Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på webbaserad hantering av jobb

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror att detta är bästa forumdel att lägga detta...

Vi behöver ett dator baserat sätt att hantera de jobb vi får in från kunder. Jag jobbar gärna pappers baserat med orderformulär där man skriver ner vad det är kunden vill ha, men chefen pallar inte utan måste kunna få en översikt när han sitter hemma (han har både svårt att hantera jobben konstruktivt och svårt med gränssättning).

Tyvärr är firman 100% Windows baserad så några Mac lösningar går inte, utan det är egentligen någon enkel web baserad lösning som vore optimalt. Vi använder till viss del Google calendar för att planera jobben, men det som skulle hjälpa är ett sätt att lista jobben, enkelt kunna flytta runt dem i prioriteringsordning eller annan gruppering, kunna lägga in kommentarer och liknande utan att man lägger in dem i en kalender då det är väldigt svårt att tids planera dagarna.

Förslag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-16 23:16

FileMaker är väl en rätt bra lösning, men kanske för dyr.

Ursprungligen av kenjon:

FileMaker är väl en rätt bra lösning, men kanske för dyr.

Jo, och lite för sofistikerat.

Om någon använt Google calendar eller liknande, i den stilen med flyttbara punkter, men inte en kalender utan bara någon enkel organisering av "tasks"...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-17 00:53

Nu vet inte jag vad du menar med 'jobb', så detta kan vara helt fel, men Jira är ett väldigt bra och flexibelt system att hantera 'ärenden' i (issues, buggar, förändringar, förbättringar et.c.).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-17 02:55

Jira såg fiffigt ut, kanske lite avancerat. Själv funderar jag på att föreslå Tiny Issue (open source) för att fördela ansvarsområden och arbetsuppgifter i en föreningstyrelse jag sitter i.

Med "jobb" menar jag tillverkning av skyltar, banderoller, klistermärken, bildekor etc. Vissa jobb kräver design, tillverkning, utskrift m.m.

Jobb kommer in, man skriver ner det mesta på en arbetsorder, jag lägger dem bland de andra (chefen lägger ifrån sej där man inte kan hitta dem), jag skriver en lista (chefen vill ha allt överskådligt via datorn).

De måste vara grafiska såsom man kan flytta saker på en kalender (e.g. Google), kunna öppna upp varje jobb och skriva information om varje jobb och se dem via nätet.

Ovannämnda förslag ser bra ut, men inte för detta behov. Lite för komplicerade och specifika.

www.trello.com är rätt enkelt och gratis. Kika på deras demovideo.

Ursprungligen av Scarecrow:

www.trello.com är rätt enkelt och gratis. Kika på deras demovideo.

Det där verkar vara mycket mycket passande!!! Tackar!

Chefen är nu inne på Micro$oft Project vilket är som att knäcka en nöt med en slägga...

Ursprungligen av Scarecrow:

www.trello.com är rätt enkelt och gratis. Kika på deras demovideo.

Riktigt snyggt! Hur kan det vara gratis?

Ursprungligen av ill_chrill:

Riktigt snyggt! Hur kan det vara gratis?

Håller med. Försöker komma på något vi kan använda det till.

Jag tror faktiskt att ni skulle kunna komma en bit på väg med Google Calendar, om ni jobbar med "Tasks", för de kan dras i den ordning man vill, samt ha eller sakna datum, färgkodas osv. osv.

Sortera dina arbetsuppgifter i flöden med Google Tasks | Working Girl i Storstan

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tror faktiskt att ni skulle kunna komma en bit på väg med Google Calendar, om ni jobbar med "Tasks", för de kan dras i den ordning man vill, samt ha eller sakna datum, färgkodas osv. osv.

Sortera dina arbetsuppgifter i flöden med Google Tasks | Working Girl i Storstan

Ska kolla på din länk (efter hockeyn) men vi har redan provat med tasks, men de stannar på föregående vecka och då glöms de bort.

Vi måste ha något där uppgifterna inte hänger ihop med datum dåden planeringen inte fungerar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 17:48

Slår ett slag för Basecamp(.com). Testat flera olika to-do/samarbetsapps och kommer alltid tillbaks till Basecamp.

De är rätt dyra i förhållande till vad det är för sorts tjänst, men det är ändå småpengar för ett företag som verkligen använder det.

Edit: Gjorde en snabb installation av tinyissue och måste säga att det verkar förvånandsvärt bra! Aningen för begränsat och slår inte Basecamp, men med tanke på att priset är gratis och det är den första opensource-lösningen jag sett som inte har bedrövligt GUI så ger jag det tummen upp!

Senast redigerat 2012-05-09 18:05
1
Bevaka tråden