Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbeta hemifrån - vad ska man tänka på?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det börjar bli trångt på jobbet, vi blir fler och fler och min arbetsgivare verkar inte ha några planer på att byta lokaler, inte i dagsläget iallafall.

Så jag fick förslaget att börja jobba hemifrån 50-60%, vilket låter intressant. Dom ger mig alla möbler jag behöver, dator, skrivare, internetuppkoppling etc.

Men det jag tänker på, ska jag som hyr lägenheten ta ut någon hyra av min arbetsgivare för detta? Brukar man göra det? Jag kommer ju använda min egen el (små summor, men ändå).

Någon som har koll på detta?

Skattemyndigheten har uppgifter om vilka regler som gäller osv.

Kolla på deras site

(jag har letat nu i 15 min efter en snygg länk... nada....)

Man kan gå in under "kontakta oss" och välja "ställ en fråga" och fråga dem direkt...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-01 22:37

Hyra har jag inte hört talas om, jag får min bredbandsuppkoppling betald.

Jag har jobbat på distans 99% av tiden senaste 5-6 åren, med eget kontor hemma.
Får en slant för bredbandsuppkoppling men ingen hyra att tala om.

Moderna företag vill att personal (som kan) jobbar hemifrån, man tjänar helt enkelt in kontorsyta på kontoret.

Klarar man av att jobba hemifrån med disciplin, sköta sina uppgifter som man ska, så är det mer värt med den frihet det också ger än några hundralappar/tusenlapp från arbetsgivaren, tycker jag.

Work-life balance.

Saxat från Skatteverket:

"
Jag vill ha avdrag för arbetsrum i hemmet. Kan jag få det?

En första förutsättning för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum i bostaden är att arbetsgivaren inte håller dig med arbetsrum. Det räcker inte med att du arbetar hemma för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum.
För att du ska få avdrag krävs också att arbetsrummet inte kan anses ingå i bostadsutrymmet eller att det blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål, dvs. ett rent arbetsrum (t.ex. läkares behandlingsrum).

Du kan då få avdrag med de faktiska merkostnaderna i form av ström, värme och städning. För arbetsrum i en hyreslägenhet kan du även få avdrag för en viss del av hyran."

Har en kamrat som försökt få avdrag, men gick bet då verkets regler är jäkligt hårda angående detta, helst ska man ha egen ingång till rummet vilket är svårt i en lägenhet.

Ursprungligen av Leftrustle:

Saxat från Skatteverket:

"
Jag vill ha avdrag för arbetsrum i hemmet. Kan jag få det?

En första förutsättning för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum i bostaden är att arbetsgivaren inte håller dig med arbetsrum. Det räcker inte med att du arbetar hemma för att du ska kunna få avdrag för arbetsrum.
För att du ska få avdrag krävs också att arbetsrummet inte kan anses ingå i bostadsutrymmet eller att det blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål, dvs. ett rent arbetsrum (t.ex. läkares behandlingsrum).

Du kan då få avdrag med de faktiska merkostnaderna i form av ström, värme och städning. För arbetsrum i en hyreslägenhet kan du även få avdrag för en viss del av hyran."

Har en kamrat som försökt få avdrag, men gick bet då verkets regler är jäkligt hårda angående detta, helst ska man ha egen ingång till rummet vilket är svårt i en lägenhet.

Har en kollega vars hustru bedriver familjerådgivning hemifrån, men de har fått nobben för avdrag hos skatteverket eftersom rummet inte har egen ingång utifrån, trots att de tvingats till ganska stora investeringar (bland annat måste man av sekretesskäl ha en rejäl dörr så att samtal inte hörs ut plus att man måste ha rejäla säkerhetsskåp för journaler etc.). Skulle du dessutom få en del av hyran betald av arbetsgivaren för detta blir detta då med hänvisning till nyss sagda en skattepliktig förmån. Arbetsredskap, möbler, internetuppkoppling etc är sånt som kan betalas av arbetsgivaren utan att skatteverket vill ha en del av kakan.

Just det, så var det. Tack för infot Leftrustle.

Jag jobbar till största delen hemifrån sedan ett par år. Jag får inget bidrag från min arbetsgivare, men tjänar pengar på det ändå på grund av minskade bil och lunchkostnader.

Jag trivs med att jobba hemma, brukar åka in till kontoret emellanåt för att odla sociala kontakter men får mer gjort hemmavid. Det som kan vara ett krux är disciplin med arbetstider. Då i den måtto att jag inte jobbar för lite utan snarare för mycket.

Ursprungligen av carpelux:

Jag jobbar till största delen hemifrån sedan ett par år. Jag får inget bidrag från min arbetsgivare, men tjänar pengar på det ändå på grund av minskade bil och lunchkostnader.

Jag trivs med att jobba hemma, brukar åka in till kontoret emellanåt för att odla sociala kontakter men får mer gjort hemmavid. Det som kan vara ett krux är disciplin med arbetstider. Då i den måtto att jag inte jobbar för lite utan snarare för mycket.

Man sparar både tid och pengar.
Det där med att jobba för mycket känner jag igen, det måste man försöka ha disciplin på.

1
Bevaka tråden