Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om styggelsen att skriva "ajjfåån"

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Noterar en markant ökning av tillmälet "ajjfåån" på forumet. Detta måste bestraffas.

Om styggelsen att skriva "ajjfåån"

Håller med, precis som att skriva M$ m.m.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-10 13:13

För att inte tala om hur svårt det är att söka på artiklar...

Ursprungligen av frazze:

För att inte tala om hur svårt det är att söka på artiklar...

Det roliga är att vi är uppe i fem svar redan och inget inlägg har nämnt produkten vid dess rätta namn.

Och som en liten pik när vi ändå håller på med språkvård så stavas egen- och produktnamn med inledande versal i svenska och inte med ett stort P som andra bokstav:)

Edit: Jag var tvungen att skriva som jag gjorde för jag ville inte vara först med att skriva namnet i tråden:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Det roliga är att vi är uppe i fem svar redan och inget inlägg har nämnt produkten vid dess rätta namn.

Och som en liten pik när vi ändå håller på med språkvård så stavas egen- och produktnamn med inledande versal i svenska och inte med ett stort P som andra bokstav:)

Edit: Jag var tvungen att skriva som jag gjorde för jag ville inte vara först med att skriva namnet i tråden:)

Men nu heter produkten iPhone och inte Iphone. Jag heter Philip, men om jag hade hetat pHilip hade jag propsat på att man skulle skriva mitt namn rätt.

Ursprungligen av pmarriott:

Men nu heter produkten iPhone och inte Iphone. Jag heter Philip, men om jag hade hetat pHilip hade jag propsat på att man skulle skriva mitt namn rätt.

Nej, produkten heter Iphone, men varumärket är iPhone, det är två olika saker.

Ursprungligen av BlackSmp:

Och som en liten pik när vi ändå håller på med språkvård så stavas egen- och produktnamn med inledande versal i svenska

Man kan välja att följa hur tillverkaren vill skriva produktnamnet.

Eller så kan man välja att strunta i tillverkarens önskemål, och i stället behandla produktnamnen som egennamn, och som därför ska ha inledande versal.

På ett forum som är tillägnat en viss tillverkare och dess produkter, så tycker jag att det är ganska naturligt att man väljer det första alternativet.

Att de flesta svenska tidningar och tidskrifter väljer att skriva Iphone/Imac/osv är också ganska naturligt. De vill vara neutrala och ska inte behöva ta hänsyn till alla tillverkares påhittade skrivregler.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-10 13:36

Detta missbruk av den tecken är en styggelse som får mig att tänka på barns skrift:
papa jinger ajfån
Ett lyriskt storverk av en femåring, men av vuxna nåt man bör ta tag i - jag rekommenderar ”Möt språket” och kommunal vuxenutbildning.

Vi som vet hur saker och ting stavas skall sakligt och sansat rätta de som ännu inte lärt sig korrekt stavning.

Slang och modernisering är en naturlig del av språkets utveckling, dock får det inte springa iväg hursomhelst i skriven text - sökbarheten är ett skäl för återhållsamhet i forum. Här vill vi räta ut frågetecken och inte skapa ytterligare!

Skriv in som forumregel anser jag, dvs att man bör undvika onödiga omskrivningar.

Ursprungligen av reboot81:

Skriv in som forumregel anser jag, dvs att man bör undvika onödiga omskrivningar.

Vi har redan en regel om god svenska när det är möjligt. Rapportera gärna dessa tokiga omskrivningar när de dyker upp så får vi möjligheten att läsa det och göra eventuella modereringar där det behövs. Forumet ska vara sökbart och detta utgör så klart ett hinder för det. Tycker inte ens det finns en tvekan om det.

betyder detta att jag iFramtiden till mina barn måste säga .... i-Ja baja iNTE kasta pappas iPhone

  • Medlem
  • 2012-04-10 15:28

Jag tycker det är en sund inställning att hålla sig till svensk stavnigspraxis när man skriver om företag eller produkter. Om vi gjorde som företagen vill skulle det snart se för jävligt ut både här och där.
Svenska: Jag åkte till Ikeavaruhuset
Ikeanska: Jag åkte till IKEA varuhuset.
Svenska: Min Iphone är kass.
Talibanska: Min iPhone har viss potential för förbättringar men vad kan jag egentligen förvänta mig av en så gammal teknik som en 3GS har.

edit: ändrar slagfel från 3Gs till 3GS för att det tar fokus från kärnan.

Senast redigerat 2012-04-10 16:59
Ursprungligen av Baron:

Jag tycker det är en sund inställning att hålla sig till svensk stavnigspraxis när man skriver om företag eller produkter. Om vi gjorde som företagen vill skulle det snart se för jävligt ut både här och där.
Svenska: Jag åkte till Ikeavaruhuset
Ikeanska: Jag åkte till IKEA varuhuset.
Svenska: Min Iphone är kass.
Talibanska: Min iPhone har viss potential för förbättringar men vad kan jag egentligen förvänta mig av en så gammal teknik som en 3Gs har.

Jag håller med dig, Baron. Jag skriver Ikea och Saab men när jag är inne på 99.mac skriver jag iPhone. Det gör jag dock inte i en redaktionell text. Inkonsekvent, javisst, men man måste ju vara flexibel...

  • Medlem
  • 2012-04-10 19:07
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag håller med dig, Baron. Jag skriver Ikea och Saab men när jag är inne på 99.mac skriver jag iPhone. Det gör jag dock inte i en redaktionell text. Inkonsekvent, javisst, men man måste ju vara flexibel...

Så gör jag också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-10 15:30
Ursprungligen av pmarriott:

Detta måste bestraffas.

Man får följande avatar om man fånar till det med iPhones namn

Ursprungligen av Baron:

Jag tycker det är en sund inställning att hålla sig till svensk stavnigspraxis när man skriver om företag eller produkter. Om vi gjorde som företagen vill skulle det snart se för jävligt ut både här och där.
Svenska: Jag åkte till Ikeavaruhuset
Ikeanska: Jag åkte till IKEA varuhuset.
Svenska: Min Iphone är kass.
Talibanska: Min iPhone har viss potential för förbättringar men vad kan jag egentligen förvänta mig av en så gammal teknik som en 3Gs har.

Jaså, jag skriver IKEA, iPhone, SAAB, ABBA.. Det är vad företaget/produkten heter.

3Gs har jag aldrig hört talas om, däremot 3GS, det är en iPhone.

  • Medlem
  • 2012-04-10 16:58
Ursprungligen av keptang:

Jaså, jag skriver IKEA, iPhone, SAAB, ABBA.. Det är vad företaget/produkten heter.

3Gs har jag aldrig hört talas om, däremot 3GS, det är en iPhone.

Skriver du "IKEA varuhuset" också när du menar IKEA-varuhuset? Det är ju så Ikea vill att man ska skriva.

Ursprungligen av keptang:

Jaså, jag skriver IKEA, iPhone, SAAB, ABBA.. Det är vad företaget/produkten heter.

3Gs har jag aldrig hört talas om, däremot 3GS, det är en iPhone.

Nej, både Saab och Abba har ett flertal av sina bolag registrerade med versalgemen stavning.

För övrigt:
"ajfån" ger 6 trådträffar, varav den här tråden är en. Alltså är pmarriott själv 16,6% av problemet.

Jag känner nästan att "iPhone" är en större styggelse, helt enkelt för dess utbredning. Nu hajar man närmast till när man ser en korrekt stavning då man är så indoktrinerad av Apples bebisstavning.

Ett alternativ till bannlysning vore att samma inbyggda verktyg som i vissa fall verkat censurera bort svordomar kanske automatiskt kunde byta ut styggelsen mot vad det ska vara, dvs det som avses dvs iPhone

Personligen har jag svårt att ta en person som stavar på det viset på allvar

Och tänk vad en liten bikommentar kan få diskussionen att spåra ut från ursprungsämnet:)

Fast det var aldrig min avsikt att kidnappa tråden.

(En inofficiell eloge till Baron, det är faktiskt en kommentar från honom en gång i tiden som har fått mig att acceptera rekommendationerna från språkrådet)

  • Medlem
  • 2012-04-12 00:07
Ursprungligen av BlackSmp:

(En inofficiell eloge till Baron, det är faktiskt en kommentar från honom en gång i tiden som har fått mig att acceptera rekommendationerna från språkrådet)

Nu blir jag nyfiken. Refresha mitt minne!

Ursprungligen av Baron:

Nu blir jag nyfiken. Refresha mitt minne!

Jag minns inte exakt men jag tror att vi hamnade i en diskussion om Ikea, Saab och sådant där du påstod något som jag trodde var fel men som vi en faktakoll (dvs googling) visade sig stämma. (samt lärde mig att det heter Svenska Fotbollförbundet utan ett s efter fotboll därför att någon korkskalle valde det namnet när förbundet bildades)

Då tyckte jag att det blir bättre med att följa svenska skrivregler när jag skriver Iphone eftersom det är enda sättet att få konsekvens.

Hur skriver jag annars i en rubrik eller text med versaler? "DEN NYA iPHONEN ÄR BÄST!" "BARA IDAG, REA PÅ IPHONE", "DAGENS KAP: iPhone!"

Eller i början av en mening: "iPhone kan aldrig slå igenom." "IPhone kommer i morgon."

Det enda vettiga sättet att få konsekvens och veta hur man ska göra är att följa skrivreglerna.

Jag skriver iPhone oftast, eftersom det är vad som står på telefonen, alltså vad jag antar Apple tycker att man ska skriva det som. Samma sak med iOS, iMac etc.

En annan styggelse är alla dubbel-j som en del lägger sig med. Grejjer, projjar, tröjja, nojja, hajja, pajja osv. Usch! Visserligen slang, men ändå.
Man pratar normalt inte bebisspråk, så varför ska man skriva så?

Jag försöker skriva god svenska så gott jag kan, inte slänga mig med en massa anglosaxiska* uttryck eller uttrycka mig (frivilligt) på ett otydligt sätt. Av hänsyn till andra.

* Ja, kanske inte fornengelska, men engelska uttryck...

Ursprungligen av suddgummi:

En annan styggelse är alla dubbel-j som en del lägger sig med. Grejjer, projjar, tröjja, nojja, hajja, pajja osv. Usch! Visserligen slang, men ändå.
Man pratar normalt inte bebisspråk, så varför ska man skriva så?

För att fortsätta lite OT så har vi något liknande som dykt upp de senaste åren, nämligen "juh" istället för "ju" och "påväg" istället för "på väg"...

Ursprungligen av Capeman:

För att fortsätta lite OT så har vi något liknande som dykt upp de senaste åren, nämligen "juh" istället för "ju" och "påväg" istället för "på väg"...

Personligen är det mycket svårt för mig att undgå åtal för våldsamt upplopp så fort jag kommer in på en inrättning där det serveras "jos".

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-04-11 07:51
Ursprungligen av pmarriott:

Personligen är det mycket svårt för mig att undgå åtal för våldsamt upplopp så fort jag kommer in på en inrättning där det serveras "jos".

Men den försvenskningen kom ju i alla fall med i SAOL...

För övrigt så får jag ofta SMS från yngre personer som envisas med att skriva "aa" där jag tycker det borde stå "ja". Har ni andra stött på detta? Beror det på ungdomarnas -förmodade- lathet eller kan det vara så att de anmärker på min alkoholkonsumtion?

Ursprungligen av peanjo:

Men den försvenskningen kom ju i alla fall med i SAOL...

För övrigt så får jag ofta SMS från yngre personer som envisas med att skriva "aa" där jag tycker det borde stå "ja". Har ni andra stött på detta? Beror det på ungdomarnas -förmodade- lathet eller kan det vara så att de anmärker på min alkoholkonsumtion?

Ja, men det är numera borttaget.

När det gäller hur vi skriver Iphone så undrar jag bara hur ni svarar om någon ber er bokstavera Iphone? Eller om vi ska skriva med versaler i en rubrik? Blir det iPHONE då?

Jag har faktiskt lite svårt för den lilla dubbelmoralen i att vara selektiv i vilka skrivregler man tycker är värda att följa.

Apropå det, hur många här skriver "mail" istället för "mejl"?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-04-11 08:31
Ursprungligen av BlackSmp:

Ja, men det är numera borttaget.

Tack och lov!
Jag skriver för övrigt både "mail" och "mejl". Dock inte samtidigt...

  • Medlem
  • 2012-04-11 08:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå det, hur många här skriver "mail" istället för "mejl"?

Medicin mot alla försvenskade ord som mejl och jos, se inlägg #28.

Bevaka tråden