Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kränkningsersättning vid rån?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Natten mot måndag så blev jag rånad utanför mitt hus på mina hörlurar samt min iPod och jackan, en kille, han hotade mig med en stjärnmejsel mot mitt ansikte, så jag gav han självklart sakerna, gick in i lägenheten och la mig under täcket och tänkte på vad som hänt.

När jag ringde och polisanmälde detta så fick jag förklara utförligt, och sedan sa kvinnan i telefonen att jag ska kontakta mitt försäkringsbolag och anmäla detta, och dom ska betala ut kränkningsersättning till mig.

Jag har aldrig blivit rånad förut och jag vet inte vad detta innebär. Jag har ingen bra erfarenhet av försäkringsbolag, har någon liknande erfarenheter? Är det värt något att prata med försäkringsbolaget om kränkningsersättning, vad är det?

Allt handlar ju om vad du har för försäkring, men det vanligaste (i det här fallet) är att du får ersättning för det du blivit av med samt eventuellt ersättning om du lider psykiskt av det. Bara å kolla upp i ditt försäkringsbrev vad som gäller.

Pengar från försäkringsbolaget får man nog bara för prylar samt vid invalidisering.
Möjligtvis kan du få ett skadestånd för att du blev kränkt, men det ska betalas av rånaren (som förmodligen inte har pengar ändå) varvid du får det från bortsoffermyndigheten, och det kan ju ta lite tid...

Vad ska jag begära i skadestånd?

/m

Man kan få ersättning från sitt försäkringsbolag, men man måste i de flesta fall kunna påvisa en skada. Prata med försäkringsbolaget. Det vanliga är att man får en ersättning som de i sin tur stämmer rånaren på om han blir dömd, plus att du kan få ett skadestånd. Otäck händelse förresten. Tur att det inte gick värre.

Jag har ingen kunskap i ämnet, vill bara säga att jag lider med dig Patrik. Fy fan.

  • Medlem
  • 2012-08-31 00:42

Vilka kräk det finns! Med tanke på min syn på det svenska rättsväsendet borde jag inte ens uttala mig. Men jag tror tyvärr du får mycket svårt att få så mycket som ett öre i ersättning. Tur i oturen att du inte blev skadad fysiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-31 06:29

När jag var runt 17 år så blev jag rånad en kväll/natt, kontaktade polisen dagen efter och anmälde händelsen, hon jag pratade med frågade hur jag mådde och jag sa att jag mådde bra, men att jag hade fått en smäll (som jag inte hade några men av) samt att det hela bara kändes allmänt surt. Hon undrade om jag ville prata med psykolog, jag tackade nä. Efter ett par dagar så ringde där ändå en. Jag sa väll ungefär detsamma till denna, att jag hade fått en smäll men som inte gjorde ont, och att det hela bara kändes surt. Gjorde ju självklart även en anmälan till försäkringesbolaget då dem hade tagit min klocka. Ett tag efter detta så damp där ner ett brev från försäkringsbolaget där jag fick (om jag minns rätt på summorna) 700 kr för klockan samt 4 - 5000 för så kallat "sveda o värk".

Så mitt tips är att ringa o prata med dem, min kompis som var med mig den kvällen och blev påpucklad mer än mig anmälde inte och ångrar sig än idag.

Kan ju tycka att psykisk påfrestning hamnar inom ramen av "sveda och värk"

Absolut! Prata med försäkringsbolaget. Det enda som är säkert är att om du inte gör det får du inget. Det värsta som kan hända är ju att du inte får ut så mycket.

Tack för svar, jag tycker mest bara att det känns jobbigt att det hände så nära mitt hem, tänk om personen vet var jag bor nu? Det kommer ta ett bra tag innan jag går ut när det är mörkt igen.

Men tydligen ska brottsofferjouren kontakta mig, så man får prata med någon.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-08-31 10:36

Personen ifråga har med största sannolikhet stuckit någon annanstans, han vill ju inte uppehålla sig där han begått ett brott.

Kan bara inflika med de andra, stå på dig mot försäkringsbolagen och kan du dessutom diskutera händelsen med någon så gör det!
(Jag vart själv rånad för ett par år sedan och gick ett tag med tankar och farhågor som jag långt senare förstod var helt fel...)

Blixten slår sällan ner på samma ställe 2 gånger. Statistiskt sett kan du känna dig säker, men det är helt normalt att känna sig osäker efter en sådan händelse. Tänk så här - om du får 7 rätt på Lotto så är det inte speciellt smart att fortsätta spela på samma rad.

1
Bevaka tråden