Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig och bra budfirma för utrikestransporter - enskild firma

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har enskild firma och skickar stora mängder post och paket med Posten. Har genom alla år undvikit att använda budfirmor, men nu har jag bara de senaste dagarna flera kunder som vill ha sina varor budade.

Men vilken firma och vilken tjänst ska man använda för att skicka till ett vettigt pris? Jag har hittils hunnit kolla runt på UPS och DHLs hemsidor och förutom att det är en enda röra så verkar kosta en till två tusen (!) att skicka ett enkilospaket till USA eller Italien.

Nog måste det finnas billigare alternativ? Tacksam för tips på vad jag ska leta efter, och om det går att använda dessa firmor utan att skriva avtal mm.

Känns lite som "vilken knapp trycker jag på för att få fram de billiga priserna"? Inser att större företag får bättre deals men man kan ju få hem ett gem med bud idag, det kan ju omöjligtvis kosta såna här fantasisummor att skicka.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-03-20 18:21
Ursprungligen av Mija:

DHL har bra priser (bättre än Posten) även om du inte är storkund. Vi har gått över till att skicka det mesta med dom nu.

Men du måste ringa dit och tala ut ordentligt ut om vad och hur du vill skicka. Ett paket kan skickas som paket eller styckegods och kosta olika.

Ett bud är i min värld en som kör runt lite med liten bil eller cykel och transporterar småsaker lokalt.

Paket eller stycke gäller för inrikes sändningar med DHL Freight. För utrikes sändningar med DHL Express är en sändning en sändning, oavsett om det är en låda eller pall.
Samtidigt gäller att om du har fler sändningar så påverkas priset positivt.

Ursprungligen av Mija:

DHL har bra priser (bättre än Posten) även om du inte är storkund. Men du måste ringa dit och tala ut ordentligt ut om vad och hur du vill skicka.

DHL ska enligt hemsidan ha 1891 kr för att skicka ett enkilos paket till Italien. Ekonomifrakt kostar n/a. Dyrt respektive föga upplysande. Får lyda ditt råd och ringa imorgon. Trots att det känns lite 1990-tal

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-21 10:56
Ursprungligen av Mija:

DHL har bra priser (bättre än Posten) även om du inte är storkund. [/SIZE]

Jag ställer mig synnerligen frågande till det påståendet. Jag skulle skicka ett paket utomlands ifjol och Posten hade betydligt bättre pris än både Schenker, DHL och ett tredje företag jag inte kommer på just nu. Oavsett vilken firma man väljer så tycker jag att det är för dyrt att skicka paket utomlands...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-21 15:41
Ursprungligen av Mija:

Jag vet vad det kostar eftersom jag också betalar fakturorna.

OK. Jag kollade iofs precis med både DHL och Posten vad ett tiokilos skulle kosta utomlands. DHL tog 1399 kr om du gjorde allt själv och 4201 kr om de skulle hämta och lämna vid porten hos både sändare och mottagare. Posten tog 605 kr.
DHL lovade att paketet skulle vara framme imorgon, men jag vet av erfarenhet att det de lovar är skitsnack. Snabbare än Posten är de såklart men så kostar det minst dubbelt så mycket också. Som sagt, tycker det är alldeles för dyrt oavsett vilket företag man använder!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-21 16:28
Ursprungligen av Mija:

Det är ju tråkigt för dig att du har fått sämre avtal än alla andra.
Vilket utomlandsland är det du pratar om för dom priserna ovan?

I ovanstående exempel var det Polen. Hur mycket betalar du för 10 kg till Polen? Storlek 20 x 30 x 30 cm.
Posten erbjöd sig t.o.m. att skicka ännu billigare men då var paketet för tjockt för det "erbjudandet". Misstänker också att det skulle ha tagit ännu längre tid än de 5 dagar som det vanliga paketet skulle ta...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-22 10:07
Ursprungligen av Mija:

Postens DPD Utrikes kostar 403 kr, det är fast pris upp till 31.5 kg i paketet. Det är enligt ordinarie listan för avtalskunder som finns på Postens hemsida, sen kanske man har rabatt på det om man är en bra kund, dåliga kunder betalar 403 kr. Det är 200 kr under det priset du angav ovan.
DPD Utrikes - Posten.se

Men det står ju 679, 50 i den prislistan!? (Iofs väldigt billigt för 31 kg. Men 403 är ju ännu billigare!)
Vad tar DHL med det avtal som du har?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-22 11:56
Ursprungligen av Mija:

Du får ringa DHL och fråga, nu är jag klar i den här tråden. Ska du vara företagare så får du ta tag i saker själv, alla andra kan inte göra jobbet åt dig.

Men det var ju det jag gjorde och fick de uppgifter jag gav däruppe. Jag ringde både Posten och DHL!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-03-20 22:54

Jag har för mig att vi brukar ge ~280kr för ett litet paket på några kilo till Asien med DHL-Express. Kommer fram på 2-3 dagar beroende på om det fastnar i någon tull eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-20 23:21

Bodde i Berlin förra året, skickade ner fyra flyttlådor (totalt 70kg) från Göteborg med utkörning till min nya adress där för 2300kr, UPS. Det jag märkte när jag kollade runt mellan de olika firmorna var att deras expressbud med leverans på 1-2 dagar ofta är den tjänst de "automatiskt" antar att du vill ha samt att den kostar skjortan, kan man nöja sig med något långsammare leverans (4-7 dar?) sjunker priset ganska rejält.

Det är ofta enorm skillnad på vad avtalskunder får betala och vad som står i prislistan. Vi använder TNT ganska mycket på jobbet inom EU. Till USA skickar vi inte ofta, de senaste gångerna med UPS på kundens konto, så vi har ingen aning om vad det kostar.

Ringde DHL för prisuppgift vilket resulterade i ett ännu högre pris (2076 kr). Något billigare alternativ fanns inte utan att ansöka om att bli kund ("vi kan skicka papper")...

Nu med ett färdigpackat paket kunde jag mata in exakta uppgifter hos UPS och fick då fram ett pris på 1222 kr vilket känns jämförelsevis billigt. Det framgår dock inte på hemsidan om det är inkl moms samt om de hämtar paketet hos mig eller om jag måste åka någonstans och lämna in det.

Inte riktigt jämförbart med Posten där jag kan skicka samma paket för 337 kr (REK 10000, kollinummer, skrymmande brev till EU).

Noterar att vi hos TNT betalar för 1 kg till Italien:

Express 442:- +moms. Framme på 1 dag
Economy express (0-5 kg) 652:- Framme på 3-4 dagar.

För 1 kg alltså billigare med express-alternativet.

Ska du ha några vettiga priser med någon får du skriva avtal.

Trevligt att ni bråkar vidare. Min kund har i vilket fall som helst tagit sitt förnuft till fånga efter att ha konfronterats med budfirmornas vansinnespriser. Det blir gamla hederliga Posten, 337 kr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-21 21:43

Har du tittat på Bring (Norska posten)? Vi skickar dock inte så mycket paket hos min nuvarande arbetsgivare men det jag skickar går alltid med Bring.
http://www.bring.se/hela-bring/produkter-och-tjanster/parcels/_attachment/176708?=true&_ts=1338df6e9a8

(Har tidigare jobbat som chaufför för Bring under 3 års tid i GBG)

Nej Bring aka CityMail hade jag glömt bort. Får kanske lägga tillbaka dem på minnet.

1
Bevaka tråden