Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anställd på ett litet företag, några frågor...

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har antingen jobbat på små företag som ändå varit stora nog att ha en ekonomiperson som skött lönerna eller drivit eget, men jag har nu börjat jobba hos en liten firma där ägaren gör allt och lite till, men dessvärre har han dålig koll på saker och jag börjar bli lite orolig (då jag inte är speciellt insatt själv).

1. Jag har jobbat delar av oktober och väntat tålmodigt på en lön (då vi har ganska dålig cash-flow) men den enda andra anställda säger att oktoberlönen får jag inte förrän i slutet av november. När jag jobbade hos de andra firmorna fick jag först lönen som sedan justerades på nästa utbetalning.

Hur vanligt är det att man måste vänta nästan en månad på att få pengar?

2. Jag kan ingenting om detta med semesterersättning (kanske en massa annat också), men tror inte han kan sånt speciellt bra heller. Han hade en deltidsanställd ekonomikvinna genom Arbetsförmedlingen som skött detta, och rättat alla hans fel, men hon är inte kvar.

Jag håller reda på alla dagar jag jobbar. Är det lätt att räkna ut?

3. Semesterdagar. Detta är något som förbryllat mej sedan jag flyttade hem från England (bodde där i 1,5 decennium efter jag gick ut gymnasiet) och där får man semester pro rata, alltså har man 25 dagars semester och jobbar 6 månader så har man rätt till 12,5 dagar under den perioden.

Jag har för mej att här i Sverige så måste man tjäna in semestern, alltså man har ingen semester första året, men kan ta ut de dagar man tjänat in nästa år o.s.v. Men innebär inte detta att man ger bort en massa dagar, eller hänger det ihop med semesterersättningen?

Jag är lite orolig eftersom han (trevlig som han är) är väldigt virrig och jag tror att det är bäst att jag ligger steget före.

Jag är bra på att laga trasiga tekniska saker och bygga grejer men detta är inte min grej...

Eftersläpande lön är nog vanligast i Sverige, man får betalt för det man jobbat. Både jag och frugan har alltid haft det.

Man måste tjäna in semestern, men det kan vara per år, man får sina 25-30 dagar som en pott 1 gång/år (så har jag).
Eller att man får sina 2,x dagar varje månad (frugan har på detta sätt). Kanske finns fler varianter.

Har man vikariat/tillfällig anställning eller vad det nu heter (visstids kanske) så har man ofta (aldrig?) inte rätt till någon semester alls.

Sen finns det olika sätt att få smesterersättning, vissa får det vid en viss tid på året (samma varje år), på varje lön eller efter när man haft semester, jag har det sistnämnda.

12% är semesterersättningen lagstadgad till. Kanske kan vara högre på olika kollektivavtal.

Någon egen företagare här på forumet borde ha stenkoll på semesterdagar och grejer.
Det ska ju inte vara enkelt..

Senast redigerat 2011-11-01 19:59
Ursprungligen av keptang:

Eftersläpande lön är nog vanligast i Sverige, man får betalt för det man jobbat. Både jag och frugan har alltid haft det.

Känns lite surt att behöva vänta nästan 4 veckor efter att man avslutat den perioden. Våra kunden har 10 dagar på sej att betala, likaså vi till våra leverantörer.

Ursprungligen av keptang:

Sen finns det olika sätt att få smesterersättning, vissa får det vid en viss tid på året (samma varje år), på varje lön eller efter när man haft semester, jag har det sistnämnda.

12% är semesterersättningen lagstadgad till. Kanske kan vara högre på olika kollektivavtal.

12% av vad? Månadslönen? Vad innebär detta år 1?

Har aldrig varit medlem i en fackförening, inte direkt kollektivavtal miljö här...

Jo, brorsan hade liknande sits när han började nytt jobb för nåt år sen, han var tvungen att begära förskott, brukar alltid vara möjligt. Bara man kommer ihåg det till nästa månad.

12% av månadslönen, annars tim/dagslön om man har det spelar ingen större roll. För mig räknas det på min månadslön / antal dagar i månaden, per dag får jag då 12% extra i semesterersättning om jag haft semester.

Har man inga intjänade semesterdagar så får man ingen semesterersättning, och inte heller betald semester.

Ursprungligen av LCR:

2. Jag kan ingenting om detta med semesterersättning (kanske en massa annat också), men tror inte han kan sånt speciellt bra heller. Han hade en deltidsanställd ekonomikvinna genom Arbetsförmedlingen som skött detta, och rättat alla hans fel, men hon är inte kvar.

Jag håller reda på alla dagar jag jobbar. Är det lätt att räkna ut?

3. Semesterdagar. Detta är något som förbryllat mej sedan jag flyttade hem från England (bodde där i 1,5 decennium efter jag gick ut gymnasiet) och där får man semester pro rata, alltså har man 25 dagars semester och jobbar 6 månader så har man rätt till 12,5 dagar under den perioden.

Jag har för mej att här i Sverige så måste man tjäna in semestern, alltså man har ingen semester första året, men kan ta ut de dagar man tjänat in nästa år o.s.v. Men innebär inte detta att man ger bort en massa dagar, eller hänger det ihop med semesterersättningen?

Du får 12 % av den utbetalda lönen under intjänandeåret (1 april - 31 mars) i semesterersättning (arbetsgivarn håller dessa för att betala ut när du har semester). Du har sedan rätt till 25 dagar semester nästa år. Dock får du inte full lön under semestern då du inte jobbat hela intjänandeåret. Oftast har man iofs fått intjänad semester utbetald från stället man jobbade på innan det nya som kan täcka upp den obetalda delen nästa år.

Vet inte om min förklaring blev så tydlig...

Edit:
Har du månadslön är det dock "sammalöneprincipen" som oftast gäller. Det betyder att du ska ha samma lön utbetald under semestern samt ett semestertillägg (Semestertillägget är vid månadslön 0,43 % av månadslönen per semesterdag) som din vanliga månadslön. Du får dock bara så stor del av semestern betald som den del av intjänandeåret du jobbat men har ändå rätt till 25 dagar.

Senast redigerat 2011-11-01 21:13
Ursprungligen av FiftyOne50:

Du får 12 % av den utbetalda lönen under intjänandeåret (1 april - 31 mars) i semesterersättning (arbetsgivarn håller dessa för att betala ut när du har semester). Du har sedan rätt till 25 dagar semester nästa år. Dock får du inte full lön under semestern då du inte jobbat hela intjänandeåret. Oftast har man iofs fått intjänad semester utbetald från stället man jobbade på innan det nya som kan täcka upp den obetalda delen nästa år.

Vet inte om min förklaring blev så tydlig...

Halvtydligt...

Om jag började jobba oktober så är perioden alltså från dess till 31/3?! Alltså 50% av ett år...

Han betalar ut semesterersättning för denna period men jag har inte rätt till betalda semesterdagar?...

Du får alltså hälften av semesterdagarna betalda (+ semestertillägg) om du har månadslön.

Ursprungligen av FiftyOne50:

Du får alltså hälften av semesterdagarna betalda (+ semestertillägg) om du har månadslön.

"Hälften" = de 12.5 semesterdagar jag kan ta ut 2012/2013 baserat på de 6 månader jag arbetat året innan ?

Men får jag semestertillägg under perioden 2011/2012 ?

Anledningen varför jag frågar är för att han inte kan något. Förut litade jag på ekonomitjejen.

Ursprungligen av LCR:

"Hälften" = de 12.5 semesterdagar jag kan ta ut 2012/2013 baserat på de 6 månader jag arbetat året innan ?

Korrekt, dock avrundar man alltid uppåt till hela dagar.

Ursprungligen av LCR:

Men får jag semestertillägg under perioden 2011/2012 ?

Semestertillägget betalas normalt ut i samband med semestern (2012). Du får alltså 0,43 % av din månadslön per betald semesterdag.

Senast redigerat 2011-11-01 21:30
  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-01 20:51

Man kan ju få låna semesterdagar av företag när man börjar, är ju lite olika dock hur det fungerar.

Ursprungligen av zappee:

Man kan ju få låna semesterdagar av företag när man börjar, är ju lite olika dock hur det fungerar.

Jo, det har jag förstått då man måste betala tillbaka dem om man slutar. Dock om man blir uppsagd så behöver man inte betala tillbaka något. Detta har hänt mej 2 gånger, men är osäker huruvida jag kommer att avsluta mitt arbetsliv på denna firma...

Låt oss klargöra olika begrepp.

Semesterersättning = ersättning du får istället för semester. Skall vara minst 12% av din bruttolön. Vanlig vid visstidsanställning, sommarjobb etc då man av naturliga skäl inte tar ut någon semester.

Semesterlön = Lön du får ut under semestern. Är högre än vanlig lön. Vanligt inom LO. Vanligen betalas denna ut månaden efter att semesterdagar har tagits ut i förhållande till antal semesterdagar. Nivån regleras i kollektivavtalen.

Semesterlönetillägg = Tillägg ovanpå en ordinär månadslön, valig i tjänstemannasektorn. Betalas vanligen ut i sin helhet på junilönen. Nivån regleras i kollektivavtal.

Ursprungligen av pmarriott:

Låt oss klargöra olika begrepp.

Semesterersättning = ersättning du får istället för semester. Skall vara minst 12% av din bruttolön. Vanlig vid visstidsanställning, sommarjobb etc då man av naturliga skäl inte tar ut någon semester.

Semesterlön = Lön du får ut under semestern. Är högre än vanlig lön. Vanligt inom LO. Vanligen betalas denna ut månaden efter att semesterdagar har tagits ut i förhållande till antal semesterdagar. Nivån regleras i kollektivavtalen.

Semesterlönetillägg = Tillägg ovanpå en ordinär månadslön, valig i tjänstemannasektorn. Betalas vanligen ut i sin helhet på junilönen. Nivån regleras i kollektivavtal.

Tack!

Tillägger att arbetsgivaren får använda procentregeln (12 % av bruttolön) även där arbetstagaren har månadslön.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2011-11-01 21:36

Ögnade igenom tråden som hastigast och tänkte bara tillägga att du har enligt lag rätt att ta ut 5 veckors semester nästa år men du får enbart betalt för dem du tjänat in, dvs 13 dagar betald semester, 12 dagar obetald,

Ursprungligen av inf0l:

Ögnade igenom tråden som hastigast och tänkte bara tillägga att du har enligt lag rätt att ta ut 5 veckors semester nästa år men du får enbart betalt för dem du tjänat in, dvs 13 dagar betald semester, 12 dagar obetald,

Det stämmer! Precis som jag skrev i inlägg #5. Men det var bra att du poängterade detta då jag säkert inte var tydlig nog.

Ursprungligen av inf0l:

Ögnade igenom tråden som hastigast och tänkte bara tillägga att du har enligt lag rätt att ta ut 5 veckors semester nästa år men du får enbart betalt för dem du tjänat in, dvs 13 dagar betald semester, 12 dagar obetald,

Uppskattar alla svar!

Hur är det under perioden okt 2011-mars 2012, vad har jag "rätt till" ? (obetald så klart)

Ursprungligen av LCR:

Uppskattar alla svar!

Hur är det under perioden okt 2011-mars 2012, vad har jag "rätt till" ? (obetald så klart)

Jag tror du har rätt till endast 5 dagar om du börjar efter 31 augusti. Tänk på att reglerna i semesterlagen är semidispositiva, dvs de kan regleras i kollektiv- och hängavtal.

Ursprungligen av FiftyOne50:

Jag tror du har rätt till endast 5 dagar om du börjar efter 31 augusti. Tänk på att reglerna i semesterlagen är semidispositiva, dvs de kan regleras i kollektiv- och hängavtal.

Hängavtal?!...

Jag började den 17/10, vi har inte ens hunnit skriva avtal, tror inte han har fixat något olycksfallsförsäkring...
You get the picture...

Hängavtal = kollektivavtal mellan arbetsgivare som inte är medlem i arbetsgivarorganisation och en arbetstagarorganisation.

Se till att skriva anställningsavtal snarast. Arbetsgivaren är skyldig att upprätta ett skriftligt avtal inom en månad. Kan skicka över en mall om du vill?

Senast redigerat 2011-11-01 22:48
Ursprungligen av FiftyOne50:

Se till att skriva anställningsavtal snarast. Arbetsgivaren är skyldig att upprätta ett skriftligt avtal inom en månad. Kan skicka över en mall om du vill?

Jo det har du rätt i, ska försöka i morgon...

Har du en mall så vore det uppskattat!!

Ursprungligen av LCR:

Jo det har du rätt i, ska försöka i morgon...

Har du en mall så vore det uppskattat!!

Du har pm!

När man har sådana här frågor, och skapar en tråd här så inser man hur bra 99.se är!

Unionen har en liten räknesnurra du kan använda; Semester / Avtal & lag ~ Unionen.se

Försäkring för anställda är arbetsgivare skyldiga enligt lag att ha och det faktum att du är anställd innebär per automatik att du omfattas. Behövs sålunda inte upprättas någon specifik försäkring för just dig. Bara om det gäller andra extraförsäkringar som privat sjukvårdsfökring, tandvård extra omfattande pensionsförmåner etc.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-02 10:05

Men om inte arbetsgivaren har någon försäkring i meningen att han/hon betalar några premier är LCR likt förbaskat oförsäkrad. Med detta sagt, om informationen från Svenskt näringsliv nedan stämmer, så behöver en arbetsgivare utan kollektivavtal inte betala någon mer försäkring än de allmänna arbetsgivaravgifterna.

Om jag ska anställa en person, vilka försäkringar måste jag teckna för den personen?

Vi utgår ifrån att du är bunden av kollektivavtal. Om du anställer en arbetare ska du teckna ett försäkringspaket hos Fora. Det innehåller Avtalspension SAF-LO, sjukförsäkringen AGS, livförsäkringen TGL, arbetsskadeförsäkringen TFA och Omställningsförsäkring. Om du anställer en tjänsteman ska du teckna arbetsskadeförsäkringen TFA och Trygghetsrådet TRR hos Fora, du ska teckna livförsäkringen TGL och ITP – pensionsplan som även innehåller sjukförsäkring - hos Collectum. Om du inte är bunden av kollektivavtal finns ingen skyldighet att teckna försäkringar utöver det lagstadgade som finansieras av arbetsgivaravgiften. [min kursiv]

Att arbetsgivaren tecknar ett hängavtal låter med andra ord inte så dumt, i synnerhet om man har ett jobb där man riskerar att skadas.

Ursprungligen av jahve:

Men om inte arbetsgivaren har någon försäkring i meningen att han/hon betalar några premier är LCR likt förbaskat oförsäkrad. Med detta sagt, om informationen från Svenskt näringsliv nedan stämmer, så behöver en arbetsgivare utan kollektivavtal inte betala någon mer försäkring än de allmänna arbetsgivaravgifterna.

Om jag ska anställa en person, vilka försäkringar måste jag teckna för den personen?

Vi utgår ifrån att du är bunden av kollektivavtal. Om du anställer en arbetare ska du teckna ett försäkringspaket hos Fora. Det innehåller Avtalspension SAF-LO, sjukförsäkringen AGS, livförsäkringen TGL, arbetsskadeförsäkringen TFA och Omställningsförsäkring. Om du anställer en tjänsteman ska du teckna arbetsskadeförsäkringen TFA och Trygghetsrådet TRR hos Fora, du ska teckna livförsäkringen TGL och ITP – pensionsplan som även innehåller sjukförsäkring - hos Collectum. Om du inte är bunden av kollektivavtal finns ingen skyldighet att teckna försäkringar utöver det lagstadgade som finansieras av arbetsgivaravgiften. [min kursiv]

Att arbetsgivaren tecknar ett hängavtal låter med andra ord inte så dumt, i synnerhet om man har ett jobb där man riskerar att skadas.

Tack för klargörande. Jag kände att jag var ute på tunn is. Det finns inte en arbetsgivare som vägrar teckna hängavtal eftersom facket har för vana att ställa till med problem för dem som trilskas.

Fast det är inte så lätt när vi inte ens skrivit ett avtal så teoretiskt sett existerar jag inte (än) i företaget.

Att nypa honom och sätta sej ner är inte så lätt när han bara går upp högre och högre i varv då det finns massor av ofakturerade delar/jobb (som bara han kan fakturera), jobb som måste göras igår (som bara han kan göra), offerter (som bara han kan göra) med effekten att hans fokus blir ännu sämre och så kommer samtal från reservdels leverantörer (vi säljer även specialbilsdelar) där det ska betalas en massa (för de delar vi skickat men han har glömt vem delarna skickats till så det går inte att fakturera...

Gillar verkligen jobbets innehåll men inte omständigheterna. Har sökt jobb länge och det här kom perfekt tidsmässigt men omslagspappret var roligare än presenten...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-02 19:42

Jodå, ni har ett avtal, om inte annat för att du har börjat jobba och förmodligen redan har kommit överens om en lön. Så du är både teoretiskt och praktiskt anställd vid företaget (om ni inte har hittat på helt märkliga överenskommelser). Men det är klart, det är aldrig fel och till och med din rätt enligt 6c § LAS, att få anställningsvillkoren på pränt.

Ursprungligen av jahve:

Jodå, ni har ett avtal, om inte annat för att du har börjat jobba och förmodligen redan har kommit överens om en lön. Så du är både teoretiskt och praktiskt anställd vid företaget (om ni inte har hittat på helt märkliga överenskommelser). Men det är klart, det är aldrig fel och till och med din rätt enligt 6c § LAS, att få anställningsvillkoren på pränt.

Jo, det har du helt rätt i!! Vi gick genom allt muntligt innan jag började; lön, förmåner, arbetsområden etc.

Bara att man känner sej lite sårbar när inget av det man trodde skulle ske sker...

Ursprungligen av LCR:

Jo, det har du helt rätt i!! Vi gick genom allt muntligt innan jag började; lön, förmåner, arbetsområden etc.

Bara att man känner sej lite sårbar när inget av det man trodde skulle ske sker...

Det är alltid svårt att ge några råd i när det bara är något man läst på ett forum och inte känner till situationen i övrigt, så om du tror jag är ute och cyklar så bortse från detta inlägg. Men med det sagt så får jag en känsla av att vi har att göra med en kille som driver verksamhet "by the seat of his pants" som amerikanerna säger. Så himla upptagen att han inte kan sätta sig ner och skriva ett anställningsavtal om ni redan kommit överens om villkoren kan han inte vara. Eller ännu bättre - skriv det själv och ge det till honom att läsa och skriva under på. Du ska inte behöva gå omkring och basera lönearbete på ett muntligt avtal eller inte veta när lönen betalas ut - det låter inte som en seriös verksamhet alls, även om man kan förlåta någon som tar det första stapplande steget från egenarbete till att ha anställda rätt mycket. Men inte hur mycket som helst.

Bevaka tråden