Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operatörslåst iPhone till Tyskland?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-03 02:41

Jag tänkte bo i södra Tyskland/norra Schweiz ett tag, området av intresse är triangeln Konstanz-St. Gallen-Zürich någonstans. Täckning och 3G behöver jag dock mest på den tyska sidan av gränsen. Nu till det spännande!

  • Operatörslåset mitt löper ut i november. Tele2 säger att det går bra attpausaabonnemanget innan avresa och sedan fortsätta på det väl tillbaka i Sverige. Det låter inte helt trovärdigt; jag lär ju inte kunna använda ett tyskt SIM-kort i telefonen när den ändå är låst under tiden? Hur går man kring detta på bästa sätt?

  • Vad är en bra tysk operatör att ha i området? Tips på prisvärda månadspaket, samtal + data? Täckningen får gärna läcka in i Schweiz en del.

För att få bort operatörslåset så måste Tele2 beställa en upplåsning från Apple. Om detta inte går att göra så är du tvungen att förlita dig på andra vägar som t.ex. jailbreak där det finns möjligheter att ta bort operatörslåset genom diverse knep.

Kan rekommendera Deutsche Telekom.
Använder dem själv när jag är nere i Bayern och de har också vettiga priser.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-08 23:32

Har nu löst allt, återstår att välja operatör.

Baden-Württemburg är ju inte Bayern direkt, någon som vet vad man ska ha där nere? I princip alla stora operatörer säger att de har full täckning, men alla är väl inte lika bra.

Ursprungligen av boris91:

Har nu löst allt...

Berätta gärna hur.

Det kan ju finnas andra som har samma eller liknande frågeställningar - nu eller senare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-09 01:29

På ett studentabonnemang i alla fall är iPhone 4 låst i ett år hos Tele2. Efter att ett år har gått kan man låsa upp den, trots att abonnemanget inte löpt ut. Jag kunde låsa upp telefonen via operatörens hemsida. Logga in > Mobil telefoni > Funktioner (två kugghjul) > Lås upp iPhone. Detta ska ha kostat mig 300 spänn. För att upplåsningen ska gå igenom ska man vänta upp till tre dagar, sätta in ett SIM-kort från en annan operatör, och synkronisera med iTunes. Får man sedan täckning har upplåsningen gått igenom.

Man kan pausa abonnemang i upp till 6 månader mot en engångsavgift på 99 kronor. Då måste man direkt uppge start- och slutdatum för pausen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-09 07:56

Jag kan inte rekommendera Deutsche Telekom eller Vodafone. Det är som att säga att Telia har bästa priser.

O2, e-plus (base) och congstar har alla billigare abonnemang.

Men det finns billigare alternativ. Fonic, Blau eller Fyve. Alla är prepaid och kan köpas antingen online eller i varje kiosk/affär.

Men skulle jag bara vara några månader i Tyskland så skulle jag nog ta prepaid. Hos Fonic t ex har de ingen tidsbegränsning på sim kortet. Numret och tillgodo avaktiveras aldrig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-27 01:02

Tack så mycket! Jag bestämmer mig nog för Fyve som det ser ut nu.

1
Bevaka tråden