Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknikproffset, vi är absolut inte vad vi heter

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu skall jag berätta hur det gick till när jag handlade på nätet häromsist.

Behövde två CF-minnen till nya kameran (en Nikon D800), vet att teknikproffset har bra priser.

Beställer två - lika bra ta deras snabba CF 633X-minnen för ca 700:- för två.

Leverans dagen efter! Bra, det är ju Onsdag, då hinner vi få dem innan helgen....

Leverans "dagen efter" visar sig ta fem dagar med ngt konstigt bolag jag inte hört talas om.

Eftersom minnena inte kommer, men kameran kommit och vi har betalt fotojobb på lördagen så
får man snällt knata till affären.

Hämtar ut dem på måndagen, de ligger i en stenhård "barnsäker" inplastad paket vardera.
Sätter dem i kameran, ERROR! vafan? Provar andra kortet ERROR!

kontaktar dem, de här är det ju fel på, fyller i blankett, skickar in dem. UTAN originalkartonng....
Det finns ju bara en hög med spån på golvet. Det GÅR inte öppna den utan att skära upp den med mattkniv.

Nu kommer vi till det roliga för det första.
Jag ombeds GODKÄNNA att de skall skicka dem på testning; 350:-

Jag svarar att jag skiter väl i era interna rutiner. Hur ni löser det är ert problem.

Hör ingenting. Tänker att ärendet är väl ur vägen.

Tills häromdagen.

Sur faktura från Fortus ("som är ett helt annat bolag")....

Jag vill bestrida det här, säger att det rör sig om en solklar retur, jag har nu läst det finstilta i min D800-handbok. Minnena ÄR inte felaktiga, D800 klarar inte minnestypen 633X (däremot 600X). Fel av mig.

Teknikprofset vägrar ta tillbaka dem.

Jag erbjuder mig att ersätta dem till viss del för att varan försämrats, 250:- (vilket jag tycker är jävligt generöst).
Det borde ju räcka för att leverantören kan plasta om dem. Sådant som de flesta leverantörer av saker gör på daglig basis.

NEJ

Jag säger att jag fortfarande behöver minneskort, kan vi göra en ny order på rätt minne?
Jag kan erbjuda mig att dessutom komma förbi och hämta dem (vi äro båda GBGare).

NEJ
NEJ, vi har bara en boxadress (här borde ju varningsklockor ringa)

Hela tiden sitter deras kundtjänst och enbart svara NEJ på precis alla min frågor, alla mina synpunkter

De vägrar resolut ta tillbaka minnena.
Jag får hela tiden intrycket, håll käften och betala.

Min fråga om att det finns något som heter "kundvård" och en gammal saying att "kunden har alltid rätt"
har de inte hört talas om.

Skillnaden på en näve plastspån eller inte och deras fullständigt rigida inställning är det som gäller.

Jag vill varna precis varenda människa för att ha med sådana här sopebolag att göra.
De backar inte en sekund från att totalt sänka dig i det ögonblick du egentligen behöver dem som bäst.
När det går fel.

Vi kan ju ponera att man beställer ngt billigare än 350:-, undras om det fortfarande är 350 spänn i undersökningsavgift, ngt som mest luktar jävligt illa "självrisk". Då kan du sitta där med din pajade grej, som du fan inte vågar skicka in ens. Risken är ju att du får betala prylen OCH deras regelvidriga "undersökningsavgift".

Se för fan till att beställ rätt saker, så fort det kommer till att bjuda till från deras sida kommer det skita sig med bredsladd.

Sätter mig här för att få ärendet och företaget från HELVETET ur vägen.
Gör upp med dem att visst, skicka ni minnena tillbaks till mig - jag får väl försöka sälja dem billigt på tradera eller nåt.
Jag avser betala deras sura faktura.

Teknikprofset gömmer sig bakom att ett par bitar plast saknas - det är fegt.
De påstår sig också följa "lagen" - som om den vore nåt rättesnöre, lagen är väl snarare att se som det absolut lägsta, fundamentet att bygga alting annat på. Klart man är bättre än lagkrav?

Hädanefter blir det enbart beställning från etablerade företag, med etablerade och hälsosamma rutiner för felhantering/återköp/etc snarare än bondfångarbolag

Skall lägga in fakturan på datorn för betalning, ser att jag fått en "påminnelseavgift" på 50:-. tack tack.

Förstår din frustration helt och hållet, och håller även med dig i sak.

Det värsta när man råkar ut dylikt är inte pengarna utan att det suger energi.

  • Medlem
  • 2012-08-14 19:30

Jag har slutat handla av små garageföretag om de inte ligger alldeles i närheten.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-14 21:38

Du har 14 dagars returrätt om du beställt på nätet, hota dem med att dra det vidare och hänvisa till det.

Och varför beställer folk av underliga bolag som ingen hört talas om tidigare?
Särskilt som du verkar använda dina saker för professionellt bruk.

Ursprungligen av Json_81:

Du har 14 dagars returrätt om du beställt på nätet, hota dem med att dra det vidare och hänvisa till det.

Och varför beställer folk av underliga bolag som ingen hört talas om tidigare?
Särskilt som du verkar använda dina saker för professionellt bruk.

Eftersom jag inte hörde ett pess efter att jag skickat dem till dem trodde jag ärendet var utagerat. Så icke, och när det börjar bli dags ta det andra varvet, då har ångerperioden gått ut. De ansträngde sig verkligen för att hitta alla möjliga kryphål.

Att bestrida detta blir ett sammelsurium av skickade mail, vem som visste vad vid vilken tidpunkt, vad som vart sagt en vissa dag, vilka datum fakturor skickats.....jag vet precis hur jag skall göra och jag kommer troligen vinna i rätten.
men vem fan har ORK att dra det dit, det är ju nog magsyra som det är.

Jag trodde i min enfald att eftersom kameran kom på fredag kunde jag beställa två kort där rätt upp och ner lika gärna som att ta bilen ner i trafiken och springa in på INET eller Netonnet.

Professionell vete tusan om jag vill kalla mig, avancerad hobbyist kanske

Tråkigt att företag som dessa finns! De förstör ju dessutom för personer som vill starta eget och har ärliga intentioner med sin verksamhet.

Kasst bemötande verkar du fått

Med det sagt så har jag faktiskt beställt minneskort från Teknikproffset (visserligen SDHC, men ändå). Två stycken varav det ena var defekt. Ett par mail senare så var saken löst, de skickade ett nytt i kuvert, och jag fick skicka tillbaka det defekta. Kommer inte ihåg om det var med ett frankerat kuvert eller inte. Så min bild av dem är precis tvärtom.

Kanske har de bytt ägare sen dess? En del såna här svårföretag har ju en tendens att "vandra vidare" om man så säger...

Vad gäller returer har jag t ex aldrig haft ett enda problem mer än att jag fått stå i kö i 30 min med netonnet.
De har en (av mig upplevd) exemplarisk hantering av doa, returer och annat strul.

Jag tror jag returnerade FYRA mediaspelare innan jag träffade en MacFreak på stället som sålde mig en ATV2 !

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-15 06:24

På ett sätt kan jag hålla med, men å andra sidan kan jag också tycka att den gamla regeln "du får vad du betalar för" spelar in.
Du valde att handla på billigast tänkbara nätbutik. En sån butik lever på en marginal som är så liten att ingen annan skulle vilja ha med den att göra. Att då förvänta sig exakt samma vänliga, tillmötesgående support och generösa returrätter tycker jag är lite förmätet.

Precis av den här anledningen handlar jag nästan _alltid_ i min lokala mac-butik, _även_ om det innebär att ett minneskort kostar 50-100:- mer än på billigast stället enligt prisjakt. Jag vet att de överlever, och jag vet att jag kan få komma tillbaka med grejer enkelt samt att nästa gång det verkligen blir strul så har jag ett ställe att gå till och få support.

Lägre priser och ökad service funkar liksom inte. För något år sen kollade jag Dustins årsredovisning. Då hade de en omsättning på 2 miljarder, och en vinst på 20 miljoner. Om man skall ta upp kampen med Dustin med lägre priser, tja då får man inte förvänta sig bli fet, liksom, och det kan inte sitta för många i kundtjänsten och vara generösa...

Ursprungligen av bollman:

...

Lägre priser och ökad service funkar liksom inte. För något år sen kollade jag Dustins årsredovisning. Då hade de en omsättning på 2 miljarder, och en vinst på 20 miljoner. Om man skall ta upp kampen med Dustin med lägre priser, tja då får man inte förvänta sig bli fet, liksom, och det kan inte sitta för många i kundtjänsten och vara generösa...

Och särskilt utmanande blir det med tanke på att Dustins kundservice och deras sätt att hantera kunder slår det mesta, åtminstone enligt mina erfarenheter. Defekta produkter, i alla fall när det gäller sådana av mindre värde, hanteras med minsta möjliga krångel för mig (=ersättningsprodukt på posten, den andra ombeds jag helt enkelt kassera).

Jag har handlat från Teknikproffset ett par gånger, men utan problem. Inga defekta varor. Låga priser, men man misstänker ju att det är en källarfirma med måttlig nivå på servicen. Tyvärr låter det som det är så. De borde ha tagit det som en retur rakt av, låtit dig betala frakten men inte mer.

Lite fånigt också att erbjuda snabb leverans som man inte kan hålla. Någon dag extra måste man väl räkna med men om jag beställer på tisdagen så skall det ju komma före helgen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-15 19:37

Ja, går allt om på räls så varför inte.

Som jag sa ovan, så fort det skiter sig och du behöver kommunicera med dem är det ju kört.
Det finns några som gett dem apdåligt betyg och det verkar vara just när det skiter sig.

Jag känner att jag bara får magsyra av dem - som Sundbom säger suger det energi...

Hoppas på konken.

Om man regar sig på prisjakt måste man vänta en vecka innan man får skriva omdöme.
Gissar det är därför det finns så många bra, man kan skicka omdöme inne från deras hemsida till Prisjakt.

Vill jag gå direkt in via prisjakt (man kanske vill vara anonym) - vänta 7 dagar..... och vilka blir så förbannade att de väntar en vecka
på att få ge dem en känga?

  • Medlem
  • 2012-08-15 21:12

Betygssystemet är ju inte till bara för att arga ska sätta betyg…

Ursprungligen av Baron:

Betygssystemet är ju inte till bara för att arga ska sätta betyg…

Nej, med sju dagars "karantän" är det mera till för att uppretade folk INTE skall sätta betyg.

  • Medlem
  • 2012-08-15 21:20

Karantänen är väl bara första gången, när du registrerar dig. Om alla kunder som är intresserade av att sätta betyg, inte sätta dåliga betyg, registrerade sig vid första köpet genom Prisjakt skulle de flesta redan vara på banan när de drabbades av sitt första raseriutbrott.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-15 21:41

Tyvärr, Goflorp, så står jag nog på Teknikproffsets sida i detta fall.

Du har beställt en vara som enligt specar inte passar din kamera. Dessa specar, gissar jag, finns på både leverantörens hemsida som på utsidan av den svårforcerade förpackningen.

Visst, de skulle kunna ta tillbaka varan – men då med en kraftigt reducerad återbetalning. Allt beror på vad de har för övriga avancer. De är ju inte Elgiganten.

Leveranstiden är en annan femma. Men den låter jag bero då jag inte har någon bestämd uppfattning.

Filuren sa.
Du har beställt en vara som enligt specar inte passar din kamera. Dessa specar, gissar jag, finns på både leverantörens hemsida som på utsidan av den svårforcerade förpackningen.

Kikar man på Amazon om samma minne står det att det funkar i D800 njemas problemas där.
På kartongen står ingenting vilka faktiska prylar de är kompatibla med, mer än generella termer såsom "UDMA" etc.
På Websidan står heller inget om icks kompabilitet.
I nikon manual står på sidan 434 en lista på tre fyra minneskort från Lexar och Sandisk, "övriga kan vi ej garantera" ungefär.

Visst, de skulle kunna ta tillbaka varan – men då med en kraftigt reducerad återbetalning. Allt beror på vad de har för övriga avancer. De är ju inte Elgiganten.

Erbjöd mig ersätta dem med 250:- för bristen på kartonger, trots att det vart omöjligt öppna kartongen utan att trasha den så den inte gick använda mer. Svaret var NEJ

Leveranstiden är en annan femma. Men den låter jag bero då jag inte har någon bestämd uppfattning.[/QUOTE]

Du har en uppfattning om leverantiden men du låter det bero då du inte har någon uppfattning.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-15 22:06

Vad Amazon skriver borde vara intressant först då affären görs med Amazon. Det viktiga i detta fallet borde vara vad Teknikproffset skriver. Om de på hemsidan säger ja, men förpackningen säger nej, så borde du kunna reklamera varan utan avgift. Om något annat sägs, så står jag nog fast vid min första ståndpunkt.

Jag förstår din ilska och frustration, men du bör välja vem som ska vara mottagare av dessa. Exempelvis bör du inte läsa in och tolka saker som inte skrivits.

Ingendera säger vara sig ja eller nej kontra en D800.

Man borde rimligen kunna förutsätta att minnet passar i en D800 då denna kom ut på marknaden långt innan minnesstandarden sattes.
Korten fungerar utan problem i en D3s från 2009.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-15 22:22
Ursprungligen av Goflorp:

Ingendera säger vara sig ja eller nej kontra en D800.

Men vänta lite. Se vad du skrev först, och tillåt mig klippa ut det viktiga:

Ursprungligen av Goflorp:

Beställer två - lika bra ta deras snabba CF 633X-minnen för ca 700:- för två.

samt

Ursprungligen av Goflorp:

jag har nu läst det finstilta i min D800-handbok. Minnena ÄR inte felaktiga, D800 klarar inte minnestypen 633X (däremot 600X). Fel av mig.

Du har ju själv, tyvärr för sent, hittat information om att kortet inte är kompatibelt med din kamera?

Sedan

Ursprungligen av Goflorp:

Man borde rimligen kunna förutsätta att minnet passar i en D800 då denna kom ut på marknaden långt innan minnesstandarden sattes.
Korten fungerar utan problem i en D3s från 2009.

Man kan rimligen förutsätta vadsomhelst, men tyvärr funkar det inte så. "Först på marknaden" eller "det passar en snarlik kamera" är inte detsamma som att det passar din kamera.

Ursprungligen av Goflorp:

Ingendera säger vara sig ja eller nej kontra en D800.

Man borde rimligen kunna förutsätta att minnet passar i en D800 då denna kom ut på marknaden långt innan minnesstandarden sattes.
Korten fungerar utan problem i en D3s från 2009.

Det låter ju iofs orimligt för en tillverkare att behöva håll koll och informera köpare om vilka kameror som kommer ut efter kortet lanserats som det passar och inte passar till. Kan bli en rätt lång lista.

Sen har det väl skrivits en del på nätet om att D800 och även D4 inte passar med billigare kort.

(Jag vet att det här inte har med saken att göra men ska du göra fotojobb du fakturerar för så köp inte dom billigaste minneskorten, det sätter ju ens egna standard lågt.)

Är det inte mer rätt att klandra Nikon som har ett bättre stöd för korten i en gammal kamera? Har du uppgraderat kameran till det senaste firmwaresläppet?

  • Medlem
  • 2012-08-15 22:25

Skilj nu på de två sakerna:
1. Goflorp köpte fel kort.
2. Butiken ville inte ta tillbaka produkten utan förpackning.

1 kan man inte hålla butiken ansvarig för. Möjligen 2.

  • Medlem
  • 2012-08-15 23:59

Konstigt egentligen att de är kinkiga angående förpackningen. De gånger jag har köpt av Teknikproffset har ofta grejorna varit sålda som "bulk" och kommit förpackade i något som snarast kan liknas vid fryspåse. De borde ju kunna ta den av Goflorp erbjudna ersättningen för felbeställningen och sedan kränga minnena ändå och tjäna på alltihop i slutändan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-16 08:00

Billiga minneskort är ofta väldigt grovkorniga.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-16 17:45
Ursprungligen av Goflorp:

Nej, med sju dagars "karantän" är det mera till för att uppretade folk INTE skall sätta betyg.

Nej, det är tillför att folk inte ska regga massa nya konto och bara spamma.

Ursprungligen av Goflorp:

Ingendera säger vara sig ja eller nej kontra en D800.

Man borde rimligen kunna förutsätta att minnet passar i en D800 då denna kom ut på marknaden långt innan minnesstandarden sattes.
Korten fungerar utan problem i en D3s från 2009.

Nej, man kan inte förutsätta saker.

För övrigt, kräver verkligen distansköplagen att du ska returnera i originalförpackning?

Enligt distansköpslagen har man rätt att packa upp och undersöka varan. Om förpackningen är sådan att det inte går att öppna den utan att göra åverkan är det inte köparens problem. Jämför med ett fall nyligen där en nerburit sålde en dator. Köparen startade upp den, aktiverade Windows på den och valde sedan att returnera den. Säljaren ville då göra ett avdrag för att återställa datorn som den var. ARN beslutade att säljaren inte hade rätt att göra något sådant avdrag.

Ett liknande fall: http://www.arn.se/Vanliga-fall/Distansavtalangerratt/Fall-1/Fall-11/

Dessutom, Goflorp, kolla noga att säljaren har upplyst dig om ångerrätten. Läste nämligen att om man inte blivit tydligt informerad om den så har man ett år på sig.

Man orkar inte tjata, man stånga pannan blodig på sån här skit och får blodtryckshuvudvärk.
Man orkar inte låta sånt här smått skit förstöra ens dag eller nattsömn.

Man har en faktura från ett knogjärnsbolag hängande över sig, inkl påminnelse, med ett förtäckt hot om indrivning.

Upplyst om ångerrätten?, de kommer bara hänvisa till sina "allmänna villkor", att det inte kan sälja minnena och att de sedan tidigare sagt nej och att om jag vill testa dem mot fel skall jag godkänna deras rutiner och gå med på att de debiterar mig 350:-

Nej, jag skall ge dem så mycet badwill jag orkar i stället.

Om ett par dagar skall jag skriva ett fint omdöme på prisjakt. Det finns fler ställen på nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-16 19:29

Man måste stånga pannan blodig och tjata, annars fortsätter de bara.

Fakturan är bara att bestrida och returnera.

Ang. badwill så testa fairshopping också.

Bevaka tråden