Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som inte förstår iPad

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-03-24 03:44

Egentligen är det ju ganska ointressant om Ipad är en dator eller ej. För mig är det viktiga funktionen. I grundutförande är den ju ganska oanvändbar, men med diverse appar blir den riktigt rolig. Tidigare hade jag en handfull spel i datorn, men Ipaden har öppnat en helt ny vrld.

Dessutom - kanske inte alla använder men i alla fall - jag umgås mycket med asiater som pratar knackig engelska. När vi sitter och pratar och tittar på TV och fastnar på något ord, sträck över Ipaden som har Google translate som första sida i Safari, skriv ordet på originalsprket (med t.ex. thaitecken) och ut kommer det på svenska! Lexikonet tar c:a 10 ggr längre tid, om det överhuvud taget går att hitta stavningen på originalsprket (har iofs rätt mnga lexikon också).
Hoppas åäö kom med i redigeringen, har nyss uppgraderat till Lion

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-24 08:40

Väldigt många använder begreppet 'man' när de borde använda 'jag'.

Ursprungligen av oskard:

Väldigt många använder begreppet 'man' när de borde använda 'jag'.

Veckans sannaste inlägg!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-24 09:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Veckans sannaste inlägg!

Så kan man väll inte säga

Ok då... Jag tycker att det är veckans bästa inlägg...;)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-24 10:17

Där fick du in en fullträff Goflorp! Jag håller med dig till 100%.

  • Medlem
  • 2012-03-24 11:01

Jag tycker att det tydligaste man kan läsa ut av den här tråden är att de som har ett passionerat förhållande till iPad inte kan acceptera att alla inte är lika passionerade, utan tror att man måste älska den eller hata den.
Jag ställer mig mitt emellan. Jag inser dess potential men den fyller inte många av mina behov, och den är definitivt ingen ersättare till en laptop.

Likaledes att de som inte har någon inte kan acceptera de som har en och tycker att den ersätter en laptop med råge.

För min del, som har sålt min och skall skaffa en ny i juni känns varje dag utan en extremt jobbig.

Och "passionerat förhållande"? Jag tycker om en iPad, jag älskar min fru.

Ursprungligen av Goflorp:

Likaledes att de som inte har någon inte kan acceptera de som har en och tycker att den ersätter en laptop med råge.

Märkligt, jag ser i den här tråden betydligt fler inlägg från iPadförespråkare som inte accepterar icke iPad-användare än icke iPad-användare som inte accepterar iPadförespråkare.

jiosses vad alla låter upprörda.

Med "vanligt folk" avser jag sådana som t ex min farsa. Han brukar kolla lite på golvet när han är här efter "hårddisken" - jag kör ju en iMac...

Det handlar om att folk som inte bryr sig en piss ens om det är en Mac eller en PC, som tror att alla datorer kör Windows, som inte begriper "högerklicka". De som känner handsvett, olust och anti så fort de är i samma rum som en dator.
Med en dator behöver man fortfarande, 28 år efter macens uppfinnande känna till mus, pekare, menyer, filsystem och 100 andra saker hur de fungerar. Allt det bryter samman om man ger folk en iPad. Vad? bara att peta? Varför funkar inte alla datorer så här.

Du säger "inget jag lagt tid på att lära mig", men vi HAR ju lärt oss allihop här.
Vi representerar säkert the top 1% av Sveriges datorvana folk vi som hänger här. VI har inga problem med detta.

jag har jobbarkompisar som startar datorn, trycker OK utan att läsa fem dialogrutor (om volymer och skrivare), skriver sin tidrapport. De vet inte vart de spar den, inte vad programmet heter som man skriver dem i. vad rutorna betydde har de aldrig begripit - och aldrig brytt sig om heller ("nåt tekniskt").

Det är ju i princip för dem iPad är uppfunnen.

Varför är det så fel, så in i helvete upprörande att man provar det nya, att bara streta imot leder ju knappast framåt.

Argumentet att barnen minsann vill ha sina Flashspel var det konstigaste jag hört, visa ongarna 20 andra grejer som funkar på en padda och de kommer aldrig bry sig om de där flashspelen ... (men vad vet jag, jag har inga ungar...)

Många av er låter som gamla sura gubbar som tycker att "vafan, här har man stretat och gnetat och pillat och donat och går nån jävel och uppfinner färg i den förbannade TV'n. Måste jag köpa ny TV nu då?"

Riktiga män med skägg ungefär, vi använder minsann tangentbord. prova skriv ngt..

Ok, då tar jag ner mitt Apple Bluetooth tangentbord, inkopplat på en sek och sen kör vi...en roman eller två.
Skall jag ut - då kan jag ju lämna det hemma.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-24 14:49

Då är vi där igen där PeeMan inte kan tänka sig in i andras situation utan bara skriker JAG JAG JAG hela tiden.
Han kan inte se att andra inte vill jailbreka,han kan inte se att andra klarar av att ersätta en dator med iPad.
Snacka om ego person.

  • Medlem
  • 2012-03-24 14:54
Ursprungligen av lappen71:

Då är vi där igen där PeeMan inte kan tänka sig in i andras situation utan bara skriker JAG JAG JAG hela tiden.
Han kan inte se att andra inte vill jailbreka,han kan inte se att andra klarar av att ersätta en dator med iPad.
Snacka om ego person.

Så länge vi håller oss till en någorlunda saklig diskussion lever den. Det där var bara ett onödigt personagrepp som inte för diskussionen framåt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-24 14:58
Ursprungligen av Baron:

Så länge vi håller oss till en någorlunda saklig diskussion lever den. Det där var bara ett onödigt personagrepp som inte för diskussionen framåt.

Personangrepp?? Det är fakta.
Läs tråden om just JB så kanske du också inser det.

  • Medlem
  • 2012-03-24 15:01
Ursprungligen av lappen71:

Personangrepp?? Det är fakta.
Läs tråden om just JB så kanske du också inser det.

Det spelar ingen roll om det är fakta eller inte.
Det är ett personagrepp. Det är onödigt. Det förstör tråden. Lägg av.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-24 15:08
Ursprungligen av Baron:

Det spelar ingen roll om det är fakta eller inte.
Det är ett personagrepp. Det är onödigt. Det förstör tråden. Lägg av.

Nej jag lägger inte av utan jag har lika stor rätt som alla andra att säga min åsikt.

Blir så jävla lack på personer som inte kan acceptera att andra inte har samma krav,förutsättningar,önskemål vid köp av utrustning.
Bara för att jag inte har behov eller förstår varför man köper en specifik sak så dumförklarar jag inte andra för att dom vill ha den.

  • Medlem
  • 2012-03-24 15:23
Ursprungligen av lappen71:

Nej jag lägger inte av utan jag har lika stor rätt som alla andra att säga min åsikt.

Gör det på rätt ställe då. Dina åsikter om hur någon beter sig i en helt annan tråd hör definitivt inte hemma i den här tråden.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-24 15:26
Ursprungligen av Baron:

Gör det på rätt ställe då. Dina åsikter om hur någon beter sig i en helt annan tråd hör definitivt inte hemma i den här tråden.

Läs mitt inlägg igen så ser du att jag syftade på denna tråd också ergo hör inlägget hemma här.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-24 15:15

Jag sa också länge att "varför ska man ha en iPad när man har en bärbar?" men jag förstod att dom som gjorde det gjorde det av en anledning som inte jag hade.

Som flera säkert känt är det något med Apple´s saker som gör att man får ett habegär
Så jag köpte mig en iPad2 och insåg att den kunde ersätta mycket av det jag gjorde med min bärbara i många situationer.
Tex jag använder den som fjärrkontroll till min mediaspelare,förstärkare och mitt musikbibliotek.
Jag tar med den till jobbet för att se film (har ett övervaknings jobb) för den är mycket smidigare än en bärbar.
Surfar mer med min iPad2 än med min bärbara och det enda jag gör just med min bärbara är att spela poker och ladda torrents.

Men som flera sagt är den inte en fullständig ersättare till en bärbar men bra nära.

  • Medlem
  • 2012-03-24 15:32

Det hör ändå inte hemma här ity det var plumpt och osakligt.

Ursprungligen av irrelogical:

[ATTACH="CONFIG"]32670[/ATTACH]

Men om han hade haft en iPad hade han kunnat fortsätta surfa i sängen!

Eftersom tråden ballat ur fullständigt stänger jag den nu.

Bevaka tråden