Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpt saker för privata pengar. Hur gör jag nu?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-12-23 20:33

Idag handlade jag bl.a. en skrivare för mina privata pengar (visa-kort). Har nyligen startat företaget och har ännu inte skaffat separat bankkonto + bankgiro åt företaget.

Nu undrar jag hur jag ska bokföra det här? Jag vet hur jag gör för att bokföra köpet men hur går det till rent praktiskt när företaget inte har några pengar på kontot än?

Kan jag bokföra köpet nu även om företaget inte har nåt konto än (inga pengar)?

Eller ska jag vänta tills nästa vecka då jag fixat konto, överfört pengar och efter det bokföra köpet jag gjorde idag?

Bokför köpet som ett kontant utlägg.

Sedan om du tar ut pengar för att täcka ditt utlägg så bokför du det som ett eget uttag.

Inga konstigheter. I varje fall om du har enskild firma.

Senast redigerat 2006-12-24 08:51
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-12-23 21:00

ja, blir som när du handlar med handkassa.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-25 02:15

Skuld

Istället för att kreditera ett kassa/bank-konto eller levernatörsskuld kan du kreditera ett skuldkonto till ägaren, kan vara 2890 om jag inte missminner mig..sen kan du reglera skulden när företaget har pengarna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-25 12:13

Som Kevin säger, kan vara en skuld till dig till döddagar.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-12-27 17:31

Fick tipset om att kreditera "2017 insättning av eget kapital" och så debiterade jag "5410 förbrukningsinventarier" och "2640 ingående moms". Hoppas det är ett ok sätt nu så jag inte gjort fel hehe.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-27 17:44

Även om det skulle vara fel så går det alltid att justera i efterhand. När jag hade firma gjorde jag ofta fel, bl.a med kontonumren, men det fixade revisorn till så det blev rätt.
Huvudsaken är att debet och kredit stämmer på öret, annars får man skäll!!

I min kontoplan har jag 2018 - "Egna insättningar", som jag använder helt och hållet för den typen av transaktioner.

Det är ju inte alltför sällan man köper exempelvis frimärken, skrivarpapper, en bunt med cd-skivor eller bara betalar representations-lunchen - då är det absolut enklast att bara glatt betala, boka in det på 2018 mot motsvarande kostnadskonto plus ingående moms på 2641.

Då behöver du inte fundera på det alls, det blir helt rätt i deklarationen sen.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 10:41

Hmm..pratar vi enskild firma eller Aktiebolag här? Jag arbetar mest med aktiebolag och har lite svårt att se att man kan ha ett 2018-konto för köp av frimärken etc efterom alla 2xxx-konton berör det egna kapitalet hos Aktiebolag. Det är nog viktigt att skilja Aktiebolag och Enskilda firmor åt. Om en aktieägare tillskjuter pengar till ett aktiebolag kallas det aktieägartillskott och bokas under eget kapital (konton 2xxx) men brukar ofta regleras kraftigt med avtal kring återbetalning etc. Jag arbetar som revisorsassistent (fortfarande Macnörd sedan 1986...:) och hos aktiebolag är det allra vanligaste att man använder ett avräkningskonto (tex konto 2890) för köp av småsaker för bolaget fast med egna pengar.

För enskilda firmor är det möjligt att konto 2018 är korrekt, men jag vet inte...kan dock kolla upp när jag är tillbaka på jobbet..

Absolut, bör tillägga att mitt inlägg ovan förstås gäller enskilda firmor. I ett AB gäller andra regler.

I en enskild firma beskattas du baserat på din nettovinst i verksamheten, oberoende av hur mycket eller lite du plockar ut till den privata plånboken. Därav är egna uttag resp. egna insättningar (2013 resp. 2018) helt och hållet en bokföringsmässig åtgärd, för att hålla koll på balansräkningen - och påverkar inte resultatet på något sätt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-28 14:45
Ursprungligen av Michael Hammarström:

I min kontoplan har jag 2018 - "Egna insättningar", som jag använder helt och hållet för den typen av transaktioner.

Det är ju inte alltför sällan man köper exempelvis frimärken, skrivarpapper, en bunt med cd-skivor eller bara betalar representations-lunchen - då är det absolut enklast att bara glatt betala, boka in det på 2018 mot motsvarande kostnadskonto plus ingående moms på 2641.

Då behöver du inte fundera på det alls, det blir helt rätt i deklarationen sen.

Enligt BAS 2007 så är det konto 2017 som är egna insättningar. Borde inte frimärken, skrivarpapper och liknande bokföras under 6100 (Kontorsmateriel och trycksaker)?

Konto 2017 eller 2018 spelar ingen större roll. Det är kontogruppen som är intressant, och kontona möbleras om lite då och då i och med revisioner av kontoplanen.

Och givetvis ska det bokföras under 6100, eller motsvarande konto för respektive tjänst eller produkt du köpt in.

Det är dock två skilda saker. Du bokar kostnaden som du nämner under 6100, momsen på 2641 och i det här fallet utgiften på 2018 (eller 2017) - precis som du skulle boka på 1930 om du betalat via BG o.s.v.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-28 19:04

Det är enskild firma det gäller. Och tack Michael Hammarström för informationen, det visar att jag gjorde rätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-30 15:42

Vad säger ni om att bokföra det på kassakontot istället, 1910?

Ursprungligen av jakob:

Vad säger ni om att bokföra det på kassakontot istället, 1910?

Visst kan man göra det.

Då måste du dock ha en balans på kontot, dvs bokföringsmässigt måste du göra en transaktion från exempelvis bankgirot till kassan - en kredit på 1930 och en debit på 1910.

Genom att bokföra varje utgift som du tar från egen plånbok som en egen insättning istället, hoppar du dels över ett bokföringsmässigt steg - samt behöver inte fundera på vilken hundralapp i plånboken som tillhör 1910, och vilken som är din privata.

Oavsett metod så blir det förstås rätt.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 12:29

Skuld och Tillgång

Visst är det så att 2018 Egen insättning är ett skuldkonto ?

Pengarna minskar trots att rubriceringen är Egen insättning.

Min egen insättning sker till 1930 som är ett Checkkonto där borde ökningen rimligtvis ske.

Sedan kommer de olika kostnadsposterna som är fördelade på olika kontonummer för kostnad.

Jag behöver elemäntär hjälp med 2018 och 1930

Saldobalansen stämmer ju inte om båda debiteras därför borde det vara så att 2018 krediteras och 1930 debiteras.

Stämmer, det är ett skuldkonto. Se det som en skuld till ägaren, dvs dig själv.

När du sätter in pengar i firman ökar alltså firmans skuld till dig.

Checkkonto 1930, debet
Egen insättning 2018, kredit (skulder ökar i kredit)

Givetvis är det så. Skuldbalansen ökar, och skuldkontot krediteras - i det här fallet 2018. Betalar man direkt från ex. plusgiro eller bankgiro, 1920 resp. 1930, så minskar balansen - dvs man krediterar även dessa konton.

Om du gör en direkt egen insättning, till ditt företags bankkonto, så är det helt riktigt att 1930 ska debiteras.

Dock, i det här fallet som tråden handlar om så handlar det om hur man hanterar ett inköp för företagets räkning med pengar ur egna plånboken. Då hoppar vi helt sonika över steget att först föra in pengar på bankkontot, utan bokar kostnaden och momsen direkt.

Exempelvis köp av ett dataprogram över disk:

Kredit 2018 (egen insättning)
Debit 2641 (ingående moms) och 5420 (aktuellt kostnadskonto)

  • Oregistrerad
  • 2007-01-04 18:52

Vilket bra forum det här är.

Jag behöver inte känna mig skamsen för att ställa den här typen av frågor.

Jag återkommer garanterat under bokföringsåret med nya frågor.

Stort tack

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-04-01 17:58

Hej fortsätter i denna tråden trots att den har några år på nacken.

Är det fel att i ett aktiebolag bokföra utlägg jag gjort med privat kreditkort så här?

2440 - Leverantörsskulder 12.500kr (Kredit)
2641 - Ingående moms 2.500kr (Debet)
5420 - Programvaror 10.000kr (Debet)

Sedan gör jag en verifikation efter att jag överfört 12.500kr till mitt privata konto med:
1931 - Bankkonto 12.500kr (Kredit)
2440 - Leverantörsskulder (Debet)

Tacksam för era synpunkter. Vill helst inte blanda in egna insättningar eftersom jag gör det genom aktieägartillskott.

> Vill helst inte blanda in egna insättningar eftersom jag gör det genom aktieägartillskott.

Känns inte alls bra! Egentligen så är det nog vettigast att skriva en räkning till bolaget, men eftersom du vill jobba med aktieägartillskott (2093) borde det bli:

Följande förutsätter att företaget inte fått (och inte heller bokfört) faktura från programvaruhuset:
I första steget bör du bokföra att kostnaderna för programvaror ökar och att MOMS-Skulden minskar, samtidigt som skulden aktieägartillskott ökat.
I nästa steg bör du bokföra att bankkontot minskat och att skulden aktieägartillskott minskat.

Om programinköpet är registrerat i företaget och du bara betalar räkningen så blir det som följer:
Leverantörsskulden minskar, aktieägartillskottet (skulden) ökar.
Vid återbetalning så minskar skulden aktieägartillskott och bankkontot minskar.

Återigen. Att använda aktieägartillskott är inte rätt hantering! Ett aktieägartillskott skall vanligtvis formaliseras med återbetalningsvillkor och annat jox, och man hamnar snabbt snett, speciellt om det finns andra aktieägare med i bilden.

Skriv hellre en vanlig räkning för utlägg till bolaget! Det är absolut enklast att göra på det sättet! GLÖM allt vad aktieägartillskott heter!

Andra åsikter, någon?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-04-01 22:23
Ursprungligen av dxaren:

> Vill helst inte blanda in egna insättningar eftersom jag gör det genom aktieägartillskott.

Känns inte alls bra! Egentligen så är det nog vettigast att skriva en räkning till bolaget, men eftersom du vill jobba med aktieägartillskott (2093) borde det bli:

Följande förutsätter att företaget inte fått (och inte heller bokfört) faktura från programvaruhuset:
I första steget bör du bokföra att kostnaderna för programvaror ökar och att MOMS-Skulden minskar, samtidigt som skulden aktieägartillskott ökat.
I nästa steg bör du bokföra att bankkontot minskat och att skulden aktieägartillskott minskat.

Om programinköpet är registrerat i företaget och du bara betalar räkningen så blir det som följer:
Leverantörsskulden minskar, aktieägartillskottet (skulden) ökar.
Vid återbetalning så minskar skulden aktieägartillskott och bankkontot minskar.

Återigen. Att använda aktieägartillskott är inte rätt hantering! Ett aktieägartillskott skall vanligtvis formaliseras med återbetalningsvillkor och annat jox, och man hamnar snabbt snett, speciellt om det finns andra aktieägare med i bilden.

Skriv hellre en vanlig räkning för utlägg till bolaget! Det är absolut enklast att göra på det sättet! GLÖM allt vad aktieägartillskott heter!

Andra åsikter, någon?

Nu har jag nog rört till det här, ursäkta. Jag är inte ute efter att bokföra genom att använda aktieägartillskott.

Det är egentligen så att jag har startat ett aktiebolag och ville nu köpa iOrdning som bokföringsprogram, problemet var att det inte går att beställa och betala mot faktura utan det skall betalas med kreditkort. Jag vill absolut inte ha ett kreditkort kopplat till mitt företagskonto.

Förloppet ser alltså ut så här.

1. Har startat ett aktiebolag med aktiekapitalet på ett konto.
2. Jag har satt in en finansiering genom ett aktieägartillskott till samma konto.
3. Nu vill jag köpa bokföringsprogrammet iOrdning vilket kräver att jag använder mitt privata kreditkort.

Då undrar jag om det är korrekt att göra så här:

1. Köpa programmet med mitt privata kreditkort.
2. Bokföra köpet enligt fakturametoden.
3. Överföra köpesumman från företagets konto till mitt privata konto.

Jag ser egentligen inte skillnaden från att man tar pengar ur kassan för att springa iväg över gatan och köpa något till företaget?

Ursprungligen av Csoft:

Nu har jag nog rört till det här, ursäkta. Jag är inte ute efter att bokföra genom att använda aktieägartillskott.

Det är egentligen så att jag har startat ett aktiebolag och ville nu köpa iOrdning som bokföringsprogram, problemet var att det inte går att beställa och betala mot faktura utan det skall betalas med kreditkort. Jag vill absolut inte ha ett kreditkort kopplat till mitt företagskonto.

Förloppet ser alltså ut så här.

1. Har startat ett aktiebolag med aktiekapitalet på ett konto.
2. Jag har satt in en finansiering genom ett aktieägartillskott till samma konto.
3. Nu vill jag köpa bokföringsprogrammet iOrdning vilket kräver att jag använder mitt privata kreditkort.

Då undrar jag om det är korrekt att göra så här:

1. Köpa programmet med mitt privata kreditkort.
2. Bokföra köpet enligt fakturametoden.
3. Överföra köpesumman från företagets konto till mitt privata konto.

Jag ser egentligen inte skillnaden från att man tar pengar ur kassan för att springa iväg över gatan och köpa något till företaget?

Nej, inga problem alls. Vi har inga företagskort på vårt jobb heller. Alla utlägg betalas med privata kort och sen får man utläggen på kontot. Det kan röra sig om hundratusentals kronor om året. Vet inte exakt hur detta bokförs, men det är alltså principiellt inget problem alls, så länge det finns ett legitimt skäl för utlägget samt ett kvitto.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-04-02 17:16

Pmarriott, nej det borde inte vara något problem. Frågan är bara hur det skall bokföras för att vara korrekt. Alla exempel jag hittar är för enskild firma där det skall användas "egna insättningar".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-04-02 17:55

Tycker det krånglas till i onödan.

Bokför privata utlägg på kassan 1910 bara. Fyll på 1910 antingen direkt från bankkontot 1930 (genom att föra över pengar till privat konto) eller genom att som aktieägare låna ut till kassan. Allt som man inte kan betala direkt från bankkontot betalas från kassan 1910.

Det bokföringsmässigt "tydligaste" hanteringen är följande:
Ta dina kvitton tillsammans med ett papper där du noterar: "Utlägg. Utlägg xxx SEK för inköp av programvaror. Återbetalas till konto xxxxx-xx" och lämna till bokföraren. Skriv din signatur på pappret så att det finns en fysisk person bakom pappret.

Detta papper är det verifikat som bokföraren behöver för att kunna boka in en kortfristig skuld med motkonto programvaror resp MOMS.
När bokföraren senare betalar den kortfristiga skulden via banköverföring eller kontantbetalning (signerat kvitto av mottagaren behövs) försvinner skulden och kassans behållning minskar lika mycket.

Klart!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-04-03 12:15
Ursprungligen av dxaren:

Det bokföringsmässigt "tydligaste" hanteringen är följande:
Ta dina kvitton tillsammans med ett papper där du noterar: "Utlägg. Utlägg xxx SEK för inköp av programvaror. Återbetalas till konto xxxxx-xx" och lämna till bokföraren. Skriv din signatur på pappret så att det finns en fysisk person bakom pappret.

Detta papper är det verifikat som bokföraren behöver för att kunna boka in en kortfristig skuld med motkonto programvaror resp MOMS.
När bokföraren senare betalar den kortfristiga skulden via banköverföring eller kontantbetalning (signerat kvitto av mottagaren behövs) försvinner skulden och kassans behållning minskar lika mycket.

Klart!

Hej.

Jag gjorde precis just så. Tack för ett mycket tydligt svar!

1
Bevaka tråden