Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tanka AVCHD-fil direkt från videokamera till iPad2?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er. Jag har en Canon videokamera med SD-kort. Filmfilerna skapas i AVCHD - MPEG-4 AVC/H.264 och kan inte direkt tankas in från kameran till iPad som t.ex. från en stillbildskamera. Detta eftersom iPad2 inte stöder uppspelning/intankning av detta filformat. Alltså behöver jag rimligen en app i iPad som reagerar på direktanslutningen (via Camera Connection Kit) av dessa filer från antingen kameran via USB-sladden eller från SD-kortet och som kan ta emot dem samt konvertera dem till ett format som iPad stöder. Då skulle jag kunna göra en grov redigering i paddan. Min avsikt är sen att via ett ftp-program t.ex. kunna skicka hem filerna när jag är på resa. Någon som känner till en sådan smart app för iPad2?

Stödjer inte iPad AVCHD - MPEG-4 AVC/H.264??!! Det är ju formatet som gäller nuförtiden - snart rullar hela planeten på detta format (finns det någon konsumentkamera som INTE kör detta format?). Vad stöjder iPad isåfall för format? Faktum är att jag tror att det är just detta format som stödjs - och få eller inget annat format. Apple var själva med och tog fram det :-).
Något annat är vajsing. Det enda jag kan säga i övrigt är att nästan varje gång någon har problem med intankning av video från kamera till Apple-mojäng - så handlar det om Canon videokamera. Alltid detta Canon. Canon.

Hur har du hittils provat att tanka in till iPaden - om du inte har Apple Camera Connection Kit?

Jag har inte tankat in tidigare till iPaden från kamera. Dock från iMacen. På Apple support berättar man att iPad inte stöder AVCHD - MPEG-4 AVC/H.264! Därav min fråga. Men om det inte finns någon app som fungerar kanske det finns nån liten pryl som kan konvertera t.ex. strömmande för att så få in filmfilen i indirekt till Paddan utan att passera iMac? Kit:et en endast några adapterkontakter

Aha. Kollade runt och iPad kan bara ta in 720p (undrar hur det är med nya iPad?) - specen är: H.264 video up to 720p, 30 frames per second, Main Profile level 3.1 with AAC-LC audio up to 160 Kbps per channel, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats.

Så - det blir att packa om allt i en Mac och få in det i iPaden via DropBox eller WiFi (det finns en uppsjö appar som kan ta in filer via WiFi) eller via iTunes. Tror jag.

(det där med "strömmande" kan du nog tyvärr glömma)

Ja, jag tror du har rätt. Dvs inte möjligt att tanka till iPad direkt från videokameran hm.. Fast jag vill ogärna ge upp!

1
Bevaka tråden