Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper helt ny produkt som världen aldrig skådat (gissningar/önskemål)

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av theplague:

Vad är problemet?

Beror på om man var Mac användare då det var konstigt att vara det, då man var tvungen att offra en del för att stå för det man trodde på.

De senaste halvdeceniet så är man en i mängden om man har Mac.

Förr när man gick in på ett café och såg någon med en Mac så hajjade man till, idag hajjar man till när någon INTE har en MacBook.

Jag menar INTE detta som något slags elitist. Antingen är man en av de många som associerar Steve Jobs med iOS eller så man är en av de som förstår vad Steve Jobs menade med "the crazy ones".

Han syftade inte på trendiga människor som köper vad alla andra köper; iPads, iPhones och teve apparater, han syftade på människor, inte produkter.

Ursprungligen av LCR:

Beror på om man var Mac användare då det var konstigt att vara det, då man var tvungen att offra en del för att stå för det man trodde på.

De senaste halvdeceniet så är man en i mängden om man har Mac.

Förr när man gick in på ett café och såg någon med en Mac så hajjade man till, idag hajjar man till när någon INTE har en MacBook.

Jag menar INTE detta som något slags elitist. Antingen är man en av de många som associerar Steve Jobs med iOS eller så man är en av de som förstår vad Steve Jobs menade med "the crazy ones".

Han syftade inte på trendiga människor som köper vad alla andra köper; iPads, iPhones och teve apparater, han syftade på människor, inte produkter.

Jag förstår ändå inte problemet.

Ursprungligen av theplague:

Jag förstår ändå inte problemet.

För många av oss (som använt Macintosh datorer sedan långt innan Jobs kom tillbaka till Apple) så är den viktigaste komponenten datorerna, inte telefoner, "surfplattor", musikspelare eller vilka konsumentprodukter Apple nu kommer att fokusera på.

När det ryktas att Mac Pron kommer att läggas ner så är det ett stort steg bort från det som gjort Apple till det viktigaste företaget för många av oss. Många av dagens användare vet nog inte ens vad Macintosh är, bara Mac, och snart knappt det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-06 07:50
Ursprungligen av LCR:

För många av oss (som använt Macintosh datorer sedan långt innan Jobs kom tillbaka till Apple) så är den viktigaste komponenten datorerna, inte telefoner, "surfplattor", musikspelare eller vilka konsumentprodukter Apple nu kommer att fokusera på.

När det ryktas att Mac Pron kommer att läggas ner så är det ett stort steg bort från det som gjort Apple till det viktigaste företaget för många av oss. Många av dagens användare vet nog inte ens vad Macintosh är, bara Mac, och snart knappt det.

Jag förstår det du menar men det är ju så att saker och ting förändras, även om man inte vill det och inte nödvändigtvis till det sämre heller. Världen runt omkring förändras också, det är inte samma värld som den du beskriver när Steve gav fingret åt IBM. Datorracet är inte samma idag som det var då, vi har andra behov och ett helt annat informationsflöde till vilket också befintliga samt nya produkter anpassar sig.

Jag kan förstå om du är lite romantisk i ditt sätt att tänka i detta fallet, det jag har full förståelse för och att vara motståndare till förändring är en mänsklig faktor. Dock är det något man måste anpassa sig till och det är inte nödvändigtvis så att förändringen är dålig bara för att man själv inte kommer överens med den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-06 11:29

Det var nog inte så LCR avsåg heller, han var bara nostalgisk

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-12-06 11:34
Ursprungligen av kenjon:

Det var nog inte så LCR avsåg heller, han var bara nostalgisk

Det är ju min poäng, om du läser mitt andra och sista stycke i mitt inlägg

Grejen är den att om Apple slutar tillverka Mac Pro och bara satsar på consumer products så försvinner en stor del av vad Apple alltid varit för många, alltså de som inte bara konsumerar digital media och bläddrar bland digitala fotografier de tagit.

När Mac OS liknar At Ease mer och mer och blir till för att styra filmer, musik, film och kylskåpstemperaturer, kanske även kaffestyrkan i en latte...

Ursprungligen av LCR:

Grejen är den att om Apple slutar tillverka Mac Pro och bara satsar på consumer products så försvinner en stor del av vad Apple alltid varit för många, alltså de som inte bara konsumerar digital media och bläddrar bland digitala fotografier de tagit.

När Mac OS liknar At Ease mer och mer och blir till för att styra filmer, musik, film och kylskåpstemperaturer, kanske även kaffestyrkan i en latte...

Jag tycker du överdriver onödigt mycket... Det har länge varit en tydligt trend att många proffs klarar sig med bärbara datorer istället för feta lådor. Inte *alla* klara sig med en bärbar dator, men det blir allt färre som kräver en stor skrymmande låda. Personligen tror jag det skulle vara viktigare för Apple att se till att stödja externa kort (och grafikkort) i externa smålådor som man ansluter via Thunderbolt - dvs, man låter oss användare bygga ut våra små Macar med en sladd istället istället för att erbjuda oss en stor låda med massa tomma kortplatser i.

Sedan tycker inte jag att iPhone primärt är en telefon. Jag tycker att det är en handdator med helt OK ringfunktion. Dvs, den mobiltelefoner jag hade för 10 år sedan var nog nästan bättre på att ringa, men jag kan göra så mycket datorsaker med min iPhone, så jag gillar den bättre.

Jag skulle verkligen bli glad om Apple släppte en TV som var "rätt". Trots att det inte finns nåt motsatsförhållande mellan iTV och Mac Pro så skulle jag mycket hellre se Apple släppa en sån produkt, än att dom höll kvar vid Mac Pro.

Procentuellt sett till antalet sålda CPU-enheter så sjunker säkert andelen MacPro's - men antalet sålda MacPro's ökar tror jag - och det kan öka mycket mera. Det har med digitaliseringen av Hollywood etc och 3D-animering att göra. Den industrin - som växer dramatiskt - kan inte producera på annat än monsterdatorer. Det lär dröja mycket lång tid innan man kan färgkorrigera feature movies, prodda Avatar 2 och ToyStory 7 och 50% av all reklamfilm - i en laptop :-D. Med eller utan Thunderbolt.

Ursprungligen av ace4711:

Jag tycker du överdriver onödigt mycket... Det har länge varit en tydligt trend att många proffs klarar sig med bärbara datorer istället för feta lådor. Inte *alla* klara sig med en bärbar dator, men det blir allt färre som kräver en stor skrymmande låda.

iStereo.
Och kanske en iToaster till LCR

Även om de som producerar film köper fler Mac Pros så är den marknaden liten. Det är nog betydligt fler inom andra områden som väljer bort Mac Pro, så den ökningen är nog försumbar, antagligen icke-existerande. Helt obetydlig i Apples ögon. Inget att tjäna pengar på. Apple var från början ett företag med konsumenter som målgrupp och har kommit "full circle" igen. De som håller på med film på en professionell nivå lär säkert få gå över till Windows så småningom!

Jo, det tror jag också - det blir nog bara Windows och Linux på pro-sidan i framtiden. Men att Apple lägger ner MacPro - om dom nu gör det - så beror det nog inte på förluster utan på för lite vinst eller att dom bara vill sälja prylar i enorma mängder. Det finns många prylar inom pro-sektorn som säljer betydligt färre enheter (hur många DaVinci säljer Blackmagic? Kan föreställa att det säljs flera hundra MacPro's på varje DaVinci. T.ex.).
MacPro's död eller inte död beror inte på ekonomi tror jag alltså. Det är en policygrej isåfall.

Jag tycker nog att det är mer grundläggande strategi än policy, fast det kan vara hårklyveri vi håller på med. Apple vill göra få, men perfekta produkter. Jag tror att MacPro är hotad det blir mer och mer obetydlig jämfört med Apples övriga sortiment, men likväl så måste Jonathan Ives gäng antagligen prioritera mellan hur mycket designtid dom skall lägga på en eventuell framtida MacPro och en framtida iTV... Jag ser det också som symptomatiskt när Apple gick in i mobilmarknaden. Den vedertagna sanningen bland drakarna var att varje tillverkare måste ha massa olika modeller och ständigt komma ut med nya... Men, Apple tyckte att det är bättre att komma ut med en dräparmodell. Nyckeln till Apples framgångar tror jag att dom hela tiden (Sedan Jobs återkomst) tordas lägga ner saker och ting, och säga nej, för att på så sätt få kraft för nya innovativa saker.

Störst chans är väl ändå en TV. En Tv med satans hög upplösning, Apple tv inbyggt och Siri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-25 08:39

Post PC... Som konsument av stora macburkar sedan mitten av nittiotalet kan jag bara konstatera att det är förlegat. Vi kommer inte behöva dem framöver. Jag tror datakraften kommer finnas i något bergrum någonstans och att vi pluggar in oss när vi behöver den. Hur ofta utnyttjar man egentligen kraften i sin maskin? Även när jag sitter med stora bilder så är det sällan jag går i taket. Min nästa maskin blir en imac. Jag är övertygad om att den räcker. Fast egentligen tror jag vi är på väg bort från "arbetsplatsen" helt. Stationär dator är nog snart ett minne helt och hållet. Så nästa produkt kanske inte är en fysisk produkt vi får se från apple - jag gissar på en utveckling av iCloud. iWorkspace? En sorts terminal-server funktion där man köper sig en plats på nätet, kopplar på sina licenser och kan jobba seamless från distans. Enda man behöver är en låda typ appletv, skärm och tangentbord/mus. Eller en iphone, ipad osv.

Ursprungligen av wonko:

Post PC... Som konsument av stora macburkar sedan mitten av nittiotalet kan jag bara konstatera att det är förlegat. Vi kommer inte behöva dem framöver. Jag tror datakraften kommer finnas i något bergrum någonstans och att vi pluggar in oss när vi behöver den. Hur ofta utnyttjar man egentligen kraften i sin maskin? Även när jag sitter med stora bilder så är det sällan jag går i taket. Min nästa maskin blir en imac. Jag är övertygad om att den räcker. Fast egentligen tror jag vi är på väg bort från "arbetsplatsen" helt. Stationär dator är nog snart ett minne helt och hållet. Så nästa produkt kanske inte är en fysisk produkt vi får se från apple - jag gissar på en utveckling av iCloud. iWorkspace? En sorts terminal-server funktion där man köper sig en plats på nätet, kopplar på sina licenser och kan jobba seamless från distans. Enda man behöver är en låda typ appletv, skärm och tangentbord/mus. Eller en iphone, ipad osv.

Något bättre måste det vara, det där finns redan.

Nu är hela sidospåret (som egentligen var flera parallella sidospår) raderat.

Hoppas att alla är nöjda nu.

Så nu kör vi vidare med gissningar kring framtida revolutionerande Apple-produkter, inget annat.

/Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-13 18:12

Legendary French designer Philippe Starck revealed on a radio show today that he has been working with Apple on a "revolutionary" new product, with the product set to launch within the next eight months

Det tror jag inte. Stark bara säljer sitt varumärke - sig själv :-D. han kan säga vad som helst - och är känd för det - även lögn är konst liksom - form...design... :-D.

Ursprungligen av zappee:

Legendary French designer Philippe Starck revealed on a radio show today that he has been working with Apple on a "revolutionary" new product, with the product set to launch within the next eight months

Om ändå Starcks design var lika skoj som han själv.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-04-13 19:51

Som någon skrev i kommentarerna kring det här på Mac Rumours: Det handlar säkert om en tredjepartsprodukt..."working with Apple" behöver inte betyda "working FOR Apple"...

Stark - eller någon annan tung designer - kommer inte in genom dörrarna i Cupertino. Det skulle ju vara en skymf och oerhört genant för Ive. Sådant händer inte. Ive är tung Apple-boss nu. Att han skulle lägga ut något externt - som förresten aldrig Apple någonsin gjort - är totalt otänkbart. Apple ÄR inhouse per defenition.
Så - jo, det är väl någon tredjeparts-pryl som Stark designat för ett tech-företag och alla som gör prylar till datorer "working with Apple" - alla som gör minsta app is "working with Apple" (appsen synas och kommunikation och förslag till förändringar kommer från Apple om något är vajsing, t.ex.) :-D. Är det en videopryl så har det med ProRes att göra kanske, en burk med TB kanske, HFS+ filsystem kanske...allt kräver "working with Apple" :-D.
Så - även en tung designer känner ett behov av att namedroppa Apple och förstora betydelsen av kolaboration. Det säger en hel del om Apples status idag. Alla kryper för Apple

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-13 22:57
Ursprungligen av Zimmerman:

Stark - eller någon annan tung designer - kommer inte in genom dörrarna i Cupertino. Det skulle ju vara en skymf och oerhört genant för Ive. Sådant händer inte. Ive är tung Apple-boss nu. Att han skulle lägga ut något externt - som förresten aldrig Apple någonsin gjort - är totalt otänkbart. Apple ÄR inhouse per defenition.
Så - jo, det är väl någon tredjeparts-pryl som Stark designat för ett tech-företag och alla som gör prylar till datorer "working with Apple" - alla som gör minsta app is "working with Apple" (appsen synas och kommunikation och förslag till förändringar kommer från Apple om något är vajsing, t.ex.) :-D. Är det en videopryl så har det med ProRes att göra kanske, en burk med TB kanske, HFS+ filsystem kanske...allt kräver "working with Apple" :-D.
Så - även en tung designer känner ett behov av att namedroppa Apple och förstora betydelsen av kolaboration. Det säger en hel del om Apples status idag. Alla kryper för Apple

Han verkar dock ha ganska bra kontakt med "Apple"
noting that he met with Steve Jobs monthly for seven years to talk. Starck also notes that he will be heading to Cupertino to talk with Jobs' widow, Laurene Powell Jobs, suggesting that he is indeed a relatively close friend of the family.

Klart Starck ska träffa änkan - dom måste ju snacka om vad dom ska göra med halvfärdiga yatchen vars bygge Starck är inblandad i.

Ursprungligen av zappee:

Han verkar dock ha ganska bra kontakt med "Apple"
noting that he met with Steve Jobs monthly for seven years to talk. Starck also notes that he will be heading to Cupertino to talk with Jobs' widow, Laurene Powell Jobs, suggesting that he is indeed a relatively close friend of the family.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla kryper för Apple

Som Lodsys menar du?

The iBoat ?

Luxury Yacht "A" | Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-14 00:12

Slut på det roliga

Reached for comment, an Apple spokeswoman said the company is not working on a new product with Starck. And while she declined to speculate about what the designer might have been referring to when he told France Info Radio that he and Apple “have a big project together that will be out in eight months,” there’s a good explanation for the remark.

Bevaka tråden