Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka av er följde Stockholm Pride?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Aftonbladet dissade priden och kräktes ur sig "senaste -male- strunt" - från sportlondon. Med tanke på att allt detta -heteronormativa- sportande redan täcks upp av 7-8 tv kanaler - dygnet runt - med heteromanliga redaktioner och struntprat som redan hörts och på bild visats förr till leda ---

Expressen visade nåt så osvenskt - via livetv -att 50000 gick i en parad och en halvmillion svenskar som åskådare omfamnade tanken om alla människors lika värde. Publikt. Att KD och SD inte var där vet vi nog alla varför.

Var någon av er där? Hur var stämningen?

Jag hade själv inte möjlighet.

Jag är 55 mil ifrån, så visst förhinder får jag nog åberopa. Men i tanken är jag där....

Ang sportfåneriet får jag säga att Sporten är som bäst när den är på en annan kanal....

Va?

Ang. Dina frågor.
Nej, jag var inte där. En kompis var där och sa att det var mycket folk och bra stämning.

Bor längs tåget på Söder. Det var som vanligt; en dag med omätbart positiva vibbar - en årlig nödvändig rensning av den unkna normaliseringsdimman. I kvarteren jag bor har det goda karmat pågått en vecka nu - flator och bögar hand i hand - alla verkar vara precis som dom är skapta att vara (=DNA) - det naturliga regerar denna magiska vecka på Söder. Önskar det var så här hela året...den kalla ankdammen Sthlm behöver Amsterdam/Frisco-vibbar och även om det bara är en sund upplyst injektion en vecka per år så får man tacka och buga.
Själv är mitt DNA hetero, men jag har inga som helst problem om min dotter väljer en kvinna som partner när hon blir äldre, eller om min brorsa knullar män - lika lite som jag har problem med vänsterhänta eller dom som föredrar ensamhet och inte knullar över huvud taget (en hel del skulle jag tro, men asexualitet är nog mera tabu idag än homosexualitet ).
Fred Homo Sapiens! Fred!

Zimmerman, du är unik :D. You rock! Cred mate !!!! *huggs and kisses*

Senast redigerat 2012-08-04 20:29
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-05 11:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Bor längs tåget på Söder. Det var som vanligt; en dag med omätbart positiva vibbar - en årlig nödvändig rensning av den unkna normaliseringsdimman.

[Fördom]
Södermalm? Normativitet? Att uttrycka skepsis mot Pride på Södermalm är väl ungefär som att som att göra hitler-hälsning?

Att vara queer på Söder är val att INTE sätta barnen på genus-dagis[/Fördom]

Jag önskar att stadsdelen var lika cool och öppen som fördomen antyder, men placerar du denna stadsdel i vilken större stad som helst i Spanien, Kalifornien, Holland, delar av UK, etc - så är nog Söder att betrakta som repressiv och konservativ - nästan reaktionärt. Man måste ha perspektiv, medborgare, det är fortfarande Sverige vi snackar om :-D.
Faktum är att alla som "känner" Sthlm vet ju att det är Östermalm som har högst i tak, men där kan man ju inte bo av många andra anledningar (det är stendött på så många andra sätt). Och åker man till Norra Norrland (föddes och växte upp där) - vilken by/samhälle som helst - så får man göra nästan precis vad man vill - folk kan ha sina åsikter, men vad man gör är en privatsak och att kontakta myndigheter är bara aktuellt vid mycket, mycket allvarliga tillbud. DET är högt i tak.

Ursprungligen av planB:

[Fördom]
Södermalm? Normativitet? Att uttrycka skepsis mot Pride på Södermalm är väl ungefär som att som att göra hitler-hälsning?

Att vara queer på Söder är val att INTE sätta barnen på genus-dagis[/Fördom]

  • Medlem
  • 2012-08-04 20:24

Så, pride bra, sport och män dåligt?

Var på plats och plåtade, det var roligt att se alla glada människor. Men oj vad varmt det var.

Ursprungligen av Fartinaround:

...Med tanke på att allt detta -heteronormativa- sportande redan täcks upp av 7-8 tv kanaler - dygnet runt - med heteromanliga redaktioner och struntprat som redan hörts och på bild visats förr till leda ---

Va?

Så sport är heterosexuell dynga ?!

...och nej, bara för att man inte är med, så är man inte nödvändigtvis emot, innan någon kortsynt pekar ut en för att vara homofob.

Ursprungligen av Fartinaround:

Aftonbladet dissade priden och kräktes ur sig "senaste -male- strunt" - från sportlondon. Med tanke på att allt detta -heteronormativa- sportande redan täcks upp av 7-8 tv kanaler - dygnet runt - med heteromanliga redaktioner och struntprat som redan hörts och på bild visats förr till leda ---

Expressen visade nåt så osvenskt - via livetv -att 50000 gick i en parad och en halvmillion svenskar som åskådare omfamnade tanken om alla människors lika värde. Publikt. Att KD och SD inte var där vet vi nog alla varför.

Var någon av er där? Hur var stämningen?

Jag hade själv inte möjlighet.

Att SD inte var där var ju för att de bevisade att rasism förekommer inom Pride och vart utslängda därifrån pga sin hudfärg (vita alltså).
Min systerson är öppet homosexuell och jag stöttar honom helhjärtat, och känner flertalet som är bi- homosexuella.

Ursprungligen av g0tr00t:

Min systerson är öppet homosexuell och jag stöttar honom helhjärtat, och känner flertalet som är bi- homosexuella.

Stöttar honom hur?!

Jag känner ingen som är homosexuell (vad jag vet), är jag en sämre människa?

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Stöttar honom hur?!

Jag känner ingen som är homosexuell (vad jag vet), är jag en sämre människa?

Jag tror att huvudordet är "vad jag vet". Jag misstänker starkt att du känner några homosexuella fast du inte vet det.

Det gör dig vare sig till en sämre eller bättre människa, kanske möjligen till en något mer omvetveten människa men det låter jag vara osagt eftersom jag inte känner dig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att huvudordet är "vad jag vet".

...kanske möjligen till en något mer omvetveten människa men det låter jag vara osagt eftersom jag inte känner dig.

Omedveten?!

Varför måste man vara medveten om andras sexuella läggning?! Den enda människa jag umgås med där dennes sexuella läggning berör mej är min fru.

För mej spelar det ingen som helst roll om någon är homosexuell eller ej, oavsett om de serverar kaffe, lånar ut en biblioteksbok eller köper en Mac av mej, lika lite som min läggning har på dem.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Omedveten?!

Varför måste man vara medveten om andras sexuella läggning?! Den enda människa jag umgås med där dennes sexuella läggning berör mej är min fru.

För mej spelar det ingen som helst roll om någon är homosexuell eller ej, oavsett om de serverar kaffe, lånar ut en biblioteksbok eller köper en Mac av mej, lika lite som min läggning har på dem.

Jag har inte lagt in någon värdering i ordet omedveten. Det är du som förefaller lägga in en värdering i det men antingen så är du medveten om något eller så är du det inte, dvs omedveten. Det finns ingen värdering i det. Jag kan mycket väl vara medveten om ett faktum som jag inte bryr mig om.

Det är inte en fokusering på sexuell läggning. Det kan mycket väl vara en enkel fråga om att bry sig om folk. Jag och min fru har ett antal vänner och bekanta som är homosexuella. Vi vet det därför att vi känner dem och deras partner. Det har inte så mycket med att vara medveten om deras sexuella läggning att göra som att veta vem de delar sitt liv med.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Stöttar honom hur?!

Jag känner ingen som är homosexuell (vad jag vet), är jag en sämre människa?

Jag klankar inte ner på honom för att han är homosexuell, jag blir förbannad på folk som säger nedlåtande saker om homosexuella. Även fast han är homosexuell så är han fortfarande samma fina människa för mig och övrig släkt.

Ursprungligen av g0tr00t:

Även fast han är homosexuell så är han fortfarande samma fina människa för mig och övrig släkt.

Haha, va?

Man ser det man "vill" se tills verkligheten attackerar- brutalt.
Två av mina barndomskompisar var rikligt barnalstrande. Ena familjen visade sig "producera" en flata + 2 straigta tjejer och en straigt kille. Måttlig upprördhet- det var väl ok. Den andra familjen producerade 3 killar, 2 av dom kom inom ett halvt år efter varandra ut som bögar när dom var typ 18-19... Pappan- min barndomskompis- gled in i nåt som borde kallas mental föruttnelse- och vägrar än idag prata om saken. Mamman var lika aningslös- ytligt babbel om uteblivna kyrkbröllopp, barnbarn etc. Supporten för sina "missbildade" var här givetvis helt obefintlig. Det fick andra ta hand om.. Nu 5 år senare så har det normaliserats så långt att även de "missbildade" syns med sina respektive på kräftfester etc. Man får vara glad för det lilla här.

Senast redigerat 2012-08-05 20:33
Ursprungligen av g0tr00t:

Att SD inte var där var ju för att de bevisade att rasism förekommer inom Pride och vart utslängda därifrån pga sin hudfärg (vita alltså).

Nja, de blev utslängda från ett seminarium där icke-vita pratade om sina erfarenheter av rasism, något som kan vara jobbigt att prata om med personer som inte delar de erfarenheterna i rummet. Det är lite som om en manlig anti-feminist skulle storma in på en kvinnojour och kräva att få vara med i gruppsamtal där och sen hävda att han blir könsdiskriminerad när han blir utslängd för att han är man.

Fritz- beror på hur du uppfattar det. Ofta skattebetald självsäker traditionell manlig arenasport som fotboll ska väl inte påstås vara bögvänlig? Snarare handlar det om att dessa bortskämda fotbollare gallskriker - ÖH bög- mot motståndarlaget - - på bollplan- varje dag.
Vad finns det för bevis att bögar inte skulle kunna vara bra på bollplan? Inga givetvis. Varför ser vi då så ofta när detta diskuteras att - förr eller senare - nån dryg heterofilkarl nojar sig om att duscha med bögar - och hur äckligt det är?
Med min mångåriga erfarenhet av homosexuella män och hur kinkiga dom är så lär du inte riskera nåt i duschen. Troligare är att bögen här försöker vara så diskret som möjligt och slippa straigta killskämt av den "roliga" typen - en schampoflaska uppkörd i ändan.
Som sagt - det beror hur du uppfattar din S.K "naturlighet" här.

Sen så brukar ju standups skämta om att skillnanden mellan en straight kille och en bög är ungefär ca 7 starköl

Det ligger nog nåt i det Rent empiriskt... Skvalla inte för påven:)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-05 20:21
Ursprungligen av Laseranders:

Nja, de blev utslängda från ett seminarium där icke-vita pratade om sina erfarenheter av rasism, något som kan vara jobbigt att prata om med personer som inte delar de erfarenheterna i rummet. Det är lite som om en manlig anti-feminist skulle storma in på en kvinnojour och kräva att få vara med i gruppsamtal där och sen hävda att han blir könsdiskriminerad när han blir utslängd för att han är man.

Stormade... ?
Nästan lika kul som den där SR-journalisten som påstod att de hotade folk och sen erkänner att de inte ska rapportera vad som verkligen hänt

Ursprungligen av Fartinaround:

Fritz- beror på hur du uppfattar det. Ofta skattebetald självsäker traditionell manlig arenasport som fotboll ska väl inte påstås vara bögvänlig? Snarare handlar det om att dessa bortskämda fotbollare gallskriker - ÖH bög- mot motståndarlaget - - på bollplan- varje dag.
Vad finns det för bevis att bögar inte skulle kunna vara bra på bollplan? Inga givetvis. Varför ser vi då så ofta när detta diskuteras att - förr eller senare - nån dryg heterofilkarl nojar sig om att duscha med bögar - och hur äckligt det är?
Med min mångåriga erfarenhet av homosexuella män och hur kinkiga dom är så lär du inte riskera nåt i duschen. Troligare är att bögen här försöker vara så diskret som möjligt och slippa straigta killskämt av den "roliga" typen - en schampoflaska uppkörd i ändan.
Som sagt - det beror hur du uppfattar din S.K "naturlighet" här.

Sen så brukar ju standups skämta om att skillnanden mellan en straight kille och en bög är ungefär ca 7 starköl

Det ligger nog nåt i det Rent empiriskt... Skvalla inte för påven:)

Hur är något bögvänligt?
Hur "ofta" ser du någon "hetrofilkarl" säg att det är äckligt att duscha med bögar?

Släpp sargen...

Två inlägg raderade med hänvisning till forumets regler §1.2, §1.5 och §1.6. Tänk på att om ni vill diskutera detta ämne så håller er till att respektera varandras olika erfarenheter och åsikter.

/ Mod

Senast redigerat 2012-08-04 21:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-04 21:41

Jag gillar sport och kvinnor i alla dess former

OS pågår mina vänner ni har väl inte missat det, hemska tanke när OS tar slut vet inte hur jag kommer att hantera det

Vilken ångest, hemska tanke.

Fick ett inlägg raderat pga citat av ett annat raderat inlägg och orkar inte skriva om resten av inlägget som svar på den korkade referensen till att sport skulle vara anti-homosexualitet, och jag kliver av här.

Peace

Senast redigerat 2012-08-07 22:10

5-7% av alla Homo Sapiens är bi- eller homosexuella - på hela planeten - överallt - och så har det alltid varit sedan begynnelsen. Det är ännu vanligare bland många andra djurarter - det är alltså Naturligt - en variabel i naturen som vänsterhänthet (ca 10%) eller färgblindhet. Det är inget hot för artens överlevnad så evolutionen ignorerar variabeln - den kan t.o.m. gynna arten, men det är en komplex tes bland biologer och jag lämnar den tesen därhän - googla om ni är intresserade.
Jag känner bögar som är mycket, mycket manliga - och så känner jag en del fjollor - men dom extrema fjollorna och mammagrisarna jag känner är heterosexuella. :-D.
En omfattande sprilleny amerikansk undersökning har bekräftat det många av oss misstänkt länge; stark homofobi är ofta ett tecken på undertryckt homosexualitet. En annan engelsk undersökning som pågår visar tecken redan nu på att ge samma resultat. Nej, jag har inga källor - ni får googla om ni är intresserade.
Så - homofober bör givetvis smörja in sig (om man nu vill ha det så) och ge sig ut på jakt :-D. Ha kul. Lev! Vi är snart alla stendöda och om någon idag slösar bort tid på att ha åsikter om vem som sätter på vem så kan jag garantera att den kvasifrågan är irrelevant när man ligger sju fot under jord eller är utströdd i minneslunden.

Zimmerman; Så sant

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-05 05:30

Nej tack.

Homosexuella är människor som alla andra med samma brister och förtjänster som inom övriga samhället. Se bara på när poliser och militärer försöker komma ut och trakasseras av andra homosexuella grupperingar under Pridetåget ifjol. Så jag är tveksam till att försöka lyfta fram gaykretsar till mer överseende eller accepterande än andra kretsar. De är som de flesta andra. Det finns svin, det finns fina människor och jag använder inte sexuell läggning som urvalskriteriun för att umgås med folk.

Däremot så tror jag att de generellt har det tuffare än "normalsvensken" på samma sätt som jag faktiskt anser att kvinnor har det tuffare att slå sig fram än män.

Senast redigerat 2012-08-05 08:42

Det jag reagerar på är sättet som vissa anser att man på något sätt är emot för att man inte är hip och har homosexuella vänner eller är på något sätt aktivt insatt.

Jag bryr mej inte det minsta om andra människors sexuella läggning, lika litet som jag bryr mej om deras politiska eller religiösa inställning. Jag tänker heller inte ta kritik för att jag inte bryr mej.

Bara för att jag inte är med så är jag inte nödvändigtvis emot.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-05 19:59

Bryr mig faktiskt inte det minsta om detta pride jippo, eller människors sexuella läggning. Vi svenskar är i allmänhet så jävla äckligt nyfikna av oss ( skvallergubbar/tanter allihopa) , sköt er själva och skit i andra kommer man långt med, men så svårt för vissa.

Finns väl underbara homosexuella människor och skitstövlar också precis som inom hetro världen, synd bara att man ska stämpla folk, låt var och en leva sina liv.

Sverige och Stockholm framförallt är väl ända ett ganska öppet och frigjort samhälle jämfört med andra ställen, men kan alltid bli bättre kan jag tänka mig.

Bevaka tråden