ursprungligen av irrelogical:

Jag mailade och frågade "Hur tjänar ni pengar?", och dom svarade:

Det var ju trevligt, ett ganska rakt svar.

  • Medlem
  • 2011-08-23 17:38

Det fungerar på samma sätt som Kundkraft som tar en avgift för alla kunder dom förmedlar. Underligt nog ser dessa företag inga problem att ta ut en betydande avgift som motverkar att de som de arbetar för skall få ett lågt pris.

Om man tar exemplet med el som nämns ovan och tar en normalstor lägenhet som exempel sår man följande resultat:
Om företaget tar 150 kr per kund de förmedlar och lägenhetskunden förbrukar 3 000 kWh/år motsvarar avgiften 5 öre/kWh + moms = 6,25 öre/kWh.

Ursprungligen av MP:

Det fungerar på samma sätt som Kundkraft som tar en avgift för alla kunder dom förmedlar. Underligt nog ser dessa företag inga problem att ta ut en betydande avgift som motverkar att de som de arbetar för skall få ett lågt pris.

Om man tar exemplet med el som nämns ovan och tar en normalstor lägenhet som exempel sår man följande resultat:
Om företaget tar 150 kr per kund de förmedlar och lägenhetskunden förbrukar 3 000 kWh/år motsvarar avgiften 5 öre/kWh + moms = 6,25 öre/kWh.

Tar de inte ut en avgift som känns har de inte en chans, men givetvis gör det att man undrar om det inte finns billigare alternativ som inte betalar sådana avgifter. Argumentet för Baraspara och Kundkraft måste väl vara att den som får flest kunder kan ha lägst pris, ungefär. Lite som att den som lägger pengar på reklam kan ha lägre priser än den som inte gör det. Det är en slags reklamavgift. Allt vi köper har ett rejält påslag för marknadsföring.

  • Medlem
  • 2011-08-27 16:43

Det kanske hade varit ärligare att ta ut avgiften direkt av konsumenten för att sedan hitta det lägsta möjliga priset.

Nu vet jag inte vilka avgifter som baraspara.se tar ut av de företag de arbetar med. Jag har dock i ett tidigare arbete varit i kontakt med två andra företag som sysslar med liknande tjänster. Jag blev mycket förvånad av att de för att endast förmedla kunderna ville ha ut avgifter som med råge överskred vad ett el-handelsföretag i genomsnitt tjänar på lägenhetskunder per år om de har fast eller rörligt pris. Men det är klart att det kostar en hel del med reklam i tv, radio och internet för förmedlingstjänsterna. Frågan kvarstår dock allt som driver kostnader leder till lägre priser?

1
Bevaka tråden