Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple förkortar produkternas livslängd?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Capeman:

Hur ska man kunna säga något om förkortning av produktens livslängd alls utan att jämföra med andra tillverkare

Jag svarar enligt vad som är trådens rubrik "Apple förkortar produkternas livslängd?"
Tråden refererar inte till några jämförelser med andra tillverkare utan är en fråga om Apple och deras modeller.
Om inte borde kanske rubriken ändras eller?

Jag är inte Moderator men jag tycker att frågeställningen är internsant men jag vill inte läsa om HTC eller andra tillverkare som jag inte är ett dyft intresserad av HÄR.

Men om jag på något sätt missuppfattat frågan så säg bara till, men tror inte det kommer att göra debatten speciellt internsant längre då.

Men detta beslut får trådskaparen bestämma enligt min mening.

Ursprungligen av Christer Holm:

Jag svarar enligt vad som är trådens rubrik "Apple förkortar produkternas livslängd?"
Tråden refererar inte till några jämförelser med andra tillverkare utan är en fråga om Apple och deras modeller.
Om inte borde kanske rubriken ändras eller?

Jag är inte Moderator men jag tycker att frågeställningen är interesant men jag vill inte läsa om HTC eller andra tillverkare som jag inte är ett dyft intereserad av HÄR.

Men om jag på något sätt missuppfattat frågan så säg bara till men tror inte det kommer att göra debatten speciellt internsant längre då.

Men detta beslut får trådskaparen bestämma enligt min mening.

Jag menar bara att vi isåfall får utelämna iPhone ur diskussionen helt - fast den var med i första inlägget. Eller hur tycker du man ska uttala sig om iPhones eventuella förkortade livslängd när den varit oförändrad sedan introduktionen och dessutom bara existerat i fem år?

Ursprungligen av Capeman:

Jag menar bara att vi isåfall får utelämna iPhone ur diskussionen helt - fast den var med i första inlägget. Eller hur tycker du man ska uttala sig om iPhones eventuella förkortade livslängd när den varit oförändrad sedan introduktionen och dessutom bara existerat i fem år?

Det är möjligt att jag missuppfattar rubriken "Apple förkortar produkternas livslängd?"

Men enligt min begränsade kunskap om Svenska språket betyder det i alla fall produkter Apple tillverkar och sisst jag kollade är iPhone en Apple produkt.
Eller har du någon revolutionerande världsnyhet på lur...

PS: Men det var en internsant tråd från början "Baron" synd att den gick överstyr.

DS: Har du några frågor "Baron" om iPhone ge mig ett PM så ska jag försöka hjälpa dig med den kunskap jag har.

Ursprungligen av Christer Holm:

Det är möjligt att jag missuppfattar rubriken "Apple förkortar produkternas livslängd?"

Men enligt min begränsade kunskap om Svenska språket betyder det i alla fall produkter Apple tillverkar och sisst jag kollade är iPhone en Apple produkt.
Eller har du någon revolutionerande världsnyhet på lur...

PS: Men det var en internsant tråd från början "Baron" synd att den gick överstyr.

Men det är ju precis det jag säger...? Vi ska alltså diskutera hur Apple eventuellt förkortat livslängden på bl a iPhone. Hur gör vi det när det kommit fem modeller på fem år som mjukvarumässigt fått i princip lika långt stöd? Utan att jämföra med andra? Nu frågar jag dig det för tredje gången, du kan väl svara på min fråga.

Ursprungligen av Capeman:

Men det är ju precis det jag säger...? Vi ska alltså diskutera hur Apple eventuellt förkortat livslängden på bl a iPhone. Hur gör vi det när det kommit fem modeller på fem år som mjukvarumässigt fått i princip lika långt stöd? Utan att jämföra med andra? Nu frågar jag dig det för tredje gången, du kan väl svara på min fråga.

Ok jag missar kanske nyansen. Jag ser det så här.

iPhone är ett eget ekosystem med egen hårdvara eget operativsystem stenkoll på vad du kan installera om du inte går utanför detta ekosystem.
Mig veterligen är dom de enda på marknaden som har det på detta sätt. Och bör på grund av detta diskuteras individuellt då det inte går att jämföra med andra. Sen kan jag hålla med att nu börjar andra leverantörer också snegla på Apples stängda ekosystem men detta är en annan diskussion. Som vi kan prata om i en annan tråd typ "Vad kommer Apples produkter ha för betydelse för övriga tillverkare och är det ekonomiskt försvarbart med den kortare livslängd hela branschen verkar utvecklas till?"

Jag ställer upp i den diskussionen tror jag kan bidra med en hel del. Det finns en avdelning Mobildelefoner under Hårdvara här på 99.se
ska vi starta en tråd där?

PS: Hoppas du förstår att det inte var personligt riktat mot dig utan mera som en önskan för jag var intereserad av ämnet rörande Apples produkter.

Senast redigerat 2012-03-25 14:12
Ursprungligen av Capeman:

Men det är ju precis det jag säger...? Vi ska alltså diskutera hur Apple eventuellt förkortat livslängden på bl a iPhone. Hur gör vi det när det kommit fem modeller på fem år som mjukvarumässigt fått i princip lika långt stöd? Utan att jämföra med andra? Nu frågar jag dig det för tredje gången, du kan väl svara på min fråga.

Men en snabbreflektion är att denna takt av ständiga nya modeller kommer att brytas för den är inte ekonomiskt hållbar om du kliver ut i billden lite. Men frågan är om Apple eller något annat företag är tillräckligt medvetna om att den modell de har idag har ett naturligt slut. Jag tror Apple är fullt medvetna om det. Men nu gäller det att få upp volymerna och marknadsandelar och låsa gränserna runt sitt ekosystem för att sedan kunna få inkomster från iTuneStore. Det är därför man så frenetiskt försöker få USA att lagstadga mot Jailbreak till exsempel. Jag tror dom kommer få mycket stora problem med detta precis som Microsoft har fått med typ IE och liknande.

Min åsikt är att all inlåsning och revirpinkande är av ondo.

Jag kan ta ett annat exempel när vi ändå har glidit ut lite.

Är diktatur bra eller dåligt? Är det bra i uppbyggnadsfasen av ett land och när ska i så fall diktaturen lämna över till folket och införa demokrati i stället?

Är fri handel bra eller dåligt eller ska vi lagstifta emot "Gråimport" alternativt "Parallellimport" är det farligt och i så fall för vem?

Är det bra eller dåligt att "Korsriddaren" här på forumet måste "Ful Importera" ett bakstycke från China till sin iPhone4S för att det kostar 4000 kr att få det utbytt under Apples försorg i Sverige.

Hur många ungdomar hamnar hor Kronofogden för att dom inte har förstått och bara vill vara lika värd och inte annorlunda än sina kamrater och också vill ha en iPhone4S eller en ny iPad.

Vi kan fortsätta länge. Tror du som utbildar dig till Sjuksköterska kommer att möta effekter i ditt framtida yrke i form av depressioner hos många som inte orkar med att ständigt vara ett steg efter och inte har ekonomin att ligga steget före.

Vi sitter här och snackar rena struntsaker egentligen när så många svälter och dör av undernäring och krig, samt utnyttjas för att vi ska kunna stoltsera med en ny Apple produkt.

PS: Detta gäller givetvis andra företag också.

Jag vet inte om du har barn eller och vilken framtid du i så fall vill ge dom, den bästa hoppas jag.
Barn gör oftast inte som man säger, utan brukar göra som man gör.
Och denna jakt på nya teknikprylar är inte hållbart i ett globalt perspektiv.

DS: Jag missunnar dig inte din nya iPad du kan nog motivera den höga upplösningen om du till exempel tittar på röntgenbilder. Men andra som byter bara för att dom kan, ja vad ska man säga. Det löser sig nog frågan blir väl när...

All heder till ditt val av utbilldning det gör mig glad.

Senast redigerat 2012-03-25 15:03
  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-25 17:19
Ursprungligen av Baron:

Hygglig ton du kör med då.
Säg vad du vill, min telefon kan ta 10 sekunder på sig att visa ett sms. Safari laddar sidor sjukt sakta. Vi har runt 300 iphones på jobbet och jag vet att vår it-avd håller med mig.

Du kanske bör blåsa om din telefon utan backup?

Ursprungligen av Christer Holm:

Men en snabbreflektion är att denna takt av ständiga nya modeller kommer att brytas för den är inte ekonomiskt hållbar om du kliver ut i billden lite. Men frågan är om Apple eller något annat företag är tillräckligt medvetna om att den modell de har idag har ett naturligt slut. Jag tror Apple är fullt medvetna om det. Men nu gäller det att få upp volymerna och marknadsandelar och låsa gränserna runt sitt ekosystem för att sedan kunna få inkomster från iTuneStore. Det är därför man så frenetiskt försöker få USA att lagstadga mot Jailbreak till exsempel. Jag tror dom kommer få mycket stora problem med detta precis som Microsoft har fått med typ IE och liknande.

Min åsikt är att all inlåsning och revirpinkande är av ondo.

Jag kan ta ett annat exempel när vi ändå har glidit ut lite.

Är diktatur bra eller dåligt? Är det bra i uppbyggnadsfasen av ett land och när ska i så fall diktaturen lämna över till folket och införa demokrati i stället?

Är fri handel bra eller dåligt eller ska vi lagstifta emot "Gråimport" alternativt "Parallellimport" är det farligt och i så fall för vem?

Är det bra eller dåligt att "Korsriddaren" här på forumet måste "Ful Importera" ett bakstycke från China till sin iPhone4S för att det kostar 4000 kr att få det utbytt under Apples försorg i Sverige.

Hur många ungdomar hamnar hor Kronofogden för att dom inte har förstått och bara vill vara lika värd och inte annorlunda än sina kamrater och också vill ha en iPhone4S eller en ny iPad.

Vi kan fortsätta länge. Tror du som utbildar dig till Sjuksköterska kommer att möta effekter i ditt framtida yrke i form av depressioner hos många som inte orkar med att ständigt vara ett steg efter och inte har ekonomin att ligga steget före.

Vi sitter här och snackar rena struntsaker egentligen när så många svälter och dör av undernäring och krig, samt utnyttjas för att vi ska kunna stoltsera med en ny Apple produkt.

PS: Detta gäller givetvis andra företag också.

Jag vet inte om du har barn eller och vilken framtid du i så fall vill ge dom, den bästa hoppas jag.
Barn gör oftast inte som man säger, utan brukar göra som man gör.
Och denna jakt på nya teknikprylar är inte hållbart i ett globalt perspektiv.

DS: Jag missunnar dig inte din nya iPad du kan nog motivera den höga upplösningen om du till exempel tittar på röntgenbilder. Men andra som byter bara för att dom kan, ja vad ska man säga. Det löser sig nog frågan blir väl när...

All heder till ditt val av utbilldning det gör mig glad.

Vad har diktatur med privata företag att göra?
Du är inte inlåst hos Apple, du är fri att välja vilken annan telefon som helst.

Ang. import så finns ju gråimport idag och fungerar så vad är problemet där?

Det är bra att Korsriddaren erbjuds en ny telefon för 4000 istället för att Apple bara byter baksidan och två veckor senare lägger telefonen av för ett fel som kom i samband med att baksidan gick sönder. Så för att minimera antalet ärende så byter Apple telefonen.
Dessutom så har väl de flesta drulleförsäkringar vilket gör att det bara kostar 1500kr.

Att unga människor inte kan hantera sin ekonomi är ju knappast någon annans problem än deras eget. Det är bara dags att de lär sig ta ansvar, tyvärr är det något som inte lärs ut i sossesverige.

Vilka svälter, dör och utnyttjas för att vi ska få en iPhone?
Foxconnanställda har det bättre än de flesta andra i Kina.
Varför ska vi sänka oss till sämre standard för att det finns länder med problem?
Är det inte bättre att vi köper produkten så att de får in pengar än att vi avstår helt p.g.a "missförhållande"?

Du behöver ingen röntgen för att se den grymma skärmen på den nya iPaden...

Ang. förkortad livslängd så tycker jag inte så är fallet. Det är ju inte direkt så att produkterna blir brickade efter ett tag, de fungerar lika bra för det. Man kan inte ha bakåtkompabilitet i all evighet, det straffas oftast i att produkten blir sämre.
Jag tycker Apple (och de flesta andra företag idag) har en bra nivå.

Ursprungligen av zappee:

Vad har diktatur med privata företag att göra?
Du är inte inlåst hos Apple, du är fri att välja vilken annan telefon som helst.

Svar: Ingenting om du läser från början var det jag som ville att vi skulle hålla oss till ämnet som trådens rubrik har.

Ursprungligen av zappee:

Ang. import så finns ju gråimport idag och fungerar så vad är problemet där?

Svar: Inga problem alls för min del, men Apple har nog en annan åsikt.

Ursprungligen av zappee:

Det är bra att Korsriddaren erbjuds en ny telefon för 4000 istället för att Apple bara byter baksidan och två veckor senare lägger telefonen av för ett fel som kom i samband med att baksidan gick sönder. Så för att minimera antalet ärende så byter Apple telefonen.
Dessutom så har väl de flesta drulleförsäkringar vilket gör att det bara kostar 1500kr.

Svar: Tycker Jag med. Men tydligen inte "Korsriddaren" Se http://www.99.se/tillbehor/281845-byta-baksidan-pa-iphone-4-a-6.html#post2062662

Ursprungligen av zappee:

Att unga människor inte kan hantera sin ekonomi är ju knappast någon annans problem än deras eget. Det är bara dags att de lär sig ta ansvar, tyvärr är det något som inte lärs ut i sossesverige.

Svar: Det blir vårat problem för det belastar samhället i slutändan.

Ursprungligen av zappee:

Vilka svälter, dör och utnyttjas för att vi ska få en iPhone?
Foxconnanställda har det bättre än de flesta andra i Kina.
Varför ska vi sänka oss till sämre standard för att det finns länder med problem?
Är det inte bättre att vi köper produkten så att de får in pengar än att vi avstår helt p.g.a "missförhållande"?

Svar: Ger inget för du är troligen inte speciellt intresserad.

Ursprungligen av zappee:

Du behöver ingen röntgen för att se den grymma skärmen på den nya iPaden...

Svar: Nä det tror jag inte heller men kan tänka mig att HÖGUPPLÖSTA RÖNTGENBILDER SOM FÖREKOMMER PÅ SJUKHUS KAN DRA NYTTA AV DEN HÖGRE UPPLÖSNINGEN.

Ursprungligen av zappee:

Ang. förkortad livslängd så tycker jag inte så är fallet. Det är ju inte direkt så att produkterna blir brickade efter ett tag, de fungerar lika bra för det. Man kan inte ha bakåtkompabilitet i all evighet, det straffas oftast i att produkten blir sämre.
Jag tycker Apple (och de flesta andra företag idag) har en bra nivå.

Svar: Härligt med en personlig åsikt som håller sig till rubriken. Imponerad.

Var har du varit senaste åren? Det var länge sedan sossarna styrde detta land, medborgare. Du är nog en av få som inte vet att vi har en borgerlig regering sedan många år och att sossarna nyligen var på väg att utraderas från jordens yta :-D.
"soose" har blivit det nya "samhället". Förr skyllde man all skit som drabbade en på "samhället" - nu skyller man på "sossarna" :-D. Själv skyller jag allt på gremlins och andra trollsorter. Eller karma.

Ursprungligen av zappee:

Att unga människor inte kan hantera sin ekonomi är ju knappast någon annans problem än deras eget. Det är bara dags att de lär sig ta ansvar, tyvärr är det något som inte lärs ut i sossesverige.

Du ger inte mycket för den fria viljan märker jag :-D. Å andra sidan så kanske det inte finns någon fri vilja - senaste 10 årens nevrologi/hjärnforskning tyder på det. Men om alla dessa stackars konsumenter (dom som får depression) inte har någon fri vilja så har väl inte männen och kvinnorna på Apple det heller? Dom som förslavar oss?

Konsumismen är ju dekadent och rubbad, men dom som får depression därför att dom inte kan köpa grejer dom vill ha är antingen värda en fet depression - eller - som jag bestämt tror - så beror deras depression på helt andra saker...det handlar givetvis inte alls om att inte kunna köpa prylar...det är kemiskt och den största anledningen hittar man i DNA.

Får DU deppresion om du inte har råd att köpa grejer och känner dig utanför för att alla andra har ju grejerna? Inte? Hur kan du då säga att "dom andra" (patrasket? robotarna?) drabbas av detta? Vad är det för människosyn som säger att man själv inte drabbas (man är ju upplyst och intelligent...liksom) men att dom där andra drabbas (korkade, har inget liv, obildade, svaga för grupptryck)?
I min bok är en sådan människosyn betydligt värre än att ett multinationellt företag tömmer våra fickor på pengar när dom kränger grejer vi vill ha - och dom hittar på alla möjliga sätt att få oss att öka konsumtionstakten. Detta kallas industrialistisk kaptalism och konsumism - det har snurrat på i minst 100 år. Inget nytt under solen. Apple är bara ovanligt skickliga och sluga - och gör grejer som diggas. Deras ansvar är ENDAST mot aktieägarna - det står i amerikansk lag.

Ursprungligen av Christer Holm:

Min åsikt är att all inlåsning och revirpinkande är av ondo.

Jag kan ta ett annat exempel när vi ändå har glidit ut lite.

Är diktatur bra eller dåligt? Är det bra i uppbyggnadsfasen av ett land och när ska i så fall diktaturen lämna över till folket och införa demokrati i stället?

Är fri handel bra eller dåligt eller ska vi lagstifta emot "Gråimport" alternativt "Parallellimport" är det farligt och i så fall för vem?

Är det bra eller dåligt att "Korsriddaren" här på forumet måste "Ful Importera" ett bakstycke från China till sin iPhone4S för att det kostar 4000 kr att få det utbytt under Apples försorg i Sverige.

Hur många ungdomar hamnar hor Kronofogden för att dom inte har förstått och bara vill vara lika värd och inte annorlunda än sina kamrater och också vill ha en iPhone4S eller en ny iPad.

Vi kan fortsätta länge. Tror du som utbildar dig till Sjuksköterska kommer att möta effekter i ditt framtida yrke i form av depressioner hos många som inte orkar med att ständigt vara ett steg efter och inte har ekonomin att ligga steget före.

Vi sitter här och snackar rena struntsaker egentligen när så många svälter och dör av undernäring och krig, samt utnyttjas för att vi ska kunna stoltsera med en ny Apple produkt.

PS: Detta gäller givetvis andra företag också.

Jag vet inte om du har barn eller och vilken framtid du i så fall vill ge dom, den bästa hoppas jag.
Barn gör oftast inte som man säger, utan brukar göra som man gör.
Och denna jakt på nya teknikprylar är inte hållbart i ett globalt perspektiv.

DS: Jag missunnar dig inte din nya iPad du kan nog motivera den höga upplösningen om du till exempel tittar på röntgenbilder. Men andra som byter bara för att dom kan, ja vad ska man säga. Det löser sig nog frågan blir väl när...

All heder till ditt val av utbilldning det gör mig glad.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du ger inte mycket för den fria viljan märker jag :-D. Å andra sidan så kanske det inte finns någon fri vilja - senaste 10 årens nevrologi/hjärnforskning tyder på det. Men om alla dessa stackars konsumenter (dom som får depression) inte har någon fri vilja så har väl inte männen och kvinnorna på Apple det heller? Dom som förslavar oss?

Du kanske ska läsa om texten en gång till.

Ursprungligen av Zimmerman:

Konsumismen är ju dekadent och rubbad, men dom som får depression därför att dom inte kan köpa grejer dom vill ha är antingen värda en fet depression - eller - som jag bestämt tror - så beror deras depression på helt andra saker...det handlar givetvis inte alls om att inte kunna köpa prylar...det är kemiskt och den största anledningen hittar man i DNA.

Det finns nog med all sannolikhet en viss ärftlighetspåverkan i depressioner. Men om du lever så issolerad att det ungått dig att våran överkonsumtion börjar ge stora samarbetsproblem rekommenderar jag till exempel SVT 2's Nyhetsutsändning Aktuellt tar upp många andra intressanta saker också

Ursprungligen av Zimmerman:

Får DU deppresion om du inte har råd att köpa grejer och känner dig utanför för att alla andra har ju grejerna? Inte? Hur kan du då säga att "dom andra" (patrasket? robotarna?) drabbas av detta? Vad är det för människosyn som säger att man själv inte drabbas (man är ju upplyst och intelligent...liksom) men att dom där andra drabbas (korkade, har inget liv, obildade, svaga för grupptryck)?
I min bok är en sådan människosyn betydligt värre än att ett multinationellt företag tömmer våra fickor på pengar när dom kränger grejer vi vill ha - och dom hittar på alla möjliga sätt att få oss att öka konsumtionstakten. Detta kallas industrialistisk kaptalism och konsumism - det har snurrat på i minst 100 år. Inget nytt under solen. Apple är bara ovanligt skickliga och sluga - och gör grejer som diggas. Deras ansvar är ENDAST mot aktieägarna - det står i amerikansk lag.

Det är du som kallar "dom andra" för alla möjliga saker och du använder citationstecken som i detta fall inte är citerat från mitt inlägg för att försöka få det se ut som det är jag som påstår det saker du pratar om. Så frågan är nog mer relevant villken människosyn har du? För du kan väl läsa det du skriver?

Senast redigerat 2012-03-25 19:02
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-25 11:36
Ursprungligen av Capeman:

När det gäller iPhone så kan jag bara jämföra med andra tillverkare av liknande produkter och där ligger Apple långt före de andra. 3GS får fortfarande de senaste uppdateringarna och den modellen är över två och ett halvt år gammal. Förutom dig Baron, har jag inte stött på någon som tycker det går långsamt och segt.

Kan bara hålla med, Apple är väl en av de första om inte den första tillverkaren av mobiler som uppdaterar sina telefoner i ett par generationer tillbaka med den senaste programvaran. Sen att de årligen släpper en bra uppdatering som gör att man vill uppgradera/köpa den nya telefonen är väl en helt annan sak.

Tidigare och fortfarande så kan man på de flesta telefoner inte uppgradera telefonerna, inte ens med en ny uppdatering av befintligt OS utan att köpa en helt ny telefon.

När jag köpte min 3Gs levererades den med iOS3, sen har jag uppdaterat till iOS4, iOS4.1, iOS5 och nu senaste iOS5.1 och jag förväntar mig inte att kunna uppdatera den vidare då modellen är ca tre år gammal när nästa iOS/iPhone släpps. Det är en hel mansålder för en telefon.

Sen angående debatten om datorer så kan man väl också säga att Apple håller förvånansvärt bra för "normalanvändaren", min snart fyra år gamla MBP 4.1 som visserligen har fått en SSD och 6 GB RAM är fortfarande lika snabb och rapp som dagen jag fick den för det användande jag gör, dvs uppsatsmaskin, musikstation och internetmonster. Eller nej, den är är snabbare idag än den dagen jag köpte den. Har aldrig ägt en dator tidigare som överlevt så länge med den känslan, att den inte har "åldrats" i sin prestanda fast man har uppdaterat minne mm till dagens "krav".

Sen så har "gränsen" för hur användbar en Mac kan vara sänkts betydligt av den enkla anledningen att det har kommit en helt nu användarbas, de som måste och "ska ha" det senaste, oavsett om de behöver eller inte. Dels en skada av "PC-tänk" men också en kundgrupp som helt enkelt inte köpt Mac tidigare. Apple har inte blivit en av tidernas mest lönsamma företag utan att ha ökat sin kundgrupp från "kreativa" människor till "den stora massan". Från arbetsmaskin till "konsumtionsmaskin" som kräver det "senaste" för att vara hippt. Bara en sådan sak att det numera utvecklas spel till plattformen gör att om man vill kunna köra det senaste på absolut max så måste man, precis som med en "PC" ständigt uppgradera. Men för "alla oss andra" så kan vi knata på med samma hårdvara i många år innan behovet föreligger.

  • Medlem
  • 2012-03-25 11:21

Jag köper nog att det är rimligt att en dator håller i 5-7 år.
Men en mobil som inte är mycket billigare borde kunna hålla nästan lika länge?

Finns det inte trådar här om hur kass 3GS är med IOS 5?

Ursprungligen av Baron:

Finns det inte trådar här om hur kass 3GS är med IOS 5?

Som tur är har Apple fått backa nu och måste "Signa" iOS version 4.1 på iPhone 3GS så du kan officiellt nedgradera till denna version.

Men det hjälper inte de stackars kunderna i mitt exempel som gillade Hipstamatic för dom finns ingen återvändo för när man till slut fick ut nästa version var minimikravet iOS höjt till version 4.2.

PS: Genom att ändra MAC adress på nätverksinterfacet så kan du i princip installera vilken version som helst men detta är ju lite besvärligare.

Hint: UDID = SHA1($serial + $IMEI + $WiFiMac + $BluetoothMac)

Senast redigerat 2012-03-25 11:56
Ursprungligen av Baron:

Jag köper nog att det är rimligt att en dator håller i 5-7 år.
Men en mobil som inte är mycket billigare borde kunna hålla nästan lika länge?

Finns det inte trådar här om hur kass 3GS är med IOS 5?

Kan bekräfta att min 3GS blev väldigt seg i och med IOS 5 och jobbig för mig att använda i det dagliga. Tänker skänka den till min mor, hon bryr sig nog inte om de där extra millisekunderna/sekunderna som man får vänta i vissa lägen. Har även som du Baron hört flera andra som tycker sin 3GS blev för seg i och med IOS 5.

Ursprungligen av mendezzz:

Kan bekräfta att min 3GS blev väldigt seg i och med IOS 5 och jobbig för mig att använda i det dagliga. Tänker skänka den till min mor, hon bryr sig nog inte om de där extra millisekunderna/sekunderna som man får vänta i vissa lägen. Har även som du Baron hört flera andra som tycker sin 3GS blev för seg i och med IOS 5.

Se mitt inlägg tidigare du kan gå tillbaka till iOS 4.1.

Ursprungligen av Christer Holm:

Se mitt inlägg tidigare du kan gå tillbaka till iOS 4.1.

Har redan köpt ny lur, men tack ändå.

Ursprungligen av mendezzz:

Har redan köpt ny lur, men tack ändå.

Va snäll mot Mamma och installera iOS 4.1 åt henne, så hon kan njuta av telefonen på samma sätt som du en gång gjorde.

Ursprungligen av Christer Holm:

Va snäll mot Mamma och installera iOS 4.1 åt henne, så hon kan njuta av telefonen på samma sätt som du en gång gjorde.

Har en känsla av att hon kommer vilja använda hipstamatic

Ursprungligen av mendezzz:

Har en känsla av att hon kommer vilja använda hipstamatic

Självklart ska Mamma få fortsätta använda Hipstamatic, Tror du jag är så hänsynslös att jag vill ta ifrån henne det nöjet.
Nu blev jag nästan.

  • Medlem
  • 2012-03-25 12:08
Ursprungligen av Christer Holm:

Se mitt inlägg tidigare du kan gå tillbaka till iOS 4.1.

Hur då?

Ursprungligen av Baron:

Hur då?

1. Hämta hem "iPhone2,1_4.1_8B117_Restore.ipsw" från Apple
2. Gör synca telefon och gör backup i iTunes.
3. Sätt telefonen i "DFU läge"
4. Gör shift återställning och välj filen från steg 1.

5. Luta dig tillbaka en stund när det är färdigt lägger du tillbaka backuppen eller väljer alternativet ny telefon.

  • Medlem
  • 2012-03-25 11:41

Ja, jag kanske är fel på det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-25 12:07

Frugan har iOS 5.0 på sin 3GS och kan inte påstå att den blivit segare.
Visst den är inte lika rapp som en 4 och en 4s men det är inte så konstigt.

Det är vi konsumenter - vi nördar - som förkortar livslängden. Allmogen har grejerna i många många år. Ett företag - Apple t.ex. - som inte utnyttjar den dekadenta superkonsumismen - som jag själv tillhör när det gäller IT även om jag inte leder ligan - ett sådant företag är korkat och har ingen stor framtid.
Dessutom är just Apple - sedan begynnelsen - ett företag som bara MÅSTE driva på och klämma in allt nytt som dyker upp - och det är idag väldigt mycket nytt i ett allt högre tempo. Så - om chip-tillverkare, skärm-tillverkare, gyro-tillverkare, etc, etc, höjer tempot för släpp av grejer så höjer Apple tempot av släpp av grejer - därför att Apple måste av ren instinkt och intresse klämma in grejerna så fort som möjligt. Kan inte underleverantörerna klämma fram nya grejer i tillräckligt hög takt och mängd så börjar dom ta fram grejerna själva - bygger eget labb/fabrik.

Det höga tempot av uppdateringar för hård- och mjukvara drivs av två saker:

1. Apples genuina vilja och nördiga intresse för teknik, design, innovation och förbättringar.
2. Superkonsumismen som tar emot allt i detta höga tempo.

Det är alltå en symbios mellan "oss" och Apple. Vi driver detta tillsammans. Vi har kul och förlorar pengar - Apple har kul och tjänar pengar. Det är våra roller i komedin/dramat.

Det speciella med Apple i detta scenario är att dom inte bara klämmer fram spetsteknologiska burkar i detta höga tempo - utan burkarna är dessutom så speciella, användarvänliga och vackra att dom har blivit ett av världens största företag.

  • Medlem
  • 2012-03-25 13:36

Jag tycker nog att iPhone som Appleprodukt kvalar in i den här tråden, men inte för att jämföras med andra iPhones, utan - igen - som en nyare Appleprodukt.
Men eftersom vi har kommit fram till att även iPhone håller skapligt länge (för att vara en modern mobiltelefon) har jag inget emot att den inte ska jämföras vare sig med sig själv eller andra telefoner.
Likförbannat kostar den 5000-7000 spänn, och då tycker jag att man kan kräva att den håller några år utan att prestanda försämras av de "förbättringar" som släpps för den.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-25 18:05

Nära IDG-nivå nu.

Men det var just detta jag initialt ville undvika i denna tråd.

Men det var tydligen för mycket begärt att försöka följa ursprungsfrågan "Apple förkortar produkternas livslängd?"

Snälla inför Moderatorer

Senast redigerat 2012-03-25 18:47

Det ballar ur...

Och där stänger vi.

Bevaka tråden