Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är "HD-belysning"?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-10-13 23:01

Går det inte lite inflation i ordet HD?
Nu har en travbana i Boden fått "HD-belysning". Jag trodde jag hörde fel när jag kollade på sporten, men nej. Vad är egentligen HD-belysning? Jag googlade men hittade bara värdelösa artiklar om just nämnda travbana.
Hur ser kriterierna ut? Är det att det måste lysa på en viss yta, tex 1920 x 1080p? *stark ironi*

Och nej, jag fattar också att man inte kan jämföra så och att 1080 har med upplösning att göra. Lika bra att ha det sagt innan någon påpekar det.

Senast redigerat 2011-10-13 23:39

Googlar man på engelska hittar man lite mer. Dels verkar det finnas tillverkare av smålampor som använder "HD light" i marknadsföringssyfte (bluemax och liknande märken). Dels verkar det när det gäller arenor och kanske det helt enkelt samma sak som, eller en förväxling med, HID-lampor (high intensity discharge).

Enlighted?

På en travbana kanske det står hästdroska. Men visst går det inflation i HD. För mig kommer det alltid att vara en motorcykel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-14 00:18

Det e helt enkelt belysning som passar bra för HD-videoinspelning...

Undrar om HD-belysning har lika starkt ljus som de 2x500W fotolampor på böjliga armar med klämfäste man använde för smalfilmning? Fick vara tända max två minuter åt gången för att de inte skulle brinna ut i förtid. De halogenlampor om 1000W som kom senare höll lite bättre, så de kunde man nog ha på i fem minuter. Då var de andra sidan skållheta bortom all sans.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-10-14 08:03
1
Bevaka tråden