Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälpa att hitta vettig Mediamöbel/TV-möbel

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-15 23:16

Vi har då nyligen flyttat och håller som bäst på att komma till ro i vår nya bostad.

Nu har turen kommit till att införskaffa en ny, vettig mediamöbel. Jag hade helst inte skaffat någon alls utan hängt tv-n på väggen och sedan haft mediautrustningen någon annanstans än just under tv'n. Nu är jag dock inte ensam om att bestämma (läs: får inte bestämma alls) så då blir det en mediamöbel under vår vägghängda tv.

Vad som är klart är att den måste ha en plats för min centerkanal i möbeln, givetvis i mitten av möbeln. Det är inte intressant att ha centerkanalen ovanpå möbeln, detta hade vi tidigare, då centerkanalen är så pass maffig (det är en Yamaha NS-C300) och tar för mycket plats samt att det knuffar upp tv'n ännu högre på väggen. Centerkanalen har måtten 55x30x22 cm (BxDxH) så utrymmet i möbel måste ju rymma denna.

Vad har ni för förslag? Jag tycker mig ha kollat en hel del men hittar inte mycket vettigt. Senast idag gjorde vi ett försök på XXXLutz men det gav inte mycket.

Hjälp mig!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 23:40

Gammal bild på vardagsrummet men min tv-bänk är 2 likadana valnöts-media-möbler. Strax under 4 meter bredd totalt.
Inköpta på Folkhemmet och kostade c:a 8500-8700kr/st. Om Centerkanalen är snygg, varför inte ha den synlig? För bilderna jag ser på den på nätet så ser den "bra" ut, varför gömma undan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-16 11:03

Jag tycker inte den är snygg. Det är Yamahas studioserie egentligen, enda skillnaden jag vet är att de är svarta istället för valnöt. I vilket fall som helst vill jag inte ha den mer synlig än vad som krävs.

Alltså behöver jag en möbel som har en hylla i mitten där den får plats. När jag väl har hittat en sådan möbel har jag planen att sätta en vit grill framför öppningen till det hyllplanet också.

För övrigt ser centerkanalen ut så här :

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-16 11:27

Hehe, lådan i sig är ju bara en låda, men tar man av fronten så ser den mycket trevligare ut! Och kan man snickra ihop en liten ramp
så att den lutar lite "uppåt" så kommer det se ännu "ballare ut".

Men.. Hur hög/låg längd och vad får den kosta? Jag hade lätt satt den under min tv utan fronten och sen spridit ut/flyttat på allt annat.
Krav på färg/ytfinish?

(OT Min textformatering ballar ur i alla trådar jag skriver och jag fattar inte varför....)

Sånt här tycker jag är läckert: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49887564/
Den har en "mitt hylla" men jag hittar inga mått på den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-16 11:45

Vi kan lämna spåret om det är snyggt eller ej med att ha den synlig, jag tycker det är oerhört fult att ha dessa saker synliga. Det är 80-tal.

Gällande dimensioner och pris på möbeln så bör den iaf inte vara längre än två meter och höjden bör minst vara 50 cm. Kostnaden är inte så nogräknad men mer än 4000 bör den iaf inte kosta. Finishen får gärna vara 100% vit högblank alternativt vit högblank med träyta på övre delen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-19 21:06

Någon med fler idéer eller tips?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-02-21 16:18

Denna är ju vit och blank:
BESTÅ BURS Tv-/förvaringskombination - högglans grå - IKEA

men det fick bara plats med Blu-Ray och lite småprylar i mitten men har man lite lägre förstärkare så kanske, det är alltså inte lådor i mitten utan luckor man fäller ner.

Blev ju ungefär samma höjd på prylarna till vänster..:$

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-22 11:59
Ursprungligen av Hjopek:

Denna är ju vit och blank:
BESTÅ BURS Tv-/förvaringskombination - högglans grå - IKEA

men det fick bara plats med Blu-Ray och lite småprylar i mitten men har man lite lägre förstärkare så kanske, det är alltså inte lådor i mitten utan luckor man fäller ner.

Blev ju ungefär samma höjd på prylarna till vänster..:$

Jag har sett den tidigare. Dock så har den två dealbreakers, dels så har den lådor till höger och vänster istället för skåp och sedan så har jag för mig att mittensektionen var för smal.

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag skaffade denna när jag renoverade i vardagsrummet nyligen:
RGE Bari Läcker mediabänk med gott om plats

Här är den på bild från min blogg. Min centerhögtalare får plats i lådan som är i mitten ovan förstärkaren, bort med frontbrädan dock. Orkade inte mecka med det nu. Blir ett senare projekt.

Den verkar ganska trevlig men hur bred är förvaringsytan i mittendelen? Skulle du kunna mäta åt mig?

Är sedan över och underdelen högblank svart eller hur ligger det till?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-02-22 13:15
Ursprungligen av zinned:

Den verkar ganska trevlig men hur bred är förvaringsytan i mittendelen? Skulle du kunna mäta åt mig?

Är sedan över och underdelen högblank svart eller hur ligger det till?

Jag är inte hemma nu, men kan mäta ordentligt senare. Enligt specarna på Internet så är både centerhögtalaren och förstärkaren 43 cm i bredd. Det är luft på sidorna om förstärkaren som du ser, så kanske bredden är ca 50 cm. Höjden på högtalaren är knappt 15 cm. Över och underdelen är inte högblank svart, det är trätextur men ändå ganska blankt. Mattas ju i och med texturen dock. Det vita är högblankt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-22 14:14
Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag är inte hemma nu, men kan mäta ordentligt senare. Enligt specarna på Internet så är både centerhögtalaren och förstärkaren 43 cm i bredd. Det är luft på sidorna om förstärkaren som du ser, så kanske bredden är ca 50 cm. Höjden på högtalaren är knappt 15 cm. Över och underdelen är inte högblank svart, det är trätextur men ändå ganska blankt. Mattas ju i och med texturen dock. Det vita är högblankt.

Det fungerar dock inte, då ger den inte plats för min centerkanal som är 55 cm bred, 22 cm hög och 30 cm djup.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-02-21 16:43

Jag skaffade denna när jag renoverade i vardagsrummet nyligen:
RGE Bari Läcker mediabänk med gott om plats

Här är den på bild från min blogg. Min centerhögtalare får plats i lådan som är i mitten ovan förstärkaren, bort med frontbrädan dock. Orkade inte mecka med det nu. Blir ett senare projekt.

Denna tråd var inspirerande ... lite vad som var tanken med tråden jag startade under Plex ..

http://www.99.se/plex/292952-ta-bild-bilder-pa-mediacenter-losning.html

Artic har mycket fina TV-bänkar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-22 22:26
Ursprungligen av heiko:

Artic har mycket fina TV-bänkar

Absolut, och att ta betalt kan de också. Hur som helst har de ingen bänk som ens klarar det enda kravet, att husa min centerkanal. Ingen jag någonsin har sett från dem iaf.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-31 15:53

Jag skulle också behöva en ”mediamöbel”. Något i den här stilen, men bara en sektion bred. Massivt trä, träfanér eller vit högblank målad yta är intressant, men absolut inte plastfolie. Var hittar jag denna önskemöbel?

Bilden ovan är Mio Dalarö.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-01 18:46
Ursprungligen av Mija:

Var hittar jag denna önskemöbel?

På Mio. Jag gick dit idag och pratade lite. Det fanns en annan väldigt lik modell i massiv oljad ek och som gick att få i egna mått för bara några hundralappar extra. Beställd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-01 21:29

Jag kom på att jag hade glömt att uppdatera med vårt inköp av TV-möbel!

På bilden har vi den möbel som till sist blev inköpt. Observera att kablarna bakom tv'n och nedåt ska gömmas, har bara inte hittat en vettig kabelkanal än. För övrigt är alla kablar gömda i lister, ser väl bra ut?

tycker det ser jätte bra ut

...själv har jag lite svårt för tv möbler dock .. men jag förstår behovet om man har tex en stor center högtalare ... men då komemr vi osökt ttill det jag egentligen känner när jag ser på bilden och det är

proportioner ...

imo så är din TV för liten med tanke på hur stor center högtalare du har

din tv borde vara dubbelt så stor för att matcha dina högtalare ... men det är bara en smaksak ...

här är ett favorit exempel

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-02 17:34
Ursprungligen av gotfredsen:

här är ett favorit exempel

Det där var väl inte alls bra. Vita möbler och högtalare, med blanka metallkanter runt konerna, som stör i fronten på biorummet.

(Jag har själv stora vita högtalare med blank metall runt konerna, men här hemma tittas det inte på film)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-04 22:32
Ursprungligen av zinned:

Jag kom på att jag hade glömt att uppdatera med vårt inköp av TV-möbel!

På bilden har vi den möbel som till sist blev inköpt. Observera att kablarna bakom tv'n och nedåt ska gömmas, har bara inte hittat en vettig kabelkanal än. För övrigt är alla kablar gömda i lister, ser väl bra ut?

[ATTACH="CONFIG"]32758[/ATTACH]

Vad hitta ni den?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-04 23:15
Ursprungligen av zappee:

Vad hitta ni den?

Möbeln heter "Planar" och säljs bl a av Leanders Möbler som finns på fyra håll i Skåne

Snyggt! Oj så sugen jag blev på att börja pimpa vardagsrummet igen.. Det är som en drog då man väl börjar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-02 13:07

Intressant tråd. Jag möttes av liknande problem förra sommaren. Återkommer med lite bilder senare under dagen förhoppningsvis!

Ser att det diskuterats "Arctic" möbler här och det blev en sådan för mig. Fick precis plats med centerhögtalaren som jag ville.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-04 00:03

Fortfarande "work in progress" men här är en del av min uppsättning.

En kritvita korgen står bara där tillfälligt för att förhindra en viss tjock katt från att ta livet av sig själv och alla prylarna! Det finns en del sladd att ta hand om också. Tanken är att eventuellt växa med en projektor på sikt.

Senast redigerat 2012-04-04 01:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Fortfarande "work in progress" men här är en del av min uppsättning.

En kritvita korgen står bara där tillfälligt för att förhindra en viss tjock katt från att ta livet av sig själv och alla prylarna! Det finns en del sladd att ta hand om också. Tanken är att eventuellt växa med en projektor på sikt.

[ATTACH="CONFIG"]32781[/ATTACH]

nice .. men tror det blir ännu mer nice med en projektor och duk med tanke på storleken på högtalarna ...

fråga: inte tänkt tanken att vägmontera tv:n och ha "andra" saker på bänken ?

så här ser det ut hos oss - helt utan tv bänk

http://www.99.se/plex/292952-ta-bild-bilder-pa-mediacenter-losning.html

PS. färgerna på ambilighten ser nu bättre ut än på bilden pga av att jag då hade felaktiga inställningar på gama

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-04 09:11

Fast relationen stora högtalare och skärm vet jag inte riktigt. Mina högtalare är i minsta laget för bra ljud, skärmen är förvisso detsamma även om 46" på c:a 3 meters avstånd är okej. Men mindre högtalare tror jag inte på även om mitt ljud nog är större än min bild!

Väggmontering har jag övervägt men är inte helt såld på idén. Med projektor blir saker mer proportionerliga men jag vill inte skippa TV:n bara för att jag kör projektor. Generellt "slötittade" är ganska dumt på en projektor plus att en projektor tillför ljud i rummet så man måste dundra på lite mer ljud. Förstärkaren har 2 HDMI-utgångar som speglas så att köra flera enheter är inget problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-04 22:24

Jag är kanske konstig men är det helt fel att ha TVn på väggen och sen 2 likadana mindre möbler på vars en sida av TVn på golvet, och sen centerhögtalaren på stativ mitt under TVn?

Ska försöka få igenom detta i nästa lägenhet.

1
Bevaka tråden