Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Whisky-tips

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns ju trådar om både det ena och det andra här i loungen, men efter en sökning hittade jag inget om whisky. Ska vi avhandla mat, öl och andra av livets njutningar så är det ju närmast skamligt att ignorera whisky

Själv gillar jag inte super-rökigt, är lite av en novis. Brukar hålla mig till Balvenie double wood och Chivas Regal, har även en flaska Yamazaki hemma. Alla goda på olika sätt...

Vad gillar ni? Vad kan ni rekommendera utifrån de jag dricker idag?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-18 12:58

Personlig favorit är 12-åriga The Macallan.

Ser att dom har en sherry cask och en triple cask, provat båda?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-09 11:41
Ursprungligen av Brandylf:

Ser att dom har en sherry cask och en triple cask, provat båda?

Macallan 10YO Sherry är en riktig sherrybomb. (Röd kartong) Rekomenderas starkt!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-18 14:04

Caol Ila och Springbank...

Isle of Jura, Tullamore Dew (12 årig), Laphroaig/Laphroaig Quarter cask (m en skvätt vatten)...

Ardbeg och Lagavulin LE...

Jag var förr mycket förtjust i välrökta destillat från Skottland, men på sistone har smaken förändrats lite. Ibland tycker jag om en riktigt rökare och då tar jag fram någon av följande:
Laphroaig, Lagavulin, Caol Ila, Connemara (Irländsk rökig!) mfl.

Annars är jag ganska förtjust i Macallan, har en från 1982 bland annat, samtliga Bruichladdich kan jag varmt rekommendera. The Balvenie brukar inte buteljera kattpiss.

Någon gång ska jag lista hela samlingen på 70-talet sorter.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-03-27 15:22
Ursprungligen av pmarriott:

Jag var förr mycket förtjust i välrökta destillat från Skottland, men på sistone har smaken förändrats lite. Ibland tycker jag om en riktigt rökare och då tar jag fram någon av följande:
Laphroaig, Lagavulin, Caol Ila, Connemara (Irländsk rökig!) mfl.

Annars är jag ganska förtjust i Macallan, har en från 1982 bland annat, samtliga Bruichladdich kan jag varmt rekommendera. The Balvenie brukar inte buteljera kattpiss.

Någon gång ska jag lista hela samlingen på 70-talet sorter.

Fråga från glad lekman, jag brukar ha max fem flaskor i min samling hela tiden.
Om man som du har sjuttio stycken flaskor, har du öppnat alla? Hur upplever du smaken över tid? Jag vill minnas att jag för några år sedan hade en flaska som hade stått ett bra tag, öppnad men försluten, med lite mindre än hälften kvar. Jag upplevde den som lite blaskigare när jag provade den vid ett senare tillfälle.
Någon fler som upplevt något liknande? Jag är medveten om att saker och ting händer över tid med den här sortens drycker även om man gör sitt bästa för att försluta dem. Men jag tyckte det var en rätt kraftig försämring, då hade jag säkert haft flaskan öppnad under tre års tid, minst.
De flaskor jag har hemma nu har jag inte upplevt något sådant med. Jag utgår så klart från att det är viktigt att korken sluter tätt.

Kan för övrigt rekommendera ett småtrevligt ställe som inte ser mycket ut för världen utifrån sett, men det är insidan som räknas.
Bredaryds Wärdshus Bryggeri med hjärta för whisky och närodlat Där har de väldigt många olika whiskysorter, de har även ett eget bryggeri där de brygger drycker av något ljusare bärnstenskaraktär, men det hör inte hemma i den här tråden.

Ursprungligen av Potah:

Fråga från glad lekman, jag brukar ha max fem flaskor i min samling hela tiden.
Om man som du har sjuttio stycken flaskor, har du öppnat alla? Hur upplever du smaken över tid? Jag vill minnas att jag för några år sedan hade en flaska som hade stått ett bra tag, öppnad men försluten, med lite mindre än hälften kvar. Jag upplevde den som lite blaskigare när jag provade den vid ett senare tillfälle.
Någon fler som upplevt något liknande? Jag är medveten om att saker och ting händer över tid med den här sortens drycker även om man gör sitt bästa för att försluta dem. Men jag tyckte det var en rätt kraftig försämring, då hade jag säkert haft flaskan öppnad under tre års tid, minst.
De flaskor jag har hemma nu har jag inte upplevt något sådant med. Jag utgår så klart från att det är viktigt att korken sluter tätt.

Kan för övrigt rekommendera ett småtrevligt ställe som inte ser mycket ut för världen utifrån sett, men det är insidan som räknas.
Bredaryds Wärdshus Bryggeri med hjärta för whisky och närodlat Där har de väldigt många olika whiskysorter, de har även ett eget bryggeri där de brygger drycker av något ljusare bärnstenskaraktär, men det hör inte hemma i den här tråden.

Jag öppnar alltid alla mina snarast möjligt. Endast i de fall jag har flera identiska flaskor sparar jag någon oöppnad. Plus att jag har ett par Mackmyra Preludium som jag inte har öppnat. Upplever ingen försämring/förändring, och det borde det inte kunna bli heller förutsatt att korken håller tätt. Jag har en Macallan 1983 som jag haft öppnad i 8 år nu. Smakar fortfarande gudomligt trots att det bara är 1/3 kvar sen ett par år tillbaka.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-09 11:40

Jag älskar rökiga sherryfatslagrade... bättre combo än så går inte att få tag på
Sen får det gärna vara en singlecask samt fatstyrka, inte kylfiltrerad samt inte ha några färgämnen i sig.

Tips till den som vill prova är Ardbeg Uigeadail... den finns i standardsortimenet på systemet. (Ingen singlecask men den är riktigt god mot priset man får betala för den.)

Ardbeg Uigeadail (10407) - Systembolaget.se

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-11 10:57

Har kollat runt lite och det verkar inte som att det går att hitta Macallan 10Yo Sherry någonstans (Endast 40% finns... den har jag inte provat)... den jag menade är cask strength och ligger på över 50% så man får vattna den en del för att den skall bli riktigt bra... kanske går att hitta på någon taxfree.

Annars om man gillar sherryfatslagrad så är tipset: Glenfarclas... gärna som är lagrad så många år som möjligt eller någon special release. (På Www Whizita De - Whisky Zigarren and Taback - Www Whizita De - The Online Store for All Whisky finns det lite godis att välja på)

Ursprungligen av kainen:

Har kollat runt lite och det verkar inte som att det går att hitta Macallan 10Yo Sherry någonstans (Endast 40% finns... den har jag inte provat)... den jag menade är cask strength och ligger på över 50% så man får vattna den en del för att den skall bli riktigt bra... kanske går att hitta på någon taxfree.

Annars om man gillar sherryfatslagrad så är tipset: Glenfarclas... gärna som är lagrad så många år som möjligt eller någon special release. (På Www Whizita De - Whisky Zigarren and Taback - Www Whizita De - The Online Store for All Whisky finns det lite godis att välja på)

Glenfarcas 105 är väl annars en av de flaskor som ger mest procent per krona
Det var i alla fall det som jag hörde när jag köpte den.

Annars så är jag också svag för sherrylagrad whisky.

Verkar som att du är veteran på fler områden än 99.se kainen

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-13 15:43

Springbank. Tyvärr har den varit lite svår att få tag på i Sverige.
Nu finns det en del, men ingen 21-åring tyvärr...
Sök dryck - Systembolaget.se

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-03-13 18:40
Ursprungligen av peanjo:

Springbank. Tyvärr har den varit lite svår att få tag på i Sverige.
Nu finns det en del, men ingen 21-åring tyvärr...
Sök dryck - Systembolaget.se

Den är KNASIGT god!

Här är min lilla samling i alfabetisk ordning. Ser att det har dunstat en del på sistone. Har varit uppe i över 70 olika.

Antiquity Blue (Indisk)
Ardbeg 10 y o
Ardmore Traditional Cask
Auchentoshan
Bowmore Surf
Bruichladdich 15 y o
Bruichladdich 20 y o 2nd edition
Bruichladdich Norrie Campbell Tribute Bottling 3rd edition
Bushmills
Canadian Club
Caol Ila 18 y o
Connemara
Cragganmore 12 y o
Dallas Dhu Single Cask 30 y o 1980 54,7%
Deerstalker 12 y o
Glenfarclas 12 y o
Glenfiddich 12 y o
Glenmorangie 10 y o
Glenmorangie 10 y o Cellar 13
Glenmorangie Burgundy Wood finish
Greenore Single Grain 6 y o
Highland Park 12 y o
Highland Park 16 y o
Highland Park 18 y o
Isle of Jura 10 y o
Jim Beam
Johhnie Walker Green Label Pure Malt 15 y o
Johhnie Walker Red Label
Lagavulin 1988 Double Matured 16 y o
Laphroaig 10 y o
Macallan 12 y o
Macallan 1983 18 y o
Mackmyra Första Utgåvan
Mackmyra Preludium 05, 2 st
Mackmyra Preludium 06
Mackmyra Preludium 07
Oban 14 y o
Old Pulteney 12 y o
Paddy
Rosebank 13 y o distilled 1990
Royal Lochnagar
Scapa 14 y o
Springbank 10 y o
Strathisla 12 y o
Suntory Yamazaki 12 y o
Talisker 10 y o
The Balvenie 10 y o Founder’s reserve
The Balvenie 12 y o DoubleWood
The Balvenie PortWood 1991 Double Cask
The Black Grouse
The Famous Grouse
The Glenlivet 12 y o
The Glenlivet Nadurra 16 y o
The Glenturret 10 y o
The Speyside 12 y o
Tullamore Dew

Aj då, nu blev jag imponerad!.

Men jag har några som du inte har:)

Främst Ardbeg och Lagavulin.

Och en rolig en Highland Park Thor som min son ska få när han fyller år.

Fotade av delar av förrådet häromveckan och blev inspirerad av PMarriots lista att lägga ut det även här.
Tomatin lär ta slut den 26/4 då jag fyller 50 (född 1962)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-13 18:51

Här är min samling: http://whiskybase.com/collection.php?userviewid=5712 ska slänga upp några bilder senare

Senast redigerat 2012-03-13 20:52
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-03-13 19:31

3 bra exempel på synnerligen god whisky nedan. Rekommenderas starkt. Om man vill hålla lite mer i slantarna fungerar alltid en Oban, anCnoc eller varför inte en Highland Park. Mumma...

Ursprungligen av chubben:

3 bra exempel på synnerligen god whisky nedan. Rekommenderas starkt. Om man vill hålla lite mer i slantarna fungerar alltid en Oban, anCnoc eller varför inte en Highland Park. Mumma...

[ATTACH="CONFIG"]32421[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]32422[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]32423[/ATTACH]

Lord of the Islay... Den var jag sugen på en gång;)

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-16 19:10
Ursprungligen av chubben:

3 bra exempel på synnerligen god whisky nedan. Rekommenderas starkt. Om man vill hålla lite mer i slantarna fungerar alltid en Oban, anCnoc eller varför inte en Highland Park. Mumma...

[ATTACH="CONFIG"]32423[/ATTACH]

Denna (Parliament) har jag en sample ingående på... både Oloroso och PX-fat... verkar lovande! Kan inte annat än vara bra!

Dessutom inte så farligt dyr så om jag gillar den så kanske det blir ett köp... eller två

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-13 19:56

Highland Park 18 är ju aldrig fel. Riktigt hög kvalitet liksom Springbank. Har aldrig druckit en dålig Springbank! För övrigt är Ardbeg mitt favvodestilleri.

Skulle ni ramla på en Caol Ila 18 någonstans så köp!!! Har dom fler flaskor köp allihopa!!! Det är den bästa whisky per krona som jag någonsin smakat. Jag har tyvärr druckit slut på den på krogarna här i Karlstad och vad jag vet finns den inte att få tag på längre. Har dock sett på nå'ra webshopar ute i europa och förhoppningsvis är det inte bara i prislistan den finns.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-13 20:56

Här kommer en bild på en del av samligen... mina Ardbeg flaskor

Kanske inte den bästa bilden men men...

Senast redigerat 2012-03-14 07:22
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 16:39

Kul med så många whisky-älskare här! Jag som många andra är stort fan av Ardbeg.

Just nu dricker jag Supernova 2010, Alligator och även favoriten - Corryvreckan.

Här på bild min första flaska, som tog slut väldigt snabbt... Aldrig vatten i här dock!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-14 16:52
Ursprungligen av Solid:

Kul med så många whisky-älskare här! Jag som många andra är stort fan av Ardbeg.

Just nu dricker jag Supernova 2010, Alligator och även favoriten - Corryvreckan.

Här på bild min första flaska, som tog slut väldigt snabbt... Aldrig vatten i här dock!

Men hur är Supernovan egentligen? Har testat den ett par gånger men har tyckt att den är rätt så överskattad.

Jag kanske inte har provat tillräckligt!?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-13 22:17

Box, då?

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-03-14 06:41
Ursprungligen av Yes:

Box, då?

Box???

Bevaka tråden