Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Offerter på webben

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-20 15:04

Tjenare!

Jag tycker offertskrivandet är lite bökigt ibland, och undrar om det finns någon möjlighet att skapa offerter via mallar genom något slags gränssnitt på webben..? Detta genom en förbestämd mall och profil som jag skapat. Problematiken rotar sig mest i att jag använder mig av InDesign när jag skapar saker och ting, men som inte är så populärt hos de andra som föredrar Word, Powerpoint, eller något annat skräpprogram

Någon som har förslag på detta? Eller som kanske inspirera mig till att göra liknande lösningar?

Tack!

Tja det finns säkert någon webbformulärsbaserat, men är inte det främsta problemet att du använder InDesign till mer än det är tänkt för?

Word, Excel eller FileMaker är mer lämpat för offertskrivande än InDesign

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-20 18:49

Men i slutändan är det väl ändå en PDF (el motsv) som du kommer att skicka över? Och då skulle ju varje anständig ordbehandlare klara av biffen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-09-20 20:43

FileMaker? Men det är ju inte gratis...

Ursprungligen av kenjon:

FileMaker? Men det är ju inte gratis...

Att det skulle vara gratis var inget TS efterfrågade, men viktigare ändå är att inte heller ens egna arbetstid är gratis, så effektiva verktyg kan ibland vara ren förtjänst, även om de kostar några tusenlappar.

Hade ungefär samma problem tidigare, men det slutade med att jag helt enkelt satte mig ner med Word och skapade en vettig mall. Sidhuvud / sidfot, lite rubrikdefinitioner, typsnitt, upplägg / layout mm tog inte mer än 2-3 timmar eller vad det kan ha blivit. Sedan dess sparar jag in ungefär samma tid på varje offert jag skriver ihop då det numera går toksnabbt Så jag rekommenderar att göra en offertmall i Word, Pages eller det program du nu föredrar - du sparar in tiden du lägger ut väldigt snabbt motför att göra det i ett "krångligt" program.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-09-21 09:10

Titta annars på svenskutvecklade The Invoice Machine | Online Invoicing Made Beautiful

Har använt det i år sedan jag startade upp min enskilda firma. Tycker att det är klockrent. Går att skapa offerter online. Man kan skicka samma offert via hemsidan, och kunden kan även godkänna den online. Sedan är fakturan bara ett knapptryck bort när man konverterar offerten.

Bump på denna: har fortfarande inte hittat ett smidigt sätt att skapa offerter för en hel organisation som har ok layout. MS Office har ju inte direkt snygga designelement. Gjorde en mall i Adobe Pro med formulär som man lätt fyllde i och klickade i produkter, enda problemet var att man behövde använda (förmodligen en bugg i) CutePDF för att kunna få ut den som ej redigerbar PDF utan att behöva ha betalversionen.

Någon som har antingen ett bra tips på hur man får word eller excel att faktiskt se bra ut eller ännu hellre ett sätt att designa i inDesign och sedan kunna applicera fälten som ska fyllas i på ett sätt eller annat.

Om du använder Acrobat Pro kan du göra fälten möjliga att spara, men är du säker på att du gör ett rationellt val?

MS Office kan ju göra precis vilken design du vill – det är upp till dig, precis som det är med InDesign. Kan du inte programmet så GÅR det ju att lära sig, om det i övrigt skulle vara det bästa valet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 14:11

Vi kör Harvest, sjukt bra både för offerter och fakturering, har även en tidsräknare för iPhone.

Simple Online Time Tracking Software - Harvest

1
Bevaka tråden