Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Butiksrykten: Apple Store till Täby Centrum

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 16:30

Vad kan en Apple Store ge för mervärde för att motivera en resa? Jag tycker det är långt nog från "söder om Söder" till t.ex Macoteket på Södermalm och kan inte komma på nåt som skulle motivera en resa till Täby!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 16:36
Ursprungligen av oskard:

Vad kan en Apple Store ge för mervärde för att motivera en resa? Jag tycker det är långt nog från "söder om Söder" till t.ex Macoteket på Södermalm och kan inte komma på nåt som skulle motivera en resa till Täby!

Möjligen för att kunna få en fullt konfigurerad Mac direkt i handen, övriga Macbutiker säljer bara standardkonfigurationen eftersom de kan returnera den om den förblir såld. Men jag som många andra vill ha mer minne, större disk o.s.v. Men de som iså fall åker den resan är de som vet vad de vill ha.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-10 19:13
Ursprungligen av oskard:

Vad kan en Apple Store ge för mervärde för att motivera en resa? Jag tycker det är långt nog från "söder om Söder" till t.ex Macoteket på Södermalm och kan inte komma på nåt som skulle motivera en resa till Täby!

Support, utbyte rakt över disk m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 16:58

Men BTO kan även t.ex Macoteket ordna fram (jag har bara frågat om det, inte köpt). Och det lär väl ta ungefär lika lång tid mellan beställning och hämtning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 16:59
Ursprungligen av oskard:

Men BTO kan även t.ex Macoteket ordna fram (jag har bara frågat om det, inte köpt). Och det lär väl ta ungefär lika lång tid mellan beställning och hämtning.

Ordna fram ja, men Apple store kommer ju ha det i lager.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 17:15
Ursprungligen av stile:

Ordna fram ja, men Apple store kommer ju ha det i lager.

Nej, det kan de väl inte ha?
Ta en iMac som exempel, skall de mecka ihop en dator med den cpu, de hårddisk(ar) (HD/SSD) och grafikkort (med olika mycket VRAM) jag vill ha? Eller skall de ha "en av varje" i lager? Bara av toppmodellen av iMac skulle det bli 20 varianter, och då har jag inte räknat med olika mängd RAM som man möjligen kan tänka sig att de anpassar inför försäljning.

Sen har de tre andra grundmodeller bara av iMac (där iofs inte alla är lika konfigurerbara). Lägg sen till alla tänkbara konfigurationer av Mini + de bärbara (varav några med fast minne).

Är det verkligen vad en Apple Store har på hyllan normalt så att jag bara kan gå in och köpa en utan att vänta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 17:29
Ursprungligen av oskard:

Är det verkligen vad en Apple Store har på hyllan normalt så att jag bara kan gå in och köpa en utan att vänta?

Jag tror inte de står på lagret och meckar ihop olika konfigurationer, men de kommer ha mer än standardkonfigurationen på lager. T.ex nya MBPR som nyligen kom, många vill ha 16 GB minne och större disk, givetvis kommer de ha de på lager. Sen kommer de kanske inte kunna ha alla möjliga konfigurationer på lager men tillräckligt för att man många ska bli nöjda. Apple kan dessutom ha en bättre logistik vid lansering av nya Macar vilket inte återförsäljarna törs ha, hos Apple Store finns det i lager olika konfigurationer medan återförsäljarna på sin höjd beställer in några få med fullt minne/disk o.s.v.

Man måste inte åka till Täby eller en Apple Store, det finns inga krav på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 17:48

på så sätt. Ja då ger det ju ett visst mervärde. Tveksamt om jag skulle åka till Täby för det istf att vänta några dar, men det är ju min åsikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 18:21
Ursprungligen av oskard:

Tveksamt om jag skulle åka till Täby för det istf att vänta några dar, men det är ju min åsikt.

Sant, det är mer om man (läs jag och andra dårar) är ivrig att få en ny produkt direkt och inte kan vänta lite. Men jag tror ju i och för sig att det blir i city så det löser sig då

  • Medlem
  • Boston
  • 2012-08-10 18:09

Jag tror att svenskar hela tiden tänker på flagship stores när dom tänker på Apple Store men så började det ju inte här i USA. Det var just köpcentrumsbutiker som var uppbyggnadsfasen och även i Sverige sker väl den mesta shoppingen utanför city numera.

Sen stämmer inte den strategin med övriga Europa där man börjat med flagship och sen etablerat butiker i köpcentrum i t.ex. England. Därför tror jag också på en butik i Stockholm city som första butik men efter den lär det bara bli köpcentrum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 18:53

Ja vad ska man säga... som en första butik är det iallafall helt puckat av Apple att välja Täby på grund av tillgängligheten. Men Apple är Apple och det är inte alltid man vet hur dom tänker. Observera att detta endast också är lösa rykten, som vem som helst kan hitta på. Det kan vara någon anställd som bestämt sig för att ha lite skoj bara i väntan på bättre tider. Eller så blir det Täby just på grund av att någon där borta i Coupertino har blivit grundlurade, då de såklart inte lär ha någon större koll på hur Stockholm fungerar.

  • Medlem
  • 2012-08-10 18:58

Apple har antagligen sagt olika områden till olika personer.
Nu vet de vem som inte får fortsätta jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 19:12
Ursprungligen av Zepto:

Apple har antagligen sagt olika områden till olika personer.
Nu vet de vem som inte får fortsätta jobbet.

Det är just vad jag misstänker också. Man säger olika saker till olika personer, ingenting behöver stämma och sedan så vet man ju vilka man sparkar då detta utan tvekan lär vara ett brott mot anställningsavtalet.

Och det var CIA som låg bakom 9/11.

Ursprungligen av Zepto:

Apple har antagligen sagt olika områden till olika personer.
Nu vet de vem som inte får fortsätta jobbet.

haha Täby? jotjena...

Täby har ju faktiskt butiker som ingen annat köpcentrum i förorten har, såsom Hollister, så det finns troligen mer köpkraft i det området.

Men jag har aldrig varit i Täby Centrum, jag anser att det finns andra köpcentrum som jag hellre åker till.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-11 20:04

Täby vore intressant. Men ett misstag.

Ett intressant misstag.

Ska dom nödvändigtvis till en förortsgalleria - vid sidan om butiken dom så klart först öppnar innanför tullarna - så är ju Liljeholmstorget demografiskt och kommunikativt smartare. Där passerar enorma mängder potentiella och redan inkörda Applekunder. Täby är ett skämt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-11 20:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Ska dom nödvändigtvis till en förortsgalleria - vid sidan om butiken dom så klart först öppnar innanför tullarna - så är ju Liljeholmstorget demografiskt och kommunikativt smartare. Där passerar enorma mängder potentiella och redan inkörda Applekunder. Täby är ett skämt.

Precis. Eftersom att det ryktades om en andra butik tidigare så är det nog isåfall eventuellt i Täby som det öppnar sen, efter att Stocholmsbutiken har öppnat.

De får kanske glesbygdsstöd?

Statsministern bor väl i Täby? Kanske tycker Apple att ett sådant faktum ger glans åt lokaliseringen?

Ursprungligen av johan_tanying:

Statsministern bor väl i Täby? Kanske tycker Apple att ett sådant faktum der glans åt lokaliseringen?

Apropå det och Apple Store, Sagerska Palatset skulle bli fantastiskt fint om Apple fick göra om det till en butik

Täby blir det. APR:n som ligger där kommer att stänga. Den 3:e butiken lär de dock sannolikt öppna i City nästa år. Apple brukar ha is i magen och kan vänta flera år innan de hittar platsen som är perfekt enligt dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-24 14:44

Exakt, det kommer en affär innanför tullarna, inne i city, men först när de hittar en grym plats. Tror att de var så det var i Paris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-25 00:54

Om man söker på Apple AB på hitta.se får man fram två adresser, Kungsgatan 49 i Stockholm samt Stora Marknadsvägen 15 i Täby. Det borde definitivt bekräfta Täby C. Någon som vet om Apple sedan tidigare har kontor på Kungsgatan 49 eller om detta även avslöjar adressen för en butik i city?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-08-25 01:15

Kungsgatan 49 är Apple's svenska huvudkontor.

Bevaka tråden