Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nygammal medlem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen sist har jag övat lite på olika diskussionsfora, och lärt mig gilla min maskin, som möjliggör så många trevliga kontakter! Men nu har jag ett tekniskt problem, och då återkommer jag hit! Hoppas Ni orkar stå ut med mig!

Jag är fortfarande nybörjare i många avseenden, och jag ämnar inte byta ut min maskin mot något nyare. Främst eftersom jag numera är ÄNNU fattigare än förut ...

Med massor av vänliga hälsningar!

/Ljushufwud

Välkommen tillbaka (?)! Måste dock säga att det inte var så mycket personlig presentation i din text. Vem är du?

Tja, inte tänker jag lägga ut namn och bild eller telefonnummer på Nätet. Men annat kan jag berätta: Köpte min första dator när det nya seklet var några år gammalt, och bestämde mig ganska snart för att "en sån där med äpple på" var min melodi. Det är främst den något större säkerheten jag uppskattar.

I övrigt är jag en datoranvändare, icke en datorintresserad! Lever numera till viss del mitt liv på Nätet, där jag har fina vänner som jag hittat via olika fora där jag kan ägna mig åt mina specialintressen.

Ditt frågetecken efter "tillbaka", menar Du att Du är osäker på om jag verkligen varit här förut, eller undrar Du lite stillsamt hur länge jag tänker stanna?

Tja, om Du frågar mera, så kanske jag kan svara bättre ...

/Ljushufwud

Nej frågetecknet var eftersom du egentligen inte varit försvunnen, ditt konto har ju funnits här hela tiden. Har inget att fråga, det blev ju en personlig presentation till slut. Namn, foto och telefonnummer skulle jag heller aldrig lägga ut. Eller jo, foto har jag lagt ut.

Åkej, javisst, jag har "varit" här hela tiden ... Men hälsan tiger still, så länge "burken" jobbar, så håller jag till på fora där jag kan dela med mig av mina kunskaper, inte ställa så många frågor. Till exempel det här:

Alternativ.nu

Fast, jag skriver inte så mycket där under signaturen "Ljushufwud".

Som jag skrev i min problem-tråd, så är min inställning till datorer lik min inställning till bilar: Jag vrider om nyckeln och kommer dit jag ska. Så här kanske inte finns så många som känner att de förstår mig. Ändå: Omkring 1978 var jag på en reklamträff, på min fritid, men med tanke på mitt jobb som sekreterare. Där visades något som hette Mackintosh, och det var ju HELT annorlunda än de labb-datorer som jag dittills hade använt för att koda in texter. Mitt första möte fanns i, om inte färskt, så i varje fall livaktigt minne när jag långt senare hade möjlighet att köpa mig en egen dator.

Vill inte vara sådan, men den första Macen kom 1984, så det måste ha varit något annat du fick se där 1978. En Apple II kanske? De kom 1977.

Ursprungligen av Capeman:

Vill inte vara sådan, men den första Macen kom 1984, så det måste ha varit något annat du fick se där 1978...

Eller så var det ett annat år, kanske.

Tidsuppfattningen är kanske lite skakig, som med MacBooken från 2003 här:
http://www.99.se/macbook/291451-skarmen-blinkar-ett-lysror.htm

Säkert har Ni rätt. Min tidsuppfattning är inte så bra. Men som jag minns mitt möte med den där maskinen, så var det den första i sitt slag, och andra datorer var ännu inte så långt komna att de började kallas "skrivautomater", vilket ord jag många gånger fick förklara för mina vänner:

- Om Du tänkte Dig en korsning mellan en bandspelare och en elektrisk skrivmaskin. Du spelar in texten på ett band, och sen kan Du ändra i den, och "spela upp" den på ett papper. Praktiskt, eller hur?

- ???

(Och var för all del sådan som Du är, Capeman! )

Ursprungligen av Ljushufwud:

Säkert har Ni rätt. Min tidsuppfattning är inte så bra. Men som jag minns mitt möte med den där maskinen, så var det den första i sitt slag, och andra datorer var ännu inte så långt komna att de började kallas "skrivautomater", vilket ord jag många gånger fick förklara för mina vänner:

- Om Du tänkte Dig en korsning mellan en bandspelare och en elektrisk skrivmaskin. Du spelar in texten på ett band, och sen kan Du ändra i den, och "spela upp" den på ett papper. Praktiskt, eller hur?

- ???

(Och var för all del sådan som Du är, Capeman! )

Eftersom du skriver "Ni" med stort N mitt inne i meningen så utgår jag från att du har en stjärna före ditt personnummer, dvs att du är över hundra, och då blir det ju så klart svårt att hålla reda på alla di däringa årena.

1
Bevaka tråden