Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är humor egentligen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-03-31 11:50

Vad är egentligen humor, och vad är "dålig humor"? Själv är jag svag för ordvitsar och "Göteborgshumor" trots att jag inte är därifrån. Mina vänner suckar ofta åt mina vitsar och säger att jag har dålig humor, en uppfattning som jag inte delar till 100%, det är bara de som inte är så snabba i sina huvuden.

I kväll går finalen av SM i Ordvitsar av stapeln i Stockholm. Tyvärr har jag ingen biljett, men det hade varit kul att se. Se bara deras reklam som är hyggligt "dålig humor".

Vad är humor för dig?

Jag gillar svart humor. Ordvitsar kan vara roliga om man gör dem med finess och inte bara för att vara rolig - detta gäller dock all humor för mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-31 16:51

Jag är svag för välgjord standup comedy. Louis CK till exempel - Louis CK - Suck a Bag of Dicks - YouTube

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-31 17:09

Något jag önskar att alla hade! Vilken värld vi skulle leva i då.

Ricky Gervais är geniet när det gäller humor.
The Office, hans stand-up grejjor, Extras och han, Steve Merchant och Karl Pilkingtons pratshow är nog det roligaste och mest underhållande på den här sidan av 2000-talet.

Den svenska humorn har dessvärre blivit nött i kanten en hel del, det började helt enkelt gå åt skogen med Björn Gustavsson typ. I dagsläget är det bara en komiker som är värd namnet på allvar i mina ögon och det är ingen mindre än Wahlbeck!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-01 08:29

Ricky Gervais slår allt.

Har ingen koll på Peter Wahlbeck idag mer än att jag ibland ser honom på södermalm. Men i mitten/slutet på 90-talet körde Wahlbeck sin Kalender Für Alle på ZTV, lite "experiment-tv" och det var jävligt kul.

Seinfeld är annars en favorit som förvisso slutade för ca 10 år sen men jag tycker den håller än idag, Larry David som var med och skrev och producerade Seinfeld har sin egen serie Curb Your Enthusiasm som är riktigt rolig emellanåt. Framförallt de senare säsongerna. Han är inte rumsren och driver med allt som är totalförbjudet vilket blir kul. Dock så kan det ibland bli lite långrandigt eftersom upplägget är nästa likadant i varje avsnitt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-04-01 10:28

Humor? Enkelt, fjärde säsongen av Blackadder...

Ni som gillar standup; fixa BBC Entertainment.
Standup nästan varje kväll på fullsatt teater.

Ofta otroligt roliga figurer och det textas...

Annars lär man sig snabbt skillnader på alla engelska dialekter, på skotska, welch, irish ....

  • Avstängd
  • 2012-04-01 21:12

Humor är bl.a. någonting som får mig att skratta, känna glädje (äkta eller skade-) och må bra.
Skratt, glädje och välbefinnande behöver dock inte föregås av humor.

Stand-up får jag inte nog av, och brukar kunna uppskatta många olika stilar. Allt från gapigt och/eller vulgärt som Bill Hicks, Doug Stanhope, Lewis Black mfl till minimalistiskt som Todd Barry, Demetri Martin och Nick Thune. Värda att nämna är också Jim Gaffigan, Ed Byrne, Adam Ferrara, Bill Burr, osv osv... listan blir för lång här

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-04-04 23:32

Som Goflorp skrev; Skaffa BBC Entertainment; Sitter snudd på dagligen och gapskrattar till Stephen Fry i "QI" och Michael McIntyre i "Live at the Apollo". Kan passa på att tipsa om appen BBC iPlayer som har hur mycket som helst från BBC, inte bara humor. Kostar runt 60:- i månaden för så mycket tv du orkar se. Funkar klockrent, snygg och rätt macigt byggd. En must-have för alla anglofiler.

1
Bevaka tråden