Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som använder GTD?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-04 11:25

Jag håller på och utforskar David Allen's "Getting Things Done" system och undrar lite ifall många använder det och i så fall vilka erfarenheter ni har förutom "Jippi jipp, det är så bra".

Det kanske blir lite "Jippi" här, men GTD funkar för mig. Försökte under en kortare period att vara lite mer hardcore-GTD, men för mig funkar någon slags mellanvariant med mycket frihet.

Jag är en typisk slacker, tar dagen som den kommer och det är både på gott och ont. Det onda är exempelvis att man inte ens efter 35 levnadsår har lärt sig att betala räkningarna i tid, vilket får konsekvensen att, förutom att man loosar flera hundra i månaden, får en förbannad flickvän och dåligt samvete... Nu när jag slutar vara student och har åtagit mig arbeten/projekt så känns det hela ännu viktigare.

Det mest positiva med GTD för mig är att man konkretiserar sina mål och hela tiden knyter dem samman med saker som "måste göras". Dessa "att göra saker" inkluderar allt från viktiga steg i projekt till vardagliga ting som att betala räkningarna. Och detta påminns man om ofta, det finns ingen chans att man glömmer bort (förtränger?) det.

Någon som orkar skriva en sammanfattning om vad det handlar om så jag slipper skriva in www.google.com?

För det där med att lära sig att betala rökningar i tid känns jävligt lockande...

Lite pyramidspelsvarning efter en snabb anblick av sidan

Leftrustle: GTD kan se ganska olika ut, men här är en enkel beskrivning som jag tycker är bra, tagen från 43folders.com
•identify all the stuff in your life that isn’t in the right place (close all open loops)
•get rid of the stuff that isn’t yours or you don’t need right now
•create a right place that you trust and that supports your working style and values
•put your stuff in the right place, consistently
•do your stuff in a way that honors your time, your energy, and the context of any given moment
•iterate and refactor mercilessly

Johan S: Jag håller med, man får lite amerikansk nyandlighetskänsla. GTD halleluja! För att tjäna pengar på det förstås. Jag får myrkrypningar över hela kroppen av det. Det kan bli lite väl effektivitetsinriktakt tycker jag också, allt i ens liv måste inte göras effektivare. Konsten är att få lagom struktur (speceillt för en annan som inte har någon struktur sen innan). Om man surfar runt lite så hittar man en hel del som ger en lite nyktrare bild av fenomenet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 10:23

Måste hålla med Dr Jerkyll. En lagom struktur är nog det optimala: en balans och harmoni. Personligen är jag allergisk mot alla dessa hyllmeter med böcker om hur man når Framgång, blir en Ledare och får Ordning på saker och ting. Det luktar fascism och streberaktigt pedanteri.

Ändå är jag en väldigt strukturerad person, dock inte hypereffektiv och genominrutad; det måste finnas utrymme för spontanitet, impulser och kreativitet. Om man planerar för mycket, t ex rutinerna på en arbetsplats (med oändliga möten, regler osv) eller detaljerna i en semester, riskerar allt att ruttna och fastna i stelbenta rutiner. Jobbet och fritiden blir en ointressant och tråkig rutin. Meningslösheten breder ut sig.

Tricket är nog att ge alla i sin omgivning plats och frihet att utvecklas, men också stimulera dem att ta ansvar och initiativ. Det måste vara roligt att arbeta och leva, annars ledsnar man och börjar slarva.

Hur ser det ut nuförtiden, några GTD-entusiaster på 99?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-19 13:10
Ursprungligen av akerstrom:

Hur ser det ut nuförtiden, några GTD-entusiaster på 99?

Till viss del, ett listsystem för jobb och ett privat. Jag brukar även skapa en (ibland flera) lista/or för varje projekt jag gör, sen blir det till att beta av alla punkter, flytta om prioriteringsordning o.s.v, lägga in allt som ska göras och inte får glömmas. Jag har testat de flesta GTD-program, men i slutändan handlar det om att vara strukturerad och hitta ett sätt som passar en själv.

Jag håller för närvarande på att läsa om "Making it al work", uppföljaren till "Getting things done". Främst för att få lite inspiration. Min erfarenhet efter snart fyra år av GTD är att jag vågar ta mig an saker utan rädsla för att tappa kontrollen och slipper den där gnagande känslan av att det hela tiden är "något" jag borde göra.
Detta under förutsättning att:
1. Jag ser till att fånga allt som har potential att glömmas bort i mitt system
2. Jag går igenom det jag ska göra, projekt, kalender, inbox osv regelbundet. Helst en gång i veckan
3. Att jag ser till att göra det som står på listorna utan att sitta och mixtra och fippla för mycket med själv listorna

Själv använder jag Things för mac och iphone, men jag är övertygad om att det går lika bra med en gammal blyertspenna och en pappersbit, om man bara har greppat vad det ska användas till.

Kul att höra. Jag har ungefär samma erfarenheter som ni, använder OmniFocus men som sagt är det av mindre betydelse vilka verktyg man använder, det är principerna som är intressanta.
Det tog mig ganska lång tid att komma igång men de senaste åren har jag fått bra flyt. Känslan av lugn och effektivitet är svårslagbar.

Ett problem jag fick med GTD är att det gör att jag hinner med mer på kortare tid, vilket i sin tur resulterade i att min fakturering gick ned. På sistone har jag tagit på mig mer arbetsuppgifter än tidigare så det är på väg åt rätt håll igen, men effekten är intressant. Än mer intressant är att GTD (eller liknande metoder) inte fått större utbredning i Sverige. Vi brukar ju vara intresserade av effektivitet, men "styrningen" kanske motverkar, vad tror ni?

Jag kör Things i iPhone och på datorn - känner att jag fått en helt annat översikt, kontroll och ett "lugn" eftersom jag vet att jag har koll.
Det är ytterst sällan saker "händer" numera.

Kombineras med Inbox Zero:

Vore kul att utbyta erfarenheter inom GTD!

Jag har försökt jobba på detta sätt ett tag men det är ju så lätt att inte göra det ibland. Att bara göra saker direkt är det bästa sättet. Utöver detta så använder jag att-göra-app och kalender vilket är fantastiskt.

@Björnström: kul video med Merlin. Han är himla duktig. De brukar tala om honom på Mac Power Users vilket är kul. Första gången jag lyssnar på honom dock. Tack för tipset!

Ursprungligen av langby:

Jag har försökt jobba på detta sätt ett tag men det är ju så lätt att inte göra det ibland. Att bara göra saker direkt är det bästa sättet. Utöver detta så använder jag att-göra-app och kalender vilket är fantastiskt.

Det kan vara lätt att komma ifrån, jag håller med. Been there, done that Det gäller att få det till en väl inövad vana, ungefär som motion. När man väl kommit igång är det svårt att sluta, man mår ju bra av det.
Att göra saker direkt fungerar inte får mig, annat än för saker som tar kort tid (några minuter), dem gör jag direkt. I annat fall skulle jag inte kunna prioritera eller planera.

En annan bra grej Merlin Mann gjorde är denna: Productive Talk Compilation: 8-episode podcast with GTD's David Allen | 43 Folders Det är en samling samtal med David Allen kring GTD. Det har några år på nacken men är klart värt att lyssna på.

@Björnström & Niklas99 Tack för länkarna. Merlin är en klippa. Tankade ner och ska lyssna på vägarna nästa resa! (kör mycket bil).

Just nu sitter jag och slappar i ett hotells massagefåtölj, ska snart upp på rummet och tömma inboxen på jobbdatorn Processar mailen på jobbdatorn (windows) men flyttar sedan över actions till OmniFocus på macen. Det blir lite omständligt men vad gör man inte för att få bättre kontroll i bättre verktyg (mac ist.f. windowsdatorn)

1
Bevaka tråden