Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail ang blockerat konto

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2012-09-24 13:48

Fick idag ett mail från Apple där det stod att min konto har blivit tillfälligt avstängt för någon annan har försökt logga in på mitt konto.
Men vågar inte riktigt logga in och konfirmera att det är mitt konto. Klickar jag på länken i mailet kommer jag till en sida på Apples hemsida så det verkar ju riktigt.
Ska man våga klicka på länken och logga in?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-24 13:50

Säker på att det är Apples hemsida du kommer till, och inte en sida som ska se ut som Apples? Hur ser adressen ut?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2012-09-24 13:54

http://app3.ap ple.com-account-locked.filarakia.com.au/id2/sign_in/login_ID&=/?&=?reactivate=00322964

Så ser den ut. Gjorde ett mellanslag så det inte blev en riktigt länk ifall det är någon skadlig hemsida på nåt sätt.

Ursprungligen av Norberg:

http:// app3.apple.com-account-locked.filarakia.com.au/id2/sign_in/login_ID&=/?&=?reactivate=00322964

Länken har ju ingenting med Apple att göra - den leder till "filarakia.com.au". Självklart är det någon form av phishing, där de försöker få ditt lösenord.

Gå manuellt in på Apples sida och byt ut ditt lösenord är mitt tips.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-24 13:59

Det här är ett solklart fall av nätfiske, ett bedrägeri som försöker få tillgång till ditt Apple-ID.

Det var bra att du blev misstänksam.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2012-09-24 14:02

Har gjort detta.
Gick in på Apples hemsida och då fick jag upp att min mail var bekräftad, så var väl ett riktigt mail, men kände ändå att jag inte vågade gå in på den länken.
Den konstiga var att när man klickade på den länken så var landet inställt på Indien. Tyckte det var lite konstigt.
Men får väl hoppas att allt är okej nu.

Ingen annan som fått något sånt här förut.

Edit: Ja, det var väl tur att jag var försiktig! Kunde ju gått illa detta

Ursprungligen av Norberg:

...så var väl ett riktigt mail...

Nej, det var definitivt inget "riktigt" mail. Om det hade varit från Apple så skulle länken naturligtvis gå till apple.com, eller möjligtvis iCloud.com - inte filarakia.com.au

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-09-24 14:58

Tja! vad händer mig som skrev in all information och gjorde inte det sista steget?? ska jag ringa banken o stänga mitt konto?

Ursprungligen av shuruck:

Tja! vad händer mig som skrev in all information och gjorde inte det sista steget?? ska jag ringa banken o stänga mitt konto?

Med tanke på att vi andra inte gått på det och därmed inte har en aning om vad "sista steget" innebär så får du nog utveckla det där. Men om du inte har skickat in dina uppgifter så är du nog säker.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-09-24 15:09

det sista steget var att jag skulle slå in nån kod..jag tror att dem menade mitt apple-id koden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-24 15:14
Ursprungligen av pmarriott:

Med tanke på att vi andra inte gått på det och därmed inte har en aning om vad "sista steget" innebär så får du nog utveckla det där. Men om du inte har skickat in dina uppgifter så är du nog säker.

Nåja, man kan ju tänka sig att de sparar alla uppgifter genom en någon form av AJAX-lösning som sparar uppgifterna allteftersom du matar in dem.

Vad du behöver göra härnäst beror ju lite på vilka uppgifter du har skrivit in. Om du bara har matat in användarnamn och lösenord känns det ju rimligt att genast byta detta hos Apple. Om du har knappat in dina kontokortsuppgifter skulle jag definitivt spärra kortet - oavsett om jag tryckt på en skicka-knapp eller inte.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-09-24 15:22

jag kolla lite mer och jag hitta deras ip-adress.

(sender IP is 82.165.150.97) [email protected]

Kan man få ut någonting av det? typ anmäla eller något?

Nej, det där var ett solklart fall av phishing.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-09-24 14:19
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-09-24 14:46

Det är ALDRIG klokt att klicka på länkar i mail. Finns det någon misstanke om säkerheten ska man själv skriva i adressen till sidan i fråga och kontrollera saken.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-09-24 15:08

men om jag spärrar kortet så kan dem inte göra något ?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-09-24 15:17

okej, jag skrev tyvärr allting med jag ringde just banken och spärra kortet. jag skrev mitt hem adress o stad men sånt är väl bara en "cover"? dem vill bara åt konto nr och security koden?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-09-24 15:26

mm, det sant! men jag har bytt lösenordet på min apple-id och spärrat mitt kort! något mer jag borde ändra på med tanke på att jag skrev in dessa uppgifer: Card Holder's Name, Credit Card Number, Security Code, Expire date, Date of birth, Acount number, Adress, Countrey, Postal code, Town.

Ursprungligen av shuruck:

mm, det sant! men jag har bytt lösenordet på min apple-id och spärrat mitt kort! något mer jag borde ändra på med tanke på att jag skrev in dessa uppgifer: Card Holder's Name, Credit Card Number, Security Code, Expire date, Date of birth, Acount number, Adress, Countrey, Postal code, Town.

Spärrat kort borde räcka. Du behöver nog inte flytta och byta namn.

Ursprungligen av pmarriott:

Spärrat kort borde räcka. Du behöver nog inte flytta och byta namn.

Haha, bästa jag läst idag! Tack för ett välbehövligt skratt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-24 15:24

Om du har matat in ett lösenord så kan du inte lita på det längre. Om du använder samma lösenord till andra tjänster behöver du byta ut dessa också.

Detta är ett av skälen till varför det är viktigt att använda ett lösenord per inloggning snarare än ett eller ett fåtal till alla inloggningar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-09-24 15:40

hehe okej

Jag gick i samma fälla (korkskalle) men besinnade mig så att jag åtminstone inte matade in mitt kontokortsnummer

ändrade snannat som ögat lösenord och förbannade min dumhet ett par gånger...

1
Bevaka tråden