Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är där på en skånemacka?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-03 19:02

Tjenna!

Tänkte fixa till en skånemacka till förrätt här hemma en dag, men kan fan inte minnas vad där ska vara på.

Grovt bröd, potatis men sen då?

ansjovis eller sill?
gräddfil?
rödlök eller gräslök?

Någon som har koll?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-03 20:32

Fick precis tag på farsan och enligt han är det grovt bröd, potatis, löksill, gräddfil och rödlök och givetvis en pinne till det.

Men som sagt finns nog många olika versioner av det, men lite roligt att det inte var så lätt att hitta.

Senast redigerat 2012-04-03 20:44
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-04-03 20:45
Ursprungligen av Kajan:

Fick precis tag på farsan och enligt han är det grovt bröd, potatis, löksill, gräddfil och rödlök och givetvis en pinne till det.

Men som sagt finns nog många olika versioner av det, men lite roligt att det inte var så lätt att hitta.

För mig är det kavring, kall kokt potatis, inlagd sill efter smak, surmjölk (gräddfil) och gräslök. Till detta dricks givetvis en pilsner och en klar, eller möjligtvis en gammeldansk om det är före kl 12.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-03 21:01

Ja kall potatis är givet. Jag har för mig att jag sett versioner med gräslök också för det var egentligen det jag kände igen mest. Men som sagt finns nog många versioner.

Om fler har andra versioner så skriv gärna så man kan testa vilket man gillar bäst

Om det nu ska vara en riktig skånemacka så ska man väl inte slösa säden på bröd utan göra brännvin på det. Sen tar man valfri del av ett swin, gärna lite rökt sidfläsk, och mumsar i sig med brännvinet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-03 22:38

Från hästens mun, en bekant som jobbat på gästis i Skåne i hela sitt liv

Man taur en fittamaud å läggor po pantoller å litta sill åsså sur fleude men ente för möed för då klinar man ner saj. Po toppen kan man ha litta å lögen som sillen simmat me. E de ti en sån som bara äder grönfoer tar man gräslög i stället. Ti de dricker man bier å en drammare Skåne

fittamaud = smörgås med stekflott - oftast grovt bröd eller kavring
pantoller = potatis
sur fleude = sur grädde/gräddfil
en sån som bara äder grönfoer = vegetarian
bier = öl
drammare = stor sup, motsats till jamade (ska vara jamare som zinned så riktigt påpekar)

Senast redigerat 2012-04-04 00:26
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-03 23:04

Katinka, du menade väl "jamare" och inte "jamade"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-03 23:46

Klart jag menade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-04 05:37

? En vanlig hederlig grovmacka med potatis och sill som min familj käkat i Stockholm i över hundra år alltså.
Jag trodde skåningarna hade snappat upp något mer kulinariskt från danskjävlarna efter alla år.

1
Bevaka tråden