Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX på usb?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-08-01 20:57

Känner mig osäker och dum eftersom jag förmodligen vet svaret men..
Jag köpte nu i veckan äntligen en ny mac, valet föll på en macbook pro, (för att jag vill kunna byta hd mot sd så småningom om jag har behov, köpte till en extern 23" LG skärm och lite annat.
Men blir lite nervös när jag inte får med någon form av USB, Cd eller liknande med i datorn med system. Har man enbart systemet i icloud? Fick naturligtvis även ladda ner nya OS också och det är ju samma sak där.
Behöver man någon "backupp sticka på USB" med OSX 8 eller kan man lita på molnet?

Hur gör jag om jag skulle vilja göra en sticka?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 21:07

Ja där har vi den.

Dock tror jag att även Recovery assistant vill ladda ner från webben. Så om du ska sitta på en öde ö så får du skapa en USB-sticka så som jag beskrev.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 21:13
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ja där har vi den.

Dock tror jag att även Recovery assistant vill ladda ner från webben. Så om du ska sitta på en öde ö så får du skapa en USB-sticka så som jag beskrev.

Nej, du kan göra en USB-sticka om du inte raderat recovery installationen på din HDD som skapas och finns på din dator när du installerar OS x Lion eller ML

Ursprungligen av LaHe:

Nej, du kan göra en USB-sticka om du inte raderat recovery installationen på din HDD som skapas och finns på din dator när du installerar OS x Lion eller ML

Det jag menar är att den inte innehåller hela installationen, som tar en bit över 4 GB. Alltså om man ska kunna göra en komplett installation utan att använda internet.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 21:24
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det jag menar är att den inte innehåller hela installationen, som tar en bit över 4 GB. Alltså om man ska kunna göra en komplett installation utan att använda internet.

8GB sticka då?

Ursprungligen av LaHe:

8GB sticka då?

Absolut.

Du kan lätt göra en sticka själv.

1. Ladda ner Mountain Lion i App Store, den kommer hamna i "/Applications/Install OS X Mountain Lion".
2. Högerklicka på filen och välj "Show package contents".
3. Gå till Contents, och sedan SharedSupport, där finns en skivavbild vid namn InstallESD.dmg.
4. Formatera ditt USB som Mac OS Extended.
5. Gör en restore av USB-stickan, med InstallESD som källa.

Eller Googla. Det ska finnas en app som gör detta åt dig.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-08-01 21:35

Det verkar dock som man skall göra detta INNAN man installerar. Det har jag redan installerat systemet och filen finns inte kvar i applications. Hittar Lion diskmaker systemet iallafall?

Ursprungligen av Samor:

Det verkar dock som man skall göra detta INNAN man installerar. Det har jag redan installerat systemet och filen finns inte kvar i applications. Hittar Lion diskmaker systemet iallafall?

Du kan ladda ner den igen.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-08-01 21:48

OK tack för hjälpen alla!
Svar på allt som vanligt när man ställer frågor här på forumet.

Ursprungligen av Samor:

OK tack för hjälpen alla!
Svar på allt som vanligt när man ställer frågor här på forumet.

Och hade du sökt lite innan du startade tråden, så hade du fått ännu snabbare svar. Det här har diskuterats många gånger i olika Lion- och Mountain Lion-trådar.

Se den här artikeln t.ex:
http://www.99mac.se/artiklar/2902-guide-uppgradering-till-mountain-lion.html

  • Medlem
  • Östersund
  • 2012-08-08 09:09

jo det är möjligt att det skrivits om detta tidigare. Jo jag sökte men tyckte mig ändå inte hitta svaret. Eftersom 10.8 var ungefär 2 dygn gammal då jag skickade inlägget. Sen vet jag att det gick att köpa 10.7 på usb och därför trodde jag nog att det levererades med datorer som var nya då.
Tyvärr tycker jag att 99mac har en en dålig sökfunktion numera. Har ofta svårt numera att hitta tidigare trådar. Är oftare in mindre och mindre här för att leta svar på eventuella problem och ställer hellre frågor då jag inte hittar svaret på andra ställen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-08 17:14

Och Jesper skrev sitt samma dag
Använder du Sök i den bruna listen, eller Sök i diskussion därunder? Den förstnämnda tycker jag funkar rätt bra. Problemet är ju att få till rätt ord...

1
Bevaka tråden