Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

starta eget med andra...

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi är tre stycken som vill starta företag tillsammans, dock skulle vi vilja ha lite "mänsklig" information om vilken företagsform vi bör/kan köra det under?

Handelsbolag/komanditbolag/ekon. förening

Finns det några här som har gjort nått liknande, och vilken form valde ni till slut?

Det ser ut som att det är HB (som i handelsbolag, inte träspriten) som skulle passa oss bäst, men jag skulle ändå vilja ha lite feedback om hur andra har gjort det?

Har ni pengarna (100 000) ska ni köra aktiebolag.

HB är struligt och dyrt ... i längden. Jag har ett HB ihop med en kompis som vill hoppa av. Vi är kompisar och helt överrens, men det är nära på omöjligt att lösa på ett bra sätt. hur man än vrider på det så kostar dert en massa onödiga pengar.

  • Avstängd
  • 2003-06-25 11:59

Kolla upp vad som gäller i olika bolagsformer om personligt ansvar.
Skulle dina (kompisar) strula till det så kan du bli personligt ansvarig vilket kan leda till personlig konkurs.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-25 12:00

Det första ni skall fråga er är; vad vill vi få ut av det här?

Vill vi ha ett företag tillsammans? Vill vi kunna Jobba ihop? Vill alla vara chef eller vill vi turas om? Finns det en naturlig uppdelning av uppgifter?

En enkel lösning är att jobba från var sin enskild firma. Alla har sitt på det torra och det blir lite "interfakturering" mellan era firmor. Fördelarna är bla. att den som sålt in jobbet är den som håller i trådarna mot kunden och sköter fakturering mot kund. De andra blir underleverantörer liksom. Då blir fördelningen mellan vem som bestämmer mer naturlig.

Vill ni gå skilda vägar är processen i princip obefintlig eftersom det bara blir de jobb som skall slutföras som är hindret.
Alla är dessutom fria att ta mindre jobb på eget bevåg.

The stregth of many, the power of one!

tackar för feedback, ett AB är nog uteslutet för tillfället pga stålarna..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Vill vi ha ett företag tillsammans? Vill vi kunna Jobba ihop? Vill alla vara chef eller vill vi turas om? Finns det en naturlig uppdelning av uppgifter?

En enkel lösning är att jobba från var sin enskild firma. Alla har sitt på det torra och det blir lite "interfakturering" mellan era firmor. Fördelarna är bla. att den som sålt in jobbet är den som håller i trådarna mot kunden och sköter fakturering mot kund. De andra blir underleverantörer liksom. Då blir fördelningen mellan vem som bestämmer mer naturlig.

Tanken är att vi startar halv-smått och behåller våra nuvarande jobb (synd jag är arbets för tillfället dock, vilket iofs ger mig tid att fixa allt detta) och fixar lite mindre kunder samt bygger ut nätverket...

Det som är vårt slutgiltiga mål är företag tillsammans, vi har snackat om att ha varsitt eget företag, men helst av allt skulle vi vilja ha ett gemensamt namn utåt så kunderna känner igen oss och vet vad vi går för, därför vi tvekar lite med varsitt eget.

Iofs kunde vi ju ha det, och bara den ena av os som står på alla kontrakt osv. Men detta kräver ju att vi har stort förtroende för varandra (vilket inte är några problem) och kontrakt oss emellan, just in case. därför det omedelbart skulle kännas smidigt om vi var under ett namn tillsammans..

Dock är det ju inte helt enkelt med handelsbolag som du säger.

En sak jag inte har lyckas lista ut ur PRV's dokument är om man måste ha varsitt eget företag för att kunna bilda en ekonomiskt förening?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-06-25 13:01

Om ekonomisk förening som ett "moderföretag" är en väg verkar det vara den smidigaste och smärtaste lösningen. HB är krångligt och inte roligt ur någon synvinkel.

Att alla är "sin egen" men jobbar under ett namn är mycket bra och säkert för alla.

Har själv haft de här tankarna och vi har alla redan egna firmor men vill just ha ett namn utåt ibland.

http://www2.nutek.se/snippets/s_upload/pdf/pdf837.pdf

heh, lastade precis hem den pdf'en, även om vissa sidor om ekon. förening beskriver det på ett ganska "flummigt" sätt med alliancer hit och dit, ger nutek, som vanligt, ett bra perspektiv på det hela..

...och som du säger så ser det ut att vara ett bättre alternativ till ett HB.

//tacksam för allas tanker, kom gärna med mer

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2003-06-25 13:40

ett alternativ är ju ett handelsbolag, men där ni upprättar ett internt kompanjonavtal där _allt_ regleras.

tror nyföretagorganisationer har mallar för just såna avtal.

jag ser inget som tyder på att ett hb skulle vara struligt? finns allt reglerat i avtal är det bara att köra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-25 14:44

Kan rekommendera böckerna från Björn Lundén, de är väldigt pedagogiska och lättförstådda. Har inte läst just "Starta & driva företag", men flertal andra.

http://www.bl.nu/products/book.gml?art=sdf

Dock billigare att köpa på Adlibris.

http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9170273596&mscssid=F4QB6A6P9Q3A8GS290PP0VR7NUWK3200

sky förening som pesten....har varit i det träsket med ett par andra för ett par år sen....usch och fy...
Vi startade upp föreningen men kom ganska snart på att vi skulle lägga ner den (av olika anledningar som är för ressonamnget ovidkommande) och det var då problemen började... Likvidationsprocessen var långdragen och dyr. huhu!
Dessutom ses väl föreningar som mindre seriösa ut vissa företags synvinkel än AB eller HB tex.

Håller med tidigare talare: starta egna enskilda firmor till att börja med. Om det går bra och om ni behöver ett tajtare samarbete så är väl AB den ända vägen... tänk på att den 100000 kan ju vara inventarier dessutom (om jag inte minns fel)

lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-25 17:49

Håller med om att enskild firma är ett rent helvete att avsluta. Jag delade lokal med några andra frilansare tidigare. När några av oss fick anställningar sa vi upp lokalen och hade föreningen utan omsättning i några år tills vi tröttnade på att redovisa nollmoms varje månad. Vi fick rådet att gå i likvidation som inte skulle kosta något. Trodde vi ja...
När likvidationen var ett faktum visade det sig att likvidatorn skulle ha i runda slängar 10000 för att lägga ner skiten. Bland annat skulle hon ha 2000 kronor för att ha två pärmar i bokhyllan i tio år!
Vi hade någon tusenlapp i kassan och hade inte lust att betala någon advokat som tjänade pengar som en hök. Vi lät föreningen då gå i konkurs. Den enda som drabbades var likvidatorn.

Satsa på egna firmor och skaffa ev aktiebolag när ni känner att det går bra.
Då är inte 100000 i aktiekapital inte något att bråka om särskilt som det som sagt inkluderar inventarier.
Däremot är bokföringskostnaderna betydligt högre för aktiebolag än för enskilda firmor. Jag gör all löpande bokföring själv och låter en revisor göra bokslut/deklaration. För detta tar han under 4000:- Bokföringen för ett aktiebolag kostar lätt det tiodubbla. Men det innebär också helt andra möjligheter till...ska vi kalla det... anpassning av skatten.

Jag tycker som ovan, dvs att ni absolut ska försöka starta ett AB. Det är inte så dyrt som det verkar utan går att starta hyfsat billigt (cirkus 6 - 12 000:-).

Glöm inte att planera för hur ni ska göra om/när:

- Någon inte vill vara med längre. (Kan den personen ta med sig "sina kunder"? etc..)

- Ni blir osams.

- Någon vill förändra någonting större som har med företaget att göra (exempelvis inriktning, drastiska löneförändringar, policy för kunder och leverantörer, etc..)

Speciellt om ni inte har ett AB så är detta viktigt. Har ni ett AB så löser det sig lite mer sas av sig självt via VD och styrelse.

Att gå igenom dessa saker och ha haft diskussionerna innan de inträffar underlättar något otroligt och kan se till att ni inte i onödan råkar i luven på varandra för resten av livet.

Oavsett vilken bolagsform ni väljer så tycker jag att ni ska se till att ha en rådgivande grupp (advisory board) med lite personer som ni litar på, som har sunt förnuft, branschkännedom samt erfarenhet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-26 22:10

Vi var tre grabbar som var i samma situation som du är i nu och vi beslutade att göra tre enskilda firmor.

När vi ansökte till PRV skickade vi med ett litet dokument, underskrivet av oss alla, som förkunnande att var och en godkände att de andra kunde ha det namnet.

Du kommer bli tvungen att göra något lokalt tillägg för att skilja dem åt, men i grunden kan de heta samma sak. Det lokala tillägget kan vara vad som helst, gatan/orten ni bor på.

Lycka till!

Smart!
Angående ekonomisk förening så gjorde jag en logga åt en sådan en gång och han jag pratade med sa att den stora fördelan var att kronofogden inte kunde utmäta privatpersonerna som var med utan enbart föreningen. Nackdelen för honom och hans kompis var att de var tvungna att fixa en tredje person och att de var tvungna att skriva antatgningsreglerna så att inte vem som helst kunde gå med.
Det alternativet har jag och en kompis pratat om, men varianten med enskilda firmor med samma namn verkar ju ganska smart…

Det effektivaste sättet att bli osams med sina vänner är att starta ett företag tillsammans.....

Det kan jag mycket väl tänka mig…

Jag har viss erfarenhet av detta, liksom.

Rätta mig om jag har fel, men räcker det inte att man har ett kapital på 100' för att starta AB?

Som kapital kan då räknas tillgångar. Slår ni ihop era datorer, mjukvara, några mobiltelefoner, skrivbord och en gammal skrivmaskin och kastar in i AB't, så har ni plenty över 100'.
Hör med er revisor. Har för mig att det går att göra på detta viset.

OBS'a då att allt tillhör AB't (och därmed konkursförvaltaren om det går åt pipsvängen) och inte er personligen. Kan bli strul om någon ska lämna bolaget och vill ha med sig "sina" prylar.

/Bosse

PS. Å lyssna på Nurell! Han har helt rätt. Det finns inget mer effektivt sätt att förlora vänner och bekanta på än att starta business med dem!
Tro mig; Pengar är tjockare än blod!
Mitt råd är att ta förslaget med tre enskilda firmaor som "samfakturerar" enligt ovan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-06-27 21:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Det effektivaste sättet att bli osams med sina vänner är att starta ett företag tillsammans.....

Tyvärr ligger det alldeles för mycket i det du skriver...

Just för att undvika en ekonomisk konflikt om en sådan eventualitet skulle uppstå så bildade vi enskilda firmor.

Har än så länge fungerat alldeles utmärkt och vi har kunnat dra nytta av varandras olika kompetenser utan att klampa in på någon annans område eller integritet.

Vad finns det för nackdelar med att starta varsina enskilda firmor då… För det måste det väl också finnas?

Det beror ju lite på hur man jobbar och vilka kunder man har.
Får man riktigt stora kunder blir det vid en viss punkt inte så lämpligt att kundens representant får en trave med visitkort, det ena flummigare än det andra, för att kunna hålla kontakten.
Jag har varit med om flera varianter.
Enskilda firmor och AB som jobbat tillsammans i nätverk, under olika konstellationer.
Och ett gemensamt ägt aktiebolag för att profilera sig som en enhet.
Det gemensamma bolaget var då i sin tur ägt av enskilda firmor och AB.
Det blir problem.
Tro mig!
Det blir jobbigt.
Jag har dragit mig ur och flyttar till ett annat ställe snart.
Då sitter jag där som hyresgäst och kan förutom de uppdrag jag redan har, förhoppningsvis få en del nya.

Det är ett hårt liv för oss artister och konstnärer, som salig Hasse Rognestam från Eskilstuna sa en gång.

Jag har ett kommanditbolag tillsammans med vänner och den formen valde vi specifikt för att undvika så mycket bråk som möjligt men samtidigt markadsföra oss under samma namn. Tidigare hade vi enskilda firmor allihop.

Kommanditbolaget är som ett paraply ungefär där alla under har sin egen ficka där man har inkomster/utgifter. Om jag tjänar 1 000 000 ett år och min polare 5000 så har de två alltså ingenting med varandra att göra. Däremot delar vi på gemensamma kostader och den som är ekonomiskt ansvarig har koll på alla utgifter som kommanditbolaget har gemensamt.

Vi jobbar i nätverk och på sikt kommer många av de som vi jobbar tillsammans med att gå med i KBt. Smidig lösning tycker jag iaf.

Hur är det egentligen med konkurs och sånt där. Kan kronofogden komma hem till mig och ta min stereo om det skiter sig rejält eller kan de bara ta saker som är skrivna på företaget?

Precis så hade vi det också.
Förutom att det gemensamma bolaget var ett AB.
Sen handlar det nog ganska mycket om personkemi också.
Tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Hur är det egentligen med konkurs och sånt där. Kan kronofogden komma hem till mig och ta min stereo om det skiter sig rejält eller kan de bara ta saker som är skrivna på företaget?

Om du har enskild firma kan Kronkalle komma hem till dig och norpa rubbet om du konkar.
Har du aktiebolag kan han bara ta det som tillhör aktiebolaget. Men om du är VD i ditt eget AB och har skrivit under kreditåtaganden som inte är betalda så kan stereon ryka om bolaget konkar. Samma sak om bolaget har skatteskulder när bolaget konkar. VD eller styrelseordföranden är ytterst ansvarig för bolagets förehavanden.

Jag tror jag skrivit det tidigare; att ekonomiska föreningar inte tar några såna risker. Att kronofogden enbart kommer åt företaget och inte medlemmarna… Stämmer det?

jag tackar hemskt mycket för allas inlägg..

efter många diskussioner verkar det bli ett handelsbolag, med dom fördelar och nackdelar som finns...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dr. Feelgood
Rätta mig om jag har fel, men räcker det inte att man har ett kapital på 100' för att starta AB? Som kapital kan då räknas tillgångar. Slår ni ihop era datorer, mjukvara, några mobiltelefoner, skrivbord och en gammal skrivmaskin och kastar in i AB't, så har ni plenty över 100'.
Hör med er revisor. Har för mig att det går att göra på detta viset.

Man måste ha 100 000 kr i reda pengar (i detta fall 33 333 kr var) för att få starta AB. Har för mig att man INTE får bränna hela summan på t.ex. inventarier, förbrukningsinventerier eller nå't annat. Tror att 50 000 kr alltid måste finnas kvar. Att ta ett banklån på 33 000 kr skulle jag inte tveka på om jag verkligen trodde på affärsidén.

Tänk också på att leverantörer kan dra öronen åt sig om ni inte är ett aktiebolag. AB innebär ju trots allt att det finns en eller annan krona i botten. Nu vet jag inte vad ni ska jobba med, men inom den grafiska branschen kan man ju vara tvungen att ligga ute med ganska stora pengar till t.ex. tryckerier innan man får betalt från kund.

Tänk på att skriva ett UTFÖRLIGT kompanjonsavtal. VAD ska ni jobba med, HUR ska ni jobba, VAR ska ni jobba, HUR mycket ska ni jobba? Annars kan det resultera i att nå'n hellre sitter hemma och spelar Nintendo till lunch, och se'n droppar in på jobbet. Helt OK om alla är med på noterna, katastrof om de övriga två jobbar livet ur sig för att dra in pengar. Skriv också in i avtalet VEM som har vilken FUNKTION. Skriv också in hur ni ska gå tillväga om någon vill dra sig ur, eller blir sjuk och inte kan jobba. Hur ska hans aktier värderas? Ska övriga aktieägare har förköpsrätt till aktierna (under förutsättning att det är ett AB ni bildar)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 18:54

Nej det måste finnas ett aktiekapital på 100000. Det innebär inte att det måste ligga 100000 på ett bankkonto och skräpa. Det man kan göra är att i princip hosta upp 100000 dag ett (ev finnansierat genom lån av delägarna eller i praktiken bara fiktivt lån). Dag två köper aktiebolaget dom prylar som delägarna redan har för marknadsmässigt värde (en oberoende värdering kan vara lämpligt. Säg att det finns prylar till ett värde av 50000 som då delägarna säljer till bolaget och lämpligen använder pengarna till att betala av lånet som gjordes dagen innan. Resterande 50000 ligger då i bolagets kassa som aktiekapital tillsammans med inventarierna. Inventarierna kan ju också till exempel vara imateriella rättigheter. T ex upphovsrätten till bilder eller datorprogram. Värdet på sådana saker är ju iofs svårare att värdera på ett relevant sätt.

Tänk dock på att inventarier avskrivs och minskar således i värde. Därför måste man kontinuerligt skjuta till mer kapital. Förhoppningsvis går bolaget bra. Då gäller det bara att se till att inte plocka ut alla inkomster som lön och utdelning till delägarna. 100000 är inte så himla mycket pengar för ett företag som det är för en privatperson.

Går aktiebolagets kapital under 100000 finns särskilda regler som gör att bolaget kan gå i likvidation.

Bevaka tråden