Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en PC?

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-08 10:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt rubriken handlar det om en PC. Så tyvärr har man nog inte tillgång till varken Bildinsamling eller iPhoto.

Jag vet att han skrev PC, mig veterligen är en Mac en PC. Jag vet inte vad du har för Mac men min Mac är en PC.

Personal Computer

Ursprungligen av zinned:

Jag vet att han skrev PC, mig veterligen är en Mac en PC. Jag vet inte vad du har för Mac men min Mac är en PC.

Trams!

I folkmun så är Mac och PC olika saker, även om vi alla självklart känner till de mer formella definitionerna.

Och om någon uttryckligen säger PC - speciellt om det är i en iTunes-relaterad fråga - så får man anta att han faktiskt inte menar en Mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-08 11:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Trams!

I folkmun så är Mac och PC olika saker, även om vi alla självklart känner till de mer formella definitionerna.

Och om någon uttryckligen säger PC - speciellt om det är i en iTunes-relaterad fråga - så får man anta att han faktiskt inte menar en Mac.

We can agree to disagree. Jag håller inte med.

Om någon har en fråga och beskriver ett problem, då levererar ju denne någon all tänkbar information som kan vara väsentlig för den som tänkbart kan hjälpa till. Säger man då att man använder en PC så säger det mig ingenting om det är en Mac eller en Windows-burk. Det är som att skriva "hen", icke genusbestämt

Hade han skrivit att det gäller för Windows så hade saken varit en annan, nu gör han inte det och vad jag kan se har han inte heller efter huvudinlägget skrivit något om det. Det är fullt möjligt att du har rätt i att han använder Windows, kanske t o m troligt, men vi vet faktiskt inte eftersom han inte har skrivit det och därav mitt svar. Om man inte skriver den informationen tydligt och man ställer frågan på 99.se, en community som till 99% handlar om Mac, så är det väl inte fel att anta att användaren använder en Mac...eller hur?

Ursprungligen av zinned:

...så är det väl inte fel att anta att användaren använder en Mac

Jo. Om man säger PC, så är det mycket mera troligt att man menar en Windows-PC än en Mac.

Speciellt när man ställer en fråga kring iPad och iTunes. För i de här forumdelarna är det ganska vanligt att frågorna kommer från Windows-användare, och då är det ännu större sannolikhet att man menar Windows-PC när man säger PC.

Men vi kan väl låta trådskaparen avgöra detta, när (om?) han återkommer med kompletterande information.

Senast redigerat 2012-06-08 14:27
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-08 11:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo. Om man säger PC, så är det mycket mera troligt att man menar en Windows-PC än en Mac. Speciellt när man ställer en fråga kring iPad och iTunes. Forumet har väldigt många Windows-användare som ställer iPhone- och iPad-frågor.

Men vi kan väl låta trådskaparen avgöra detta, när (om?) han återkommer med kompletterande information.

Klart att det finns Windows-användare här som äger iPads. Dock är inte en fråga kring iPad och iTunes något som relateras till Windows per default, det förstår jag inte var du får ifrån.

Hur som, vi är till absolut största delen en Mac-community och nämner man inte vilket OS man använder så förutsätter man ju av naturliga anledningar att det är Mac OS.

Strunt samma nu, användaren får berätta om han använder Windows eller ej så vi kan hjälpa honom

Ursprungligen av zinned:

We can agree to disagree. Jag håller inte med.

Om någon har en fråga och beskriver ett problem, då levererar ju denne någon all tänkbar information som kan vara väsentlig för den som tänkbart kan hjälpa till. Säger man då att man använder en PC så säger det mig ingenting om det är en Mac eller en Windows-burk. Det är som att skriva "hen", icke genusbestämt

Jag håller inte med dig. Min uppfattning är att folk i allmänhet skiljer på PC och Mac i betydelsen att en PC är en burk som kör ett icke-Mac OS. En PC är en dator av den stammen som en gång i tiden kallades IBM-kompatibel och kunde köra MS-DOS, senare Windows. Numera även varianter av Linux etc. En Mac är en Apple-tillverkad dator som kör OS X. PC är allt annat. Sen kan man dra det till sin spets och mena att PC betyder Personal Computer och att detta även gäller en Mac, men det är inte vad folk i allmänhet lägger in i begreppet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-08 14:36
Ursprungligen av pmarriott:

Jag håller inte med dig. Min uppfattning är att folk i allmänhet skiljer på PC och Mac i betydelsen att en PC är en burk som kör ett icke-Mac OS. En PC är en dator av den stammen som en gång i tiden kallades IBM-kompatibel och kunde köra MS-DOS, senare Windows. Numera även varianter av Linux etc. En Mac är en Apple-tillverkad dator som kör OS X. PC är allt annat. Sen kan man dra det till sin spets och mena att PC betyder Personal Computer och att detta även gäller en Mac, men det är inte vad folk i allmänhet lägger in i begreppet.

Jag respekterar din åsikt men när jag skrev som jag gjorde så var det med utgångspunkt från faktan, inte från någon tänkbar allmän vedertagelse. Det var ju viktigt i sammanhanget för att kunna veta hur vi ska hjälpa användaren. Av naturliga anledningar gav jag då användaren tips på hur han kunde hämta in filmerna på en Mac men då vändes diskussionen av Jesper mot mig, att jag då plötsligt var dum som trodde han satt med en Mac när det enligt honom var tydligt att han använde Windows. Med den informationen som gavs så var det allt annat än tydligt och jag uppskattar inte att man kallar det jag säger för trams eller insinuerar att det är dåligt när faktum är att jag presenterade korrekt fakta som baserades på informationen som användaren gav.

Nog om det, jag håller med keptang och lämnar detta spåret helt nu. Jag måste ju dock få möjlighet att svara för mig. Jag PM:ar även keptang om han nu vill lyfta ut denna diskussionen till loungen.

Denna diskussion är utbruten från en annan då det var väldigt OT.

Mvh

Ursprungligen av keptang:

Denna diskussion är utbruten från en annan då det var väldigt OT.

Vilket förklarar varför "trådskaparen" inte finns...

Här är ett exempel på att PC är PC och Mac är Mac. Detta är saxat från CDON och notera att de tre spelen längst till vänster på översta raden finns till både PC och Mac medan de övriga bara till PC och inte Mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-08 17:01
Ursprungligen av pmarriott:

Här är ett exempel på att PC är PC och Mac är Mac. Detta är saxat från CDON och notera att de tre spelen längst till vänster på översta raden finns till både PC och Mac medan de övriga bara till PC och inte Mac.

Nej, det är inte ett exempel på hur det är utan ett exempel på hur CDON skriver ut det. Det är ej lika med fakta.

Om du nu ska exemplifiera med spel :

Ursprungligen av zinned:

...Det är ej lika med fakta...

Vad är det för "fakta" du tjatar om? Att en Mac också är en PC egentligen - är det detta du menar? Det argumentet kan du släppa, för det är ingen som säger emot dig på den fronten. Det faktumet är vi alla helt överens om.

Här handlar det om vad den genomsnittlige forummedlemmen menar när han säger PC. Och i 999 fall av 1000 så menar han en Windows-PC.

Och om du inte håller med om det, så kan du ju fortsätta att stå här ensam och skrika "Mac är PC" tills du blir blå i ansiktet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-08 23:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det för "fakta" du tjatar om? Att en Mac också är en PC egentligen - är det detta du menar? Det argumentet kan du släppa, för det är ingen som säger emot dig på den fronten. Det faktumet är vi alla helt överens om.

Här handlar det om vad den genomsnittlige forummedlemmen menar när han säger PC. Och i 999 fall av 1000 så menar han en Windows-PC.

Och om du inte håller med om det, så kan du ju fortsätta att stå här ensam och skrika "Mac är PC" tills du blir blå i ansiktet.

Först och främst vill jag säga att keptang inte tog med allt när han bröt ut denna diskussionen ur den tidigare tråden, den främsta anledningen för mig till diskussionen är inte med här. Det var det faktum att användaren sa att han hade en iPad 2 som han hade filmer på som han ville föra över till sin PC och undrade hur han gick till väga, vilket jag svarade på och sa att han kunde pröva att använda Bildinsamling eller iPhoto. Då skrev Jesper "Enligt rubriken handlar det om en PC. Så tyvärr har man nog inte tillgång till varken Bildinsamling eller iPhoto" och detta kan jag tycka är lite plumpt då jag svarade användaren vänligt. Användaren beskrev dock inte om han använde Windows eller OSX utan använde uttrycken "PC".

Utifrån detta så började denna diskussionen. Jag kan väl köpa att folk i allmänhet kallar en dator med Windows som OS för en PC men eftersom användaren aldrig berättade vilket OS han använde så svarade jag givetvis med utgångspunkt från en Mac. Inget konstigt, kan jag tycka, och är det nu Windows han använder så säger han väl det senare i tråden och får då förhoppningsvis hjälp i det scenariot.

Med följande påstående pekar jag inte på den aktuelle användaren men jag tycker att man ska använda korrekta benämningar i så lång utsträckning som det är möjligt. Det är t ex inte rätt att skriva "b/s" om man menar Byte/sekund.

Ursprungligen av zinned:

Med följande påstående pekar jag inte på den aktuelle användaren men jag tycker att man ska använda korrekta benämningar i så lång utsträckning som det är möjligt. Det är t ex inte rätt att skriva "b/s" om man menar Byte/sekund.

Jag ska inte göra detta OT, men allt detta med definition beror helt och hållet på vilket förhållningssätt man har till enheter och definitioner.

Jag är tekniker och uppväxt med teknik hela mitt liv och därför är det naturligt att man alltid skriver exakt vad det ska vara så att inget missförstånd kan uppstå, en byte är B och en bit är b.

Men många andra har inte samma syn på detta utan har argumentet "äh, du vet vad jag menar", men just detta är problemet, att ibland saknas en definition som kan påverka resultatet markant.

Skylttillverkare som skriver "KM" för kilometer (finns en irriterande banderoll på väg 280), förpackningsdesigners som skriver "G" för gram (ICAs muesli) osv osv

Visst, en Mac är enligt sin funktion också en "Personal Computer" så då är det ju så klart inte fel att säga t.ex. "Jag skickar mailet via PCn istället för telefonen" för där spelar det ju ingen roll om man pratar om en Windows dator eller en Mac OS dator.

Men när det är viktigt att veta om det är Mac OS eller Windows det handlar om, som i fallet denna tråd skapades ur, så faller det sej väldigt naturligt att en "PC" är en Windows dator annars hade man sagt Mac. Lite som att prata motor problem på en bil utan att specificera om det är en petroleum eller diesel bil.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

...så faller det sej väldigt naturligt att en "PC" är en Windows dator annars hade man sagt Mac....

Håller med fullständigt!

Om man är tveksam till vad frågeställaren menar, ställ då lite kontrollfrågor först, innan man börjar ge programtips som med största sannolikhet är felaktiga och oanvändbara.

Att göra antagandet att det var en Mac som avsågs, och utgå från detta i sina programtips, utan att ens påpeka tvetydigheterna, är bara trotsigt och motvalls.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-09 17:10
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag är tekniker och uppväxt med teknik hela mitt liv och därför är det naturligt att man alltid skriver exakt vad det ska vara så att inget missförstånd kan uppstå, en byte är B och en bit är b.

Men många andra har inte samma syn på detta utan har argumentet "äh, du vet vad jag menar", men just detta är problemet, att ibland saknas en definition som kan påverka resultatet markant.

Jag är helt enig med ditt första stycke ovan. Sedan förstår jag också det du säger i ditt andra stycke ovan men det är inte korrekt, det saknas inte en definition. I detta fallet handlar det om "PC" och det finns det en definition för och den är inte beroende av vilket OS som körs på datorn. I det fallet är det alltså inga tveksamheter men absolut kan jag hålla med om att gemene man oftast menar en Windows-dator när man säger PC.

I den aktuella tråden så angavs ju då inte informationen om det gällde Windows eller OSX så jag svarade med förslag på hur han kunde göra i OSX, då det var det troligaste OS'et iom att han frågar på 99mac. Så är det i min värld. Inget problem dock, skulle det vara Windows han behöver hjälp med så säger han väl det i inlägg framöver.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller med fullständigt!

Om man är tveksam till vad frågeställaren menar, ställ då lite kontrollfrågor först, innan man börjar ge programtips som med största sannolikhet är felaktiga och oanvändbara.

Att göra antagandet att det var en Mac som avsågs, och utgå från detta i sina programtips, utan att ens påpeka tvetydigheterna, är bara trotsigt och motvalls.

Seriöst Jesper, jag tar dina inlägg som fyllda med agg och jag tycker då att du ska tona ner lite.

Användaren hade en fråga, jag hjälpte honom. Om han nu inte använder en Mac med OSX utan en dator med Windows så får han ju säga det. Det är ju inte MITT fel om han inte meddelar detta och det är inte fel av mig att ge honom ett svar i tron att han använder en Mac. Ditt sätt att resonera är som att vi ska ge fan i att hjälpa någon om vi inte har täckt upp 100% av baserna, att vi har en mall vi alltid likt en robot ska utgå ifrån, att allting är svart och vitt.

Trotsigt och motvalls? Nej, men du har en väldigt konstig attityd till att vara behjälplig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple uppfann PC. Att sedan man kallar Mac för Mac och en IBM-dator/IBM-kopia med Windows för PC är ett lingistiskt missförstånd som är så spritt att det bara är att acceptera. Det finns många språkliga missförstånd och felanvändningar av ord som blir en del av språket.

Sure, dock gör det inte mitt svar till den aktuelle användaren till felaktigt samt att Jesper gör en hel hönsfarm av en fjäder och inte bara säger till mig utan anklagar mig för felaktigt agerande mot användaren. Man kan hålla sig för skratt

Ursprungligen av pmarriott:

Här är ett exempel på att PC är PC och Mac är Mac. Detta är saxat från CDON och notera att de tre spelen längst till vänster på översta raden finns till både PC och Mac medan de övriga bara till PC och inte Mac.

De där går utmärkt att installera på valfri PC, sålänge man kör Windows och inte Mac OS X på den.

Jag får hålla med Jesper här att om det står PC i rubriken får man nog anta att det inte gäller Mac. Även om en Mac är en persondator (PC) så är benämningarna Mac och PC så starkt knutna till Apple och Microsoft, Mac OS och Windows, att Mac och PC nära nog är synonymer till Mac OS och Windows.

MC och WC är båda en PC?

Tja, vi kan välja att bli rättshaverister och hävda att en Mac är en PC tills domedagen kommer eller acceptera att 999 av 1000 menar windowsbaserad burk när de säger PC.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-08 17:40

Windows-PC & Mac-PC.
Godkänt? O:-)

  • Avstängd
  • 2012-06-08 18:28

Tycker det ofta beror på samtals-ämnet och jargongen i allmänhet om man ska tolka PC som det egentligen betyder eller om det betyder en "windowsmaskin"... så håller på Capeman som håller på Jesper i det här fallet, då det numer är vedertagna termer för både PC och Mac rävar.

För mej är en PC en dator med Windows eller Linux på, en Mac är och förblir en Mac, men det är inte bara jag som anser detta utan all mina och min sons spel som är gjorda för Windows har "PC" klart och tydligt märkta, de som dessutom (eller) fungerar på Mac OS så står det "Mac".

Att installera Windows på en Intel Mac genom BootCamp anser jag gör den till en PC, då den kör Windows, men bara i funktion.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-08 21:41

I'm a Mac. I'm a PC.
PC är vedertaget som benämning på en dator som kör Windows. Lev med det.

Ursprungligen av filuren:

I'm a Mac. I'm a PC.
PC är vedertaget som benämning på en dator som kör Windows. Lev med det.

Tja, det var direkt från... Källan:)

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-06-08 21:45

Flikar in med att i min klass har jag norrmän, USA:are, greker, portugiser, spaniorer och tyskar. alla de säger PC till sina macar. jag tyckte det var konstigt i början för jag skulle aldrig kalla min MBP för PC. som vanligt finns det en formell och en informell betydelse.

Finns det någon tidskrift som INTE särar på PC och Mac?

Kolla på underkategorier

press stop | Tidningar | Datorer

Jag skulle aldrig ta upp en "PC" tidning och förvänta mej övervägande Mac innehåll.

Ursprungligen av PeeMaN:

Kan man inte nå upp så ska man sänka andra, typiskt PC folk...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Kan man inte nå upp så ska man sänka andra, typiskt PC folk...

Jag är PC-folk... Jag kör ju Mac OS X på min PC.

Bevaka tråden