Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppleva - ny hemelektronikserie från IKEA

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I juni lanserar IKEA sin nya hemelektronikserie "Uppleva" som är en kombinerad TV och möbel. Det finns även inbyggd Blu-ray, högtalarsystem, och därtill plats för fler apparater som man kan gömma bakom luckor eftersom luckorna klarar av IR-signaler.

http://www.idg.se/2.1085/1.443762/m3s-forsta-intryck-av-nya-ikea-uppleva
http://feber.se/design/art/240909/vi_har_kikat_p_ikea_uppleva/

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-04-21 17:20

Såg videon alldeles nyss. Tror definitivt IKEA är inne på något här. Långt ifrån alla vill/orkar lägga ner tid på att jämföra och själv sätta ihop paket, så för dessa är nog detta en tilltalande lösning. Jag tyckte den var ganska snygg. Gott om valmöjligheter verkar det dessutom som.

Men är det verkligen någon som köper såna där "mediamöbler" nuförtiden? Det är ju 80-tal :-D. Mina gamla föräldrar har en - och en och annan white-trashare i Norrland där jag ursprungligen kommer från (är från white-rash/trasproletariat). Har i övrigt inte sett något typ denna smaklöshet på många, många år. Dessa möbler är helt klart en klassindikator ungefär som rökning, Foppa-tofflor och mammor som går omkring i säckiga gympakläder.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men är det verkligen någon som köper såna där "mediamöbler" nuförtiden? Det är ju 80-tal :-D. Mina gamla föräldrar har en - och en och annan white-trashare i Norrland där jag ursprungligen kommer från (är från white-rash/trasproletariat). Har i övrigt inte sett något typ denna smaklöshet på många, många år. Dessa möbler är helt klart en klassindikator ungefär som rökning, Foppa-tofflor och mammor som går omkring i säckiga gympakläder.

Det där håller jag inte med om alls, varför skulle den där lösningen vara mindre snyggare än någon "sätt-ihop-själv" med 15 olika märken (TV, möbler, högtalare, bluray-spelare, boxer etc)? Man slipper alla problem med sladdar och trassel, IKEA är verkligen på rätt väg, det finns inget "white-trash" över detta, din syn på detta känns helt bortom Norrlands-skogarna.

Jag tycker också att det verkar helt okej. Förmodligen inget jag personligen skulle köpa, men det handlar nog mer om att jag inte vill ruta in mig och gärna väljer olika produkter från olika tillverkare av annan kvalitet. Jag tror absolut på den här idén som i mina ögon inte är "white trash".

Det är litte Apple över det.
Tänk inte på vad som är i eller hur det funkar, det bara funkar. Alla andra elektroniktillverkare håller på o tävlar om Mhz, upplösningar o annat tekniskt dravel som alla tekniknördar inte förstår sig på ändå.

Det är absolut inte Apple :-D. Jag är helt 110% på att Jobs (om han levde) och Ive tycker detta är pinsamt fult. Hemma hos dom ser det helt annorlunda ut - tech-prylar är tech-prylar - möbler är möbler. denna möbel är 80-tals-PC-feeling så att det stänker om det :-).

Vi med god smak vet ju att man inte ska ha speciella möbler för tech-burkar. Det är tacky. Antingen "ser" man det eller så ser man det inte. Ingen värdering i detta - bara ett konstanterande.
En snygg tech-burk står fint på t.ex. en mörk ek-möbel - eller i en snygg tegel-nisch. Det är kontrasten mellan snyggt designat tech och det genuina robusta som är grejen. Det är så man gör musik. God smak kommer om man är intresserad - historia, konsthistoria, estetik, vetenskap - bildning. Men det är inget viktigt - huvudsaken man trivs.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vi med god smak vet ju att man inte ska ha speciella möbler för tech-burkar. Det är tacky. Antingen "ser" man det eller så ser man det inte. Ingen värdering i detta - bara ett konstanterande.

Vilka är "vi"? Är ni någon förening, organisation, Facebookgrupp eller en sammansatt grupp inom FN? Vem bestämmer vad som är snyggt? Det beror väl på den som kollar på det.

Att döma alla sådär känns inte speciellt moget eller bildat.

Alltid lika kul att retas - alltid någon som tar åt sig :-). Finns det saker du tycker är fula, smaklösa? Säger du det eller håller du det hemligt?
Klart det finns "god smak" - det gör det i alla kulturer. Den förändras med tiden. Det är måååånga parametrar och om man inte fångar det så går det ändå inte att förklara. Det är som med bildseende - en slags musikalitet kan man också säga. Att detta betyder att man skulle "se ner" på dom med usel smak - eller som många ingen smak alls - är bissart och säger mera om den som påstår det än om den med god smak. Om någon målar sitt hus chockrosa med lila knutar och en plasttomte istället för skorsten - så tycker du kanske det är dålig smak...ser du ner på dom som inte tycker det är dålig smak? Det gör inte jag.

Alla dessa "mediamöbler" - fula designer där man ställer teknikprylar på pedistal - är smaklösa. Jag blir generad om folk har detta och frågar vad man tycker om deras snygga nya möbel :-D. Den enorma hörsoffan i glansig beige skinnimitation står där också. Kanske "gråtande barnet" på väggen som pricken över i'et - eller en kitchig fantasy-affich med en naken blondin på en enhörning.
Det är min mänskliga rättighet att tycka att detta är usel smak och jag - som alla människor på jorden - drar slutsatser om personernas själsliv. Men att dom skulle vara "sämre" än jag är ju sjukt. Det finns inte i min bok. Jag är helt immun mot sådant. Jag tycker inte heller att dom som håller på motståndarlaget i hockey är "sämre" människor :-D.

Ursprungligen av Patrik D:

Vilka är "vi"? Är ni någon förening, organisation, Facebookgrupp eller en sammansatt grupp inom FN? Vem bestämmer vad som är snyggt? Det beror väl på den som kollar på det.

Att döma alla sådär känns inte speciellt moget eller bildat.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-04-21 20:31

Utanför Söder/Stockholm kommer det här konceptet säljas i stora mängder.

Denna lite mindre modell får väldigt positiva kommentarer överallt där man läst om det hela.

Det är lite retro med en hel möbel som är en manick, tyvärr känns det lite opraktiskt. Man kanske flyttar och då får plötsligt inte teknikmöbeln plats. Istället för att då bara köpa en ny TV-bänk måste man köpa ny TV, stereo, DVD-spelare OCH TV-bänk. Dessutom känns det som att det inte blir så mycket utrymme för variation och i det har Zimmerman en poäng. För att en sån här sak ska fungera måste designen vara väldigt slätstruken och passa så många som möjligt, vilket oftast leder till att det blir fult.
Dock skulle jag vilja säga att enbart personer utan smak tycker kategoriskt att allt inom en specifik kategori av prylar är fult. Det bevisar att man inte orkar bilda sig en egen uppfattning. En sån här pryl skulle kunna bli snygg även om sannolikheten är liten.

Tycker dock inte att just denna möbel var särskilt snygg och skulle inte köpa en själv.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-04-21 22:48

Hmm... Gjorde inte IKEA nån mystisk möbel med skivspelare och högtalare i en hylla för en och en halv evighet sen? Eller har jag bara drömt det?

Klockrent för t.ex. mina föräldrar som vill ha något enkelt och funktionellt, de skulle lätt köpa en lösning från IKEA. Tror att det finns en ganska stor kundgrupp som är ointresserade av teknik och kablar men ändå vill ha en "stilren" lösning.

Som Winston Churchill sa:
"Those that fail to learn from history, are doomed to repeat it"

Ta tex IKEAs handfat med deras blandare. Om en pakning går sönder så var man tidigare tvungen att köpa en helt NY blandare. Detta gjorde människor måttligt glada och det var ett par inslag på PLUS om detta. Blev i slutändan en enorm BADWILL för IKEA

Sedan att integrera sådan här teknik som TV ser jag som ett dumdristigt vall därför att just TV utveckling har alltid gott enorm fort med nya tekniker, portar osv vilket kommer betyda att när TV:n inte längr har de anslutningar som krävs så blir man tvungen att inte bara byta TV:n utan hela möbeln som då blir helt omodärn .. inte pga av utseendet som kanske fortfarande funkar utan pga av tekniken..

Detta gör plötsligt detta till en för €#"%" igt dåligt och omiljöväligt alternativ eftersom mkt mer kommer hamna på tippen än bara TV:n

Ursprungligen av gotfredsen:

Som Winston Churchill sa:
Sedan att integrera sådan här teknik som TV ser jag som ett dumdristigt vall därför att just TV utveckling har alltid gott enorm fort med nya tekniker, portar osv vilket kommer betyda att när TV:n inte längr har de anslutningar som krävs så blir man tvungen att inte bara byta TV:n utan hela möbeln som då blir helt omodärn .. inte pga av utseendet som kanske fortfarande funkar utan pga av tekniken..

Detta gör plötsligt detta till en för €#"%" igt dåligt och omiljöväligt alternativ eftersom mkt mer kommer hamna på tippen än bara TV:n

Frågan är ju ifall det är den kundkretsen du nämner som kommer att vara intresserade av att köpa möbeln/systemet. Mina mor- och farföräldrar hade tjock-TV fram tills den tackade för sig och inte fungerade längre. Det här hände för ungefär två år sedan. Jag tror inte IKEA har för avsikt att revolutionera TV-marknaden eller vända sig till personer som har ett intresse för teknik utan snarare den raka motsatsen. Mer möbel och mindre teknik helt enkelt.

Senast redigerat 2012-04-26 13:45
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-26 08:07
Ursprungligen av Scarecrow:

Frågan är ju ifall det är den kundkretsen du nämner som kommer att vara intresserade av att köpa möbeln/systemet. Mina mor- och farföräldrar hade tjock-TV fram tills de tackade för sig och inte fungerade längre.

Ni får diskutera hur ni vill. Men jag tänker i vart fall inte låta denna mycket talande beskrivning av åldersdemens förbli helt okommenterad.

Ursprungligen av Scarecrow:

Frågan är ju ifall det är den kundkretsen du nämner som kommer att vara intresserade av att köpa möbeln/systemet. Mina mor- och farföräldrar hade tjock-TV fram tills de tackade för sig och inte fungerade längre. Det här hände för ungefär två år sedan. Jag tror inte IKEA har för avsikt att revolutionera TV-marknaden eller vända sig till personer som har ett intresse för teknik utan snarare den raka motsatsen. Mer möbel och mindre teknik helt enkelt.

Det är exakt den målgruppen som just kommer bli förbannad på IKEA i slutänden ... Å det beror på just det du skriver "hade tjock-TV fram tills de tackade för sig"

För det är inte bara tjock tv som de har i all evighet .. utan det är allt annat också. De förväntar sig att deras soffa, tv bänk osv osv skall vara lika länge som deras TV om inte längre ... Kan du gissa hur sur denna målgrupp skulle bli om du sa .. nu när er tjock tv gick sönder så blir ni tvungen att även byta tv bänk och soffa eftersom dessa är integrerade ...

De skulle bli vansinniga .

Kan höra - "På min tid om tv-n gick sönder så räckte det att jag köpte en ny TV .. nu menar du för att min IKEA Uppleva tv gick sönder så måste jag köpa en ny bänk IGEN .. det är ju inget fel på min BÄNK .. Det är ju TV:n som är paj ..."

.. den yngre generationen svarar ..

"ja men det är en integrerad lösning, det var ju därför det var så billig" "När det är integrerat så måste man byta ut mer än en sak , även fast den saken inte är sönder"

- " men för bövelen menar du att jag måste köpte en helt €"% ny möbel för att tv:n paja, det är ju DUMT"

osv osv

badwill, badwill badwill ...

summa summarum . just den målgrupp du nämner är en målgrupp som förväntar sig att saker håller och de förväntar sig framför allt att absolut inte behöva byta ut något mer än just det som är sönder . Å IKEA har en trackrecord att inte ha denna affärsmodell utan helt enkelt tvinga kunden att byta mer än vad som behövs ...

Ursprungligen av gotfredsen:

Det är exakt den målgruppen som just kommer bli förbannad på IKEA i slutänden ... Å det beror på just det du skriver "hade tjock-TV fram tills de tackade för sig"

Det ska ju stå "den" och inte "de" som jag har råkat skriva. Kan misstolkas som jahve gjorde sig fyndig över, men den bjuder jag på.

Ursprungligen av gotfredsen:

och så var det de här med det "fördelaktiga" priset ...

IKEA Uppleva

Billigaste lösningen i serien med en 24- tums TV !!! 24 Tum !!! - 6500 kr

TV-bänken i lite äldre stil med 40 tums TV kostar : 11 195 kronor.

Din argumentation bygger på att det är dålig kvalitet och att det kommer att gå sönder. Sen tycker du att det är dyrt. Kan det inte vara så att det är bra kvalitet och att det är därför det kostar?
Det är klart att vi kan anta vissa saker utifrån IKEAs övriga sortiment. Dock får vi avvakta och se tills det kommer fakta på bordet och inte bara är tyckande innan vi dömer ut ett ny produkt. De möbler jag har köpt från IKEA är jag nöjd med och inget har gått sönder hittills för mig trots att det är saker som används varje dag.

Ursprungligen av Scarecrow:

Din argumentation bygger på att det är dålig kvalitet och att det kommer att gå sönder. Sen tycker du att det är dyrt. Kan det inte vara så att det är bra kvalitet och att det är därför det kostar?
Det är klart att vi kan anta vissa saker utifrån IKEAs övriga sortiment. Dock får vi avvakta och se tills det kommer fakta på bordet och inte bara är tyckande innan vi dömer ut ett ny produkt. De möbler jag har köpt från IKEA är jag nöjd med och inget har gått sönder hittills för mig trots att det är saker som används varje dag.

Ja det är helt möjligt att plötslig så är det mer kvalité i detta än vad NetOnNets Andersson hade / har men jag tvivlar starkt med tanke på hur IKEAs stretegi har set ut hitils ...

å min poäng är inte bara på kvalité utan framför det viktigaste poängen är

att integrerad elektronik från IKEA, å kundgruppen som inte bryr detta sägs vända sig till som inte bryr sig så mycket utan bara vill ha en allt i ett lösning ... denna kundgrupp som av många antydits vara den äldre generationen .. den målgruppen är just dom som förväntar sig att saker skall hålla men framför allt det är en kundgrupp som

INTE förväntar sig behöva byta mer än det som är trasigt å det har inte varit IKEAs melodi med integrerade lösningar hittills..

och därav tror jag att det lär bli som ett brev på posten en badwill historia .. men sälja kommer det göra för många tror att dom köper en bra allt i ett lösning ... så vi får vänta något år och se helt enkelt ...

vem vet IKEA kanske tänker om,
öppnar tv service / lagning avdelning,
börjar sälja små reservdelar
... who knows

Ursprungligen av gotfredsen:

Som Winston Churchill sa:
"Those that fail to learn from history, are doomed to repeat it"

Ta tex IKEAs handfat med deras blandare. Om en pakning går sönder så var man tidigare tvungen att köpa en helt NY blandare. Detta gjorde människor måttligt glada och det var ett par inslag på PLUS om detta. Blev i slutändan en enorm BADWILL för IKEA

Sedan att integrera sådan här teknik som TV ser jag som ett dumdristigt vall därför att just TV utveckling har alltid gott enorm fort med nya tekniker, portar osv vilket kommer betyda att när TV:n inte längr har de anslutningar som krävs så blir man tvungen att inte bara byta TV:n utan hela möbeln som då blir helt omodärn .. inte pga av utseendet som kanske fortfarande funkar utan pga av tekniken..

Detta gör plötsligt detta till en för €#"%" igt dåligt och omiljöväligt alternativ eftersom mkt mer kommer hamna på tippen än bara TV:n

IKEA vet vad de sysslar med i den betydelsen att de vet hur ofta IKEA-möbler byts. IKEA är själva kulmen av vårt slit-och slängsamhälle, där till och med möbler, något som ansattes stort värde i för bara 30-40 år sedan, blivit en engångsprodukt. Detta är IKEA väl medvetet om, de vet att en TV-möbel byts ut inom 5 år när folien gulnat, hörnen spruckit osv. Varför då inte packa in en TV som man också byter inom 5 år? Smart, och genomtänkt.

Motsvarande är ju vitvarorna till IKEA's kök, som så vitt jag vet är en stor försäljningssuccé för IKEA.

Jag personligen tycker detta är avskyvärt och längtar tillbaka till en tid när kvalitet faktiskt värdesattes, där man sparade ihop till 4 välbyggda pinnstolar och sen satt på dessa tills man själv trillade av pinnen. Där man anställde yrkeskunnigt folk för att platsbygga gedigna köksskåp. Där tiden och pengarna fanns hos fabrikanter för att ge möjlighet till designers att skapa odödliga klassiker.

Ursprungligen av gotfredsen:

Som Winston Churchill sa:
"Those that fail to learn from history, are doomed to repeat it"

Ta tex IKEAs handfat med deras blandare. Om en pakning går sönder så var man tidigare tvungen att köpa en helt NY blandare. Detta gjorde människor måttligt glada och det var ett par inslag på PLUS om detta. Blev i slutändan en enorm BADWILL för IKEA

Sedan att integrera sådan här teknik som TV ser jag som ett dumdristigt vall därför att just TV utveckling har alltid gott enorm fort med nya tekniker, portar osv vilket kommer betyda att när TV:n inte längr har de anslutningar som krävs så blir man tvungen att inte bara byta TV:n utan hela möbeln som då blir helt omodärn .. inte pga av utseendet som kanske fortfarande funkar utan pga av tekniken..

Detta gör plötsligt detta till en för €#"%" igt dåligt och omiljöväligt alternativ eftersom mkt mer kommer hamna på tippen än bara TV:n

De e väl bara o smälla på en ny ikea-tv. De sitter inte fast

Ursprungligen av gotfredsen:

Som Winston Churchill sa:
"Those that fail to learn from history, are doomed to repeat it"

Lite nyfiken, vad tänkte du att Ikea ska lära sig från historien egentligen?

Citat:

Ta tex IKEAs handfat med deras blandare. Om en pakning går sönder så var man tidigare tvungen att köpa en helt NY blandare. Detta gjorde människor måttligt glada och det var ett par inslag på PLUS om detta. Blev i slutändan en enorm BADWILL för IKEA

Och lektionen av det är vad? Det är knappast någon överraskning att man inte kan komma tillbaka efter ett årtionde och köpa reservdelar till en blandare som kostar en femtedel av vad man får ge hos en riktig VVS-handlare. Det gäller för Ikea likväl som Clas Ohlson, Jula och alla andra som kränger billiga blandare. Att vissa sedan blir upprörda över det säger snarare mer om mänskligheten i stort än något annat.

Citat:

Sedan att integrera sådan här teknik som TV ser jag som ett dumdristigt vall därför att just TV utveckling har alltid gott enorm fort med nya tekniker, portar osv vilket kommer betyda att när TV:n inte längr har de anslutningar som krävs så blir man tvungen att inte bara byta TV:n utan hela möbeln som då blir helt omodärn .. inte pga av utseendet som kanske fortfarande funkar utan pga av tekniken..

Detta gör plötsligt detta till en för €#"%" igt dåligt och omiljöväligt alternativ eftersom mkt mer kommer hamna på tippen än bara TV:n

Felet du gör är att du utgår från att alla andra har samma behov och intressen som dig själv. Det finns tveklöst ett stort kundsegment som har sina TV-apparater väldigt länge utan att bekymras över hur panelens kontrastförhållande eller utbud av portar står sig mot det allra senaste, och som uppenbart är den tänkta målgruppen.

Det kommer hela tiden finnas män i nedre medelåldern som byter hemelektronik oftare än de byter byxor, och de kommer även i fortsättningen kunna välja mellan ett praktiskt taget oändligt antal kombinationer av TV-apparater, väggfästen, TV-möbler och eventulla Bluray-spelare. Enda skillnaden blir bara att hela den processen slutar vara en obligatorisk del av TV-köpet, vilket definitivt är ett steg i rätt riktning.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-04-25 22:35
Ursprungligen av Samuel K:

Felet du gör är att du utgår från att alla andra har samma behov och intressen som dig själv. Det finns tveklöst ett stort kundsegment som har sina TV-apparater väldigt länge utan att bekymras över hur panelens kontrastförhållande eller utbud av portar står sig mot det allra senaste, och som uppenbart är den tänkta målgruppen.

Det kommer hela tiden finnas män i nedre medelåldern som byter hemelektronik oftare än de byter byxor, och de kommer även i fortsättningen kunna välja mellan ett praktiskt taget oändligt antal kombinationer av TV-apparater, väggfästen, TV-möbler och eventulla Bluray-spelare. Enda skillnaden blir bara att hela den processen slutar vara en obligatorisk del av TV-köpet, vilket definitivt är ett steg i rätt riktning.

Mina föräldrar är definitivt rätt målgrupp. Fram tills för 2 år sen hade de en fullt fungerande (nåja) tjock-TV från 1979(!). Nu vet jag att långt ifrån alla är så "miljövänliga/snåla/smarta/dumdristiga/obrydda" men faktum kvarstår att de helt klart skulle kunna tänka sig att köpa detta paket när den nuvarande moderna tjock-TV:n från 1995 lägger av..

Denna produkt är borta inom två år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-23 13:48

Kul grej dock är jag för närdig och halva biten är att bygga och komma på egna lösningar iaf för mig. Dock perfa för de som inte har tid eller ord att bry sig som bara vill käka chips och kolla schlager.

Stämplar det dock inte på något sätt utan välkomnar detta med öppna armar.

Alltid skoj med nya lösningar.

/R

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-04-25 11:11

Plex

Hoppas det finns en butik för Appar till den och att Plex portas. Skulle kunna bli en bra allt-i-ett-lösning. De bilder jag sett hittills visar ett ganska trevligt gränssnitt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-04-26 05:45

Jag kommer inte att köpa detta. Har några få saker från IKEA och det blir nog inte så många fler heller. På något vis får jag känslan av att, trots allt, IKEAprylarna är för dyra i för hållande till sin kvalité.

Jag tror dock inte att den yngre generationen kommer ha problem det detta ... men jag sa aldrig att ALLA kommer rata detta men den yngre generationen är mer förlåtande mot integrerade produkter ..

I all ärlighet när hörde du senast en yngre person fråga om han/hon kan klacka om skon .. Det är alltid frågan om att köpa helt nytt .. hela skon ... Detsamma gällande elektronik ... om batteriet dör i en iphone så frågar den äldre kan jag byta batteriet ... medan den yngre frågar kan jag byta iPhonen ....

Så den yngre blir nog en mer tilltalande målgrupp men då kommer ett annat problem å det är att den yngre generationen är mycket mer teknik medveten och kvalitets medveten å mer benägen att byta upp sig å där faller IKEAS val av leverantör

Jag tror mycket mer på att om IKEA istället hade bestämt sig för att konkurrera lite med tex Mediamarkt istället så hade detta kunnat bli något där man hade kunnat välja på ett utbud av olika tv apparater ... Tror det finns många som gärna hade passat på att köpa TV när de ändå köpte möbler ...

NetOnNet gjorde ju ett tappert försök med sin Andersson inte och hur mycket badwill har inte det genererat ..

har varit med om flera vänner, kolegor som gick på Andersson niten på NetOnNet och som rent av känt sig blåsta och som citat "Aldrig mer kommer handla på det €"#%" skit stället" .. å inte att förglömma deras "Centrum" DVD spelare ... *suck*

och så var det de här med det "fördelaktiga" priset ...

IKEA Uppleva

Billigaste lösningen i serien med en 24- tums TV !!! 24 Tum !!! - 6500 kr

TV-bänken i lite äldre stil med 40 tums TV kostar : 11 195 kronor.

Jag tror säkert en del kommer skaffa denna lösningen i tron att detta är ett bra allt i ett lösning men många många kommer känna sig lurade och badwill och skriverier i tidningarna kommer komma som ett brev på posten ..

Bevaka tråden