Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3D i FaceTime

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För en som är intresserad, men inte så tekniskt kunnande. Hur långt fram i framtiden tror ni att det finns en bra 3D-lösning för videosamtal i Macen. Jag skulle tycka det var så läckert med 3D-samtal i FaceTime, för tekniken finns väll redan, men måste vara nya kameror och skärmar.

När tror ni att det skulle kunna finnas i en konsumentmac?

10 år.

Det är ganska imponerande vad man lyckas hacka ihop med ett gäng Kinekts redan nu.
Kinect Hack Creates Actual 3D Telepresence | PCWorld

Men som en riktigt produkt inbakad i dator, ja kanske 10 år. Frågan är om det verkligen finns en nytta med det.

Jag har svårt att se nyttan. Speciellt när inte ens 2d FaceTime har slagit ännu

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-06 13:53
Ursprungligen av Petter Lindskog:

När tror ni att det skulle kunna finnas i en konsumentmac?

Troligen inom några år. Apple har ju forskat en hel del kring 3D och de har redan en hel del intressanta patent.

Patently Apple: Search
Patently Apple: Future Interfaces
Apple 3D patent details glasses-free display - SlashGear
Apple patents 3D eye-tracking interface | News | TechRadar
United States Patent: 7843449

Nytta finns givetvis inte - det finns mycket sällan någon "nytta" alls med teknisk utveckling för konsumtion. Efterfrågan är ett bättre ord; finns det efterfrågan av detta? Svater är nej, men å andra sidan är det långt ifrån alltid det finns efterfrågan när det gäller teknisk utveckling för konsumtion heller (HDTV är väl det största exemplet jag kommer på på rak arm).
Så - frågan är egentligen; vill producenterna utveckla detta på ren spekulation - och hoppas på att konsumenterna diggar det? Jag vet inte...tveksamt...men om det uppstår en standard så blir allt 3D om man trycker på den option. Varför har videochat blivit HD? Efterfrågan? Nej - inte alls. Därför att allt ändå blir HD (inbyggda kameror i laptops t.ex. - finns nog snart inte någon icke-HD att klämma in). När infrastrukturen blir någon så hänger allt annat med vare sig det "behövs" eller efterfrågas. (försök hitta en sv/v videokamera idag
Så - om 10 år så är det här. Kommer väl att leva samma obskyra liv som dagens videochat i 2D - nästan ingen använder det.

Det är som mycket inom IT: man genomför något för att DET GÅR - om någon vill ha det får tiden utvisa :-D. Industrin drivs av nördar. Tur det.

1
Bevaka tråden