Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det OK att skänka pengar till sin enskilda firma?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-12-15 15:06

Jag skall "nolla" mitt företag i år och det kommer jag göra i samband med att jag köper ett kameraobjektiv som jag behöver. Dock saknas det ca 500 kr. Är det ok att skänka dessa 500 kr till företaget från mina privata pengar? Utöver det så behöver jag också låna pengar av mig själv för att lägga ut till momsen, vilket jag vet att man får. Men just att skänk pengar vet jag inte om man får göra hur som helst..?
Som jag skrev i rubriken så handlar det alltså om en enskild firma.

EDIT: Med "nolla" menar jag alltså att jag tänker gå +/- noll. Verken gå med vinst eller förlust.

I enskild firma görs ingen skillnad på privata och företagets pengar, alla pengar är dina privata. Det är således fritt att föra över pengar mellan dina konton (jag antar att du har ett särskillt konto för företaget).

Du ska dock bokföra egna insättningar och uttag (som sker vid överföring mellan ditt "privata" konto och företagts eller vid köp eller försäljning). I ditt fall bokför du de 500 kr som du skjuter till som egen insättning.

Senast redigerat 2011-12-15 16:54
  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-12-15 16:53
Ursprungligen av FiftyOne50:

I enskild firma görs ingen skillnad på privata och företagets pengar, alla pengar är dina privata. Det är således fritt att föra över pengar mellan dina konton (jag antar att du har ett särskillt konto för företaget).

Tack för snabbt svar! Ja, jag misstänkte att det var så, men jag har tidigare hållit företagets och min privata pengar helt isär - därför var jag lite osäker.

Ursprungligen av Hallon:

Tack för snabbt svar! Ja, jag misstänkte att det var så, men jag har tidigare hållit företagets och min privata pengar helt isär - därför var jag lite osäker.

Helt rätt att hålla isär pengarna för att ha bättre koll, även fast det inte är ett krav.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2011-12-15 17:11

Tänk på avskrivningsreglerna bara, är objektivet/kamerautrustningen tillräckligt dyr måste den skrivas av på ett antal år. Jag minns inte hur många just nu men jag skulle gissa på 3-5 år, vilket gör att du måste betala vinstskatt trots att du har inte har några pengar i firman.

Numera får man göra direktavskrivning för inventarier av "mindre värde", ett halvt basbelopp (21 400 kr). MEN, du kan inte köpa en kamera för 20 000 kr och ett objektiv för 15 000 kr på var sitt kvitto och göra direktavskrivning på dem var för sig. Användandet av den ena förutsätter ju att du har det andra och då anses det vara en och samma inventarie med ett sammanlagt värde av 35 000 kr => direktavskrivning är inte möjlig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-12-15 19:06

Tack för omtanken, zarkov, men det hade jag koll på. Just därför vill jag köpa objektivet innan årsslutet - eftersom jag tänker köpa nytt kamerahus nästa år

Ursprungligen av zarkov:

Tänk på avskrivningsreglerna bara, är objektivet/kamerautrustningen tillräckligt dyr måste den skrivas av på ett antal år. Jag minns inte hur många just nu men jag skulle gissa på 3-5 år, vilket gör att du måste betala vinstskatt trots att du har inte har några pengar i firman.

Numera får man göra direktavskrivning för inventarier av "mindre värde", ett halvt basbelopp (21 400 kr). MEN, du kan inte köpa en kamera för 20 000 kr och ett objektiv för 15 000 kr på var sitt kvitto och göra direktavskrivning på dem var för sig. Användandet av den ena förutsätter ju att du har det andra och då anses det vara en och samma inventarie med ett sammanlagt värde av 35 000 kr => direktavskrivning är inte möjlig.

Senast redigerat 2011-12-15 23:43
  • Medlem
  • Avesta
  • 2011-12-16 11:16

Good thinking Bob!

Du sätter in pengar i företaget som du vill, det gör varken till eller från bara redovisningen är rätt. Det som är viktigt är beskattningen på företagets vinst, att den blir rätt, och det påverkas inte. Men skall du ha en chans att hålla reda på den korrekt så måste du, som FiftyOne50 sade, hålla isär olika pengar så det blir rätt. Dina 500 kronor skall alltså in i balansräkningen som insatt kapital eller vad det heter.

Jag är inte bra på bokföring men så mycket har jag fattat. Jag köper alltid saker för firman för egna pengar, och sedan går pengarna in i bokföringen som insatt kapital. Det är en skuld från firman till mig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-12-19 15:03

Tack!
Jag har snackat med Skatteverket nu också - så nya gluggen är beställd och kommer förhoppningsvis imorgon eller så.
Ja, sen gäller det bara att bokföra det rätt..

1
Bevaka tråden