Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det dumt att köpa en begagnad Saab?

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är på jakt efter en ny bil. Min kravspec är som följer:

  • Säker

  • Barnvänlig

  • Kombi

Jag har sneglat på Saab 9-5 eller en Volvo V70 från 2000-2008 ungefär.

Jag kan inte ett skit om bilar och har hört mig för lite. Många talar sig varma om V70 och det börjar luta åt en sån. Om Saab säger folk att man snart inte kan köpa reservdelar till dem och därför är det ett dåligt köp. Jag tittade på en Ford Mondeo som jag trodde fått ganska bra omdömen men där säger nästan alla att Ford är dynga.

Så min fråga är egentligen:
Hur kommer det att se ut i framtiden med en begagnad Saab? Köper man pirat-reservdelar på Mekonomen?

Sidospår:
Vad ska jag köpa för bil egentligen?

Det är väl inget fel på en begagnad SAAB? För tillfället gör turbulensen kring det hela att reservdelstillgången är lite begränsad men så fort bitarna faller på plats så lär det lossna. Med tanke på att priserna just nu är ganska låga på begagnade SAABar så är det väl guldläge. Skulle passa mig för den nya 9-5:an dock, eftersom det låga antalet som producerats kan göra reservdelarna svindyra och svåråtkomliga.

Tack för din input... jag lägger den i min kunskapsbank för behandling

Ursprungligen av pmarriott:

Skulle passa mig för den nya 9-5:an dock, eftersom det låga antalet som producerats kan göra reservdelarna svindyra och svåråtkomliga.

Någon ny bil är inte aktuellt... jag är bara en stackars statsanställd...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 09:03

Dumt och dumt - priset är ju helt avgörande - du får mycket bil för pengarna och oftast rikligt utrustade. Roligare bil (motor) också än Volvon om du frågar mig. Likvärdig kvalitet mellan Saab och Volvo så inget problem där.

Kan ju skilja upp till 50000 kr billigare för Saaben, samma mil - kontra Volvo kombi.

Gamla SAAB 95 kombi ett utmärkt köp och du har bil många år framåt- inget problem med reservdelstillgången i ett 10 års perspektiv minst till den modellen som påpekats ovan.

Staten garanterar reservdelar genom riksgälden som nu är ägare till reservdelsverksamheten i samband med konkursen.

Lönsamheten är god på reservdelssidan - miljarder, så det läggs inte ner i första taget möjligtvis att det säljs till en tredje part, men då först efter noga övervägande eftersom arbetstillfällen och andra viktiga ekonomiska incitament står på spel.

Lycka till.

Senast redigerat 2012-02-10 10:19
  • Medlem
  • 2012-02-10 09:12

Tror att en begagnad 9-5 är ett klipp idag om du inte avser att sälja bilen inom de närmaste åren. Reservdelar borde finnas på Mekonomen och andrahandsvärdet är i botten vilket du som köpare tjänar på just nu.
En personlig hypotes är att värdet på bilarna kommer att stabilisera sig när frågan om reservdelarna är löst.

Gamla Saab 9-5 har i Folksams genomgångar alltid rankats som en av de säkraste bilarna. Ett köp av en begagnat Saab 9-5 kombi i senaste reinkarnationen och du har en bra bil i många år framöver. Jag vet inte hur det ser ut på förbrukningssidan på dessa bilar dock.

Titta på kvd.se där det auktioneras ut begagnade tjänstebilar. Oftast är det V70, 9-5 kombi och Passat kombi även om det blir allt färre 9-5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 10:25
Ursprungligen av Christian Å:

Titta på kvd.se där det auktioneras ut begagnade tjänstebilar. Oftast är det V70, 9-5 kombi och Passat kombi även om det blir allt färre 9-5.

Bra tips med kvd.se jag titter där ofta. Ögonen står i kors snart

Letar efter en bra Saab 95 kombi, år 06 och framåt, får väl betänka det där med eventuella problem med autoväxel lådorna som nämndes av pmariott. Någon som har mer detaljerad information om just detta , Bollman kanske

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-10 10:46
Ursprungligen av Christian Å:

Jag vet inte hur det ser ut på förbrukningssidan på dessa bilar dock.

Bensinturbotorerna är trevliga men rätt törstiga, 0.8-1.0 ungefär blandad körning. Däremot är de billiga i service och mkt driftsäkra om man bara sköter oljebytena. 3000mil mellan bytena är för länge, 1500 mil eller en gång/år är en bättre strategi. En turbo snurrar med 10-14000 varv/minut och blir mycket ledsen om den inte får olja eller oljan är för skitig...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-10 13:54
Ursprungligen av rhesus:

Bensinturbotorerna är trevliga men rätt törstiga, 0.8-1.0 ungefär blandad körning. Däremot är de billiga i service och mkt driftsäkra om man bara sköter oljebytena. 3000mil mellan bytena är för länge, 1500 mil eller en gång/år är en bättre strategi. En turbo snurrar med 10-14000 varv/minut och blir mycket ledsen om den inte får olja eller oljan är för skitig...

Visa mig den familjekombi i 9-5s storleksklass, med minst 250 pållar under huven, som klarar sig på mindre än 0,8l/mil i blandad körning! Jag tror faktiskt inte att du klarar det, så länge det är bensin vi talar om!
SAABar är faktiskt mycket bränslesnålare än man tror!

Ursprungligen av bollman:

Visa mig den familjekombi i 9-5s storleksklass, med minst 250 pållar under huven, som klarar sig på mindre än 0,8l/mil i blandad körning! Jag tror faktiskt inte att du klarar det, så länge det är bensin vi talar om!
SAABar är faktiskt mycket bränslesnålare än man tror!

Varför i all sin dar ska jag ha mer än 120 hästar?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-10 23:15
Ursprungligen av iTiger:

Varför i all sin dar ska jag ha mer än 120 hästar?

<ironi>Varför i allsin dar skall du ha GHz i din dator? Kolla din aktivitetshanterare, ligger den under 50% har du ju köpt en alldeles för snabb dator för dina behov. </ironi>

En familjebil väger minst 1500kg och då är det inte speciellt trafiksäkert att försöka sig på omkörningar med 120hk under huven, det lär ta väldigt lång tid.
Sen är det faktiskt så att det inte finns ett likhetstecken mellan många hk och hög bränsleförbrukning. Just SAABar är väldigt bra bevis på detta. Genom listig konstruktion så får man kraft när det behövs men väldigt snål bil däremellan.
Min gamla 9-3a gör 0-100 på under 6 sekunder, 0-200 på 20 sekunder och drar under 0,7 när jag kör till jobbet. Det tycker jag är en grym kombo!

  • Medlem
  • 2012-02-10 09:53

En liten detalj som kanske inte är så viktig för vissa men som kanske kan vara värd att nämna, på 9-5 03:or och äldre finns det ingen möjlighet att koppla in en iPhone eller mp3-spelare i orginalstereon. På 04:or och framåt går det ( vad jag förstått ) att sätta en kabel på cdväxlarkontakten och köra den vägen.

Jag önskar att jag vetat om det när jag köpte min.

Jag hade en SAAB 9-5 Aero kombi från 2006. Utan tvekan den bästa bil jag nånsin haft. Tyst, bekväm och stark motor. Innan den hade jag en 9-5 kombi 2,3t och den drog mer bensin än Aeron. Båda mina var automatväxlade. Hade lite problem med växellådan på min 2,3t. Tror det var den första årsmodellen med adaptiv växellåda och den typade sig en hel del. Det problemet hade jag inte på Aeron.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-10 10:18

Som varandes sysadm på SAAB Turbo Club och hängiven SAABare (6st i min ägo för stunden) så kan jag uttala mig ganska säkert om vissa saker

SAAB 9-5, den äldre modellen, tillverkades med årsmodeller från 1998 till 2010.
Kombin kom 1999, ett år efter introduktionen.
Från och med 2004 gjordes en förändring av motorn vilket gör den mer motståndskraftig mot det här olje-problemet som det pratats mycket om, och från 2005 skulle jag vilja säga att det hela är löst.
2006 gjordes en större uppgradering av bilen där utseendet förändrades och även inredningen. Det är från detta år som stereon får en AUX-ingång för t.ex. iPhone.
Tidigare modeller kan man köpa en liten låda som kallas SAAB-AUX till som kostar cirkus en tusenlapp och som då emulerar en CD-växlare (eftersom den äldre stereon har en sån ingång som dock är lite speciell) vilket gör att man kan koppla in sin iPhone finfint till den också.
På de äldre skall man undvika stereoanläggningen AS1 som man känner igen på att den _endast_ har CD-spelare. Den låter rätt sunkigt och har bara 4 högtalare. Den värsta, AS3 låter mycket bra och känns, på kombina, igen på att det sitter en sub-woofer i bagagets högra sida.

Överlag är dessa bilar sjukt underprisade för stunden. Du behöver _inte_ vara rädd att köpa en Aero, dessa bilar drar _inte_ mer bensin än de andra om man kör som folk och de är oftast rejält utrustade. De är dock dyrare i försäkring och däck (de kräver 16" stora fälgar på grund av större bromsar så man kan inte köra på billigare 15"-däck).
Om du tittar på Diesel så försök hitta 1.9TiD som kom 06 har jag för mig. Den äldre 2.2TiD är slö, törstig och utan partikelfilter vilket ger hög skatt.
De finns också med V6 både bensin och diesel. V6-bensinarna återfinns oftast i 99-01-modellen som kallas Griffin (ej att förväxla med den sista årsmodellen 2009 som också kallades Griffin). Dessa bilar är alltid maxutrustade (99-01-Griffin alltså) och V6an är inte så törstig som man tror, dock är de alltid utrustade med automatlåda. Dessa motorer har också kamrem till skillnad från "vanliga" SAABar. Med det följer både för- och nackdelar.
V6 Diesel (3.0TiD) skall du undvika om du inte gillar att meka. Dessa motorer från Isuzu har ett mycket vanligt fel vilket kräver mer eller mindre motorbyte. Det är också tyvärr ett fel som inte beror på hur man tar hand om motorn utan det bara kommer med åren.

Som exempel kan jag säga att jag köpte en 9-5-kombi från 2000, med 2,3-motorn på 170hk. Den ser ut som en Aero på utsidan, men är en "vanlig". Den hade en dålig turbo som jag fick byta (kostade ca 5000 ink byte och turbo!). För denna bil, i helt ok skick betalade jag då 13500:- vilket ändå får anses vara helt i sin ordning. Sen bytte jag programmet i den själv och har nu sisådär 270hk istället för 170, plus att bensinförbrukningen sjönk kraftigt. Jag pendlar 5 mil till jobbet... snittar 0,75...

Jag sätter en morgonfika på att Bollman är igång i denna tråd. Han Ä.L.S.K.A.R. SAAB.

Att dom dessutom lagt ner gör det bara mer spännande

Jag borde egentligen skriva detta i surtråden, men jag är riktigt härsken på att det verkar vara helt kört att den nya 9-5 kommer att se dagens ljus i kombivariant. Jag tycker den nya 9-5:an är riktigt fin och väntade bara på kombin för att gå in och beställa en.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-10 10:29

Jag minns att det snackades en del om att det var problem med _programvaran_ i de tidiga lådorna med manuella möjligheter (från 2003) men att det löstes rätt snart efter och att de bilar som hade problem numera skall vara åtgärdade. De som jag vet som har bilar 04 eller nyare med automat har jag aldrig hört klaga. Sen kan man väl säga att den kanske inte är världens mest avancerade låda, men SAABar skall köras, inte åkas
Min bror har en Aero från 00 med den äldre automatlådan och den är mycket skön att köra, men bilar med den äldre tomatlådan drar gärna lite mycket bensin.

Ursprungligen av bollman:

Jag minns att det snackades en del om att det var problem med _programvaran_ i de tidiga lådorna med manuella möjligheter (från 2003) men att det löstes rätt snart efter och att de bilar som hade problem numera skall vara åtgärdade. De som jag vet som har bilar 04 eller nyare med automat har jag aldrig hört klaga. Sen kan man väl säga att den kanske inte är världens mest avancerade låda, men SAABar skall köras, inte åkas
Min bror har en Aero från 00 med den äldre automatlådan och den är mycket skön att köra, men bilar med den äldre tomatlådan drar gärna lite mycket bensin.

Min 2,3t var hopplös. När den skulle växla upp ibland var det som att den missade växeln och motorn gick typ böööööööö-wiiiiiiiiiiiiiooooouuuuw-dunk-böööööööö. Hade den på verkstad typ varannan vecka och till slut deklarerade jag för Bilpartner att min 18 månader gamla SAAB hade gjort sitt för mig och ville de behålla mig som kund skulle de illa kvickt lösa in min gamla mot leasingens restvärde och servera mig en ny SAAB på vilken det skulle stå Aero på bakluckan, men prislappen skulle spegla en 2,3t. Annars finge jag gå över gatan och hoppa in i första bästa V70 för omgående leverans. Till min stora förvåning gick de till stor del med på mina krav.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-10 10:35

Vem bryr sig om bensinpriset när man fyndat en kanonfin SAAB till bra pris

Bara tanka och gasa hehehehehe... Det är ju toppen. 50000 kr över att köra upp i soppa.

  • Medlem
  • 2012-02-10 10:50

Tack för tipset om Saab-aux. Jag har googlat mig blå, vart inne på dialekt och frågat och det har verkat helt kört. Kanon!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-10 13:34

Angående dieslar ska man alltid handla modeller som kommit 2006 eller senare. Inte bara på grund av eventuella partikelfiltrena utan också för att äldre bilar inte fått någon skattelättning de senaste två åren medan momsen på dieseln har gått upp 40 öre (20 öre 2011 och 2012). Med en nyare dieselbil har man dock tjänat på denna skatteväxling, förutsatt att man inte kör typ 5000 mil eller mer varje år.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-10 13:56

Som jämförelse så kör jag min 9-3 från 99 på 0,7 i min pendling till och från jobbet. Så fort den går över 0,7l/mil börjar jag leta fel, för den skall inte behöva dra mer. Detta då på en bil som redan gått 29000 mil och med sitt fina lilla trim levererar 265hk... och kostade 12500 i inköp...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-10 20:16
Ursprungligen av iTiger:

Är det dumt att köpa en begagnad Saab?

Att köpa bil är som att köpa bostad. Förutom att den ena aldrig är en investering, medan den andra alltsomoftast alltid är just det, råder samma regler. I mina ögon.

– Köper du för att ha något att trivas i? Ja, då är Saab rätt köp.
– Köper du för att få minimal förlust då du säljer? Saab är inte vad du ska ha.

Vad gäller din kravspec ..

Ursprungligen av iTiger:
  • Säker

  • Barnvänlig

  • Kombi

.. så borde det finnas Saabar som täcker detta.

Om jag inte varit så priviligierad att jag idag kan byta in och köpa ny bil vart tredje år skulle jag se just Saab som ett realistiskt alternativ till min nästa bil.

Lycka till.

Jag kör för tillfället en Saab 9-5 kombi. Årsmodell 2007. GRYMT nöjd. Bilen är en 2,3t etanol bil. Tidigare fick man skattelättning för denna bil men detta när sedan årskiftet borta.

Jag får ut 210 hästkrafter om jag kör på etanol (vilket finns på i stort sett alla mackar idag) och finns det ingen etanol går det bra att blanda i bensin men med effektförlust som följd (180hk).

Bilen har sportchassi samt vectorpaket. Sportchassit för att bilen blir styvare samt något lägre. Grymt kvick och trevlig att köra. Vectorpaketet medför sportstolar osv, elinställningar på förarstolen, du sitter riktigt fint!

Bilen drar i snitt 1,2 liter/mil blandad körning. ETANOL vilket betyder under 10kr/litern. Drar betydligt mindre om man kör på ren bensin.

Kan varmt rekommendera bilen!

Ursprungligen av Kidmaster:

Jag kör för tillfället en Saab 9-5 kombi. Årsmodell 2007. GRYMT nöjd. Bilen är en 2,3t etanol bil. Tidigare fick man skattelättning för denna bil men detta när sedan årskiftet borta.

Jag får ut 210 hästkrafter om jag kör på etanol (vilket finns på i stort sett alla mackar idag) och finns det ingen etanol går det bra att blanda i bensin men med effektförlust som följd (180hk).

Bilen har sportchassi samt vectorpaket. Sportchassit för att bilen blir styvare samt något lägre. Grymt kvick och trevlig att köra. Vectorpaketet medför sportstolar osv, elinställningar på förarstolen, du sitter riktigt fint!

Bilen drar i snitt 1,2 liter/mil blandad körning. ETANOL vilket betyder under 10kr/litern. Drar betydligt mindre om man kör på ren bensin.

Kan varmt rekommendera bilen!

Din bil är som en Aero med lite mindre tamtam under huven. Tänk hur den skulle kännas med 70 bensinpållar till och grymt vrid. Saknar min Aero!

Ursprungligen av pmarriott:

Din bil är som en Aero med lite mindre tamtam under huven. Tänk hur den skulle kännas med 70 bensinpållar till och grymt vrid. Saknar min Aero!

Förstår vad du menar MEN:

- Det är ingen Areo = bra mycket billigare försäkring, billigare service, dyrare däck osv...
- Etanolbil = tidigare förmånsreducerad.
- Och spara de slantarna istället för 70hk extra...

Dock hade 280hk inte varit helt fel, roligt men kostsamt...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-10 23:17
Ursprungligen av Kidmaster:

Förstår vad du menar MEN:

- Det är ingen Areo = bra mycket billigare försäkring, billigare service, dyrare däck osv...
- Etanolbil = tidigare förmånsreducerad.
- Och spara de slantarna istället för 70hk extra...

Dock hade 280hk inte varit helt fel, roligt men kostsamt...

En Aero är en Aero är en Aero Men jag är helt med på vad du säger. Dock tror jag faktiskt inte att skillnaden i försäkring är så värst stor, och så kan jag ge ett litet tips; vissa Aero är faktiskt inte registrerade som Aero utan som "2,3TS" (troligen "Turbo Sport") och då är de helt plötsligt inte en krona dyrare än 2,3 med 170hk, men är i själva verket Aero. Jag har ingen aning om varför vissa bilar är TS och andra Aero, men det har inte med import att göra.
Service kostar inte mer på Aero än på andra, det är _exakt_ samma i en vector med sportchassie som en Aero, och enda skillnaden i motorn är att turbon är av en hållbarare sort på Aero.
Däck ja, eftersom man måste ha 16" vinterdäck.
Och, om man både vill ha effekten och spara slantarna så ger man sig in i trimträsket

Otroligt intressant diskussion. Tack så mycket mina kära forumkamrater!

Fortsätt gärna diskutera. Jag suger in allt.

Hittills har jag lärt mig följande:

  • SAAB är ett rimligt alternativ.

  • Aero är inget jag behöver.

  • Reservdelar är inget problem trots att att SAAB gått i konkurs.

  • SAAB ger mycket bil för pengarna.

  • Helst ska jag köpa en från 2004 eller nyare.

  • Byt olja ofta.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-02-11 08:12

Följande skall alltid kontrolleras när ny 9-5 kombi skall inköpas:

  • Bakre bussningars skick: Kör över några gupp, det skall inte "knaka" från bakvagnen. Kolla också på bakdäckens skick, ser det ut som att däcken har lite "skägg", och/eller är snedslitna, då är bussningarna i bakvagnen slut. Inte så dyrt, men bör fixas snarast annars sliter man däck onödigt mycket.

  • Rostläget. På 9-5 kombi är den svaga rost-punkten "hundbenet". Följ skärmkanterna bak, mot bakdörren, hela vägen ner så långt du kan mot marken. Anar du minsta bubbla i nederkanten kan du räkna med att det ser mycket värre ut under plasten som sitter längst ner.

  • Service: En 9-5 skall servas lite olika ofta beroende på årsmodell. Är det en BioPower så skall den ha oljebyte var 1500:e mil, kontrollera serviceboken!

  • Långmilade bilar är ej att förkasta! Särskilt om bilen är lite äldre är det bättre om bilen gått långt än kort, ev. oljeproblem drabbar nästan uteslutande de som kört korta sträckor där oljan inte hunnit blivit varm.

  • Välj motor med omsorg. 2.0t, 2,3t (oavsett BioPower eller inte) har en turbo som håller max 25000 mil, ibland ner till så lite som 10000 mil. Kostar inte så värst att byta, men är lite drygt. 2,3T (220hk) och Aero har en turbo som håller bilen ut, även med tokmycket trim. Skall du köpa diesel så undvik 2.2TiD utan gå på 1.9TiD, men inga av dessa är några höjdare vad jag förstått.

  • En "joker" är årsmodell 2005. Den har det gamla utseendet, men de nya grejjerna och finns dessutom som BioPower. Eftersom den ser ut som de äldre så brukar de vara betydligt billigare än 2006. Dock fick man ofta med mycket utrustning det året så t.ex. en BioPower Vector från 2005 har ofta det snygga plastpaketet som gör att den ser ut som Aero, navigation, skinnstolar och mycket mer lull-lull som du inte får 2006 då de flesta köpte "linear" vilket innebär "snik".

  • I övrigt gäller vanligt "bilköpar-vett" när det gäller så pass nya bilar som 2005 och nyare. Skall du titta på äldre än så så finns det vissa andra saker som brukar gå sönder efter så pass många år så då kan det vara värt att kolla efter det.

Tips från Blocket:

Har hittat den här hos en lokal bilhandlare:

Saab 9-5 2,0T Linear Business BioPower Combi

En 2005:a som gått ca 20.000 mil. Säljaren vill ha 57.000 SEK för den. Komplett servicebok, motorvärmare, sommar- och vinterdäck och xenon-ljus med dragkrok.

Ska jag slå till?

Bevaka tråden