Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa upp i friidrotten

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-08-05 22:10

Avskaffa tresteg och gång som "sporter".

  • Medlem
  • 2012-08-05 22:11

Kan ingen som är med i FB starta en grupp för detta ändamål?

Så:

-Löpning. Knepigt att välja vilka distanser, det finns ju en poäng att ha olika som prövar olika gränser - explosivitet, uthållighet osv. Sållas behövs det dock. 100 meter och maraton är givna.

-Höjdhopp. Bort med ribban, fram med laser. Fem försök. Den som hoppar högst, hoppar högst.

-Längdhopp. Bort med plankan, in med en generös avhoppszon så man slipper anpassa steglängden. Mät avstamp till landning, effektiv hopplängd.

Vad mer ska få vara med?

Och stavhopp, och allt med hinder. De enda grenar som behövs är väl de som avgör vem som är snabbast, hoppar längst samt hoppar högst. Resten är ju egentligt tramsigt hittepå.

Inför motorcykel grenar så börjar jag titta!

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Inför motorcykel grenar så börjar jag titta!

Vi pratar friidrott, inte OS.

  • Medlem
  • 2012-08-05 23:12

Man måste nog ha ribba i hoppgrenarna. (Höjdhoppsribba, alltså... O:-) ) Annars blir det nog svårt att hoppa på rätt ställe, man ska nog ha något att försöka hoppa över, att sikta på.

Ursprungligen av Baron:

Man måste nog ha ribba i hoppgrenarna. (Höjdhoppsribba, alltså... O:-) ) Annars blir det nog svårt att hoppa på rätt ställe, man ska nog ha något att försöka hoppa över, att sikta på.

En rökmaskin, en laser (Star Wars stil)...

Gång är onekligen som att tävla i att viska högst som någon sa.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-06 03:58

Bra Baron. Ta omedelbart bort alla löjliga sporter som Gång, och förbjud motionärer som ändå inte kommer bättre än 7-10 att delta.
Varför fick vi inte se höjdhoppskvalet. Jag lovar alla skulle prioritera detta om det gick.

Gång blir även extra larvigt i dessa tekniska tider. Regeln säger väl att båda fötterna inte får vara i luften samtidigt. När man ser repriser så har ALLA båda fötterna i luften mest hela tiden. Och sen sitter det någon stackare med en flagga vid sidan om och 25 meter kvar till målsnöret så säger han "sorry dude... no OS-guld for you mister".

Med dagens teknik vore det väldigt enkelt att förse gångarna med ett gäng trampdynor under skorna. Om samtliga trampdynorna löser ut så skulle en röd lampa "DISKAD" tändas i en mössa som den tävlande har på sig.

Om gångaren är på väg att gå för fort så skulle tekniken ge ifrån sig en vibration i mössan.

Så tekniken skulle kunna lösa den där larviga bedömningsdelen. Den andra sidan på det myntet är dock att sporten skulle bli ännu mer meningslös för det skulle inte längre vara möjligt att gå fortare än personen bredvid.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-07 11:39

Överhuvudtaget anser jag att alla bedömmningssporter skall tas bort. Det som inte går att mäta i längd, höjd, bredd eller tid, kommer alltid att vara subjektivt bedömt.

1
Bevaka tråden