Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra icke digitala sällskapsspel och brädspel

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-06 19:10

Hej!

Nu när man börjar närmar sig 30, "supartiden" och sena nätter börjar gå mot sitt slut och man har börjat inse att det blir fler och fler lugna hemmakvällar med polarna, med lite "mindre" dryck och mer sällskapsspel, så skulle jag behöva tips.

Frågespel är inte så svårt att hitta nya versioner på. Trivial Pursuit är ju en klassiker t.ex.

Så först o främst så är jag väll ute efter strategispel som är lite kluriga men inte supersvåra och ska spelas i vuxnas sällskap.

Senaste spelet är ett som heter Ticket To Ride och är väldigt kul, lite småklurigt där man ska bygga tågräls mellan olika städer i Europa.

Så har ni några tips att dela med er av så skriv gärna

Ett jag har kollat in men inte köpt än är Carcassonne, någon som kanske ha spelat?

Tack på förhand.

Ursprungligen av LCR:

Klassiker.

Dominion, finns inget jag fastnat så i som det. Agricola är också ganska roligt. Du kan läsa mer om båda på Wikipedia

Dominion | Board Game | BoardGameGeek
Agricola | Board Game | BoardGameGeek

EDIT: Lade till länkar till BGG.

Senast redigerat 2011-11-07 07:34
Ursprungligen av Kajan:

Senaste spelet är ett som heter Ticket To Ride och är väldigt kul, lite småklurigt där man ska bygga tågräls mellan olika städer i Europa.

Ah, ett av mina favoritspel! Jag har dock väldigt svårt att välja vilken av Original, Europa och Märklin som är min favorit, alla är roliga på sitt eget sätt! Jag ser nu att det finns ett Ticket to Ride Nordic Countries, det måste jag skaffa! Och du har väl inte missat att det finns ett expansionspaket till Europa som heter 1912?

Ett annat favoritspel är Finans, som väl närmast kan beskrivas som ett Monopol för vuxna. Lite svårare och kräver mer tanke, men å andra sidan så mycket roligare!

Andra roliga spel:
Spingo
Retro
Bondespelet
Svea Rike
Qube: Utan Tvekan
Stone Age
Alias

Och ett spel som jag personligen inte tycker verkar roligt, men alla jag känner som har spelat det älskar det:
Rappakalja

Dataspel har aldrig riktigt lockat mig, men jag har alltid gillat sällskapsspel.

Mitt absoluta favoritspel är dock ett som heter schack, men det spelet känner du nog redan till...

Bra Spel - Med andra ord - andra upplagan
Helt hysteriskt och fantastiskt kul. Varning för hög ljudnivå

http://boardgamegeek.com/

Carcassonne rekommenderar jag stort, ett av de bästa snabba och enkla spelen som gjorts senaste åren. Personligen föredrar jag att enbart köra grundsetet men många gillar att köra med en eller flera av expansionerna som är gjorda.

Settlers of Catan (Som startade den stora vågen av Tyska brädspel i Sverige) är också ett mycket bra spel dock endast för 4 spelare i grund.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-11-07 01:02

Risk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-07 07:11

Modern art. Viss inlärningströskel (1-2 omgångar) men sedan är det riktigt skojigt. Det går ganska fort att spela en omgång, vilket inte gör så mycket då man genast vill påbörja en ny.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-11-07 07:39

Vad många tips det blev, kanon!

Ursprungligen av Capeman:

Dominion, finns inget jag fastnat så i som det. Agricola är också ganska roligt. Du kan läsa mer om båda på Wikipedia eller BoardGameGeek.

Spelas Dominion endast med kort? Verkade nästan så på beskrivningen. Agricola verkade helt klart intressant Tack!

Ursprungligen av Papperskatt:

Ah, ett av mina favoritspel! Jag har dock väldigt svårt att välja vilken av Original, Europa och Märklin som är min favorit, alla är roliga på sitt eget sätt! Jag ser nu att det finns ett Ticket to Ride Nordic Countries, det måste jag skaffa! Och du har väl inte missat att det finns ett expansionspaket till Europa som heter 1912?

Ett annat favoritspel är Finans, som väl närmast kan beskrivas som ett Monopol för vuxna. Lite svårare och kräver mer tanke, men å andra sidan så mycket roligare!

Andra roliga spel:
Spingo
Retro
Bondespelet
Svea Rike
Qube: Utan Tvekan
Stone Age
Alias

Och ett spel som jag personligen inte tycker verkar roligt, men alla jag känner som har spelat det älskar det:
Rappakalja

Dataspel har aldrig riktigt lockat mig, men jag har alltid gillat sällskapsspel.

Jag har själv bara testat Europa, utan expansion (har sett att det finns). Tittade lite snabbt på dem andra också, men verkar som där är mest saker i Europa, med lok, tunnlar och så. Men ska kolla på dem andra du nämnde.

Ursprungligen av Mainman:

Carcassonne rekommenderar jag stort, ett av de bästa snabba och enkla spelen som gjorts senaste åren. Personligen föredrar jag att enbart köra grundsetet men många gillar att köra med en eller flera av expansionerna som är gjorda.

Settlers of Catan (Som startade den stora vågen av Tyska brädspel i Sverige) är också ett mycket bra spel dock endast för 4 spelare i grund.

Settlers har jag funderat på också, och kommer nog köpa Carcasonne, men vad är skillnaden i spelen? Är inte principen ungefär den samme?

Tack till er andra också.

Ursprungligen av Kajan:

Spelas Dominion endast med kort? Verkade nästan så på beskrivningen. Agricola verkade helt klart intressant Tack!

Japp, Dominion spelas bara med kort. Men låt dig inte luras. Det är ett enormt roligt strategispel som man bara sugs in i... Första och andra omgången lär man sig bara, sen blir det bara roligare och roligare. Jag har spelat många spel genom åren men inget som har så stort replay value. Antalet olika sorts spel och uppsättningar är i det närmsta oändligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-11-07 07:44

Carcassone och Settlers är inte lika, men båda är mycket bra. Carcassonne handlar om att bygga en värld med kort som du drar från en hög, alltså att göra det bästa med vad du får. Settlers har tärningslag och bygger på resurser du ska hushålla med eller sälja.

Köp båda om du har råd, men vilket du än väljer är det bra brädspel.

BrädspeletGo

1
Bevaka tråden