Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man när man formaterar en Mac?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-30 14:32

Sådär ja! Efter jag gick över till Mac från PC för några månader sen har jag inte ångrat mig en enda sekund! Men som en gammal PC användare är jag drillad till att formatera datorn en gång var tredje månad (vilket jag kan göra i sömnen nu mer)...

Hur ligger det till med det när det kommer till mac? Är det bra att formatera om den då och då?

Om ja:Hur formaterar man en mac på bästa/smidigaste sättet? Hur gör jag smidigast en backup på hårdisken?

Tack för alla tidigare svar i tidigare trådar, ni har verkligen gjort övergången smidigare!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-30 14:39

Det bästa och smidigaste är att låta bli att formatera om i tid och otid helt i onödan.

Ursprungligen av Mija:

Det bästa och smidigaste är att låta bli att formatera om i tid och otid helt i onödan.

Konstruktivt svar...

"Doctor doctor, it hurts when I do this"
"well, don't do it then"

Ursprungligen av SkrotNisse:

Konstruktivt svar...

"Doctor doctor, it hurts when I do this"
"well, don't do it then"

Nu svarade han väl på det här.

Citat:

Hur ligger det till med det när det kommer till mac? Är det bra att formatera om den då och då?

Och jag håller med om att det är onödigt om det inte är något som knasar riktigt rejält.

"if it ain't broken, don't fix it"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-30 15:18
Ursprungligen av Mija:

Det bästa och smidigaste är att låta bli att formatera om i tid och otid helt i onödan.

Sällar mig till kören:

Omformatering med påföljande ominstallation av OS X är något du bara ska ta till som sista utväg när du har allvarliga problem med datorn och inget annat hjälper.

Först och främst behöver man inte göra det på en Mac på samma sätt man ofta gör på en PC (har själv gjort det så fort problem dyker upp på PC datorer), men det beror ju lite på vad man gör i systemet.

Men om man köper en begagnad Mac är det ju alltid en bra idé att formatera och ominstallera än att köra någon annans gamla system, enkelt:

1. Starta upp från systemskivan (genom att hålla nere <C> eller <OPT> och sedan välja skivan).

2. Välj språk, starta Skivvertyg från menyn och välj hårddisken.

Jag brukar alltid partinonera om den även om det redan är en partition och det ska fortfarande vara en partion. Kolla inställningar och formatera.

Det går inte att formatera den volym man startat från.

Tre olika script städar datorn automatiskt, tror det är vid 1-tiden på natten så det är inte värt besväret så länge inget har börjat konstra, i ett sådant läge kan det ju vara dags att göra backupen och formatera. Rekomenderar dig att ta en titt på program typ Cocktail för att hålla disken optimerad.

Cocktail - Overview

På er låter det som att det är en nackdel...

Köper man en begagnad Mac är det definitivt en fördel, och sannolikheten är ju ändå ganska stor att switchers köper en billigare begagnad Mac för att prova utan att lägga en förmögenhet (se tråden om dyrt att switcha).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-30 15:31
Ursprungligen av SkrotNisse:

På er låter det som att det är en nackdel...

Köper man en begagnad Mac är det definitivt en fördel, och sannolikheten är ju ändå ganska stor att switchers köper en billigare begagnad Mac för att prova utan att lägga en förmögenhet (se tråden om dyrt att switcha).

Det finns flera nackdelar:

* Det tar tid
* Du riskerar förlora information som du inte tagit ordentlig backup av
* Program riskerar att sluta fungera pga att du inte har koll på dina licenser mm
* Personliga inställningar, bokmärken mm försvinner

En begagnad mac som man köpt kan det naturligtvis vara bra att formatera om för att få sitt eget fräscha system, och då slipper man ju även nackdel 2 - 4 på min lista. Frågan var dock om det var bra att regelbundet formatera om sin mac och svaret på den frågan är nej.

Ursprungligen av rhesus:

Det finns flera nackdelar:

1. Rubriken på tråden heter: Hur gör man när man formaterar en Mac?

2. En användares dumdristighet (backup, klantighet, strul) är väl ingen anledning.

Jag svarade ENBART eftersom alla andra i denna tråd verkar tycka att man inte ska berätta hur man formaterar om.

En av de bästa sätten att lära sej en dator, oavsett system/plattform, är ju att skruva lite. Om man sen är så korkad att man inte håller rätt på skivor/licensnummer samt sin egen data, då får man skylla sej själv!!!

Läs mitt första svar om du missförstått min ståndpunkt i denna fråga.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-30 16:45

ehum... denna tråden blev mer intressant än jag hoppades på. Jo, då vet jag att man inte borde formatera om förens man har seriösa problem, vilket jag inte har. Men när den dagen kommer kan det vara bra att veta hur. Om jag har förstått Er (främst SkrotNisse) är det bara att ta backup på exempelvis extern hårdisk eller dvdskivor sen plugga in systemskivorna som följde med datorn och göra en formatering efter instruktionerna?

Japp!

Köpte du datorn ny så behöver du inte göra något på länge, men om du köpte den begagnad och säljaren inte gjorde jobbet åt dej så kännar du alltid på att göra en formatering/nyinstallation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 18:03

[Del som kommenterar raderade inlägg. Baron, Admin]

Du behöver inte installera om Mac OS X. Så länge du inte installerar allt du kommer över på internet eller tar bort filer från /System så ska du inte behöva göra detta. Jag vet kollegor som sitter på datorer som är 5 år gamla och har aldrig installerat om Mac OS X.

Men om du hamnar i situationen att du måste så brukar jag göra såhär:
Kopiera över min hemmapp till en annan disk. Din hemmapp innehåller alla bilder, musik, mail och saker på skrivbordet. Det är det viktigaste men tar inte med program. Program däremot brukar installera filer på flera olika ställen runt om på hårddisken så det kan vara en bra idé att installera om de på nytt.

När du har kopierat allt du behöver så stoppar du in Mac OS X-skivan, startar om och håller ned C-tangenten tills du hör att den läser från DVD-skivan. Klicka dig vidare i installeraren tills du kommer fram till en knapp som jag tror heter "Alternativ..." där väljer du att Formatera och installera eller liknande. Då fomaterar den disken innan den installerar nytt.

Hej Rajkurt och välkommen till den ljusa sidan.

Här pratas om att starta på cd/dvd skivor och formattera därifrån.
Kanske skall nämna för Switchers och Newbies att detta gäller om man skall formattera skivan man normalt startar ifrån. Det är en säkerhetsgrej i de flesta Os att man inte skall kunna formattera om startskivan. Man skall liksom inte kunna såga av grenen man sitter på...

Om man däremot har en extern hårddisk, ett fickminne, ett minneskort etc så kan man lätt formattera om det till såväl Hfs+ som Pc-format FAT32.
Då använder man Skivvertktyg som finns i mappen Program/Verktygsprogram

Macarna läser NTFS, men skriver det ej pga upphovsrättsskäl.
Vill man läsa HFS+ på pc eller skriva NTFS på Mac finns det programvara
att köpa.

  • Medlem
  • 2008-10-31 11:23

Städar lite. Håll er till ämnet. Metadiskussioner kan med fördel föras i ™SupporterLongen.
Admin

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-31 12:19

Sköter man sitt system behöver man "aldrig" installera om.

Kort kommentar till Windows. Många verkar klaga på Vista, men det verkar som det började gå illa redan med XP. Jag kör en PC med Win2000. 7 1/2 år utan ominstallation. Använd dagligen. Omsorgsfullt skött. Lika snabb som en modern dator, klarar allt ifrån Bluetooth, Lacie Firewire-högtalare, nästan alla program man behöver.

Ursprungligen av planB:

Sköter man sitt system behöver man "aldrig" installera om.

Kort kommentar till Windows. Många verkar klaga på Vista, men det verkar som det började gå illa redan med XP. Jag kör en PC med Win2000. 7 1/2 år utan ominstallation. Använd dagligen. Omsorgsfullt skött. Lika snabb som en modern dator, klarar allt ifrån Bluetooth, Lacie Firewire-högtalare, nästan alla program man behöver.

Hmmm, jag får associationer till en gammal farbror som fortfarande kör en Volvo PV, och säger att den är 'nästan' lika snabb som dagens bilar. Men jag gissar att allt är en tolkningsfråga och handlar om olika behov.
Skulle inte vilja ha en sådan omsorgsfullt skött dator, och inte ett sådant gammalt system. Jag skulle känna mig insnöad då. Datorn ska nämligen förenkla, utveckla och göra mitt mentala liv mer spännande, och inte något som jag ägnar en massa omsorg åt. Omsorg lägger jag på människor, inte på maskiner. En ominstallation då och då är nyttigt, lämpligen vid större systemuppgraderingar.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-31 12:36

Vad jag har förstått så blir väl systemet "uppfräshat" för varje uppdatering (ex 10.5.4 -> 10.5.5.)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 13:06
Ursprungligen av ledin:

Vad jag har förstått så blir väl systemet "uppfräshat" för varje uppdatering (ex 10.5.4 -> 10.5.5.)?

Tror att den största uppfräshningen ligger i att folk tvingas starta om datorn vid uppdateringen.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-10-31 23:21
Ursprungligen av acke:

Tror att den största uppfräshningen ligger i att folk tvingas starta om datorn vid uppdateringen.

Hehe okej, på så sätt. My bad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 23:32
Ursprungligen av ledin:

Hehe okej, på så sätt. My bad

Inte alls, en bra fråga.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-31 13:52

OK, "var och en väljer sitt eget helvete" som Horace Engdahl sade nyligen. Jag väntade mig inte ett försvar för XP i den här tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 23:07

Win NT var det sista ms system jag använde, gillade dess tålighet, men alla nya program från ms verkar kräva att man manuellt slår av alla "hjälpfunktioner" vilket jag tycker är bakvänt, varför ska ms idiotförklara användarna?

kanske enklare med ett val när man installerar systemet:

  • Medlem
  • 2008-11-01 01:20

Släpp Windowsspåret nu.
Admin

Går det att "formatera om" min mac utan att ha mac os skivan ??

Måste rensa totalt på datorn jag har fått av bror min , vill helst börja om från början .

men blir svårt att hitta skivan då brosan är i utlandet och datorn är 3 år gammal så kommer bli svårt att hitta.

några tips hur man kan formatera om ?

Har du en annan Mac och en Firewire sladd (förutom en handikappad MacBook Unibody) så kan du starta upp datorn du vill formatera hårddisken på i Firewire Target Mode (hålla nere <T> tangenten vid startup) men då tar du bort ALLT och behöver en systemskiva för att ominstallera och då kan du lika gärna använda skivans Skivverktyg istället.

Jag skriver detta ifall någon behöver radera för att sedan ge bort/sälja/skrota fast med TOM hårddisk.

I ditt fall om du har ett användbart system men ingen skiva så är det bara att sitta och plocka bort allt du inte vill ha kvar.

LCR

okej tack , det blir väl nog en lång rengöring =D

  • Medlem
  • Billesholm
  • 2012-04-02 12:53
Ursprungligen av allanos:

okej tack , det blir väl nog en lång rengöring =D

Nu är det en gammal tråd, men om någon annan hittar den och söker info:

Jag gjorde en ny användare med admin rättigheter eller vad det kallas, och tog sedan bort min förra användare/hemmamapp utan backup på den..
Program finns kvar, men 80 gigabyte av annat trams som jag inte vet vad det var (+ 60gig som jag redan kopierat till annan hårdisk för att spara) rensades bort. Det efter att jag googlat runt och försökt hitta hur man kan städa och rensa, tömt tillfälliga filer osv.. Så det kan rekommenderas om man vill frigöra lite utrymme. Allt blev som nytt, utom att alla program fanns kvar.

Men det är väl inte så konstigt om det samlas lite skräp här och var efter 5 års daglig använding (och jag är definitivt en sån som laddar ner allt skräp jag kan snubbla över om det bara är gratis.. x) ) ska erkänna att datorn var lika snabb före som efter rensningen, och som den var när den var ny. Upplevde inte segheten som jag märkt på andra datorer fulla med skräp.

Nu ska jag snart installera snow leopard när skivan kommer (för att kunna testa nyare PS och köpa med studentrabbatt senare i höst) så då får väl datorn en ännu rejälare rensning. Tur att nästan alla mina program är gratis så jag slipper fundera på licenser.

1
Bevaka tråden