Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor ekonomisk buffert har du?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För mig skiljde elavtalet, på en vanlig lägenhet, cirka 700 kr per år, vilket iofs inte är särskilt mycket, men å andra sidan tog det 15 minuter att byta, och det är ingen dålig timpenning, med tanke på att det är skattade pengar, och gör man samma sak på alla sina utgifter så blir totalen ganska avsevärd.

Nej, jag tror inte det går att lita på Elskling, eller för den delen någon av jämförelsesajterna. Jag har hittat lägre pris många gånger.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-13 09:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, jag tror inte det går att lita på Elskling, eller för den delen någon av jämförelsesajterna. Jag har hittat lägre pris många gånger.

Hur menar du?
Det är ju bara att räkna efter själv. Jag har bytt flera gånger via Elskling, tycker att jag sparat en del iaf.
Sen kan ju bolagen ha andra erbjudanden via andra kanaler, men det kan ju inte Elskling rå för.

Ursprungligen av AndyK:

Hur menar du?
Det är ju bara att räkna efter själv. Jag har bytt flera gånger via Elskling, tycker att jag sparat en del iaf.
Sen kan ju bolagen ha andra erbjudanden via andra kanaler, men det kan ju inte Elskling rå för.

Det är väl ganska ointressant om de "kan rå för det" eller inte? Huvudsaken är väl att man kan hitta ÄNNU billigare om man går direkt på olika bolag, eller åtminstone har jag kunnat det vid flera tillfällen, inte bara för el, utan också för sånt som försäkringar etc.

Sparat el på att stänga av alla onödiga elkällor, trafo som ligger överallt drar en del ström, stänger av Macen på natten, fimpa en av två frysar, de är eltjyvar.. sänka värmen nån grad osv..billigare med tröja inomhus

borde varit ett alternativ innan 0 - 5000kr också som heter "lyxfällan".

Om jag ska lita på en tjänst som Elskling så måste jag vara 100% säker på att den hittar nästan alla de billigaste möjligheterna. Självklart kan man inte begära att den hittar allt, precis som det är lite för mycket begärt av Pricerunner att den ska veta ifall Nisses Radio & TV i Ödeträsk med 0,7 anställda råkar rea ut iPad 2 för 1500:-.
Och är det inte så att en tjänst som Elskling för att ha någon trovärdighet aktivt måste snoka reda på ALLA erbjudanden från ALLA relevanta leverantörer?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-13 18:44
Ursprungligen av pmarriott:

Om jag ska lita på en tjänst som Elskling så måste jag vara 100% säker på att den hittar nästan alla de billigaste möjligheterna. Självklart kan man inte begära att den hittar allt, precis som det är lite för mycket begärt av Pricerunner att den ska veta ifall Nisses Radio & TV i Ödeträsk med 0,7 anställda råkar rea ut iPad 2 för 1500:-.
Och är det inte så att en tjänst som Elskling för att ha någon trovärdighet aktivt måste snoka reda på ALLA erbjudanden från ALLA relevanta leverantörer?

Säger du inte emot dig själv lite nu?

Ursprungligen av zappee:

Säger du inte emot dig själv lite nu?

Nej. Jag begär att den ska hitta ALLA erbjudanden från alla RELEVANTA leverantörer, men inte att den ska hitta ALLT från ALLA leverantörer. Det är lite mycket begärt att den ska hitta erbjudanden från Nisses Vattenkraft som har en generator inkopplad på ett gammalt kvarnhjul.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-13 22:05
Ursprungligen av pmarriott:

Nej. Jag begär att den ska hitta ALLA erbjudanden från alla RELEVANTA leverantörer, men inte att den ska hitta ALLT från ALLA leverantörer. Det är lite mycket begärt att den ska hitta erbjudanden från Nisses Vattenkraft som har en generator inkopplad på ett gammalt kvarnhjul.

Vad som är relevant är ju olika från person till person.
Själv tycker jag Elskling är utmärkt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-13 10:16

Jag brukar gå in på Elskling och leta upp ett bra erbjudande, sen går jag in på den leverantörens hemsida och kollar om de har några andra erbjudande. Det kan ju vara att man måste vara med i villaägarföreningen eller liknande för att ta del av vissa erbjudanden. Det är dessa erbjudanden jag menar att Elskling inte kan ha med i sin statistik, eftersom den inte gäller alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-14 01:16

Buffert och buffert. Jag har kvar mina 4000 aktier i Apple. De är väl värda en hel del nu men jag sparar dem många år till.

Bäst att tänka långsiktigt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-14 08:10
Ursprungligen av marf:

Buffert och buffert. Jag har kvar mina 4000 aktier i Apple. De är väl värda en hel del nu men jag sparar dem många år till.

Bäst att tänka långsiktigt.

De är i dagens kurs värda US$ 2'010'400,00 -> 13'454'852,12 SEK

Jag hade nog sålt några stycken och tagit en skön semester...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-14 09:19
Ursprungligen av marf:

Buffert och buffert. Jag har kvar mina 4000 aktier i Apple. De är väl värda en hel del nu men jag sparar dem många år till.

Bäst att tänka långsiktigt.

Kul! Grattis till klippet. Önskar att jag inte bara snackat utan gått till handling för 10 år sedan. Då hade man varit rik nu.

Ursprungligen av acke:

Önskar att jag inte bara snackat utan gått till handling för 10 år sedan. Då hade man varit rik nu.

Usch ja, 1997 var jag på gång, i tanken :/ Sedan häromåret slog jag till vid 80, men sålde vid 140 (om jag minns rätt). Utvecklingen sedan dess är ju helt galen...

Ursprungligen av acke:

Önskar att jag inte bara snackat utan gått till handling för 10 år sedan. Då hade man varit rik nu.

Det där är sant med så mycket ... Jag har själv bestämt mig att lägga på en extra växel med mina projekt .. för vad händer ananrs .. jo det går 10 år åså står man där och tänker vad man kunde varit ... sedan går det 20 år, 30 år, 40 år , 50 osv å sedan är livet slut ...

Med exakt 100 röstande kan man säkert dra en del intressanta slutsatser...?

Jag nöjer mig med en topp-tre-lista som ser ut så här:

15% 100 000 - 200 000 kr
11% 20 000 - 30 000 kr
9% 0 - 5 000 kr

På delad fjärdeplats (med 8% vardera) har vi de som stoppat undan 10 000 - 20 000 kr respektive över en miljon kronor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-17 09:40

För sakens skull, det sägs att allmänheten har i snitt en månadslön i buffert.

Ville bara kommentera a-kassa grejen.. med att tänk er en person sjukskriven i säg 1-2 år.sjuk penning är... och sen två år senare baserar sig akassan på... ja så är det. taket på 10.000 är en dröm för dessa stackare som först är sjuka och sen sparkar man på dem. Detta är inte en röd eller blå fråga, så var det även under den röda men procenten skiljde lite.

Vad gäller frågan om buffert? För att ha buffert måste man nog ha varit i skiten innan man fattar att staten tar faktiskt inte hand om dig så din buffert är din ekonomiska trygghet, trots att du betalar en av världens högsta skatter.. Inte går det till "trygghets systemet" i alla fall.

Bevaka tråden