Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPad syns i iTunes men den går inte att komma åt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag ägnat en dag åt att googla utan att komma närmare lösningen. Så här är det:

  • Min nya iPad 3 64 GB 4G dyker upp under Enheter i iTunes när jag kopplar in den med USB, men det går inte att komma åt några inställningar för den. Den stora ytan i mitten där det brukar finnas diverse flikar för olika typer av innehåll är helt tom förutom texten "iPad" mitt på.

  • Jag kan synka den nya paddan om jag manuellt väljer "Synkronisera nu" under iTunes Wi-Fi-synkronisering.

  • Det jag vill åstadkomma är att återställa den nya paddan med hjälp av en säkerhetskopia från min iPad 2.

  • Både min iPad 2 och min iPhone 4S beter sig precis som vanligt när jag kopplar in dem med samma kabel till samma dator, dvs. de synkar via USB, visar upp innehållsflikarna i iTunes, låter sig säkerhetskopieras osv.

  • Mac OS, iOS och iTunes är alla senaste versionen.

  • Både iTunes och datorn är omstartade flera gånger.

  • Jag har återställt den nya paddan ett flertal gånger, dvs satt den i DFU-mode och kört hela återställningsproceduren från början. När man kommer till valet mellan att konfigurera som en ny iPad, återställa från iCloud eller återställa från iTunes väljer jag iTunes-alternativet. Då visar paddan att den vill bli ansluten till iTunes med USB-kabel, vilket jag gör. Resultatet blir att paddan dyker upp under enheter, men i övrigt händer ingenting. Symbolen för att ansluta till iTunes visas fortfarande på skärmen och iTunes ser ut som i första punkten ovan.

  • Väljer jag istället att konfigurera den nya paddan som en ny iPad startar den normalt med fabriksuppsättningen appar och fungerar precis som vilken ny iPad som helst. Dock ser det precis likadant ut i iTunes, dvs. den dyker upp under enheter, i övrigt inget.

  • Den nya paddan dyker även upp iPhoto.

Jag är ju lite småsugen på att börja använda min nya leksak, så om någon kan tänkas sitta inne med något tips som kan leda mig en bit på vägen, skulle jag vara väldigt tacksam!

Tack på förhand!

/Göran

Du har inte iCloud aktiverat då? Det är det absolut smidigaste sättet att återställa en iOS-enhet från backup, tycker jag.

Ursprungligen av Capeman:

Du har inte iCloud aktiverat då? Det är det absolut smidigaste sättet att återställa en iOS-enhet från backup, tycker jag.

Nej, jag har inte plats för 60 GB data i molnet, så jag har valt trådalternativet. Eller menar du att det borde gå att köra enbart konfigurationen via iCloud så att jag återfår kontakten med iTunes ochsedan kkan synka ner appar, filmer, musik och böcker därifrån?

Ursprungligen av Göran Bolinder:

Nej, jag har inte plats för 60 GB data i molnet, så jag har valt trådalternativet. Eller menar du att det borde gå att köra enbart konfigurationen via iCloud så att jag återfår kontakten med iTunes ochsedan kkan synka ner appar, filmer, musik och böcker därifrån?

iCloud gör endast backup på inställningar och viss app-data samt bilder. Själva apparna etc synkas över från datorn vid en återställning.

Ursprungligen av pmarriott:

Själva apparna etc synkas över från datorn vid en återställning.

Eller direkt från Internet. Behövs inte en dator för att synka tillbaka apparna. Men nu spelar det ju ingen roll eftersom Göran inte använt iCloud. Om han inte väljer att göra en backup av sin gamla iPad 2 till iCloud nu, förstås.

Nu har jag löst problemet! Jag visste att jag hade råkat ut för samma sak tidigare och att det fanns en enkel lösning, men jag kunde inte komma ihåg hur jag gjorde. Nu när jag satt vid datorn och svor igen drabbades jag av plötslig hågkomst och vips fungerade det. Nu håller jag på att replikera gammal iPad till ny för glatta livet!

Hursa? Någon som ville veta hemligheten?

Okej då, så här gjorde jag:

1. Koppla loss iPaden från Macen
2. Koppla in den i Windows 7-burken
3. Dra igång iTunes på Windowsburken (om det inte startar själv) och kör igenom registreringsproceduren för ny iPad hos Apple
4. Koppla bort iPaden från Windowsburken
5. Koppla in den i Macen igen och allt fungerar precis som det ska.

Tänk om mitt minne hade varit bättre igår, så mycket mer jag hade fått sova och så mycket piggare jag hade varit idag...

Tack för glada tillrop och tips på vägen! Jag försökte faktiskt köra en backup mot iCloud av min gamla iPad, men den hade vägt in på 5 GB och skulle ta 15 timmar. Dessutom hängde den sig och kunde inte slutföra säkerhetskopieringen.

1
Bevaka tråden