Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar iPhone 5

Tråden skapades och har fått 288 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Intressant tråd... men är det inte lite väl mycket fokus på bandbredd? För egentligen... hur intressant är det? Nu är jag knappast någon "power-user" som kräver en massa bandbredd... men det är ytterst sällan jag ens reflekterar över det.

Ursprungligen av iTiger:

Intressant tråd... men är det inte lite väl mycket fokus på bandbredd? För egentligen... hur intressant är det? Nu är jag knappast någon "power-user" som kräver en massa bandbredd... men det är ytterst sällan jag ens reflekterar över det.

LTE gör en enorm skillnad för kvalitén på trådlöst internet så att Iphone 5 saknar det tycker jag är ganska intressant att diskutera.

Ursprungligen av Massabrassan:

LTE gör en enorm skillnad för kvalitén på trådlöst internet så att Iphone 5 saknar det tycker jag är ganska intressant att diskutera.

Den saknar inte LTE om du bor i USA, Kanada, Tyskland eller Storbrittanien och har rätt operatör

Ursprungligen av PeeMaN:

Den saknar inte LTE om du bor i USA, Kanada, Tyskland eller Storbrittanien och har rätt operatör

Den saknar i praktiken LTE även i Tyskland och Storbritannien. Deutsche Telekom och EE använder inte 1800 MHz som primär LTE-frekvens. De har möjligtvis förstärkt sitt nät i vissa tätorter, men primärt används 800 MHz för yttäckning precis som här.

Nyttan blir alltså extremt begränsad. På platser där 1800-bandet ev. finns så finns det redan väl fungerande 3G-nät. Poängen med LTE är ju att man får heltäckande och snabb internetuppkoppling till skillnad från 3G. Det kan inte Iphone 5 erbjuda utanför Nordamerika.

Det finns ingen operatör i världen som använder LTE 1800 som primärt band.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-18 21:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker faktiskt att några av de är riktigt vettiga. Jag menar bara för att Apple säger att det är ett oerhört tryck på deras produkt, så betyder inte det att det faktiskt är det.
Oerhört tryck i jämförelse med vad?
Kapaciteten att producera?
Tillgången mot efterfrågan?
jämfört när man släppte första modellen?

Sen tycker jag på riktigt det är konstigt att DI drar det hela som en nyhet....

Otroligt tryck genom att förbokningarna och försäljningen alltid överstiger föregående modell.

Ursprungligen av Massabrassan:

Den saknar i praktiken LTE även i Tyskland och Storbritannien. Deutsche Telekom och EE använder inte 1800 MHz som primär LTE-frekvens. De har möjligtvis förstärkt sitt nät i vissa tätorter, men primärt används 800 MHz för yttäckning precis som här.

Nyttan blir alltså extremt begränsad. På platser där 1800-bandet ev. finns så finns det redan väl fungerande 3G-nät. Poängen med LTE är ju att man får heltäckande och snabb internetuppkoppling till skillnad från 3G. Det kan inte Iphone 5 erbjuda utanför Nordamerika.

Det finns ingen operatör i världen som använder LTE 1800 som primärt band.

Dock väldigt många operatörer som kör 1800-bandet.

Ursprungligen av zappee:

Otroligt tryck genom att förbokningarna och försäljningen alltid överstiger föregående modell.

Jag tror inte att trycket är värre än det var när 3Gn kom...
Allt är relativt....
Om du har 10stycken flaskor cola och 12pers vill köpa, då är det ett otroligt tryck. Men är det fortfarande ett otroligt tryck om du har 100 flaskor?
Det är så jag menar. Allt är inte svart och vitt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Om du har 10stycken flaskor cola och 12pers vill köpa, då är det ett otroligt tryck. Men är det fortfarande ett otroligt tryck om du har 100 flaskor?

det är väl snarare 10 flaskor, 12 personer kontra 100 flaskor, 120 personer om du nu ska jämföra 3G och 5.

Ursprungligen av zappee:

Dock väldigt många operatörer som kör 1800-bandet.

Väldigt många? Nästan ingen är väl en mer passande beskriving. De som använder 1800-bandet har det dessutom enbart som förstärkning i tätorter och inte som primärt frekvensband.

Iphone 5 saknar i praktiken stöd för LTE utanför Nordamerika. Den som säger något annat ljuger, vill jag påstå.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-19 19:10
Ursprungligen av Massabrassan:

Väldigt många? Nästan ingen är väl en mer passande beskriving. De som använder 1800-bandet har det dessutom enbart som förstärkning i tätorter och inte som primärt frekvensband.

Iphone 5 saknar i praktiken stöd för LTE utanför Nordamerika. Den som säger något annat ljuger, vill jag påstå.

Jag vill påstå att du ljuger, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks

Ursprungligen av Massabrassan:

LTE gör en enorm skillnad för kvalitén på trådlöst internet så att Iphone 5 saknar det tycker jag är ganska intressant att diskutera.

Mmm... ja, det är väl det. Själv hade jag mycket hellre sett fler coola funktioner eller kanske NFC. Eller varför inte något så osexigt som något revolutionerande batteri som höll i veckor

Ursprungligen av iTiger:

Mmm... ja, det är väl det. Själv hade jag mycket hellre sett fler coola funktioner eller kanske NFC. Eller varför inte något så osexigt som något revolutionerande batteri som höll i veckor

Apropå det, Samsung anger sin standbytid för Galaxy S3 till 790 timmar och Apple anger 225 timmar för femman. Finns det någon som vet hur S3 klarar sig i verkliga livet?

Bara nyfiken eftersom 790 timmar är över en månad...

Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå det, Samsung anger sin standbytid för Galaxy S3 till 790 timmar och Apple anger 225 timmar för femman. Finns det någon som vet hur S3 klarar sig i verkliga livet?

Bara nyfiken eftersom 790 timmar är över en månad...

Det kan vara italienska timmar.

OM MacRumors artikel stämmer så är nya A6 grym!

Läs mer här.

Bra resultat i Geekbench!

Nya iPhone är som vanligt en besvikelse: di.se - "Otroliga" förordrar på Iphone 5

Ursprungligen av pmarriott:

Nya iPhone är som vanligt en besvikelse: di.se - "Otroliga" förordrar på Iphone 5

"Förordrar" vad fan är det..

Ingen överraskning, så är det alltid.

Ursprungligen av keptang:

"Förordrar" vad fan är det..

Ingen överraskning, så är det alltid.

"Förorder" är vad man får när man drar "Preorder" genom Google Translate.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-09-17 11:29
Ursprungligen av pmarriott:

Nya iPhone är som vanligt en besvikelse: di.se - "Otroliga" förordrar på Iphone 5

Fick mig ett gott skratt åt att läsa några av kommentarerna till den artikeln

Ursprungligen av MatsOlov:

Fick mig ett gott skratt åt att läsa några av kommentarerna till den artikeln

Jag tycker faktiskt att några av de är riktigt vettiga. Jag menar bara för att Apple säger att det är ett oerhört tryck på deras produkt, så betyder inte det att det faktiskt är det.
Oerhört tryck i jämförelse med vad?
Kapaciteten att producera?
Tillgången mot efterfrågan?
jämfört när man släppte första modellen?

Sen tycker jag på riktigt det är konstigt att DI drar det hela som en nyhet....

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-17 18:25

När de markerar ett ord som såhär, "Otroliga", får jag en känsla av att de inte menar det riktigt..
Snarare tvärtom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 08:34

Bra artikel om Apples A-processorer, båda köpen PA Semi och Intrinsity, och hur först nu i och med A6 vi verklig ser frukten av köpen.
Apple using custom ARM core for A6 to balance performance/watt | Ars Technica

Någon som vet om hörlursförstärkaren är bättre i Iphone 5 än 4s?

Det är en stor grej för mig om jag ska uppdatera för 4s klarar inte riktigt dom lurarna jag har

Ursprungligen av Antonic:

Någon som vet om hörlursförstärkaren är bättre i Iphone 5 än 4s?

Det är en stor grej för mig om jag ska uppdatera för 4s klarar inte riktigt dom lurarna jag har

Ingen vet, eftersom den inte är släppt än!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-18 22:57
Ursprungligen av Antonic:

Någon som vet om hörlursförstärkaren är bättre i Iphone 5 än 4s?

Det är en stor grej för mig om jag ska uppdatera för 4s klarar inte riktigt dom lurarna jag har

Tror inte den blir kraftigare men vad har du för lurar?

BGR visar några foton av vad som tycks vara den första "unboxingen":

iPhone 5 unboxing photos: World's first iPhone 5 unboxing

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-18 23:50

Roligt att läsa alla recensioner av iPhone 5, David Pogue gillar kameran:

- "The camera is among the best ever put into a phone. Its lowlight shots blow away the same efforts from an iPhone 4S."

Överlag väldigt positiva recensioner.

Ett par inlägg borttagna, flertal redigerade. Ta personliga saker med varandra via PM om det känns nödvändigt.

Ett utdrag ur våra forumregler (99mac - 99mac Forumregler).
§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet.

Har jag missat något inlägg, skicka ett PM eller använd rapportera-funktionen.

Tack!

Fast, kan vi lägga ner spåret om LTE nu?

Det är som alla andra features i stil med FaceTime, Passbook etc fast denna kräver stöd i nätet också.

Jag ska iallafall köpa den jädra telefonen. Inte för att jag är så sjukt såld på den, men för att den är bra mycket snabbare än min iPhone4.
Fick idag halvt om halvt löfte om att kunna få en i första sändningen. Det går att förhandboka med rätt kontakter

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-20 14:41

Rätt kontakter? Dustin t ex....

Bevaka tråden