Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studentlya i Malmö?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-23 23:17

Nu är det klart, Malmö kommer att få en till Mac-användare, nämligen jag. Fick nyss besked om att jag har kommit in på utbildningen jag har sökt.
Så nu är det dags att skaffa bostad.
Men var ska jag leta?
Har ingen direkt koll på vad för mäklare osv som verkar i Malmö...
Det jag eftersöker är en 1:a med tillgång till bredband, med hyffsad kommunikation till centrum, och inte allt för hög hyra. Nånstans runt 2500:- eller så.
Omöjlig sits?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-24 00:37

Det är svårt att finna bostad i Malmö idag, men inte omöjligt. Kolla på Sydsvenskans hemsida (www.sydsvenskan.se) under bostadsannonser. Eller kolla hos MKB (www.mkb.se???). Lycka till och varmt välkommen till världens bästa stad!:cool:

Köpa eller hyra?

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-24 00:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Det är svårt att finna bostad i Malmö idag, men inte omöjligt. Kolla på Sydsvenskans hemsida (www.sydsvenskan.se) under bostadsannonser. Eller kolla hos MKB (www.mkb.se???). Lycka till och varmt välkommen till världens bästa stad!:cool:

Låt mig citera MKB "Du har inte fått lägenheten du var intresserad av, du var en av 910 sökande" yeha...

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-24 00:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Nu är det klart, Malmö kommer att få en till Mac-användare, nämligen jag. Fick nyss besked om att jag har kommit in på utbildningen jag har sökt.
Så nu är det dags att skaffa bostad.
Men var ska jag leta?
Har ingen direkt koll på vad för mäklare osv som verkar i Malmö...
Det jag eftersöker är en 1:a med tillgång till bredband, med hyffsad kommunikation till centrum, och inte allt för hög hyra. Nånstans runt 2500:- eller så.
Omöjlig sits?

Hmm, hur får man reda på det så här tidigt? Min ansökan har de inte ens behandlat..... grr... fast jag vet ju att jag kommer in på grund av mina betyg, men ändå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Hmm, hur får man reda på det så här tidigt? Min ansökan har de inte ens behandlat..... grr... fast jag vet ju att jag kommer in på grund av mina betyg, men ändå.

Kanske skall läsa folkhögskola el liknande?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-24 09:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Köpa eller hyra?

Hyra var det tänkt.
Min ekonomi godkänner nog inte köp av en lägenhet just nu.

När jag skulle flytta till Malmö från Tyskland för några år sedan åkte jag helt sonika dit, checkade in på billigaste boendet i stan (Formula One Hotel), steg upp tidigt dagen därpå, köpte en lokaltidning (Sydsvenskan?), ringde som en galning och åkte lokaltrafik/gick runt stan och kikade på så mycket jag bara kunde. Nu minns jag inte exakt men jag hann väl med 5-10 kanske. En hel del gammalt sunk men inte bara. Lite ironiskt fastnade jag mest för den första lägenheten jag ringde och tittade på och den blev det sedan också. Mitt tips är att vara ute så tidigt som möjligt, kika så snabbt det bara går och omgående anmäla eventuellt intresse till hyresvärden. Turordning du vet.

I det aktuella fallet bodde den tidigare hyresvärden fortfarande kvar och det var dom som skötte visningen. Därmed kunde jag komma i princip omgående och därefter "hänga på låset" till hyresvärdens kontor när dom öppnade vid 9-10-snåret.

För övrigt tipsar jag gärna om hyresvärden Lifra L & B i Malmö AB av vilka jag endast har positiva erfarenheter. Bra, trevliga, snabb service, helt enligt boken. Numera vet jag att uppskatta något sådant ännu mer.

Ett tips till förresten, om du nu är en ung student utan annan inkomst än studiemedel. Utgå ifrån att hyresvärden nog vill att du har en borgensman (mamma, pappa, kompis med fast inkomst) som (också) skriver under ditt hyreskontrakt och undersök och ordna om möjligt med det I FÖRVÄG. Jag vet ju inte alls hur din situation ser ut och vet att det inte är självklart att man har någon som kan (och icke minst vill) skriva på borgensförbindelser. Tipset är hur som helst att kolla det i förväg. Om hyresvärden sedan frågar så behöver du inte be att få återkomma eller så. Åter igen det där med turordning.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-24 11:21

Borgensman är nog inga problem, det är jag säker på att mina föräldrar ställer upp på.
Problemet är väl mer när man ska kika på lägenheter... det är ju trots allt 80 mil att åka.
Så antagligen får man försöka ordna visning på alla intressanta lägenheter under en eller två dagar.
Att ta en lägenhet osedd känns ju lite väl riskabelt kanske...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-06-24 11:55

Vi kan nog ordna övernattning, oss 99maccare emellan. Sen är vi ju flera som har bil ifall du behöver åka någonstans.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-06-24 12:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Vi kan nog ordna övernattning, oss 99maccare emellan. Sen är vi ju flera som har bil ifall du behöver åka någonstans.

Man tackar och bockar. Det känns bra att veta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Problemet är väl mer när man ska kika på lägenheter... det är ju trots allt 80 mil att åka. Så antagligen får man försöka ordna visning på alla intressanta lägenheter under en eller två dagar.
Att ta en lägenhet osedd känns ju lite väl riskabelt kanske...

Precis, att inte titta är naturligtvis sällan ett alternativ. Men jag hoppas att jag var tydlig i mitt förslag? Slagga hos Bollman, det är ju perfekt! Och om du mot förmodan inte skulle hitta något så får du väl stanna en eller två dagar till.

Jag gjorde förresten likadant när jag flyttade till Stockholm för ännu fler år sedan. Fast då hade jag själv förberett med en sökes-annons i DN. Fick massor av svar. En del jävligt skumma kan jag lova. En del äldre kvinnor/tanter som gärna ville ha en ung kille inneboende och sådant. Men det ordnade sig också på en dag. Perfekt.

Problemet med förbokade visningar är åter igen det där med turordningsprincipen. Förvänta dig ej heller att du är överdrivet tilltalande som hyresgäst i alla lägen, som ung studerande. Sedan så undrar jag lite vilka lägenheter det är som verkligen blir helt tomma. Om det nu är så svårt att hitta boende så borde en bra lägenhet bli uthyrd på nytt innan föregående hyresgäst lämnar.

Och när det gäller boende så finns det som sagt bra och mindre bra alternativ. Har själv under dagen idag förlikat med en hyresvärd efter drygt ett och ett halvt års tvistande kring åtgärder som inte utförts i tid enligt avtal. För bara en vecka sedan såg det ut att leda till tingsrätt och det ena med det andra, men idag lyckades vi komma överens och jag lyckades få ungefär motsvarande en PowerBook som kompensation

Vill inte namnge hyresvärden ifråga men om jag säger såhär, i strid med mina föraningar så är inte alltid en större (typ kommunal eller så) hyresvärd att föredra, som mer tillförlitlig och servicevänlig etc. I vissa fall kan det bevisligen vara tvärt emot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-25 00:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Det jag eftersöker är en 1:a med tillgång till bredband, med hyffsad kommunikation till centrum, och inte allt för hög hyra. Nånstans runt 2500:- eller så.
Omöjlig sits?

Inte omöjligt, bara svårt just nu.

Jag har precis flyttat ut från min, men där flyttar det in nån annan redan nästa vecka. Bredband fanns i kabelnätet.

Gå runt och titta på lappar på lyktstolpar - på möllan finns de överallt. Oftast folk som vill hyra men ibland folk som vill dela lägenhet eller har en plats över i sitt kollektiv

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-26 17:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Nu är det klart, Malmö kommer att få en till Mac-användare, nämligen jag. Fick nyss besked om att jag har kommit in på utbildningen jag har sökt.
Så nu är det dags att skaffa bostad.
Men var ska jag leta?
Har ingen direkt koll på vad för mäklare osv som verkar i Malmö...
Det jag eftersöker är en 1:a med tillgång till bredband, med hyffsad kommunikation till centrum, och inte allt för hög hyra. Nånstans runt 2500:- eller så.
Omöjlig sits?

Jag satte in en annons i sydsvenskan bostad, kostade 690 kronor (120 "nedslag") hade inte så stor tilltro till det men det har faktiskt ringt rätt många som vill hyra ut. Det är ett tips.

1
Bevaka tråden