Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och framtiden - fria spekulationer

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-06-27 22:17

Ursäkta en lång post... Detta är hur jag tror Apple planerar för juli 2011 och framåt:

Apple kommer, i samband med Lion, släppa en ny Air, som istället för OSX kommer att köra en optimerad variant av iOS - detta är “iPad 3”. Hårdvarumässigt kör den en överklockad A5, och nästa år A6. Pekskärm, bakgrundsbelyst tangentbord, SSD på 64/128GB. RAM på 1-2GB.

En annan modell, Air Pro, ersätter den gamla MacBook Air - speedbumpad, mer RAM, bakgrundsbelyst tangentbord etc. Den stora skillnaden mot andra Air är att denna kör OSX.

iPhone 5 är en mer eller mindre bumpad variant av 4:an, men tillåter laddning via micro-usb, enligt EU-direktiv. Endast en modell finns, för både AT&T och Verizon i USA.

iPods kommer att bumpas, nyheten är att Nano kommer som klocka och kan synkas mot iPhone/iPad à la Ericsson LiveView

Mac Pro kommer, i samma chassi som vanligt, med en vanlig speedbump, SandyBridge etc

Mac Mini kommer, i samma chassi som tidigare, med en speedbump. Du kan nu inte längre byta hårddisk eller RAM eftersom allt sitter på moderkortet.
Mac Mini Server kvarstår som den är nu.

Den viktigaste nyheten är att EFI byggs ut - direkt på moderkortet körs en bantad variant av iOS, vilket gör att du kommer åt ditt Apple-ID och kan installera/radera/konfigurera din maskin. För företags- och skoladministratörer betyder detta att man kan kontrollera och administrera (t.ex. netinstall), baserad på serienumret. Man kan också spåra och stänga av maskiner på distans, radera diskar etc. Endast Apple kan låsa upp en maskin.

Under hösten kommer nya skärmar, där den stora nyheten är en 45+ tummare, med iOS, gjord för att hängas på väggen. FaceTime för hem/företag, en Kinect-rörelsesensor för att slippa fjärrkontrollen, WiFi och Bluetooth. Detta är den TV som det ryktats om, dock utan TV - istället kopplar man in sin AppleTV och streamar, och/eller sin kabel-TV-box.
Apple tillkännager utvecklingsprogram för spelutvecklare och den nya kontrollen. Nya avtal med film- och tv-industrin i syfte att ta livet av Netflix (i USA).
Bose eller annat statusmärke lanserar trådlösa högtalare som passar till denna iScreen (!)
Naturligtvis kan man styra denna genom annan iOS-apparat.
Man kan även låsa apparaten så att endast rätt ansikte kan ändra kanal, använda fjärr, installera appar etc. Tekniken kommer från iPhotos ansiktsigenkänning, och är en del av iOS 5.x.

I vinter kommer nya MacBooks, speedbumpade med nya EFI, i samma chassi som tidigare.

Likaså kommer iMacs, med eller utan pekskärmar.

Under nästa WWDC tillkännager Apple att iOS är nästa generation operativsystem, att samtliga maskiner (utom Mac Mini server) kommer att köra iOS 6 från 2013, att endast PRO-modeller kommer att kunna köra OSX, och då virtuellt (som Classic). Apple erbjuder verktyg att köra OSX-program fristående i iOS (som CrossOver fungerar).
Som följd av detta kommer man med ett nytt fysiskt utseende på alla maskiner, och namnet “mac” försvinner.
Möjligheten att köra virtuella maskiner på servrar gör att utvecklare kan arbeta med maskiner som går att skräddarsy och flyttas. Licenserna prissätts mycket aggressivt, t.ex. 10 licenser per processor, för att uppmuntra.

En ny molntjänst - iControl? - styr din enskilda, familjens eller företagets hård- och mjukvara, app-licenser, etc. Du kan skräddarsy exakt vilka appar som ska finnas på alla maskiner, hindra andra att installeras, flytta licenser mellan apparater och spåra var de befinner sig (i vissa fall).

Den stora nyheten är att Apple kommer tillåta betalningar genom Apple-ID, inte bara via iTunes, AppStore utan även i den fysiska världen (i USA till att börja med). Apple, precis som Microsoft, Sony etc, skapar sin egen valuta - samma för hela världen - som kopplas antingen till ditt kreditkort, eller så kan du sätta in och ta ut pengar precis som ett bankkonto.

OSX Server kvarstår som en egen produkt - mest för företag, men det finns bara två maskiner som kan köra den - (mac) pro och mini. Istället kan du installera “Local iCloud” på valfri server-hårdvara - en cachemaskin som står mellan iCloud och de lokala maskinerna. Apple säljer iCloudtjänster för företag - som Google - och erbjuder även backuper. Naturligtvis kan du välja att lagra data lokalt, och endast spara och synka användarinformation. För vanliga administratörer fungerar det hela som tidigare - skillnaden är att servertools etc ligger i molnet och inte i hårdvaran.

Jag menar verkligen inte att dissa, men jag tror inte många av dessa förutsägelser kommer att slå in - definitivt inte i år. Men det kanske inte var så du menade, även om det ser ut som det. Nya Mac mini och Mac Pro är väl lågoddsare, men en Air med tangentbord och pekskärm kommer aldrig att komma överhuvudtaget - tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-27 22:46

Tror inte heller mycket på det om MBAn.

Ej heller att iOS "ersätter" OS X.

Intressant! Inom vilken tidsrymd pratar vi enligt dig? Jag tror det hinner frysa till i underlandet innan ordet mac försvinner, men tanken är intressant för apple är inte endast ett mac företag längre. Jag tror att iOS kommer att få en framskjuten roll men att de kommer att ligga i symbios med OSX för överskådlig framtid för det är grunden som allt började på. 2013 för iOS är väldigt aggressivt så det är inte utanför apples tillvägagångsätt men det finns väsentliga skillnader i att introducera iOS som ett high end mobil system och som ett light dator operativ. Det där med pro kategorins justering verkar ligga längre fram tycker jag. Men något kommer nog att hända för A processorn kommer säkerligen att utvecklas i riktning av både kraft och mobilitet. Varför inte dubbla eller quad A i en macpro? En A är en sak pga av utrymme och batteri tid, men i en stationär finns inte samma begränsningar. Flera A processorer skulle på sikt kunna bygga en Pro maskin även för OSX.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Varför inte dubbla eller quad A i en macpro? En A är en sak pga av utrymme och batteri tid, men i en stationär finns inte samma begränsningar. Flera A processorer skulle på sikt kunna bygga en Pro maskin även för OSX.

Det vore tvärtom en ganska dålig idé, av väsentligen samma anledning som att man inte bygger lastbilar med multipla Fiat 500-motorer, hur framgångsrik konstruktion den än må vara. Eller, för den skull, tejpar ihop multipla kenyanska sprinters att tävla i styrkelyft med. Processorutveckling är helt enkelt mer komplicerat än att man vrider på några rattar och får ut en helt ny chipdesign, och bara för att man kan fixa en rapp iOS-enhet betyder det inte att samma konstruktion är lämpad för att kunna utföra alla tänkbara uppgifter på väldigt stora mängder data med maximala prestanda (vilket ju är precis vad processorerna i persondatorer/arbetsstationer är gjorda för). Dessutom är det inte riktigt så att man kan ersätta en snabb processor med 10 andra processorer som har 1/10 av prestandan.

Ars Technica har skrivit en hel massa bra artiklar i just det ämnet, här är en av dem:
Apple could adopt ARM for laptops, but why would it?

Ursprungligen av Samuel K:

Det vore tvärtom en ganska dålig idé, av väsentligen samma anledning som att man inte bygger lastbilar med multipla Fiat 500-motorer, hur framgångsrik konstruktion den än må vara. Eller, för den skull, tejpar ihop multipla kenyanska sprinters att tävla i styrkelyft med. Processorutveckling är helt enkelt mer komplicerat än att man vrider på några rattar och får ut en helt ny chipdesign, och bara för att man kan fixa en rapp iOS-enhet betyder det inte att samma konstruktion är lämpad för att kunna utföra alla tänkbara uppgifter på väldigt stora mängder data med maximala prestanda (vilket ju är precis vad processorerna i persondatorer/arbetsstationer är gjorda för). Dessutom är det inte riktigt så att man kan ersätta en snabb processor med 10 andra processorer som har 1/10 av prestandan.

Ars Technica har skrivit en hel massa bra artiklar i just det ämnet, här är en av dem:
Apple could adopt ARM for laptops, but why would it?

SGI gjorde exakt detta, multiprocesor tänket hänger inte på hårdvara i förstahand utan på OS mjukvaran samt användar mjukvarans optimering. Jag tror vi kommer att få se frukten av apples uppköp i fler nyanser än mobilitet. Det kommer att ta tid men Intel kommer att visa hur långt bakom de egentligen ligger apples A processor och totala optimeringen med IOS och processorn. Jag tror nokia kommer att med backning av MS att lägga sig i marknaden med egentillverkad hårdvara och optimerad för unikt windows. Ja, så långt tro jag det kommer att kunna gå. Apple har ett stort försprång och om trenden fortsätter så finns det ytterst lite annat än en massiv headhunting som kan rädda konkurrenterna som slåss om smulorna kvar på marknaden efter apple cashat in sin del. Men visst, det kan svänga snabbt bland nyckfulla konsumenter.

Vad gäller Pro-segmented finns det en del dysterkvistar på nätet: MacRumors Forums - View Single Post - iMovie '08 Was Originally Called 'First Cut', Ubillos on Final Cut Pro X

Ursprungligen av k2director @MacRumors:

* It took almost 2.5 years to go from Final Cut Studio 2 to Final Cut Studio 3, and Final Cut Studio 3 was just a moderate update. Then it took almost another 2 full years to introduce Final Cut Pro X, which removed tons of features!

* Apple bought Shake, and then cancelled it. Cancelled it! Apple said there would be a next-generation app coming in Shake's place, but that never showed up.

* Apple started letting Logic atrophy.

* Apple "phoned-in" the last few Mac Pro updates, just slapping in some new Intel chips, but not adding value such as 1) more expansion slots (three slots is not a lot for a workstation), and 2) never bothering to include an eSATA port, even though tons of media professionals started using eSATA, 3) never bothering to include a USB3 port, etc. etc. Many people are wondering if the new Thunderbolt port will be Apple's excuse to give up on the Mac Pro altogether.

* Apple stopped updating its "Pro" page almost two years ago, here: Apple - Pro

* Apple stopped attending NAB, and other standard industry events.

* Multiple rumors that Apple was trying to sell its Pro Apps division....

  • Medlem
  • 2011-06-28 08:36

Tidsplanen är kanske lite "optimistisk", men ingenting av ovanstående är ju nytt eller revolutionerande.
Apple har klart deklarerat att de menar att vi är inne i en Post-PC era, och mycket av mina spekulationer är hämtade från Google (företaget - inte sökfunktionen).
Vi som var med att köra Classic kommer väl ihåg det som ett nödvändigt ont, lätt obekvämt men fullt fungerande. Det är så jag ser OSXs roll i en iOS-värld, du öppnar nya instanser för varje program. Du kommer alltså att kunna skriva och underhålla mjukvara, men du gör det som en app.

Varför så snabbt? För att Apple är ett ganska litet företag, utvecklingsmässigt. Att underhålla tre (fyra?) olika operativsystem är ohållbart. (OSX, OSX Server, iOS och eventuellt OS för iPods). Server är i det perspektivet det som står ut och det som ryker först.

Jag tror Apple numera ser sig som ett företag som inte bygger datorer. De bygger system. Hård- och mjukvara är ointressant, var data finns likaså. Allt, överallt, alltid - det är tänket. Naturligtvis via Apples hårdvara.

Oj, mycket här jag inte riktigt tror på. Blandat med en hel del ganska troliga saker också, blir en lång post det här med

Ursprungligen av lime:

Ursäkta en lång post... Detta är hur jag tror Apple planerar för juli 2011 och framåt:

Apple kommer, i samband med Lion, släppa en ny Air, som istället för OSX kommer att köra en optimerad variant av iOS - detta är “iPad 3”. Hårdvarumässigt kör den en överklockad A5, och nästa år A6. Pekskärm, bakgrundsbelyst tangentbord, SSD på 64/128GB. RAM på 1-2GB.

Tror jag inte. Framför allt har Steve offentligt häcklat hela idén med pekskärm på persondatorer, vilket är på goda grunder eftersom det är en ergonomisk katastrof. Man kan väl aldrig sia om framtiden, men jag tror att relativt nyliga totaldissningar från Apples sida generellt gör motsvarande produktsläpp till ganska rejäla högoddsare.

Citat:

En annan modell, Air Pro, ersätter den gamla MacBook Air - speedbumpad, mer RAM, bakgrundsbelyst tangentbord etc. Den stora skillnaden mot andra Air är att denna kör OSX.

Snabbare Air alltså? Absolut. Air Pro? Nä.

Citat:

iPhone 5 är en mer eller mindre bumpad variant av 4:an, men tillåter laddning via micro-usb, enligt EU-direktiv. Endast en modell finns, för både AT&T och Verizon i USA.

Efter att i närmare ett år ha ältat det här med folk som drar högtflygande slutsatser utifrån EU-direktiv de inte ens läst, så börjar jag snart behöva stesolid varje gång det dyker upp igen. Men nä, ingen micro-USB, de följde redan direktivet innan det var skrivet, dockkontakten kvar. Däremot kan de säkert byta ut dockkontakten mot något bättre den dag de bedömer det värt kostnaden i arga kunder och inkompatibla tillbehör, men det lär dröja.

Citat:

iPods kommer att bumpas, nyheten är att Nano kommer som klocka och kan synkas mot iPhone/iPad à la Ericsson LiveView

Det är en intressant synpunkt. Uppenbart behöver de göra något ifall de vill få in iPods i post-PC-pusslet, det är en logisk följd av att de faktiskt vill underlätta för folk att ha iPad som enda dator. Frågan är bara hur de löser det - om det blir sladdsynkning, något trådlöst, molnbaserat eller att de gör något mer drastiskt.

Citat:

Mac Pro kommer, i samma chassi som vanligt, med en vanlig speedbump, SandyBridge etc

Tror jag också på. Chassit är bra, designen håller fortfarande, och Apple tenderar numera att faktiskt inte byta design på saker om det inte medför att något stort händer under ytan.

Citat:

Mac Mini kommer, i samma chassi som tidigare, med en speedbump. Du kan nu inte längre byta hårddisk eller RAM eftersom allt sitter på moderkortet.
Mac Mini Server kvarstår som den är nu.

Tveksam till det. Särskilt om Mac Mini Server ska vara en separat produkt med ett helt annat moderkort. Utrymmesmässigt är Mini dessutom inte i närheten av samma ansträngda utrymmesekonomi som MacBooks, så det finns ingen anledning till att löda fast saker bara för lödandets skull. Skulle jag gissa på något så är det att åtminstone RAM fortsätter vara lätt att byta, eftersom det fortfarande är ett säljargument.

Citat:

Den viktigaste nyheten är att EFI byggs ut - direkt på moderkortet körs en bantad variant av iOS, vilket gör att du kommer åt ditt Apple-ID och kan installera/radera/konfigurera din maskin. För företags- och skoladministratörer betyder detta att man kan kontrollera och administrera (t.ex. netinstall), baserad på serienumret. Man kan också spåra och stänga av maskiner på distans, radera diskar etc. Endast Apple kan låsa upp en maskin.

Definitivt troligt, men i så fall på sikt. Apple gillar uppenbart datorer med smart firmware, och det där vore ett logiskt nästa steg. Tror däremot inte att själva firmwaren blir iOS-baserad, låter som väldigt mycket jobb att snickra om iOS till något som bootstrappar en Intel-maskin. EFI kommer nog att förbli EFI även framöver.

Citat:

Under hösten kommer nya skärmar, där den stora nyheten är en 45+ tummare, med iOS, gjord för att hängas på väggen. FaceTime för hem/företag, en Kinect-rörelsesensor för att slippa fjärrkontrollen, WiFi och Bluetooth. Detta är den TV som det ryktats om, dock utan TV - istället kopplar man in sin AppleTV och streamar, och/eller sin kabel-TV-box.
Apple tillkännager utvecklingsprogram för spelutvecklare och den nya kontrollen. Nya avtal med film- och tv-industrin i syfte att ta livet av Netflix (i USA).
Bose eller annat statusmärke lanserar trådlösa högtalare som passar till denna iScreen (!)
Naturligtvis kan man styra denna genom annan iOS-apparat.
Man kan även låsa apparaten så att endast rätt ansikte kan ändra kanal, använda fjärr, installera appar etc. Tekniken kommer från iPhotos ansiktsigenkänning, och är en del av iOS 5.x.

Sorterar jag in i kategorin högoddsare. Apple är dessutom knappast intresserade av att döda Netflix, det vore en enormt oväntad vändning när de gjort sig omaket att pusha för Netflix i och med AppleTV. Tvärtom verkar Apple ha mycket goda relationer med både Netflix och Pandora, och ska jag gissa på något så är det att de fortsätter på den linjen.

Citat:

I vinter kommer nya MacBooks, speedbumpade med nya EFI, i samma chassi som tidigare.

Absolut, men jag tror inte att firmwaren kommer att vara särskilt annorlunda.

Citat:

Likaså kommer iMacs, med eller utan pekskärmar.

Som sagt, utan.

Citat:

Under nästa WWDC tillkännager Apple att iOS är nästa generation operativsystem, att samtliga maskiner (utom Mac Mini server) kommer att köra iOS 6 från 2013, att endast PRO-modeller kommer att kunna köra OSX, och då virtuellt (som Classic). Apple erbjuder verktyg att köra OSX-program fristående i iOS (som CrossOver fungerar).
Som följd av detta kommer man med ett nytt fysiskt utseende på alla maskiner, och namnet “mac” försvinner.

Av alla förutsägelser här så är den här definitivt mest högtflygande, och lär inte någonsin hända. Det borde egentligen räcka med att hänvisa till vad Apple själva sagt (och fortfarande säger), men även utan det så är själva slutsatsen att A kommer att "bli" B, för att universellt överförbara idéer/koncept från B överförs till A, enligt mig helt uppåt väggarna. Dessutom omintetgör det hela poängen med både iOS och OS X; iOS behöver då biffas upp med funktioner som gör det lika segt och oöverskådligt som en PC, särskilt om man som du föreslår ska lägga in en virtuell maskin ovanpå skiten, medan persondatorsegmentet blir vingklippt och osäljbart.

Kort och gott: PC:n kommer att finnas kvar, och vara lika konceptmässigt oförändrad som den är nu. Hela grejen är i stället att färre kommer att använda en PC! Och då finns det inget som helst att vinna på att släppa loss motorsågen på PC-segmentet; tvärtom vore det en usel affär.

Citat:

Möjligheten att köra virtuella maskiner på servrar gör att utvecklare kan arbeta med maskiner som går att skräddarsy och flyttas. Licenserna prissätts mycket aggressivt, t.ex. 10 licenser per processor, för att uppmuntra.

En ny molntjänst - iControl? - styr din enskilda, familjens eller företagets hård- och mjukvara, app-licenser, etc. Du kan skräddarsy exakt vilka appar som ska finnas på alla maskiner, hindra andra att installeras, flytta licenser mellan apparater och spåra var de befinner sig (i vissa fall).

Jag tror inte det behöver bli en separat molntjänst, om det är vad du menar. Däremot skulle jag bli förvånad om Find my iPhone inte får en Mac-motsvarighet framöver.

Citat:

Den stora nyheten är att Apple kommer tillåta betalningar genom Apple-ID, inte bara via iTunes, AppStore utan även i den fysiska världen (i USA till att börja med). Apple, precis som Microsoft, Sony etc, skapar sin egen valuta - samma för hela världen - som kopplas antingen till ditt kreditkort, eller så kan du sätta in och ta ut pengar precis som ett bankkonto.

Har lite svårt att framför allt se varför det skulle hända. Visst, man kan köpa elektroniskt material via sitt Apple-ID (det är för övrigt det enda man får tillhandahålla enligt Apples regler), men jag har svårt att se vad Apple har att vinna på att bli någon slags kvasi-bank. Den sektorn är tillräckligt överetablerad redan som det är.

Citat:

OSX Server kvarstår som en egen produkt - mest för företag, men det finns bara två maskiner som kan köra den - (mac) pro och mini. Istället kan du installera “Local iCloud” på valfri server-hårdvara - en cachemaskin som står mellan iCloud och de lokala maskinerna. Apple säljer iCloudtjänster för företag - som Google - och erbjuder även backuper. Naturligtvis kan du välja att lagra data lokalt, och endast spara och synka användarinformation. För vanliga administratörer fungerar det hela som tidigare - skillnaden är att servertools etc ligger i molnet och inte i hårdvaran.

Jag tror den här redan har passerat bäst-före-datumet eftersom OS X Server nu avvecklas som en egen produkt. Tror inte riktigt på resten heller, men jag är heller inte riktigt helt klar över exakt hur du resonerar. Jag ska väl inte vara för tvärsäker på den punkten, helt enkelt.

Ursprungligen av Samuel K:

Snabbare Air alltså? Absolut. Air Pro? Nä.

Ursäkta att jag spammar ner genom att citera mig själv, men jag tänkte bara utveckla det där lite. "MacBook Air Pro" är ett långt och fult produktnamn som knappast lär ta sig förbi Jobs-filtret. Det är dessutom lite feltänk att vänta sig att MacBook Air-segmentet kommer att växa till att innefatta en massa större modeller men att resten av MacBook-serien förblir tjocka och tunga! Jag tror snarare att MacBook Pro inom en någorlunda överskådlig framtid dumpar den optiska enheten och förmodligen också 2,5"-diskar; det sista eftersom det ju egentligen saknas anledning att bygga framtida SSD:er med formbegränsningar som sattes av en roterande glasskiva. Så på ett sätt kommer vi att få något mer Air-liknande men större och med mer muskler, men det kommer då inte att vara en Air.

Ursprungligen av Samuel K:

OjJag tror inte det behöver bli en separat molntjänst, om det är vad du menar. Däremot skulle jag bli förvånad om Find my iPhone inte får en Mac-motsvarighet framöver.

How to use Find My Mac in iCloud | Reviews | CNET UK

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2011-06-29 19:19

Intressant topic.

Det intressanta med Post_PC vy är att man skapar sig samma walled-garden som mobil operatörerna drömt om , ett edens lustgård där mina kassa-kor ska beta saftigt gräs. Jag tror jag själv lämnar båten om vi tar snabba steg i den riktningen. De må vara hur bra som helst men om jag inte tycker det känns rätt så kommer jag icke tveka. Frågan är hur långsamt Apple vågar smyga in oss i deras lilla fina miljö totalt , och man inser jag kan inte lämna, jag är beroende

Men samtidigt ska apple hur dom än gör , så driver dom en industri framåt på något sätt, utmanar konventionell och försöker, det är nästan alltid stort, bara man har en mån av ödmjukhet med kvar och inte bara drivs av nästa kvartalsrapport (på IDG Nya Macar senast den 19 juli - IDG.se hade dom någon spaning om att apple skulle släppa mac:ar innan kvartal rapporten, Jag hoppas och tror för deras (apple) egna bästa att det inte är en drivand kraft om när dom släpper produkter)

Vad framtiden har i sitt sköte återstår att se. Men jag har en oro att inlåsningar och cynisk kvartals kapitalism är vägen utför.. och inte det Apple jag en gång gillade

//Daniel

//Daniel

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-01 11:03

Nä någon MacBook Air Pro lär vi inte se. Snarare tror jag att MacBook som den ser ut idag försvinner i och med att MBA blir allt bättre. MacBook Pro lär finnas kvar, åtminstone ett tag till.
Jag hoppas att Apple är smarta nog att inte göra MBP så himla mycket mindre än vad den är idag, utan i stället plockar ut den optiska enheten och ger oss valet mellan mer lagringsutrymme och ett extra batteri.

Egentligen tror jag inte att Apple kommer att lansera fler modeller, snarare kommer vi att under en femårsperiod se Apple rensa upp bland produkterna. (Misstänker att åtminstone en bärbar och en stationär ligger risigt till och kommer att hamna på the Apple Cemetary tillsammans med Xserve, eMac, Newton, Firewire, Apple Talk mm.)

Fast möjligheten finns ju att nuvarande Air blir MacBook till utseende och funktion och byter bara namn och den dator som säljs som MBA blir en dator med iOS.
Tror inte att OS X kommer att ersättas av iOS på alla produkter, snarare kommer Apple att efter att ha experimenterat med iOS-mode på MBA att ersätta OS X med något "iOS Advanced" som har lite mer möjligheter men bygger på samma princip: inget filsystem, ingen Terminal eller Unixgrejer bara ikoner. Namnet "Mac" är så inarbetat att det inte lär försvinna så länge Apple erbjuder åtminstone något annat än iPad/iPhone.

Apple verkar lägga krutet på iOS och ser i-folket som den största konsumentgruppen. Proffsen lämnar Apple i och med att Apple långsamt fasar ut sina Pro-produkter eller gör de omöjliga att arbeta med. Jag tror Mac Pro kommer att försvinna i och med att gruppen med proffsanvändare minskar i antal.
Och då mister man samtidigt den grupp som är mest benägen och har störst kapacitet att betala Apples premiumpriser. Kanske försvinner även MacBook Pro i ett senare skede.

Ska jag vara riktigt pessimistisk tror jag faktiskt att iOS och i-användarna blir en kvarnsten runt halsen och Apple som vi känner det idag försvinner.

Jag hoppas verkligen jag har fel, men jag tror att Apple kommer att tvingas konkurrera med större volymer och lågpris/ relativt lågprestanda produkter och kommer att ta intäkterna från iTunes, App Store och iCloud som jag misstänker kommer att växa till en betaltjänst så Apple kontrollerar och tar betalt för hela kedjan: Hårdvara, Mjukvara (Operativsystem + Appar)plus att användarna får betala dyra prenumerationer för att kunna komma åt och använda sin data.
Apple kan ju styra detta genom att begränsa lagringsutrymmet på sina produkter. Och ska man verkligen vara "Post-PC" med en iPad/iPhone så räcker inte vare sig
32 eller 64 GB särskilt långt…och det finns ju ingen anledning för Apple att trycka in större lagringsutrymme om de kan lura in användarna in i något dimmigt moln, och ta betalt för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-09 11:44

Jag tror att Apple kommer att fortsätta förändra OS X till ett touchbaserat OS med allt vad det innebär. Planen är nog att få andra desktop OS att se lika dumma ut som alla andra "dumb phones" såg ut när Apple lanserade iPhone 2g.

Ursprungligen av tobot:

Jag tror att Apple kommer att fortsätta förändra OS X till ett touchbaserat OS med allt vad det innebär. Planen är nog att få andra desktop OS att se lika dumma ut som alla andra "dumb phones" såg ut när Apple lanserade iPhone 2g.

Touchbaserat, som i persondator med pekskärm, kommer inte att hända. Apples sätt att göra OS X touchbaserat var (på radikalt Apple-maner) att byta ut hela gränssnittet, plocka bort några ramverk och döpa om det hela till iOS. Som jag sade tidigare kan man generellt utgå från att sannolikheten att Apple anammar ett koncept sjunker påtagligt om de offentligt sågat detta jäms med fotknölarna, och precis det gäller ju för persondatorer med pekskärm. Microsoft, å andra sidan, siktar på att göra just det till sin grej, så vi får väl helt enkelt vänta in framtiden och se vilket OS som ser dummast ut då

Men om du menar att det kommer att bli mer av multi-touch, och mer synbar direktkoppling mellan fingerrörelser på trackpaden och vad som händer på skärmen (som t.ex. Safari funkar numera), så stämmer det nog. Mer radikalt än så kommer det nog inte att bli på PC-sidan - som Jobs sade på AllThingsD så är visionen varken att PC:n ska revolutioneras eller dödas, utan att den ska nischas om till en specialprodukt som majoriteten inte behöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-25 10:24

Föll några av dessa saker in?

Ursprungligen av Erik.dv:

Föll några av dessa saker in?

Detta var väl det enda som stämt hittills från trådens första inlägg:

"iPhone 5 är en mer eller mindre bumpad variant av 4:an, men tillåter laddning via micro-usb, enligt EU-direktiv. Endast en modell finns, för både AT&T och Verizon i USA."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-25 12:24

iPhone 5 finns ju inte än!

Ursprungligen av Erik.dv:

iPhone 5 finns ju inte än!

Kommer nog aldrig att finnas heller, tippar på att nästa iPhone kommer att heta... iPhone.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-25 18:36
Ursprungligen av Capeman:

Kommer nog aldrig att finnas heller, tippar på att nästa iPhone kommer att heta... iPhone.

Jag blev typ utskrattad tidigare i år när jag berättade för några att jag trodde nuvarande iPad skulle döpas endast till iPad…

Ursprungligen av Capeman:

Kommer nog aldrig att finnas heller, tippar på att nästa iPhone kommer att heta... iPhone.

Det lutar åt det, men samtidigt är jag så osäker, dom har ju tre stycken olika modeller ute på marknaden för tillfället, blir det inte rätt förvirrande om man har tre olika modeller som till slut bara heter iPhone?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-25 20:34
Ursprungligen av Patrik D:

Det lutar åt det, men samtidigt är jag så osäker, dom har ju tre stycken olika modeller ute på marknaden för tillfället, blir det inte rätt förvirrande om man har tre olika modeller som till slut bara heter iPhone?

Finns ju flera modeller av MBA, MBP o.s.v

1
Bevaka tråden