Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Såg en HD film på datorn för första gången

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 12:28

I går kväll/natt skulle jag se sista avsnittet av thrillern "Livet utan dig". Fram med iPaden och in på svtplay. Men nej. Fungerade inte. Fick ett ryck och provade Macen. Träff, men vad göra när jag inte får över ljud och bild till Apple TV? Funderar starkt på att skaffa Airfoil. Men just nu har jag det inte.

Okey, hade aldrig sett en film på skärmen till min dator, men någon gång måste ju bli den första. Har självklart sett klipp och Youtube, men inte ett helt avsnitt/film. Klickar igång avsnittet och sitter bara och gapar. Vilken bild. Vilken skärpa, vilka detaljer.

Jag har HD TV, Pioneer Kuro 50" av sista modellen. Van vid att se på bra bild. Men detta slog allt. Det var helt enkelt en fantastisk TV upplevelse. Om man nu kan kalla det TV när det var på en dator?

Funderar lite på varför? Är det att jag kom nära skärmen? Är det så mycket bättre bild på datorn? Eller, ja vad tror ni? Såg den i 720p. Det där är i och för sig något jag aldrig lärt mig. 720p eller 1080p är lite grekiska för mig. När jag köpte TV:n för två år sedan var jag mycket imponerad av bilden. Det är jag än idag. Stor skillnad om man tittar på vanlig tv vs HD TV. Men upplevelsen igår kväll var minst ett steg upp.

Filmen då? Jo, den var helt i min smak. Lite kort i början på slutet. Förstår inte varför en så bra story och med så bra skådespel inte kan korta andra delar av filmen(den var i två delar på sammanlagt ca 140 min.) och få början på slutet att leva upp till samma kvalitet som resten.

Ursprungligen av xms67:

I går kväll/natt skulle jag se sista avsnittet av thrillern "Livet utan dig". Fram med iPaden och in på svtplay. Men nej. Fungerade inte. Fick ett ryck och provade Macen. Träff, men vad göra när jag inte får över ljud och bild till Apple TV? Funderar starkt på att skaffa Airfoil. Men just nu har jag det inte.

Okey, hade aldrig sett en film på skärmen till min dator, men någon gång måste ju bli den första. Har självklart sett klipp och Youtube, men inte ett helt avsnitt/film. Klickar igång avsnittet och sitter bara och gapar. Vilken bild. Vilken skärpa, vilka detaljer.

Jag har HD TV, Pioneer Kuro 50" av sista modellen. Van vid att se på bra bild. Men detta slog allt. Det var helt enkelt en fantastisk TV upplevelse. Om man nu kan kalla det TV när det var på en dator?

Funderar lite på varför? Är det att jag kom nära skärmen? Är det så mycket bättre bild på datorn? Eller, ja vad tror ni? Såg den i 720p. Det där är i och för sig något jag aldrig lärt mig. 720p eller 1080p är lite grekiska för mig. När jag köpte TV:n för två år sedan var jag mycket imponerad av bilden. Det är jag än idag. Stor skillnad om man tittar på vanlig tv vs HD TV. Men upplevelsen igår kväll var minst ett steg upp.

Filmen då? Jo, den var helt i min smak. Lite kort i början på slutet. Förstår inte varför en så bra story och med så bra skådespel inte kan korta andra delar av filmen(den var i två delar på sammanlagt ca 140 min.) och få början på slutet att leva upp till samma kvalitet som resten.

När Mountain Lion släpps om någon vecka kan du spegla datorns skärm med AirPlay till din Apple TV.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-18 12:46

Vilken Mac/skärm har du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 12:58
Ursprungligen av IngoX:

Vilken Mac/skärm har du?

Sorry, det hade jag tänkt skriva..:">

Den uppdaterade MBA 13".

  • Avstängd
  • 2012-07-18 13:09
Ursprungligen av xms67:

Sorry, det hade jag tänkt skriva..:">

Den uppdaterade MBA 13".

Mindre bild och närmare är väl det man spontant tänker på... sen tycker jag att trots skarpare bild så är iaf min 50" TV mycket bättre i dynamiken mellan mycket ljusa toner och mycket mörka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 13:32
Ursprungligen av LaHe:

Mindre bild och närmare är väl det man spontant tänker på... sen tycker jag att trots skarpare bild så är iaf min 50" TV mycket bättre i dynamiken mellan mycket ljusa toner och mycket mörka...

Jag tror jag håller med där. Det var nog skärpan jag slogs av. Färger och toner blir nog bättre på Kuron.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-18 13:10

69293 pixlar per tum med en 720P-videoslinga på din MBA och 18432 på din Kuro

Ursprungligen av zinned:

69293 pixlar per tum med en 720P-videoslinga på din MBA och 18432 på din Kuro

Jag skulle säga 118 respektive 44 om vi mäter i en dimension.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 13:33
Ursprungligen av zinned:

69293 pixlar per tum med en 720P-videoslinga på din MBA och 18432 på din Kuro

Vilket jag översätter till mycket skarpare bild..?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-18 13:52
Ursprungligen av xms67:

Vilket jag översätter till mycket skarpare bild..?

Ja. Du får samma antal pixlar på båda skärmarna (dator resp. tv) men den senare är mycket större och kan då upplevas som mindre skarp jämfört med den mindre.

Var kommer TV-bilden ifrån på din Kuro? Även om du har 1080p-upplösning på den (1080 pixlar på höjden) måste du ju ha en HD-box ansluten med HDMI för att bilden inte ska omvandlas till en sämre "på vägen".

Pixlarna på datorn borde se större ut om du har datorn i knät, än vad Kurons gör på tre meters håll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 13:30
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Var kommer TV-bilden ifrån på din Kuro? Även om du har 1080p-upplösning på den (1080 pixlar på höjden) måste du ju ha en HD-box ansluten med HDMI för att bilden inte ska omvandlas till en sämre "på vägen".

Pixlarna på datorn borde se större ut om du har datorn i knät, än vad Kurons gör på tre meters håll.

Hihi, jo helt utom kontroll är jag inte. HD box med bra HDMI sladd. Och bra (Antenn)sladd.

Hur långt från respektive pryl sitter du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-18 13:55

Dator har jag så att fingertoppen når skärmen med sträckt arm. TV:n ca 4,5-5 meter.

50" på 5 meter låter fel. Jag har 70" på 2.2m

  • Avstängd
  • 2012-07-18 18:22

50" och en 2,5-3,5m beroende på om jag äter, lutar mig tillbaka eller ligger ner
Bilden är kalas från ca 1,5m fast jobbigt att "se allt på en gång" till ungefär 3,5 meter då det börjar bli lite svårt för mina ögon att se fina detaljer :-/

1
Bevaka tråden