Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moms till england?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 11:03

Hur är det nu när vi är med i EU; är det moms på saker man säljer till england? Förr var det ju inte så i alla fall...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 11:12

Vem och vad säljs???

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 11:16

Det är konsultjänster. Inga produkter.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 11:20

Tror det är det numera...
[Sedan 1juli...]

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 12:44

Är det något som vet?

Plockat från RSV:s "Momsbroschyren"
samt "Mervärdesskatt EG-handel 1999" :

Tjänster
I de fall en tjänst anses omsatt inom landet ska moms debiteras. Är tjänsten däremot omsatt utom landet ska någon moms inte debiteras.

<*SNIP*>

Tillhandahålls tjänsten av svensk företagare till näringsidkare i ett annat EG-land är tjänsten omsatt utomlands.

Min slutsats är därför att du inte behöver bekymra dig om momsen, förutsatt att köparen är ett företag. Säljer du till en privatperson skall du däremot lägga på moms.

Bestämmelserna är inte helt självklara, så tro inte på allt jag säger... Jag har bara läst och försökt förstå. Det säkraste är att ringa till skatteriet och fråga. De har en frågetelefon för företagare som brukar vara till bra hjälp.

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 13:20

Tack för all hjälp, än en gång

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 13:23

Det är väl snarare så att engelska regler angående VAT på tjänster gäller...
Men det kom ju ett knippe nya grejjor nu i månadsskiftet (moms på elektroniska tjänster, "god tro" m.m.) så det kan ligga något även i det paketet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det är väl snarare så att engelska regler angående VAT på tjänster gäller...
Men det kom ju ett knippe nya grejjor nu i månadsskiftet (moms på elektroniska tjänster, "god tro" m.m.) så det kan ligga något även i det paketet...

Nej, i EG-momsskriften jag nämnde ovan finns det även lite(!) annan info där det bl.a. framgår att ingen är skattskyldig om jag som svensk företagare säljer till ett företag i något annat EU-land. Säljer jag däremot till en privatperson i EU tar jag ut svensk moms, precis som jag får betala engelsk VAT när jag som privatperson handlar av dem.

De nya bestämmelserna om elektroniska tjänster gäller enbart när länder utanför EU säljer till privatpersoner inom EU.

Nytt klipp från RSV:
"Från och med den första juli gäller en särskild beskattningsordning för företag i tredjeland (det vill säga utanför EU) som säljer elektroniska tjänster till icke skattskyldiga personer inom EU"

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 15:16

Om jag som företag säljer konsulttjänster samt faktuerar en tjänst som ligger på webbserver i Sverige, till företag i England, ska jag alltså inte skriva ut moms på fakturan?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Om jag som företag säljer konsulttjänster samt faktuerar en tjänst som ligger på webbserver i Sverige, till företag i England, ska jag alltså inte skriva ut moms på fakturan?

Så har jag tolkat det som står i ovan nämnda publikationer. Jag tycker dock fortfarande att du skall slå en signal till skattemyndigheten och fråga för säkerhets skull.

/Göran

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-07-08 15:30

Det viktiga är var tjänsten utförs. Om jag som jurist skriver ett utkast till ett avtal, på mitt kontor i Sverige, som skall användas i England, anses givetvis tjänsten ha utförts i Sverige och inte i England.

Detta har många idrottsklubbar dyrt fått erfara.

Abaqus

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Om jag som företag säljer konsulttjänster samt faktuerar en tjänst som ligger på webbserver i Sverige, till företag i England, ska jag alltså inte skriva ut moms på fakturan?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 15:59

Det jag talar om klassas tydligen som ADB och där anger man ingen moms.

Underbart enkelt att vara företagare i detta avlånga land ...:D I sann Sahlin anda minsann..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 10:54

Exportrådet har information som jag tror är lite mer praktiskt inriktad. Kolla här. Man kan också ringa dem för att får hjälp!

/Nils

1
Bevaka tråden