Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Käka!

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-10 23:19

Jag tror inte det finns någon tråd om matlagning i lounchen. Har jag rätt?

Tack så mycket. Jag tror här finns en hel del folk som uppskattar käk – oavsett bukfyllan består av snabbmakaroner och grillkrydda eller en sjurätters från Grythyttan. Hursomhelst har jag provat båda.

Och alla alternativ är välkomna i tråden. Så länge det handlar om mat. Har ni bilder på skapelserna? Jamen, lägg upp dem här då!

Senast redigerat 2012-02-10 23:33
  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-10 23:19

Idag blev det en trerätters.

Förrätt
Philadelphiafyllda laxrosor på toast med dragonsyrad kål.

Huvudrätt
Vildsvinsfilé med rosépepparsås, serverade på dubbla rårakor med rårörda lingon.

Dessert
Glass. I mängder!

Tyvärr inga bilder på spekaklet.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-02-10 23:49

Men kom igen. 65 pers som som tittat, men ingen som käkat?

Käkat rena slarvmaten idag.

1 färdigköpt potatisgratäng, hacka ner prinskorv, champigjoner och purjolök; krydda lite.
Kör i ugnen som vanligt - suveränt när man inte orkar laga mat....

imorgon blir det nog en maffig köttfärsröra med Bulgur till ... mums

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-11 00:47

Pannkakor, bacon och lönnsirap. Galet gott.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-11 00:54

2 x hamburgartallrik på lokala haket för mig o fjällan. That was it

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-11 09:15

Hm, jag är oerhört lat när det gäller matlagning. Det blir oftast att jag äter ute eller köper med mig något hem. Igår blev det en Hamburgertallrik på Broncos.

Jag lägger upp en bild från min egengjorda frukost någon morgon framöver

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-11 09:32

Det här beställde jag in sist jag var på Hong Kongs flygplats. Rätten kallas för "Adidas" och det var första och sista gången för mig.

Jag älskar att båda laga och äta mat. Dock hinns det inte alltid med. Idag blir det pulver-soppa alternativt ett besök till det lokala smörgås-haket.

Det blir American Blueberry Pancakes till brunch om 45 minuter med diverse tillbehör (inkl bacon till pappa) såsom lönnsirap, färska frukter etc. Självklart Tropicana bigpacks till det och en Espresso för mig.

Ikväll blir det kalvfärsrullader med rostade rotfrukter. Före det en enkel sallad med lite tvättäkta hembränd bulgarisk rakia. Glass till efterrätt. Sen lär vår 4-åring inte låta oss komma undan utan chips och dip till Melodifestivalen. Inte för att jag klagar, men det är alltid bra med någon att skylla på.

  • Avstängd
  • 2012-02-11 10:24

Sjutton so mycket gott... men som diabetiker blir man bara sur när det vattnas i munnen och man inte får äta utan bara titta... 'snyft snyft'

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-11 10:57

Kokade precis upp de här. Smör och salt samt en kall San Miguel på altanen

Ursprungligen av onnyt:

Kokade precis upp de här. Smör och salt samt en kall San Miguel på altanen

[ATTACH="CONFIG"]31944[/ATTACH]

Du är inte i Sverige, va?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-02-11 12:29

Gillar att laga mat. När jag fått ett jobb så blir köket det första rummet som skall renoveras. Använder mycket egna råvaror eftersom jag jagar och har trädgårdsland, bärbuskar mm. I dag får det nog bli något enkelt. En köttfärssoppa på älg med potatis.

Storkok av Chili på gång. Det går åt en halv burk Chilipeppar för fyra personer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-11 18:42

Hemmagjorda viltbiffar- rårörda egenkokta lingon- vitlöksoliver- smörstekta kantareller + potatiskaka till. Jag älskar lingon och svamp äter i stort sett varje dag om jag har möjlighet. samt - vaniljglass och passionsfrukt till efterrätt. Sköljde ner med ett par flaskor falcon- samt 2 glas vitt vin som jag fortfarande smuttar på

Så busenkelt att koka sin egen lilla lingonsylt vid behov - 90 % lingon + lite socker. 5 minuter tar det . hallå finns ingen ursäkt att inte göra det. Finns färska - frysta lingon i alla affärer.

Jag gillar att laga mat tar mig alltid tid att laga all mat från grunden med bra råvaror, äter aldrig halvfabrikat under några omständigheter.

jisses nu blev jag hungrig igen bara genom att skriva av mig

Idag blev det lunch i det fria med grabben och hans polare. Grillad korv och starkt kaffe, smakar löjligt bra under de förutsättningarna.

På tisdag blir det flamberad oxfilé, och lite skumpa. Alla hjärtansdag och en extra anledning att fira!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-11 20:02

Ni har det bra ni! Har suttit i bilen mest hela dagen. Lunchen bestod av rostade mackor och till middag blev det köttclownen.

Tänkte tipsa om en krönika av Fredrik Backman som handlar om för-ätar-mat. Alltså mat man äter innan man ska gå på middag eller fest hos någon. Längre förklaring följer där. Krönikorna är fantastiskt roligt skrivna så man kan läsa dem bara därför. För-ätar-lasagnen som jag länkar till är oerhört spännande och kanske bara ett fantasifoster egentligen, men någon gång (när frun inte är hemma) måste jag laga till den.

  • Avstängd
  • 2012-02-11 20:57

Har käkat sjukhusmat i 5 dagar nu, rätt skaplig iofs, men det är sjukt vad jag längtar efter nått annat just nu... en härlig grillad stek eller nåt med räkor eller så...

Bara för det ska jag tina en av ankorna i frysen och tillaga lite pekinganka i dagarna. Min specialitet. Använder dock inte cykelpump under tillagningen.

  • Avstängd
  • 2012-02-11 22:17

Haha ;-P

Jag äter sällan ute o inspirationen i matlagningen tryter tyvärr under veckorna. Däremot älskar jag att baka. Jag bakar såväl matbröd som fikabröd o jag säljer även lite. Har dock inte kommit igång med försäljningen så mycket, förutom i höstas då jag sålde 100 rågrutor till en kompis o hans kollegor på brandstationen

Senast redigerat 2012-02-13 11:28
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-16 13:24

Mat!
Omelett med broccoli, champinjoner, vitlök och ost.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-16 18:31
Ursprungligen av joakimo:

Mat!
Omelett med broccoli, champinjoner, vitlök och ost.
[ATTACH="CONFIG"]32029[/ATTACH]

Vill gärna ha receptet på den där. Verkar vara vegetarisk dessutom. Nu slabbar jag i mig mer eller mindre vad som helst men min syrra har fått för sig att grönt är bättre.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-16 18:50
Ursprungligen av onnyt:

Vill gärna ha receptet på den där. Verkar vara vegetarisk dessutom. Nu slabbar jag i mig mer eller mindre vad som helst men min syrra har fått för sig att grönt är bättre.

Helt vegetarisk var den inte eftersom det fanns ost(löpe). Men det går alltid att använda ost med vegetarisk löpe eller ingen ost alls.

1 portion:

  • 3 ägg

  • ca 2 Msk grädde. Kan även bytas ut mot mjölk eller vatten.

  • 1 Handfull Broccoli skurna till lagom små bitar

  • 1 Handfull skivade färska champinjoner

  • 1 Skivad vitlöksklyfta

  • Riven ost

  • Salt

Vispa snabbt ihop ägg, grädde och salt i en bägare.
Fräs på champinjoner, vitlök och broccoli snabbt, ca 1 minut. Broccolin är redan kokt när den hamnar i stekpannan så ingen längre tillagning behövs för den. Häll sedan över omelettsmeten i stekpannan tillsammans med grönsakerna och strö ost över smeten. Vänta tills den är genomstekt och stabil, picka hål i den som vanligt när man gör omelett för att ny smet ska komma till botten. Busenkelt.

Ikväll blir det kulinariska mästerverk av klass i det Marriottska köket. Tacos. Mechikos numero uno favoritmahten, som reklamen lät en gång i tiden.

Fläskpannkaka gjord m tre ägg (blir hög o fluffig) på gång i ugnen

Ett foto genom ugnsluckan illustrerar så bra...

Senast redigerat 2012-02-16 18:47
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-16 19:12

Utskriven o klar.Tack

Bevaka tråden